Gå til innhold

Noen som har erfaring med gjeldsordning? Noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Situasjonen er slik at jeg ser at jeg blir nødt til å søke gjeldsordning. Etter jeg har lest reglene var jeg litt overrasket over noe krav som stilles. 

For eksempel: “Du må være varig ute av stand til  å gjøre opp gjelden"..." - Men, jeg var ikke ute av stand til å betale gjelden. Det skjedde noe uhell i livet og nå ser jeg at situasjonen rettes mot at jeg blir ute av stand til å gjøre opp gjelden. Banken er ikke villig til å refinansiere gjelden, jeg har ingenting i formue og eneste løsning jeg ser er gjeldsordning. Hva mener de med “være varig ute av stand”? Betyr dette at gjeldsordning ikke kan søkes i tidlig fase? Mener de at jeg må vente til å bli kontaktet av inkasso? 

Jeg har tenkt å søke på forhånd for å gjøre det på en sunn måte og uten å øke gjelden til himmelen. 

Andre ting er min ektefelle. Vi er gift i to år. Ho har 0 gjeld, men ho er avhengig av min inntekt. Gjelden bygd opp før vi giftet oss og har ikke økt med en eneste krone etter at ekteskapet ble inngått. Hvordan fungerer gjeldsordning i slike situasjoner? Ser de på gjelden som felles og må vi bære gjelden sammen eller ho blir ikke med på ordninger og hennes muligens inntekt blir ikke belastet?  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Varig ute av stand er hvis du ikke klarer å betale ned gjelden på 10år med standard forsinkelsesrente etter å ha teoretisk solgt unna alle registrerte verdier som  bil,hus,hytte den gang jeg hadde det hvertfall

Som ektefelle blir dine livsopphold og boutgifter beregnet etter egne satser

Anonymkode: 2eebd...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Det er som sagt over, du må ikke være i stand til å for eksempel jobbe mer slik at du kunne betalt ned gjelden, eller selge noe. De vil regne ut hvor mye du trenger til de forskjellige tingene og sette opp ett budsjett til deg, er du samboer så vil det jo regnes at du har mindre utgifter siden hun skal stå for halvparten. Så vil de ta de pengene som er til overs etter de har satt opp dette budsjettet og da går alt til kreditorene. Min eksmann hadde slik ordning. 

Anonymkode: 57d78...cbf

Skrevet

Varig ute av stand menes at du ikke vil klare å betale gjelden .  
at du ikke tror du vil tjene mye mer og sånn.  At du ikke he inkasso betyr ikke så mye. Det hadde ikke jeg heller men de kom mens jeg venta på svar på søknaden min. 
samboer blir ikke med på gjelden men hun må betale halvpart av husleie osv.  du får en gitt sum å leve for 

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg fikk innvilget gjeldsordning i 2020 da var jeg arbeidsledig og innkasso og betalingsanmerkninger over alt.  Så det skal litt til for å få det. Har dog hørt at det kommer nye regler muligens fra neste år at det skal bli lettere og få og bare over 3 år og at den 2 års karantene tiden etter endt gjeldsordning skal slettes. Det første du må gjøre er å få gjeldsrådgiver på nav vurdere din situasjon og så må de skrive en anbefaling at du trenger gjeldsordninge for å klare dette her. 

Vil si det er en flott ordning. Jeg er nå snart ferdig neste år. Det skal bli godt.  

Kvinne

Anonymkode: 85cad...414

Skrevet (endret)

Hvor gammel er denne gjelda? Mesteparten av gjelden må være gammel (over 2 år), for å kunne ha sjans til å få gjeldsordning. Så er gjelden relativt ny, så kan du glemme det.

Varig ute av stand betyr at du ikke vil bli gjeldsfri på 10 år. Dette kan skyldes feks veldig lav inntekt som gjør at du har liten eller ingen betalingsevne til å gjøre opp for deg på de ti årene.

Du får midler til halvparten av boutgifter, ca 9000 til livsopphold som skal gå til strøm, Internett, mobil, mat, transport, klær, medisiner, forsikringer, fritid osv).  De regner med at din kone skal stå for halvparten av fellesutgifter som mat, Internett, felles forsikringer, strøm). Har dere bil som dere deler utgifter på inkluderes det også.

Hva du bruker livsoppholdet på er det samme. Du kan spare noe av dem også om du har mulighet. Det er egentlig meningen at du skal kunne sette av 500 kr i mnd til dette, pga uforutsette utgifter. Namsmannen bryr seg heller ikke om hva du bruker pengene på, får livsopphold satsen er den samme uansett.

Vet ikke om du/dere har barn? I så fall er det satt av eget livsopphold til dem per barn iht alder. Også her er det beregnet at du får halv sum av livsopphold sats for barna, da den andre foreldren skal dekke resterende halvpart (hvis du og kona har barn). HAR Du barn fra før, feks med xen og har samvær beregner de summen du har på hvor mye samvær du har.

Ellers så får du satt av halvparten til feks barnehage og sfo.

Det som er til overs er det du skal betale til kreditorene per mnd eller år. Ofte må du betale inn beløpet til en sperret konto, også ordner namsmannen med fordeling og betaling på alle. 

Det er kun din inntekt de beregner ut i fra, og siden gjelden går på deg alene så har hun ingenting med saken å gjøre. UANSETT Er det beregnet at hun deler med deg 50/50 på boutgifter og felles utgifter. Er hun derimot helt uten inntekt så er det andre regler.

Du kan søke opp gjeldsordning satser på nettet også finner du mye av det du lurer på.

Endret av tussi84
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei jeg fikk innvilget gjeldsordning i 2020 da var jeg arbeidsledig og innkasso og betalingsanmerkninger over alt.  Så det skal litt til for å få det. Har dog hørt at det kommer nye regler muligens fra neste år at det skal bli lettere og få og bare over 3 år og at den 2 års karantene tiden etter endt gjeldsordning skal slettes. Det første du må gjøre er å få gjeldsrådgiver på nav vurdere din situasjon og så må de skrive en anbefaling at du trenger gjeldsordninge for å klare dette her. 

Vil si det er en flott ordning. Jeg er nå snart ferdig neste år. Det skal bli godt.  

Kvinne

Anonymkode: 85cad...414

Ok litt rart og forsåvidt etter mitt syn støtende å få innvilget gjeldsordning som arbeidsledig. 

Normalt må arbeidsevne være avklart og man må utnyttet sitt arbeidspotensial,altså få seg jobb hvis man har arbeidsevne

Anonymkode: 2eebd...dbb

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med en gjeldsrådgiver på Nav. Min venninne jobber som

gjeldsrådgiver der, og det er bare legge frem alt, så kan de se på saken 

Anonymkode: 20bb1...035

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...