JoakimCh Skrevet 17. juli 2024 #1 Skrevet 17. juli 2024 Jeg har omtrent perfekt syn og aldri tidligere hatt problemer med øynene mine. Men har problemer med muskelsmerter i kroppen og onsdag 12.juni prøvde jeg lesebriller (+1) i rundt 1 time fremfor datamaskinen (for å se om jeg ville slappe mer av i nakke og skuldre). Allerede på kvelden følte jeg meg rar. En følelse av et slags trykk i øyehulen. Neste dag opplevde jeg hodepine, svimmelhet, kvalme, følelse av rusk på øyet, følelse av trykk i øyehulen og i pannen (kjente f.eks at det presset litt mot bihulene mine). Dette sjokkerte meg veldig da jeg på forhånd hadde googlet meg frem til at det skulle være trygt å teste noen lesebriller, at man ikke egentlig skulle kunne skade seg... På lørdagen var jeg ikke bedre og dro da til legevakten for å høre om ikke jeg raskt burde komme meg til en øyelege eller begynne på noe betennelsesdempende. Legevakten anbefalte meg bare Ibux og virket lite bekymret. Mandagen var jeg heller ikke bedre og ringte derfor fastlegen. Fastlegekontoret ville ikke gi meg time samme dag, så jeg måtte vente helt til torsdagen. På tirsdagen var jeg hos Specsavers for en full synsundersøkelse. De oppdaget ingen typiske øyesykdommer og jeg har bra nok syn til at jeg ikke trenger briller. Lesebriller +1 derimot skulle jeg liksom trygt kunne bruke ved behov... På torsdagen har jeg blitt noe bedre. Jeg har ikke lenger kvalme og svimmelhet og hodepinen har begynt å gi seg. Men jeg har fortsatt smerter i øyehulen og følelsen av rusk på øyet omtrent (noe jeg forstår er smerter i øyemusklene). Til fastlegen min forteller jeg alt jeg har skrevet ovenfor og jeg nevner samtidig at jeg er svært bekymret da jeg i min kropp lett får senebetennelser og muskelsmerter som varer lenge (f.eks hatt plantar fasciitt i 13 år nå). Igjen spør jeg om jeg ikke raskt burde komme meg til en øyelege eller begynne på noe betennelsesdempende. Fastlegen min synes det hele er veldig merkelig og skriver en henvisning (lavt prioritert, 12 mnd ventetid) til øyelege. Og forteller meg at hun IKKE vil sette meg på noe medisin. Jeg spør hvor lenge jeg skal finne meg i å gå rundt med smerter før noe må gjøres? Jeg nevner jo at jeg mistenker at dette også blir kronisk hvis det bare ignoreres. Fordi jeg husker jo hvordan legene ignorerte smertene i føttene mine som utviklet seg til å bli kronisk plantar fasciitt. Selv om jeg den gang også sa jeg mistenker det blir kronisk hvis ikke noe gjøres. Slike beskjeder gir jeg fordi jeg kjenner min kropp veldig mye bedre enn de!! Når man har slitt med sære muskelsmerter fra topp til tå i 20 år så VET man jo at noe ikke er riktig med kroppen sin (men jeg har aldri fått noen diagnose). Sliter også med IBS, utmattelse og hjernetåke forresten. Men fastlegen svarte bare at jeg måtte vente lenge, gjerne flere uker... Jeg spurte på hvilken faglig begrunnelse (at en som aldri har hatt noe øyeproblemer og plutselig får smerter) skal gå så lenge uten noen undersøkelse eller behandling? Jeg fikk ikke noe svar på det (for det er neppe noen faglig begrunnelse bak det)... Så nå sitter jeg her etter 5 uker uten å ha blitt frisk eller å ha fått noen undersøkelse. Situasjonen i dag er at jeg ikke kan sitte en stund med datamaskinen eller mobilen uten å begynne å få smerter i øyemusklene. Noe jeg ALDRI har hatt problemer med før! Dette skjedde altså fordi jeg for 5 uker siden i rundt 1 time prøvde noen +1 lesebriller (som jeg så kastet rett i bosset neste dag). Jeg gjenkjenner dette som en klassisk "senebetennelse" (noe jeg har hatt i armene osv et par ganger). Altså, skal man bli frisk burde man ikke bruke muskelen/senen som