Gå til innhold

Alkoholfritt øl til barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er oppfostret på vørterøl. Elsket det som barn. Som voksen er jeg ikke noe særlig glad i alkohol, så det er nok ingen sammenheng mellom å like alkoholfri øl som barn og drikkevaner som voksen.

Anonymkode: 1d58f...2b4

Samme her, liker ikke øl i dag.

Vin og drinker ja, men null øl.

Anonymkode: 4a87f...34a

Skrevet

Høres ut som at du har mer imot mora til dette barnet enn et par alkoholfrie øl.   

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 11.49):

Jeg tenker at det er en inngang for å bli vant med å drikke øl, og at det kan ha veldig uheldig effekt.

Hadde ikke gitt barna mine verken øl eller vin selvom det er alkoholfritt. 

Anonymkode: d4117...b84

Du kan også se på det som en inngangsport til å nyte alkohol på fornuftig måte for smakens skyld, og ikke for alkoholens/fyllas skyld.

Jeg ser ingen problemer med dette.

Anonymkode: 67546...ac2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt ok. Vår på snart 3 år foretrekker alkoholfritt øl over brus. 

Anonymkode: 14ca6...76e

• Liker 2
Skrevet

Alkoholfritt øl eller brus = samme greiene. Ser ikke et problem med dette. Ikke mange barn liker smaken av øl, men gjør han det, er det jo helt greit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min 9-åring elsker Clausthaler Radler, den som er en blanding av alkoholfritt øl og limonade. Ser absolutt ikke noe problem med det. Ikke verre enn å drikke cola.

Anonymkode: d4a3e...07e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I Sverige kan alle kjøpe drikke som har under 2.25% alkohol...

Ser absolutt ikke noe problem med at ungen fikk en alkoholfri øl TIL MATEN. Det at det faktisk går an å kose seg med drikke til maten, uten at man skal oppnå en eller annen form for rus, fremmer vel bare et sunt forhold til øl?

Å... jeg har forresten utdannelse 🫣 Jeg antar at jeg ikke er så smart som jeg tror 😬

Anonymkode: e60ab...fff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg over med 3-åringen… vi har også master begge to. Hva har utdannelsesnivå med dette å gjøre? 

Anonymkode: 14ca6...76e

• Liker 1
Skrevet

Min farmor ga lik gave til alle barnebarna når di ble 12år , da fikk man et lite glass kirsebær likør og klar beskjed at dette er det eneste glasset med alkohol hun kom til å gi

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsket hvitvin da jeg var fire ca. Fikk selvfølgelig ikke glass med det, men hadde jeg fått alkoholfritt så hadde det vel vært uproblematisk.

Jeg er 50 nå og liker verken vin eller øl. Så man trenger ikke bli alkoholiker av den grunn.

Anonymkode: 2aa38...e9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 12.01):

Det innholder kanskje 0,5-1%...så ville aldri gjort noe slikt.

Anonymkode: c419b...5ef

Det selges alkoholfritt øl som er merket 0,0 - den inneholder ikke alkohol i det hele tatt. 

Anonymkode: b53cd...0ae

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har fått alkoholfrie drinker i både utlandet og i Norge, ved forskjellige anledninger. Slik som på hotelltur, nyttårsaften osv. Barna syns det er superstas! Og verken jeg eller mannen min drikker noe særlig, kanskje to ganger på et år det vi tar en øl eller to. 

forøvrig, vi har begge master, uten at jeg skjønner hva det har med situasjonen å gjøre ;) 

Anonymkode: a8734...554

Skrevet

Jeg fikk også servert alkoholfri øl av mine foreldre fra jeg var 4 år og jeg begynte ikke å drikke alkohol før jeg var 18.

AnonymBruker
Skrevet

Alkoholfri øl er fin «kosedrikke» innimellom for mange, også barn. Mye bedre enn all den knallsøte (eller kunstig søte) brusen og juicen som mange barn får tilbudt daglig. Det er nemlig helt katastrofe vane- og helsemessig. Gjett om de får preferanser for usunne mengder søtt! «Er det ikke søtt, drikker jeg det ikke». Jeg gråter inni meg når små barn får ufortynnet eplejuice som standard-drikke til frokost. Mange tror til og med det er sunt, fordi det er «frukt». Mens blodsukkeret til ungen skyter i taket og smaksløkene trimmes til sukkeroholiker-nivå. 

