Gå til innhold

Alkoholfritt øl til barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om ungen liker smaken av øl så kan han vel få lov til å drikke alkoholfri øl? Har det tørnet totalt for folk eller? 

De fleste unge som prøver øl med alkohol tidlig liker ikke smaken. Det stopper dem ikke fra å drikke det, og liker de det absolutt ikke så finnes det nok «brus» alternativer. Ungdommer drikker ikke øl for at det er så godt uansett om de liker det eller ikke. De aller fleste har ikke drukket så mye alkoholfri øl som barn, men mange ender opp med å elske øl som voksen. 

Har ingen tro på at det å like øl som liten setter deg i fare for å bli alkoholiker. Kanskje det kan være positivt. Jeg vil påstå at det er bedre å drikke noe fordi man liker enn å drikke for å bli full.

Slapp av! 

Anonymkode: 6d948...5b6

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper de foreldrene plukker opp denne tråden sånn at neste gang dere kommer på besøk kan de servere øl til barnet sitt og skryte av at de skal gjøre en ølsmaker ut av ham 🤣 "Smaker du humlen, gutten min?"

Anonymkode: 955c7...76c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt besøk av et vennepar noen dager. De har et barn på 12. Ved to måltider fikk 12åringen servert alkoholfritt øl av foreldrene, fordi barnet var så glad i smaken av øl. Jeg vet det var 100% alkoholfritt (clausthaler), og ikke ulovlig. Men likevel mener jeg det er uheldig, da barnet læres til å like alkohol, sosialiseres inn i en slags «drikkekultur» godkjent av foresatte, noe som i verste fall kan medføre skadelig bruk i fremtiden. Hva tenker dere? Jeg sa ikke noe der og da for å bevare freden, dette er opprinnelig min manns kamerat, og jeg og hans frue har aldri vært bestevenninner. Hun er litt «vanskelig» når noen påpeker noe, og er generelt ganske fiendtlig innstilt til folk med høyere utdanning ( Jeg har master, mannen min har fagbrev og mesterbrev, venneparet har ikke utfdanning) så jeg sa som sagt ikke noe for freden og hensynet til barna. Det ville endt med sur stemning og beskyldninger om at jeg tror jeg er noe.. Nå etter de dro i morges begynte jeg å tenke; er det greit å gi barn på 12 år alkoholfritt øl? 

Anonymkode: 44488...b35

Du, siden du har master og greier: jeg synes enkelte typer smaksatt vann med kullsyre minner litt om smaken av rusbrus. Tror du slikt vann er uheldig å servere barna med tanke på at de kan bli avhengig av slik smak og i verste fall bli alkoholikere?

Anonymkode: 6f435...f25

• Liker 20
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min fikk vørterøl ved spesielle anledninger som barn (vet flere ikke mener det er det samme, men jeg synes faktisk vørterølen er strammere smaksmessig). Jeg likte ikke.

Jeg har som ungdom/voksen allikvel drukket langt mer alkohol enn min søster. Hun er så og si avholds, jeg tar gjerne et glass vin til god mat eller en fest i ny og ne. 

Jeg forstår tanken din, men det er uansett overhodet ikke noe du burde kommentere. Så godt du holdt kjeft! Vi kjøper aldri inn sjokoladepålegg, og jeg synes selv at det er merkelig at folk serverer dette jevnlig (ja, jeg vet det er godt, det vet ikke barn som ikke har prøvd). Jeg sier jo allikvel ikke et ord når bestevenninnen min slenger opp i to forskjellige sjokoladepålegg i handlekurven en helt vanlig hverdag til to barnehagebarn. Ikke noe jeg ville gjort, men det er lovlig og da legger jeg meg så klart ikke opp i valget hennes. Hun er voksen og har barn! Og utdannelse, siden det visstnok spiller inn 😂

Anonymkode: c679f...65a

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt besøk av et vennepar noen dager. De har et barn på 12. Ved to måltider fikk 12åringen servert alkoholfritt øl av foreldrene, fordi barnet var så glad i smaken av øl. Jeg vet det var 100% alkoholfritt (clausthaler), og ikke ulovlig. Men likevel mener jeg det er uheldig, da barnet læres til å like alkohol, sosialiseres inn i en slags «drikkekultur» godkjent av foresatte, noe som i verste fall kan medføre skadelig bruk i fremtiden. Hva tenker dere? Jeg sa ikke noe der og da for å bevare freden, dette er opprinnelig min manns kamerat, og jeg og hans frue har aldri vært bestevenninner. Hun er litt «vanskelig» når noen påpeker noe, og er generelt ganske fiendtlig innstilt til folk med høyere utdanning ( Jeg har master, mannen min har fagbrev og mesterbrev, venneparet har ikke utfdanning) så jeg sa som sagt ikke noe for freden og hensynet til barna. Det ville endt med sur stemning og beskyldninger om at jeg tror jeg er noe.. Nå etter de dro i morges begynte jeg å tenke; er det greit å gi barn på 12 år alkoholfritt øl? 

