AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Del Skrevet 17. juli 2024 Jeg har nylig lagt merke til en bekymringsfull trend innen modelljernbane-hobbyen, og jeg tror vi må adressere et viktig spørsmål: hvorfor mister modelljernbane-hobbyen sin popularitet? En faktor som ser ut til å spille en betydelig rolle er den lave interessen blant kvinner. Tradisjonelt har modelljernbane vært dominert av menn, og dette har kanskje ført til at hobbyen ikke er tiltrekkende for kvinner. Det er få kvinnelige forbilder innen modelljernbane-hobbyen. Når kvinner ikke ser seg selv representert, er det mindre sannsynlig at de vil føle seg velkomne eller interessert i å delta. Tog og modelljernbaner har ofte blitt sett på som "gutteleker". Disse stereotype forestillingene kan hindre kvinner fra å utforske interessen for tog, selv om de kanskje kunne finne glede i hobbyen. Mange kvinner kan føle at miljøet rundt modelljernbane er forbeholdt menn, og at deres tilstedeværelse ikke er ønsket eller verdsatt. Dette kan skape en ekskluderende atmosfære som avskrekker potensielle nye hobbyister. Så hva kan vi gjøre for å gjøre modelljernbane-hobbyen mer attraktiv for alle, uavhengig av kjønn? Vi trenger flere kvinnelige ambassadører og rollemodeller som kan inspirere andre kvinner til å bli med. Dette kan inkludere å fremheve kvinnelige modelljernbaneentusiaster i magasiner, på sosiale medier og på messer. Vi må jobbe aktivt for å utfordre og endre de gamle stereotypene som sier at tog og modelljernbaner kun er for menn. Dette kan innebære alt fra å promotere modelljernbane som en familievennlig aktivitet til å inkludere flere kvinner i beslutningsprosesser innen hobbyens organisasjoner. Hobbyklubber og arrangementer må være bevisste på å skape et vennlig og inkluderende miljø. Dette kan innebære alt fra å ha flere kvinnelige medlemmer i klubbstyret til å arrangere aktiviteter som appellerer til et bredere publikum. Hvis vi ønsker at modelljernbane-hobbyen skal blomstre og vokse, må vi sørge for at den er åpen og tilgjengelig for alle. Ved å jobbe sammen for å bryte ned barrierene som hindrer kvinner fra å bli interessert i tog, kan vi skape en rikere og mer mangfoldig hobby for fremtiden. Hva tenker dere? Har dere noen forslag eller erfaringer med å gjøre modelljernbane mer inkluderende? Anonymkode: 053c8...2e1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Del Skrevet 18. juli 2024 Norge er et lite land med et begrenset marked, så i motsetning til land som Tyskland der man kan få det meste av ting på hjul i miniatyrstørrelse, er det få norske elementer man kan få tak i; interessen for modelljernbane hadde nok vært større i Norge om man kunne få kjøpt en HØKA-trikk eller SL79, og bygge opp en tro kopi av Oslo sentrum anno 1985 i kjelleren. Først da tror jeg interessen blant kvinner kunne bli større; idag tror jeg folk flest har inntrykk av at det å se modelltog kjøre i ring er like kjedelig som å samle på papirlapper i forskjellige farger, populært kalt frimerker; dette virker ikke særlig spennende i en verden der kravene til underholdning er helt annerledes enn de var før i tiden. Synd - for selv om modelljernbane er en roligere hobby enn fjellklatring, er det å skape en miniatyrverden noe som skaper større utbytte enn å fargelegge en bok eller sette sammen et 5000 biters puslespill; folk har fått øynene opp for Lego, og om man ikke kjenner til mulighetene modelljernbane gir, burde man se dette: Anonymkode: bcb47...cdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 21. juli 2024 #3 Del Skrevet 21. juli 2024 Jeg har faktisk 2 modelljernbaner liggende i eske i kjelleren. Begge fra da jeg var liten. Så de er vel nå nærmere 40 år gammelt. Det ene settet fikk min far via jobben ham jobbet i NSB . Husker jeg brukte det mye. Prøvde å starte det, men fikk nå ikle strømmen til å fungere, så tror det er noe med strømskifteren. Jeg og søsteren min var mye hos en far min jobbet med han hadde hele loftet med modelbaner bygd forskjellige stasjoner i Norge osv Det med moderne og bil, laste