Gå til innhold

Har 650k i egenkapital men kan kun få lån på 2.2 mill.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det vil si at egenkapitalen om jeg får 2.2 mill i lån er på 330.000 kroner. Så jeg kan jo potensielt bruke nesten det dobbelte, som jo er bra i en tid med mye renter osv..

Så er spørsmålet, hvor mye utover de 15 % er fornuftig å betale? For jeg regner med at man betaler så mye man vil utover de 15 % som kreves. Er førstegangskjøper, så beklager eventuelle dumme spørsmål. Tenker ikke å bruke alle 650.000, siden jeg gjerne vil fortsette å spare i fond, ha råd til bil og en del inventar til boligen.

Råd/tips?

Anonymkode: cd24f...3bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha penger til dokumentavgift hvis du skal kjøpe en selveier. Det er 2.5%av kjøpesummen oppå prisen på boligen.
Kjøper du borettslag el.l er omkostningene lavere.

Møbler /oppussing /flytting koster penger i tillegg.

Anonymkode: c3c65...669

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg misforstår nå, men hvorfor kan du ikke kjøpe bolig for 2,2 + 650 000? Da har du budsjett til å kanskje kjøpe en bedre bolig, eller et oppussingsobjekt, som du får langt større avkastning på enn fond. 

Anonymkode: 5702d...dcd

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye koster de boligene du har lyst på da? Hvor dyr bil planlegger du å kjøpe? Hvor trang økonomi får du om du maser lånet på 2,2, hvor mye vil du da ha igjen av lønna til å spare opp en liten buffer?

Anonymkode: 5b063...ad8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye koster de boligene du har lyst på da? Hvor dyr bil planlegger du å kjøpe? Hvor trang økonomi får du om du maser lånet på 2,2, hvor mye vil du da ha igjen av lønna til å spare opp en liten buffer?

Makser lånet*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mulig jeg misforstår nå, men hvorfor kan du ikke kjøpe bolig for 2,2 + 650 000? Da har du budsjett til å kanskje kjøpe en bedre bolig, eller et oppussingsobjekt, som du får langt større avkastning på enn fond. 

Anonymkode: 5702d...dcd

Selve lånet fra banken er maks 1.7 mill.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er overskriften din helt feil, du skriver jo at du kun får lån på 2.2 millioner…

Anonymkode: 1ea90...e00

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ca. 50 % EK og holdt igjen ca. 100 000,- til inventar og buffer.

Anonymkode: 3a23b...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er overskriften din helt feil, du skriver jo at du kun får lån på 2.2 millioner…

Ja, det var det som kom opp da jeg søkte finansieringsbevis. Men det var totalt, inkludert EK.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er årsinntekten din?
Har du annen gjeld?
Har du budsjett for å betjene så mye lån i tillegg til dine vanlige utgifter?

Her mangler det litt info.

:skya:

Anonymkode: 48d19...57f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at det er lurt å holde av 200 000 til eventuelle avgifter, kjøpsforsikring, møbler, flytting og en god buffer. 
Om boligen må pusses opp eller renoveres, så trenger du mer. 

Så må du se på hvor mye inntekter du har, og hvor mye du kan tåle å betale i lån hver måned, og se på boliger ut fra det. 

Anonymkode: d54ba...077

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg skulle få lån på minst 2 mill med EK 1,4 og inntekt 460(studielån 70k). Kan få 1,2😅🫣🌝Ble leiemarked gitt😭

Anonymkode: 76f0a...ac9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er fryktelig vanskelig å få lån sammenliknet med for noen år siden. Selv med en del EK er det vanskelig om man har studielån/barn/biler/etc. Vi betaler mindre på lånet vårt enn vi betalte da vi leide (25% av vår samlede inntekt) og vi makset lånet. Nesten imponerende hvordan noen drukner i lån og renter mens en alenemor med mer enn god nok inntekt ikke har sjans til å kjøpe stor nok leilighet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det vil si at egenkapitalen om jeg får 2.2 mill i lån er på 330.000 kroner. Så jeg kan jo potensielt bruke nesten det dobbelte, som jo er bra i en tid med mye renter osv..