Anonymkode: 44488...b35

Barnet læres jo ikke til å like alkohol - for det er ikke alkohol i drikken. 

Ser ikke problemet. Samme om barnet drikker alkoholfritt øl eller brus til maten vel... Har ikke noe å si.. 

Anonymkode: 2771c...cba

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Søsteren min fikk vørterøl ved spesielle anledninger som barn (vet flere ikke mener det er det samme, men jeg synes faktisk vørterølen er strammere smaksmessig). Jeg likte ikke.

Jeg har som ungdom/voksen allikvel drukket langt mer alkohol enn min søster. Hun er så og si avholds, jeg tar gjerne et glass vin til god mat eller en fest i ny og ne. 

Jeg forstår tanken din, men det er uansett overhodet ikke noe du burde kommentere. Så godt du holdt kjeft! Vi kjøper aldri inn sjokoladepålegg, og jeg synes selv at det er merkelig at folk serverer dette jevnlig (ja, jeg vet det er godt, det vet ikke barn som ikke har prøvd). Jeg sier jo allikvel ikke et ord når bestevenninnen min slenger opp i to forskjellige sjokoladepålegg i handlekurven en helt vanlig hverdag til to barnehagebarn. Ikke noe jeg ville gjort, men det er lovlig og da legger jeg meg så klart ikke opp i valget hennes. Hun er voksen og har barn! Og utdannelse, si den det visstnok spiller inn 😂

Anonymkode: c679f...65a

Men har hun maaaaaaaster? Og har du? ;) 

Anonymkode: 6f435...f25

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Lars1009
Skrevet

Det må man aldri finne på å gjøre. Da kan det hende at barnet også drikker øl i voksen alder! 

Anonymkode: a48dd...03d

Hehe

AnonymBruker
Skrevet

Øl er jo et bedre alternativ enn brus. Masse næring og flere B-vitaminer. Jeg kan lett finne på å gi alkoholfri øl til ungen min når han blir litt større. Brus? not so much

Anonymkode: d8249...618

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sa ikke noe der og da for å bevare freden, dette er opprinnelig min manns kamerat, og jeg og hans frue har aldri vært bestevenninner. Hun er litt «vanskelig» når noen påpeker noe, og er generelt ganske fiendtlig innstilt til folk med høyere utdanning ( Jeg har master, mannen min har fagbrev og mesterbrev, venneparet har ikke utfdanning) så jeg sa som sagt ikke noe for freden og hensynet til barna.

Dette er totalt irrelevant for temaet. Så hva var poenget med å dra inn dette i diskusjon om barn kan drikke alkoholfri øl eller ikke? Du må lære deg å skille klinten fra hveten.

Anonymkode: 03a2a...899

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg lurer seriøst på hvorfor deres utdannelse har noe med denne saken å gjøre. Noe sier meg iallefall at det er helt andre grunner til at hun ikke liker deg enn masteren din. Iallefall slik du fremstår i innlegget ditt. 

Det er ikke ulovlig å drikke alkoholfritt øl i norge om man er under 18år. Jeg også likte ølsmak som liten. Så fikk lettøl istedenfor å snike til meg noe skum når de voksne ikke fungte med. Vørterøl syntes jeg var for mørk i smaken. 

Jeg er ikke alkoholilker i dag av den grunn. Jeg drikker en øl av og til og noen ganger fortsatt alkoholfritt, fordi jeg fortsatt liker smaken av øl. Det er en og ikke 10. Og det er kanskje 20stk i året tilsammen. 

Så jeg tenker du kan pakke sammen fordommer og utdanningen din i denne sammenhengen og ikke legge så mye i det. Eller ikke legge deg oppi det. 

Anonymkode: 5b7a5...dc5

Jeg reagerte på det samme . Har ikke høyere utdannelse , men har aldri servert barna mine lettøl , ei  heller aldri vært i en situasjon der barn har spurt etter. Min erfaring er at folk som har dannelse , sjelden skryter av sin egen utdannelse . Når det er sagt,  tenker jeg lettøl er det samme som brus = ufarlig . 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er pussig og ville ikke gjort det selv men det finnes flere tråder om dette og mange synes det er null problem. Jeg drikker ikke øl selv og vet ikke om de som er vant med smaken av alkoholfritt har noen "fordel" når de skal over på ordentlig øl men alkoholfritt har jo ikke alkoholsmaken. Selv vokste jeg opp med mye vørterøl (besteforeldrene mine mente at det er veldig sunt), og det har ikke gjort at jeg liker øl nå i voksen alder. Er så og si avholds og tar gjerne en vørterøl i stedenfor alkohol, mest pga nostalgifølelsen, det smaker jo ikke godt.