biler osv. Har desvere blitt mye pekt mot gutter Hos oss er det gutten mest i bil og jenta helst i model lastebiler. Begge har satt sammen radiostyrte, tog har de aldri vært interessert i Tror det må bli mer at det blir mer vist frem og mer reklame om mulighetene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #4 Del Skrevet 21. juli 2024 Er totalt uinteressert i dette, så da må man jo eventuelt fremheve det som gjør det interessant. Hvorfor skal jeg være interessert i å lage det? Anonymkode: e12fb...b8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #5 Del Skrevet 21. juli 2024 Er bare sære folk som liker sånt. Anonymkode: 055f4...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #6 Del Skrevet 21. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er totalt uinteressert i dette, så da må man jo eventuelt fremheve det som gjør det interessant. Hvorfor skal jeg være interessert i å lage det? Anonymkode: e12fb...b8e Mange barn drømmer om å kunne ha en miniatyrverden når de er små; modelljernbane er en form for virkeliggjøring av denne drømmen, som objektivt sett er mer meningsfull enn å samle Mummikopper eller sette sammen puslespill. Med dagens datateknologi kan man få bilene i miniatyrbyen til å kjøre selv, lys og lyd kjøres automatisk, og det samme gjelder andre ting; miniatyrbyen kan bli levende, utvides og spesifikke detaljer kan man få laget med en 3D-skriver. Mummikoppene bare står der, og kan ikke brukes til annet enn å drikke av, mens puslespillet har enda færre bruksmuligheter når det er satt sammen. I forhold til andre hobbyer folk har, er modelljernbane slettes ikke så ille. Anonymkode: bcb47...cdd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Del Skrevet 21. juli 2024 Tog er litt 1890. Men jeg liker gamle greier. For min del er det å skape miljøene som virker mest interessant, ikke det tekniske med togdriften. Det ser man jo innen Lego også, at Lego rettet mot jenters interesser involverer interiør og familierelaterte tema. Så kanskje det å fremme utvikling av miljøet rundt togbanen ville kunne lokke kvinner til hobbyen? Anonymkode: dd64d...7dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Del Skrevet 21. juli 2024 Du må gjerne gå inn for å øke kvinners interesse, men det er ikke det som er årsaken til nedgangen. Kvinners interesse har jo i følge deg vært tradisjonelt lav, så dermed består nedgangen i en sviktende interesse hos menn. Logikk er en fin fugl. Anonymkode: 19ece...f04 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #9 Del Skrevet 22. juli 2024 On 7/19/2024 at 1:43 AM, AnonymBruker said: Først da tror jeg interessen blant kvinner kunne bli større; idag tror jeg folk flest har inntrykk av at det å se modelltog kjøre i ring er like kjedelig som å samle på papirlapper i forskjellige farger, populært kalt frimerker; dette virker ikke særlig spennende i en verden der kravene til underholdning er helt annerledes enn de var før i tiden. Anonymkode: bcb47...cdd Frimerkesamling er en spennende hobby fordi den kombinerer historie, kunst og geografi i en liten og tilgjengelig form. Frimerker forteller historier om forskjellige land, kulturer og hendelser, og hver samling kan være unik og personlig. Å jakte på sjeldne frimerker gir samlere en følelse av spenning og prestasjon, mens det systematiske arbeidet med å organisere og katalogisere samlingen kan være svært tilfredsstillende. I tillegg kan frimerkesamling være en sosial aktivitet, der samlere kan delta i klubber og utveksle frimerker med andre entusiaster. Det er langt mer livende enn hekling som de fleste kvinner driver med. Anonymkode: 053c8...2e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 22. juli 2024 #10 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 12.47): Jeg har nylig lagt merke til en bekymringsfull trend innen modelljernbane-hobbyen, og jeg tror vi må adressere et viktig spørsmål: hvorfor mister modelljernbane-hobbyen sin popularitet? En faktor som ser ut til å spille en betydelig rolle er den lave interessen blant kvinner. Tradisjonelt har modelljernbane