Så er spørsmålet, hvor mye utover de 15 % er fornuftig å betale? For jeg regner med at man betaler så mye man vil utover de 15 % som kreves. Er førstegangskjøper, så beklager eventuelle dumme spørsmål. Tenker ikke å bruke alle 650.000, siden jeg gjerne vil fortsette å spare i fond, ha råd til bil og en del inventar til boligen.

Råd/tips?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det var det som kom opp da jeg søkte finansieringsbevis. Men det var totalt, inkludert EK.

Dette ble jo mye forskjellig tall.

Hva sier finansieringsbeviset helt konkret? Hva er maks sum du kan kjøpe for, og hva er maks lån?

Mitt f.eks sier "maks kjøpesum 4.0 pluss omkostninger. Langsiktig lån 2,7 ink fellesgjeld."

Anonymkode: 6d0fd...bef

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg trodde jeg skulle få lån på minst 2 mill med EK 1,4 og inntekt 460(studielån 70k). Kan få 1,2😅🫣🌝Ble leiemarked gitt😭

Det er sjelden man får lov å makse grensen på 5x inntekt når inntekten er såpass lav. Da går en uforholdsmessig stor del av inntekten til å betjene basisbehov.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

hvordan tenkte du at du skulle klare å betjene et lån på 2 millioner på kun 460 000 i året? Det høres helt sinnsvakt ut. Jeg synes det er stress å ha 2,5 millioner i lån på vår samlede inntekt på 1 million (to godt under snitt inntekter, men begge bedre enn din)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvordan tenkte du at du skulle klare å betjene et lån på 2 millioner på kun 460 000 i året? Det høres helt sinnsvakt ut. Jeg synes det er stress å ha 2,5 millioner i lån på vår samlede inntekt på 1 million (to godt under snitt inntekter, men begge bedre enn din)

Som førstegangs kjøper så er det egentlig ganske vanlig å tro man håndterer mye høyere lån. Jeg ble selv overrasket fordi jeg fikk mindre enn jeg trodde, og deretter overrasket på nytt når jeg innså hvor mange andre utgifter som dukket opp som boligeier! Jeg ser det veldig ofte med førstegangskjøpere som kun har hatt leiepris pluss eventuelt strøm å forholde seg til, og blir overrasket over bokostnader som boligeier.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

15403 kr i måneden sier DnB at det koster. Med dagens leiepriser i Oslo vil man klare seg mye bedre med et lån på 2 og en halv million enn å leie utenom du mener vedkommende skal bo i kollektiv eller en liten hybel.

Anonymkode: e6c5e...819

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

15403 kr i måneden sier DnB at det koster. Med dagens leiepriser i Oslo vil man klare seg mye bedre med et lån på 2 og en halv million enn å leie utenom du mener vedkommende skal bo i kollektiv eller en liten hybel.

Men hvor mye renteøkning tåler man da? Og hvor høye felleskostnader?

En andelsleilighet til 3-3,5 mill har ofte 4-6000 i felleskostnader i tillegg. Pluss strøm. Og eventuelt ekstra for internett. I ett sameie er det lavere felleskostnader, men da er internett/tv mye høyere kostnad, pluss kommunale avgifter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer sånn ca med den boligen jeg ville kjøpe. Nå må jeg ut med 16 000kr i leie. Har ikke signert kontrakt ennå da sjelen vrenger seg litt😄(Er forresten ikke førstegangskjøper). Ville gå for fastrente 10 år for å ha kontroll, selv om det frarådes nå. Så en ny borettslagbolig i dag til ca 1,3 og husleie på 9500 som kanskje ville vært bedre enn å leie. Men føler at selveier er best valg da🧐

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...