gjør vondt (eller i hvert fall mye mindre enn vanlig). For hver gang man får vondt igjen så tar det bare lengre tid før det heles (og man risikerer kronisk skade). Betennelsen oppstod jo i sammenheng med at musklene som fokuserer øynene (altså samarbeidet mellom 2 øyner) ble forstyrret av lesebrillene. Så jeg har kommet frem til at hvis jeg tar en lapp over ett av øynene mine så vil denne muskulaturen kunne slappe mer av, og dette har jeg også merket at fungerer i praksis! Så hvis jeg sitter her med datamaskinen med en lapp over et øye så klarer jeg for det meste å hindre smertene fra å oppstå. Men jeg vet ikke hvor mange dager jeg eventuelt må holde på med denne ukomfortable praksisen... Og jeg synes det er dumt at jeg må finne min egen måte å behandle meg selv på i stedet for å bli tatt mer seriøst og få riktig medisinsk behandling! Hvis man googler "senebetennelse i øyet" på norsk eller engelsk finner man egentlig ingen som snakker om dette... Finner du? Men det man derimot finner er diagnosen "orbital myositis" (også kalt ocular myositis) som kan matche mine symptomer? En lidelse man ikke nødvendigvis kan oppdage ved vanlige utvendige undersøkelser, de anbefaler derfor en MR undersøkelse "an axial and coronal MRI with fat suppression". Synes dere det er greit at jeg skal gå rundt slik? Hvor lenge i så fall? Hva ville dere gjort i min situasjon?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Skrevet 17. juli 2024 JoakimCh skrev (44 minutter siden): Jeg har omtrent perfekt syn og aldri tidligere hatt problemer med øynene mine. Men har problemer med muskelsmerter i kroppen og onsdag 12.juni prøvde jeg lesebriller (+1) i rundt 1 time fremfor datamaskinen (for å se om jeg ville slappe mer av i nakke og skuldre). Allerede på kvelden følte jeg meg rar. En følelse av et slags trykk i øyehulen. Neste dag opplevde jeg hodepine, svimmelhet, kvalme, følelse av rusk på øyet, følelse av trykk i øyehulen og i pannen (kjente f.eks at det presset litt mot bihulene mine). Dette sjokkerte meg veldig da jeg på forhånd hadde googlet meg frem til at det skulle være trygt å teste noen lesebriller, at man ikke egentlig skulle kunne skade seg... På lørdagen var jeg ikke bedre og dro da til legevakten for å høre om ikke jeg raskt burde komme meg til en øyelege eller begynne på noe betennelsesdempende. Legevakten anbefalte meg bare Ibux og virket lite bekymret. Mandagen var jeg heller ikke bedre og ringte derfor fastlegen. Fastlegekontoret ville ikke gi meg time samme dag, så jeg måtte vente helt til torsdagen. På tirsdagen var jeg hos Specsavers for en full synsundersøkelse. De oppdaget ingen typiske øyesykdommer og jeg har bra nok syn til at jeg ikke trenger briller. Lesebriller +1 derimot skulle jeg liksom trygt kunne bruke ved behov... På torsdagen har jeg blitt noe bedre. Jeg har ikke lenger kvalme og svimmelhet og hodepinen har begynt å gi seg. Men jeg har fortsatt smerter i øyehulen og følelsen av rusk på øyet omtrent (noe jeg forstår er smerter i øyemusklene). Til fastlegen min forteller jeg alt jeg har skrevet ovenfor og jeg nevner samtidig at jeg er svært bekymret da jeg i min kropp lett får senebetennelser og muskelsmerter som varer lenge (f.eks hatt plantar fasciitt i 13 år nå). Igjen spør jeg om jeg ikke raskt burde komme meg til en øyelege eller begynne på noe betennelsesdempende. Fastlegen min synes det hele er veldig merkelig og skriver en henvisning (lavt prioritert, 12 mnd ventetid) til øyelege. Og forteller meg at hun IKKE vil sette meg på noe medisin. Jeg spør hvor lenge jeg skal finne meg i å gå rundt med smerter før noe må gjøres? Jeg nevner jo at jeg mistenker at dette