vært dominert av menn, og dette har kanskje ført til at hobbyen ikke er tiltrekkende for kvinner. Det er få kvinnelige forbilder innen modelljernbane-hobbyen. Når kvinner ikke ser seg selv representert, er det mindre sannsynlig at de vil føle seg velkomne eller interessert i å delta. Tog og modelljernbaner har ofte blitt sett på som "gutteleker". Disse stereotype forestillingene kan hindre kvinner fra å utforske interessen for tog, selv om de kanskje kunne finne glede i hobbyen. Mange kvinner kan føle at miljøet rundt modelljernbane er forbeholdt menn, og at deres tilstedeværelse ikke er ønsket eller verdsatt. Dette kan skape en ekskluderende atmosfære som avskrekker potensielle nye hobbyister. Så hva kan vi gjøre for å gjøre modelljernbane-hobbyen mer attraktiv for alle, uavhengig av kjønn? Vi trenger flere kvinnelige ambassadører og rollemodeller som kan inspirere andre kvinner til å bli med. Dette kan inkludere å fremheve kvinnelige modelljernbaneentusiaster i magasiner, på sosiale medier og på messer. Vi må jobbe aktivt for å utfordre og endre de gamle stereotypene som sier at tog og modelljernbaner kun er for menn. Dette kan innebære alt fra å promotere modelljernbane som en familievennlig aktivitet til å inkludere flere kvinner i beslutningsprosesser innen hobbyens organisasjoner. Hobbyklubber og arrangementer må være bevisste på å skape et vennlig og inkluderende miljø. Dette kan innebære alt fra å ha flere kvinnelige medlemmer i klubbstyret til å arrangere aktiviteter som appellerer til et bredere publikum. Hvis vi ønsker at modelljernbane-hobbyen skal blomstre og vokse, må vi sørge for at den er åpen og tilgjengelig for alle. Ved å jobbe sammen for å bryte ned barrierene som hindrer kvinner fra å bli interessert i tog, kan vi skape en rikere og mer mangfoldig hobby for fremtiden. Hva tenker dere? Har dere noen forslag eller erfaringer med å gjøre modelljernbane mer inkluderende? Anonymkode: 053c8...2e1 Modelljernbane står for meg som fascinasjon for gammeldags teknikk og fortidens infrastrukturbygging. En viktig forutsetning for økonomisk oppsving 100 år tilbake i tid og en typisk gutteinteresse. I dag er utviklingen på helt andre områder enn damplokomotiver, mekanikk, sporkrefter, traksjon og elektriske motorer. Jeg spår en mager fremtid for modelljernbanen. En fremtid som hører hjemme på museum. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. juli 2024 #11 Del Skrevet 22. juli 2024 Jeg har brukt mye tid på modelltog når jeg vokste opp. Hadde både flere togsett og flere baner fast montert på ulike plater i ulik størrelse. Og jeg synes fortsatt det er kjekt og spennende. Men. Nå som jeg er voksen har jeg ikke plass til dette noe sted. Der jeg vokste opp hadde vi stort hus, flere etasje og flere rom jeg kunne disponere til hobbyen. Nå som voksen med egen familie og eget huslån er det ikke mulig for meg å prioritere modelltog nok til at jeg kan sette av plass til det. Det ene rommet som kanskje egner seg er mer verdifullt for oss som loftstue/kontor. Dessverre. Og selv om det nok ikke gjelder alle så tror jeg nok mange opplever at plass er en stor utfordring for hobbyen. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #12 Del Skrevet 22. juli 2024 Det er knapt noen som har plass til slikt lenger. Leiligheter selges med sofaen en liten halvmeter fra kjøkkenbenken, og omtrent én kvadratmeter med bod. Anonymkode: 0cbcd...173 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #13 Del Skrevet 22. juli 2024 Plasskrevende , dyrt og mindre tilgjengelig i fysiske butikker. Ellers har det vel for det meste vært ansett som en guttehobby. Alt har sin endetid. Anonymkode: f1f59...89c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #14 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Frimerkesamling er en spennende hobby fordi den kombinerer historie, kunst og geografi i en liten og tilgjengelig form. Frimerker forteller historier om forskjellige land, kulturer og hendelser, og hver samling kan være unik og personlig. Å jakte på sjeldne frimerker gir