Anonymkode: 9749d...5e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva har utdannelsen din med skepsis til alkoholfri øl servert til barn å gjøre? Finnes det noe forskning på alkoholfritt og barn?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Jeg ville synes det var en litt spesiell ting å gjøre (selv om vørterøl var vanlig barnedrikke da jeg var barn), på linje med å gi barn kaffe. Det ville dog vært enda mer spesielt om du hadde tatt opp med foreldrene hvilke (lovlige og tross alt ikke mer skadelige enn mye annet ingen reagerer på) valg de tar for sine barn. Mest spesielt er likevel at du mener at deres respektive utdanningsnivå har relevans her...

Enig i dette. Jeg var barn på 80-tallet og fikk kaffe (hos besteforeldrene det også, som med vørterølen). Jeg syntes det var stor stas med den lille skvetten. Begynte ikke å drikke kaffe fast før jeg var i midten av 30-årene, men akkurat det med å venne barn til kaffesmaken tror jeg ikke er sånn kjempelurt. Så jeg gir ikke min kaffe. Hvis jeg hadde sett noen andre barn smake en skvett iskaffe f.eks så hadde jeg ikke grepet inn for så krise er det ikke. Men ikke noe jeg ville gjort selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel værre med brus med masse koffein, som man blir avhengig av, enn brus med ølsmak?

Anonymkode: e1dd6...d07

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Sciurus, mod

AnonymBruker
Skrevet

Kan si her yngste har slitt en del med b-vitamin og her sa legen: prøv alkohol fritt øl eller vørterøl for å se om verdier går opp, gi et glass til middagen. Hjelper ikke det må vi starte med sprøyter.

Og var og hos en utenlandsk lege med eldste han hadde ikke fylt 18 enda var skikkelig forkjølet, vond hals osv, legen kom med: Du ska ta 2 øl om dagen da vil du få bust med b12 og formen vil nok komne seg. Spurte da rett ut om han tullet for gutten var nå ikke 18 år. Fikk dim svar der jeg kommer fra er det vanlig barn tar et glass med vinn. Han dør ikke av å ta 2 øl nå når han er syk🙈 vi gikk ut døra og ga beskjed til ho i resepsjonen.  Ho lo og sa ja dere er ikke de første so. Har fått den beskjeden

Her sliter både jeg og mannen .ed opptak av b12 altid gjort noe barna og sliter med. 

Anonymkode: 047e7...917

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er av typen filleting vi andre ikke skal legge oss opp i tenker jeg. Enkelte ting må nesten foreldre få styre når det kommer til regler og oppdragelse for egne barn. De skjenker jo ikke barnet sitt alkohol, men en helt ufarlig leskedrikk.

Jeg er selv oppvokst med vørterøl på sommeren, "heimbrygga-øl" til jul, og faktisk ett glass alkoholfri champagne på nyttårsaften. Jeg har aldri likt vanlig øl, er generelt ikke glad i alkohol-smak så skal jeg drikke drikker jeg drinker som minner mer om saft/brus/smoothie enn noe annet. Drikker sjeldent.

Tror ikke ungen deres tar noen skade av dette. Og du har så klart all rett til å sette andre grenser for egne barn, noe som også er ok.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva har utdannelsen din med skepsis til alkoholfri øl servert til barn å gjøre? Finnes det noe forskning på alkoholfritt og barn?

Hvis man leser mellom linjene her,  er scenarioet med lettøl kun en gylden mulighet til litt «selvskryt « . Personlig tenker jeg at sosiale antenner og det å være smart ,  er mer forbundet med suksess enn en master . En master kan alle ta , men  god utstråling å det å være sosialt intelligent  er ikke  oppnåelig  for alle. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (3 minutter siden):

Hvis man leser mellom linjene her,  er scenarioet med lettøl kun en gylden mulighet til litt «selvskryt « . Personlig tenker jeg at sosiale antenner og det å være smart ,  er mer forbundet med suksess enn en master . En master kan alle ta , men  god utstråling å det å være sosialt intelligent  er ikke  oppnåelig  for alle. 

Enig. Jeg har master, men er ikke sosialt intelligent i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke et valg jeg ville tatt for mitt barn, men det var jo alkoholfritt og de er foreldrene... Hva skal man gjøre, liksom?

Anonymkode: 8b37a...118

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...