Alkoholfritt øl er derimot et ganske næringsrikt og godt alternativ innimellom når små og store skal kose seg.

Og her er det en feilkobling dessuten: Alkoholikere drikker ikke fordi de liker smaken av alkohol, men for å dempe uro osv. 

Men at det lages assosiasjoner og preferanser i oss gjennom ting som typisk opptrer sammen, det har du rett i. «Popkorn og kino» «Jul og marsipan og ribbe» «Mormor og is» «Fredag og pils/vin» «Morgen og kaffe» osv. Det gjennomsyrer og organiserer livene og kulturen vår. Men «smaken av øl og alkohol» er ikke en slik i seg selv. «smaken av øl og god middag med familien», kan bli det - men tenk så herlig hvis det er smaken, og ikke alkoholen, som etterhvert assosierer med noe godt. For å gjenta meg selv, er «Middag og Pepsi» eller «Frokost og juice» en mer usunn kobling som mange etablerer tidlig. 

PS, jeg har høyere utdannelse enn maaaster. Og jeg fikk smake både sider og kaffe og øl tidlig. OG jeg drikker kanskje kun en håndfull ganger i året, og liker ikke øl noe særlig. Hvem skulle trodd!

Anonymkode: ffe28...654

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 13.33):

Men har hun maaaaaaaster? Og har du? ;) 

Anonymkode: 6f435...f25

Haha! Ukens beste. :)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fireflies skrev (På 17.7.2024 den 11.47):

Så lenge det er alkoholfritt så læres de jo ikke opp til å like alkohol?

Jo det gjør de, de liker smaken av øl. 
Gi 12 åringen et glass brus eller saft. 
Når en 12 åring liker smaken av øl har han jo smakt det et sted. 

Anonymkode: 727f2...0be

AnonymBruker
Skrevet

Er brus eller saft bedre mener du? Hva er galt med vann, malt og humle?

Hva med at barnet lærer at alkohol kan nytes? Mine har fått smakt alkoholfritt dersom det har stått på bordet. Hvorfor ikke?

Likte selv smaken av både munkholm og kaffe da jeg var 12, samt mørk sjokolade og oliven. Aldri hatt noe alkoholproblemer, aldri blacket ut på fest, er måteholden. Tar meg gjerne et glass vin eller øl til middag. Men de får ikke prøve nikotinfri snus feks, selv om det er uten nikotin. Fordi det ikke faller naturlig i noen som helst situasjon.

Anonymkode: 57bbd...a3b

Skrevet

Heller alkoholfritt øl enn f.eks div energidrikker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/17/2024 at 11:43 AM, AnonymBruker said:

Vi har hatt besøk av et vennepar noen dager. De har et barn på 12. Ved to måltider fikk 12åringen servert alkoholfritt øl av foreldrene, fordi barnet var så glad i smaken av øl. Jeg vet det var 100% alkoholfritt (clausthaler), og ikke ulovlig. Men likevel mener jeg det er uheldig, da barnet læres til å like alkohol, sosialiseres inn i en slags «drikkekultur» godkjent av foresatte, noe som i verste fall kan medføre skadelig bruk i fremtiden. Hva tenker dere? Jeg sa ikke noe der og da for å bevare freden, dette er opprinnelig min manns kamerat, og jeg og hans frue har aldri vært bestevenninner. Hun er litt «vanskelig» når noen påpeker noe, og er generelt ganske fiendtlig innstilt til folk med høyere utdanning ( Jeg har master, mannen min har fagbrev og mesterbrev, venneparet har ikke utfdanning) så jeg sa som sagt ikke noe for freden og hensynet til barna. Det ville endt med sur stemning og beskyldninger om at jeg tror jeg er noe.. Nå etter de dro i morges begynte jeg å tenke; er det greit å gi barn på 12 år alkoholfritt øl? 

Anonymkode: 44488...b35

Jeg synes dette er genialt! Barnet lærer å like smaken av øl, fremfor å lære å elske flatfylla, som er introduksjonen til alkohol for svært mange tenåringer... Det lærer seg at øl er noe man kan drikke til maten, uten at det betyr fyllefest etterpå!

Anonymkode: 08405...774

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å få med utdannelsen herregud! Skjerp deg!

Anonymkode: f06fa...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...