samlere en følelse av spenning og prestasjon, mens det systematiske arbeidet med å organisere og katalogisere samlingen kan være svært tilfredsstillende. I tillegg kan frimerkesamling være en sosial aktivitet, der samlere kan delta i klubber og utveksle frimerker med andre entusiaster. Det er langt mer livende enn hekling som de fleste kvinner driver med. Anonymkode: 053c8...2e1 Enda godt at du valgte hekling som en sammenligning…… Anonymkode: 4914d...86d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #15 Del Skrevet 22. juli 2024 Tog har jo en helt annen plass i folks liv nå enn før. Jeg har i alle fall veldig lite interesse av tog etter mye pendling og lengre reiser hvor det plutselig har blitt buss for tog midt på natta midt i ingenmannsland. Tog er kjekt det, men det er ikke til å stole på, og jeg er glad jeg nå slipper å forholde meg til det i hverdagen. Miniatyr(lands)byer er vel noe som fortsatt kan fenge, men det er jo ikke behov for å ha noe tog der. Anonymkode: ea4b7...33d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #16 Del Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Frimerkesamling er en spennende hobby fordi den kombinerer historie, kunst og geografi i en liten og tilgjengelig form. Frimerker forteller historier om forskjellige land, kulturer og hendelser, og hver samling kan være unik og personlig. Å jakte på sjeldne frimerker gir samlere en følelse av spenning og prestasjon, mens det systematiske arbeidet med å organisere og katalogisere samlingen kan være svært tilfredsstillende. I tillegg kan frimerkesamling være en sosial aktivitet, der samlere kan delta i klubber og utveksle frimerker med andre entusiaster. Det er langt mer livende enn hekling som de fleste kvinner driver med. Anonymkode: 053c8...2e1 Du har rett i mye av dette, og det jeg skrev om frimerker i kommentaren min var ikke bygget på mitt eget syn på filateli, men slik "folk flest" dessverre oppfatter frimerkesamling, noe som gjenspeiles i alderen i samlermiljøene - i dagens verden virker samling av det som i folks øyne er fargede papirlapper rett og slett traust og kjedelig, og barn aner ikke lenger hva frimerker er; det er lenge siden man fikk små samleralbum som ukens billag i Donald-bladet, og man er svært ung om man er under 60 på et samlertreff. Heller kan man ikke argumentere med at dette er en god investering, da prisfallet for vanlige frimerker siden gullalderen i begynnelsen av 1980-årene har vært formidabelt i Norge om man tar inflasjonen med i betraktning, og man får slengt etter seg helark med ubrukte merker til 20-25% av prisen de en gang kostet på postkontoret. I andre land skjer det noe tilsvarende, og det danske markedet kommer til å merke ettervirkningene av at man har gjort danske frimerker utgitt før 2024 ugyldige til innenlands frankering. Slik at økonomisk sett har frimerker vært et gedigent tapsprosjekt, der investeringen mang en håpefull sjel gjorde i sin tid, er barbert bort, og arvingene kan være lykkelige hvis de får et par hundre kroner for samlingen vedkommende trodde skulle sikre alderdommen. Hva modelljernbane angår, må jeg ærlig innrømme at jeg ikke kjenner stort til den økonomiske siden av dette, men prisene for et kjent merke som Märklin ser ikke så ille ut; regner også med at NSB-togene de laget for det norske markedet, er det fortsatt interesse for: https://www.invaluable.com/blog/marklin-trains-toys-prices/ Men sett i ettertid har nok uåpnede Lego-sett vært den beste investeringen; her er det igjen et spørsmål om hvor mye lagringsplass man har hjemme. Anonymkode: bcb47...cdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 22. juli 2024 #17 Del Skrevet 22. juli 2024 On 7/17/2024 at 6:47 PM, AnonymBruker said: Jeg har nylig lagt merke til en bekymringsfull trend innen modelljernbane-hobbyen, og jeg tror vi må adressere et viktig spørsmål: hvorfor mister modelljernbane-hobbyen sin popularitet? En faktor som ser ut til å spille en betydelig rolle er den lave interessen blant kvinner. Tradisjonelt har modelljernbane vært dominert av menn, og