også blir kronisk hvis det bare ignoreres. Fordi jeg husker jo hvordan legene ignorerte smertene i føttene mine som utviklet seg til å bli kronisk plantar fasciitt. Selv om jeg den gang også sa jeg mistenker det blir kronisk hvis ikke noe gjøres. Slike beskjeder gir jeg fordi jeg kjenner min kropp veldig mye bedre enn de!! Når man har slitt med sære muskelsmerter fra topp til tå i 20 år så VET man jo at noe ikke er riktig med kroppen sin (men jeg har aldri fått noen diagnose). Sliter også med IBS, utmattelse og hjernetåke forresten. Men fastlegen svarte bare at jeg måtte vente lenge, gjerne flere uker... Jeg spurte på hvilken faglig begrunnelse (at en som aldri har hatt noe øyeproblemer og plutselig får smerter) skal gå så lenge uten noen undersøkelse eller behandling? Jeg fikk ikke noe svar på det (for det er neppe noen faglig begrunnelse bak det)... Så nå sitter jeg her etter 5 uker uten å ha blitt frisk eller å ha fått noen undersøkelse. Situasjonen i dag er at jeg ikke kan sitte en stund med datamaskinen eller mobilen uten å begynne å få smerter i øyemusklene. Noe jeg ALDRI har hatt problemer med før! Dette skjedde altså fordi jeg for 5 uker siden i rundt 1 time prøvde noen +1 lesebriller (som jeg så kastet rett i bosset neste dag). Jeg gjenkjenner dette som en klassisk "senebetennelse" (noe jeg har hatt i armene osv et par ganger). Altså, skal man bli frisk burde man ikke bruke muskelen/senen som gjør vondt (eller i hvert fall mye mindre enn vanlig). For hver gang man får vondt igjen så tar det bare lengre tid før det heles (og man risikerer kronisk skade). Betennelsen oppstod jo i sammenheng med at musklene som fokuserer øynene (altså samarbeidet mellom 2 øyner) ble forstyrret av lesebrillene. Så jeg har kommet frem til at hvis jeg tar en lapp over ett av øynene mine så vil denne muskulaturen kunne slappe mer av, og dette har jeg også merket at fungerer i praksis! Så hvis jeg sitter her med datamaskinen med en lapp over et øye så klarer jeg for det meste å hindre smertene fra å oppstå. Men jeg vet ikke hvor mange dager jeg eventuelt må holde på med denne ukomfortable praksisen... Og jeg synes det er dumt at jeg må finne min egen måte å behandle meg selv på i stedet for å bli tatt mer seriøst og få riktig medisinsk behandling! Hvis man googler "senebetennelse i øyet" på norsk eller engelsk finner man egentlig ingen som snakker om dette... Finner du? Men det man derimot finner er diagnosen "orbital myositis" (også kalt ocular myositis) som kan matche mine symptomer? En lidelse man ikke nødvendigvis kan oppdage ved vanlige utvendige undersøkelser, de anbefaler derfor en MR undersøkelse "an axial and coronal MRI with fat suppression". Synes dere det er greit at jeg skal gå rundt slik? Hvor lenge i så fall? Hva ville dere gjort i min situasjon? Bestill time til øyelege privat om du er veldig engstelig. Aleris feks -der får du time nesten på dagen. Anonymkode: d74ed...5c4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #3 Skrevet 17. juli 2024 Moren min har kreft i øyet, men måtte vente 7 måneder fordi de ikke har kapasitet. Du får gå privat. Du kommer uansett ikke fort nok inn. Virker ikke som ille, men heller at du hauser deg selv opp pga noe psykisk. Anonymkode: f5b2b...281 3
JoakimCh Skrevet 17. juli 2024 Forfatter #4 Skrevet 17. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Bestill time til øyelege privat om du er veldig engstelig. Aleris feks -der får du time nesten på dagen. Anonymkode: d74ed...5c4 Aleris i Frogner kan tilby dette ja, men jeg bor i Bergen. Men fant faktisk ut nå at Volvat kan gi konsultasjon (tidligst mandag 12. august), så jeg vurderer det.
JoakimCh Skrevet 17. juli 2024 Forfatter #5 Skrevet 17. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Virker ikke som ille, men heller at du hauser deg selv opp pga noe psykisk. Anonymkode: f5b2b...281 Psykisk har jeg erfaring fra tidligere smerter som har satt seg ja, der er jo klart at min historie gjør meg ekstra bekymret. Og jeg kan jo ikke leve livet mitt som før, fordi nå kan jeg jo ikke jobbe på datamaskinen uten smerter. At jeg går med kraftig ubehag er ille nok synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #6 Skrevet 17. juli 2024 Du har vært til 3 stk helsepersonell som ikke finner det faglig begrunnet å sende deg til øyelege. FL har trolig begrunnet sin henvisning med at du er engstelig. Du opplevde dette etter 1 (!) time med lesebriller. Lesebriller som jeg regner med er ferdigbriller uten riktig korreksjon for øynene dine, ikke riktig pupilledistanse, ingen antirefleks... Om du er syk så er det ikke en times bruk med lesebriller som har gjort deg syk. Har du angst? På en skala fra 1 til 10, hvor store smerter har du? Tok optiker fundusbilder eller OCT? Målte optiker trykket i øyet? Går du på medisiner? Anonymkode: 7f8e2...e02 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #7 Skrevet 17. juli 2024 hei! jeg har en del problemer med skuldre og nakke, hos meg setter det seg i ene øyet som du beskriver, da må jeg til kiropraktor som fikser det. er nerver som trigges pga problemene jeg har i muskel og skjelett etter en nakkeprolaps. Anonymkode: 69725...5b7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Skrevet 17. juli 2024 JoakimCh skrev (19 minutter siden): Aleris i Frogner kan tilby dette ja, men jeg bor i Bergen. Men fant faktisk ut nå at Volvat kan gi konsultasjon (tidligst mandag 12. august), så jeg vurderer det. Da hadde jeg tatt den så slipper du å lure. Anonymkode: d74ed...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #9 Skrevet 17. juli 2024 Høres ut som du har fått et virus, og setter symptomene på det i sammenheng med at du hadde på deg briller i en time. Anonymkode: c7d2c...e25 1 1
JoakimCh Skrevet 17. juli 2024 Forfatter #10 Skrevet 17. juli 2024 (endret) 54 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ut som du har fått et virus, og setter symptomene på det i sammenheng med at du hadde på deg briller i en time. Anonymkode: c7d2c...e25 Jeg skjønner at du kan tenke det. Men jeg kjenner kroppen min godt nok til å vite hva som foregår, og dette er ikke noe virus. Alle symptomene tyder på betent øyemuskulatur og det er ikke en gang noe spesielt "ulogisk" å konkludere med dette... Det eneste som er spesielt med saken er hvordan den betennelsen ikke har gitt seg skikkelig (noe den ville i et friskt menneske). Noe som for meg tyder på en underliggende sykdom, f.eks revmatisk eller autoimmun sykdom. Noe som ville matchet de andre symptomene jeg har kjent på i kroppen de siste 20 årene. Faktisk hadde jeg 3 kroniske betennelser i kroppens muskulatur eller bindevev allerede før jeg gikk til legen med smerter i føttene mine (som jeg nevnte her som en del av min helse-historie). Det var derfor jeg den gangen ga uttrykk for at det kunne bli kronisk (og jeg hadde den gangen rett) og jeg har sikkert rett nå igjen... (tidligere historie er veldig viktig) Hvilket virus mener du varer i 5+ uker forresten? I en person på 37 år. Du trenger ikke svare, for jeg prøver ikke å "krangle" med deg. 🙂 Folk som ikke vet om min helse historie skjønner klart veldig lite. Men jeg er ikke en frisk person og har ikke vært det på 20 år. Og jeg er glad for at jeg ikke ble kalt "hypokonder" den gangen det gikk hull i lungesekken min helt uten grunn for 20 år siden... Men mange her inne ville nok ha konkludert med at jeg var det!! Og den oppførselen jeg ser her inne synes jeg er skremmende. Jeg er også 2 måneder for tidlig født om det skulle være relevant. Endret 17. juli 2024 av JoakimCh 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Skrevet 17. juli 2024 Jeg ville ha oppsøkt en øyelege privat, feks øyehelseklinikken i Bergen. Vanlige allmennleger har ofte ikke så mye peiling på øyesykdommer, spesielt hvis det er sjeldne tilstander. Anonymkode: 6e0a6...76d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #12 Skrevet 17. juli 2024 JoakimCh skrev (2 timer siden): Jeg skjønner at du kan tenke det. Men jeg kjenner kroppen min godt nok til å vite hva som foregår, og dette er ikke noe virus. Alle symptomene tyder på betent øyemuskulatur og det er ikke en gang noe spesielt "ulogisk" å konkludere med dette... Det eneste som er spesielt med saken er hvordan den betennelsen ikke har gitt seg skikkelig (noe den ville i et friskt menneske). Noe som for meg tyder på en underliggende sykdom, f.eks revmatisk eller autoimmun sykdom. Noe som ville matchet de andre symptomene jeg har kjent på i kroppen de siste 20 årene. Faktisk hadde jeg 3 kroniske betennelser i kroppens muskulatur eller bindevev allerede før jeg gikk til legen med smerter i føttene mine (som jeg nevnte her som en del av min helse-historie). Det var derfor jeg den gangen ga uttrykk for at det kunne bli kronisk (og jeg hadde den gangen rett) og jeg har sikkert rett nå igjen... (tidligere historie er veldig viktig) Hvilket virus mener du varer i 5+ uker forresten? I en person på 37 år. Du trenger ikke svare, for jeg prøver ikke å "krangle" med deg. 🙂 Folk som ikke vet om min helse historie skjønner klart veldig lite. Men jeg er ikke en frisk person og har ikke vært det på 20 år. Og jeg er glad for at jeg ikke ble kalt "hypokonder" den gangen det gikk hull i lungesekken min helt uten grunn for 20 år siden... Men mange her inne ville nok ha konkludert med at jeg var det!! Og den oppførselen jeg ser her inne synes jeg er skremmende. Jeg er også 2 måneder for tidlig født om det skulle være relevant. Helt vanlig med virus over tid altså. Hadde akkurat ørebetennelse grunnet virus og selv på antibiotika tok den evigheter å bli kvitt, over en mnd. Med mindre du har en alvorlig betennelse vil det ordne seg med ibux Anonymkode: 9aadb...3d3 1
Grüner Skrevet 17. juli 2024 #13 Skrevet 17. juli 2024 (endret) Hvorfor skriver du innlegg her, egentlig, når du er så aggressiv mot alle som prøver å hjelpe deg? Slik du framstår virker det jo som at du har svaret allerede og vet bedre hva som feiler deg enn alle legene/optikerne som har undersøkt deg og alle her inne (som du også vet at mest sannsynlig ikke er øyespesialister og heller ikke hatt mulighet til å se øyet ditt). Jeg synes for øvrig det er litt arrogant av deg å be legen om en faglig begrunnelse for hvorfor du må vente så lenge på time, når det er et spørsmål om ventelister. Det er veldig lange ventelister på time hos øyelege flere steder i landet for tiden. Jeg skjønner du synes det er lenge å vente og at det er irriterende og frustrerende å gå rundt som du gjør nå, så har du råd og mulighet, ville jeg gått privat. Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 18. juli 2024 av Perelandra 2
Perelandra Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep. Perelandra, mod.
Stor pike Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 Kanskje du burde få sjekket samsynet? Det gjør man hos en ortoptist (tror jeg det heter). 1
JoakimCh Skrevet 18. juli 2024 Forfatter #16 Skrevet 18. juli 2024 (endret) Grüner skrev (På 18.7.2024 den 1.15): Hvorfor skriver du innlegg her, egentlig, når du er så aggressiv mot alle som prøver å hjelpe deg? Jeg tenkte jeg skulle gi dette forumet et forsøk, men skjønner jo nå at det bare er masse "nett-troll" her som er ute etter å kritisere andre mennesker fremfor å ta dem seriøst og hjelpe. EDIT: Hvis folk føler at jeg er arrogant for at jeg vet hvor jeg har vondt så er det ganske sært. Har man vondt i en biceps er det helt ok å fortelle om dette, men er det en øyemuskel så er man plutselig arrogant og hypokonder... Jeg vet det er øyemuskler som gir smerter og jeg har gjort en test selv som beviser dette (lapp over et øye). Så nei, jeg er ikke åpen for diskusjon om hva som forårsaker smerter, men heller om hva som kan være årsaken (til at jeg fortsatt sliter med det) og hva jeg burde gjøre. Fjernet kommentar til slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 21. juli 2024 av Perelandra 1
Perelandra Skrevet 18. juli 2024 #17 Skrevet 18. juli 2024 (endret) Ryddet for kommentar til moderering. Spørsmål, kommentarer og tilbakemeldinger rundt moderering tas på Private forumhenvendelser Mvh Perelandra, mod. Endret 18. juli 2024 av Perelandra 1
JoakimCh Skrevet 18. juli 2024 Forfatter #18 Skrevet 18. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 13.40): Du har vært til 3 stk helsepersonell som ikke finner det faglig begrunnet å sende deg til øyelege. FL har trolig begrunnet sin henvisning med at du er engstelig. Du opplevde dette etter 1 (!) time med lesebriller. Lesebriller som jeg regner med er ferdigbriller uten riktig korreksjon for øynene dine, ikke riktig pupilledistanse, ingen antirefleks... Om du er syk så er det ikke en times bruk med lesebriller som har gjort deg syk. Har du angst? På en skala fra 1 til 10, hvor store smerter har du? Tok optiker fundusbilder eller OCT? Målte optiker trykket i øyet? Går du på medisiner? Anonymkode: 7f8e2...e02 Sitat Du har vært til 3 stk helsepersonell som ikke finner det faglig begrunnet å sende deg til øyelege. Du skriver 3, dette er løgn. Forresten, optikeren hos Specsavers kunne ikke undersøke øyemusklene mine eller sykdommer i dem og hadde derfor ikke et faglig grunnlag til a ta noen avgjørelse basert på mine symptomer. Dette var utenfor deres diagnostiske område ble jeg forklart. Og legevakten synes nok at det ikke hadde gått lang nok tid eller var akutt nok. Noe jeg har god forståelse for, da det var en veldig sær situasjon jeg befant meg i. Så hovedsakelig var det kun fastlegen min som kunne ta en god avgjørelse og det gjorde hun. Men jeg synes så klart at det er for lenge for meg å vente, så derfor jeg har skrevet et innlegg her. Sitat det ikke en times bruk med lesebriller som har gjort deg syk. Dette synes jeg er tåpelig av deg å skrive her som om det skulle vært en slags "faglig konklusjon". Jeg er oppegående nok til å forstå at det er en 100% sammenheng og at ingenting annet kan ha forårsaket det. Sitat Tok optiker fundusbilder eller OCT? Ja, slike 3D bilder ble tatt. Sitat Målte optiker trykket i øyet? Ja, men de kommenterte ikke resultatet. Sitat Går du på medisiner? Nei. Sitat Har du angst? Nei. Sitat På en skala fra 1 til 10, hvor store smerter har du? At mine symptomer / hendelsesforløp kun skal tas seriøst ved sterke smerter synes jeg det er lite logikk i hvis det er det du mener. I dag har jeg ikke MYE smerter, men det blusser opp og blir veldig ukomfortabelt hver dag jeg ikke er forsiktig. Og tar jeg ikke hensyn kan hver nye dag bli verre enn den forrige. Før dette skjedde hadde jeg smerter fra 0 til 0 og det er dette som er viktig å ha fokus på! Altså at smertene kommer fra en fysisk endring som enda ikke har helet seg. Innlegget er delryddet. Perelandra, mod. Endret 21. juli 2024 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #19 Skrevet 18. juli 2024 JoakimCh skrev (På 17.7.2024 den 12.36): Jeg har omtrent perfekt syn og aldri tidligere hatt problemer med øynene mine. Men har problemer med muskelsmerter i kroppen og onsdag 12.juni prøvde jeg lesebriller (+1) i rundt 1 time fremfor datamaskinen (for å se om jeg ville slappe mer av i nakke og skuldre). Allerede på kvelden følte jeg meg rar. En følelse av et slags trykk i øyehulen. Neste dag opplevde jeg hodepine, svimmelhet, kvalme, følelse av rusk på øyet, følelse av trykk i øyehulen og i pannen (kjente f.eks at det presset litt mot bihulene mine). Dette sjokkerte meg veldig da jeg på forhånd hadde googlet meg frem til at det skulle være trygt å teste noen lesebriller, at man ikke egentlig skulle kunne skade seg... På lørdagen var jeg ikke bedre og dro da til legevakten for å høre om ikke jeg raskt burde komme meg til en øyelege eller begynne på noe betennelsesdempende. Legevakten anbefalte meg bare Ibux og virket lite bekymret. Mandagen var jeg heller ikke bedre og ringte derfor fastlegen. Fastlegekontoret ville ikke gi meg time samme dag, så jeg måtte vente helt til torsdagen. På tirsdagen var jeg hos Specsavers for en full synsundersøkelse. De oppdaget ingen typiske øyesykdommer og jeg har bra nok syn til at jeg ikke trenger briller. Lesebriller +1 derimot skulle jeg liksom trygt kunne bruke ved behov... På torsdagen har jeg blitt noe bedre. Jeg har ikke lenger kvalme og svimmelhet og hodepinen har begynt å gi seg. Men jeg har fortsatt smerter i øyehulen og følelsen av rusk på øyet omtrent (noe jeg forstår er smerter i øyemusklene). Til fastlegen min forteller jeg alt jeg har skrevet ovenfor og jeg nevner samtidig at jeg er svært bekymret da jeg i min kropp lett får senebetennelser og muskelsmerter som varer lenge (f.eks hatt plantar fasciitt i 13 år nå). Igjen spør jeg om jeg ikke raskt burde komme meg til en øyelege eller begynne på noe betennelsesdempende. Fastlegen min synes det hele er veldig merkelig og skriver en henvisning (lavt prioritert, 12 mnd ventetid) til øyelege. Og forteller meg at hun IKKE vil sette meg på noe medisin. Jeg spør hvor lenge jeg skal finne meg i å gå rundt med smerter før noe må gjøres? Jeg nevner jo at jeg mistenker at dette også blir kronisk hvis det bare ignoreres. Fordi jeg husker jo hvordan legene ignorerte smertene i føttene mine som utviklet seg til å bli kronisk plantar fasciitt. Selv om jeg den gang også sa jeg mistenker det blir kronisk hvis ikke noe gjøres. Slike beskjeder gir jeg fordi jeg kjenner min kropp veldig mye bedre enn de!! Når man har slitt med sære muskelsmerter fra topp til tå i 20 år så VET man jo at noe ikke er riktig med kroppen sin (men jeg har aldri fått noen diagnose). Sliter også med IBS, utmattelse og hjernetåke forresten. Men fastlegen svarte bare at jeg måtte vente lenge, gjerne flere uker... Jeg spurte på hvilken faglig begrunnelse (at en som aldri har hatt noe øyeproblemer og plutselig får smerter) skal gå så lenge uten noen undersøkelse eller behandling? Jeg fikk ikke noe svar på det (for det er neppe noen faglig begrunnelse bak det)... Så nå sitter jeg her etter 5 uker uten å ha blitt frisk eller å ha fått noen undersøkelse. Situasjonen i dag er at jeg ikke kan sitte en stund med datamaskinen eller mobilen uten å begynne å få smerter i øyemusklene. Noe jeg ALDRI har hatt problemer med før! Dette skjedde altså fordi jeg for 5 uker siden i rundt 1 time prøvde noen +1 lesebriller (som jeg så kastet rett i bosset neste dag). Jeg gjenkjenner dette som en klassisk "senebetennelse" (noe jeg har hatt i armene osv et par ganger). Altså, skal man bli frisk burde man ikke bruke muskelen/senen som gjør vondt (eller i hvert fall mye mindre enn vanlig). For hver gang man får vondt igjen så tar det bare lengre tid før det heles (og man risikerer kronisk skade). Betennelsen oppstod jo i sammenheng med at musklene som fokuserer øynene (altså samarbeidet mellom 2 øyner) ble forstyrret av lesebrillene. Så jeg har kommet frem til at hvis jeg tar en lapp over ett av øynene mine så vil denne muskulaturen kunne slappe mer av, og dette har jeg også merket at fungerer i praksis! Så hvis jeg sitter her med datamaskinen med en lapp over et øye så klarer jeg for det meste å hindre smertene fra å oppstå. Men jeg vet ikke hvor mange dager jeg eventuelt må holde på med denne ukomfortable praksisen... Og jeg synes det er dumt at jeg må finne min egen måte å behandle meg selv på i stedet for å bli tatt mer seriøst og få riktig medisinsk behandling! Hvis man googler "senebetennelse i øyet" på norsk eller engelsk finner man egentlig ingen som snakker om dette... Finner du? Men det man derimot finner er diagnosen "orbital myositis" (også kalt ocular myositis) som kan matche mine symptomer? En lidelse man ikke nødvendigvis kan oppdage ved vanlige utvendige undersøkelser, de anbefaler derfor en MR undersøkelse "an axial and coronal MRI with fat suppression". Synes dere det er greit at jeg skal gå rundt slik? Hvor lenge i så fall? Hva ville dere gjort i min situasjon? Jeg hadde MS. Men måtte vente flere år på legetime. Google: SYNSNERVEBETENNELSE Anonymkode: d9a5d...45a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Skrevet 18. juli 2024 Er du lyssky? Eller bare smerte etter dataen? Jeg har hatt betennelse i øyet. Og det er mye smerte. Og føles som rusk i øyet. Men er da i tillegg lyssky. Betennelsen slo ut rett utanfor pupillen. Jeg har et arr i øyet. Hadde jeg fått den på pupillen så hadde jeg fått et svart prikk i synsfeltet mitt for alltid fikk jeg høre. Det var vist veldig alvorlig. Og sjeldent at det oppstår av seg selv. Så jeg ble testet for andre sykdommer. Ingen utslag på noe annet. Jeg gikk på oppfølging et år. Og fikk beskjed om fikk jeg symptomer igjen så skulle jeg rett inn igjen. Anonymkode: e02f9...e04 1 1
Anbefalte innlegg