dette har kanskje ført til at hobbyen ikke er tiltrekkende for kvinner. Det er få kvinnelige forbilder innen modelljernbane-hobbyen. Når kvinner ikke ser seg selv representert, er det mindre sannsynlig at de vil føle seg velkomne eller interessert i å delta. Tog og modelljernbaner har ofte blitt sett på som "gutteleker". Disse stereotype forestillingene kan hindre kvinner fra å utforske interessen for tog, selv om de kanskje kunne finne glede i hobbyen. Mange kvinner kan føle at miljøet rundt modelljernbane er forbeholdt menn, og at deres tilstedeværelse ikke er ønsket eller verdsatt. Dette kan skape en ekskluderende atmosfære som avskrekker potensielle nye hobbyister. Så hva kan vi gjøre for å gjøre modelljernbane-hobbyen mer attraktiv for alle, uavhengig av kjønn? Vi trenger flere kvinnelige ambassadører og rollemodeller som kan inspirere andre kvinner til å bli med. Dette kan inkludere å fremheve kvinnelige modelljernbaneentusiaster i magasiner, på sosiale medier og på messer. Her bommer du. Grunnen til at interessen har falt er manglende interesse fra menn. Menn sluttet aldri å bli interessert i jernbane, men menn har byttet ut fysisk jernbane, men digital jernbane igjennom dataspill som gir flere muligheter, tar mindre plass og er mye billigere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #18 Del Skrevet 22. juli 2024 Camlon skrev (6 minutter siden): Her bommer du. Grunnen til at interessen har falt er manglende interesse fra menn. Menn sluttet aldri å bli interessert i jernbane, men menn har byttet ut fysisk jernbane, men digital jernbane igjennom dataspill som gir flere muligheter, tar mindre plass og er mye billigere. Er ikke helt enig med deg her i og med at konseptet modelljernbane fokuserer på samling, mens gaming tar utgangspunkt i helt andre ting. At befolkningen som helhet er blitt digitalisert, er én ting, men samlerinteressen er i en viss grad fortsatt der - de som samler, samler bare på andre ting enn frimerker eller hus til modelljernbanen i kjelleren; for eksempel er det ikke få som har fattet interesse for datahistorie, og samling av fysiske retroobjekter som Game & Watch-spillene er populært. Mens de som sitter foran skjermen og gamer, er kanskje de som før i tiden ville ha sittet på biblioteket eller lekt på løkka. For øvrig er det en rekke voksne menn som idag har et forhold til gamle, forlatte togspor eller andre ting uten å ha modelljernbane hjemme; dette har sammenheng med økt interesse for urban exploring og utforskning av mindre kjente sider av byene vi bor i. Anonymkode: bcb47...cdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 22. juli 2024 #19 Del Skrevet 22. juli 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke helt enig med deg her i og med at konseptet modelljernbane fokuserer på samling, mens gaming tar utgangspunkt i helt andre ting. At befolkningen som helhet er blitt digitalisert, er én ting, men samlerinteressen er i en viss grad fortsatt der - de som samler, samler bare på andre ting enn frimerker eller hus til modelljernbanen i kjelleren; for eksempel er det ikke få som har fattet interesse for datahistorie, og samling av fysiske retroobjekter som Game & Watch-spillene er populært. Mens de som sitter foran skjermen og gamer, er kanskje de som før i tiden ville ha sittet på biblioteket eller lekt på løkka. For øvrig er det en rekke voksne menn som idag har et forhold til gamle, forlatte togspor eller andre ting uten å ha modelljernbane hjemme; dette har sammenheng med økt interesse for urban exploring og utforskning av mindre kjente sider av byene vi bor i. Anonymkode: bcb47...cdd Det handler ikke bare om samling, det kan vi se fra din egen video over hvor de lager en miniatyrby. Den videoen minner meg om Cities Skylines videoer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #20 Del Skrevet 22. juli 2024 Jeg har gjort mitt og kjøpte togsett til min sønn sist jul. Han elsker tog nå. Så får vi se hva som skjer når han blir eldre. Anonymkode: 4d205...eef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå