Gå til innhold

Alkoholfritt øl til barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt besøk av et vennepar noen dager. De har et barn på 12. Ved to måltider fikk 12åringen servert alkoholfritt øl av foreldrene, fordi barnet var så glad i smaken av øl. Jeg vet det var 100% alkoholfritt (clausthaler), og ikke ulovlig. Men likevel mener jeg det er uheldig, da barnet læres til å like alkohol, sosialiseres inn i en slags «drikkekultur» godkjent av foresatte, noe som i verste fall kan medføre skadelig bruk i fremtiden. Hva tenker dere? Jeg sa ikke noe der og da for å bevare freden, dette er opprinnelig min manns kamerat, og jeg og hans frue har aldri vært bestevenninner. Hun er litt «vanskelig» når noen påpeker noe, og er generelt ganske fiendtlig innstilt til folk med høyere utdanning ( Jeg har master, mannen min har fagbrev og mesterbrev, venneparet har ikke utfdanning) så jeg sa som sagt ikke noe for freden og hensynet til barna. Det ville endt med sur stemning og beskyldninger om at jeg tror jeg er noe.. Nå etter de dro i morges begynte jeg å tenke; er det greit å gi barn på 12 år alkoholfritt øl? 

Anonymkode: 44488...b35

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er alkoholfritt så læres de jo ikke opp til å like alkohol?

• Liker 38
  • Nyttig 3
Skrevet

Er vel ikke verre en at barnet hadde drukket cola el. Hvem er det som gjør dette til drikke ting..jo deg og voksne. 

Skadelig bruk...nei...etter vært vil barnet drikke monster,cafe etc...og det mye verre en Munkholmen 

• Liker 17
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er en inngang for å bli vant med å drikke øl, og at det kan ha veldig uheldig effekt.

Hadde ikke gitt barna mine verken øl eller vin selvom det er alkoholfritt. 

Anonymkode: d4117...b84

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel sikkert ikke innafor nei.

Husker da jeg var barn og vi var på besøk hos tante og onkel. De hadde da en 1 åring med skikkelig utbrudd av en eller annen barnesykdom. Ungen hadde feber og munnen var full av blemmer/sår. Det var sommer og kjempevarmt og ungen ville ikke drikke noe som helst. I ren desperasjon fikk hun smake på alkoholfritt øl og digget det! Så ungen gikk med alkofritt øl på tåteflaske 1 ukes tid😆

Anonymkode: 0b69a...f5f

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er lovlig er det ikke nødvendigvis lurt eller bra. Her går det på magefølelse for meg, og min magefølelse sier at Clausthaler, Munkholm osv er for voksne selv om det er alkoholfritt. Samme gjelder alkoholfri vin, som noen nevnte over. 

Anonymkode: abe2b...9b7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det innholder kanskje 0,5-1%...så ville aldri gjort noe slikt.

Anonymkode: c419b...5ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det innholder kanskje 0,5-1%...så ville aldri gjort noe slikt.

Det gjør kefir og.

Anonymkode: fe38f...952

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Jeg ville synes det var en litt spesiell ting å gjøre (selv om vørterøl var vanlig barnedrikke da jeg var barn), på linje med å gi barn kaffe. Det ville dog vært enda mer spesielt om du hadde tatt opp med foreldrene hvilke (lovlige og tross alt ikke mer skadelige enn mye annet ingen reagerer på) valg de tar for sine barn. Mest spesielt er likevel at du mener at deres respektive utdanningsnivå har relevans her...

Endret av Daria
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig så mye verre enn brus? Men jeg hadde syntes det var litt spesielt, men hadde jeg skulle tatt opp alt jeg synes er litt spesielt eller rart med min manns familie og kompiser så hadde jeg ikke hatt noe annet å gjøre. 

Anonymkode: a239b...7a8

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør kefir og.

Ikke målt kefir :) Er kjemiker, så skal teste!

Liker selv godt 1664 Blanc uten alkohol, så har testet den flere ganger. Da måler jeg ca 0,5-1% alkohol, det merker jeg også pga er hypersensetiv for stimulanter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Om man problematiserer dette så mener jeg at man selv har et uheldig forhold til alkohol. Man lærer ikke å like alhohol av å ikke drikke alkohol. Jeg og barnet har alltid sider ved spesielle anledninger, aldri tenkt på at det skal være et problem. Vi liker det og han synes det er stas.

”Hun har det med å bli vanskelig når man påpeker ting”. Har det slått deg at du kanskje kommenterer og legger deg oppi for mye? Slik jeg forstår det er dere ikke nære venninner, så det at du har denne erfaringen tilsier at du må ha ment mye om ting.

Endret av Macro
  • Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Fikk vørterøl, alkoholfri øl og alkholfri cider som barn. Som voksen drikker jeg en gang 1 året ca fordi jeg ikke liker smaken av alkohol.

At dette fører til å like drikke med alkohol er da helt hull i hodet 🤦‍♀️

Som ungdom var det ingen som drakk pga smaken. Den hatet de. De drakk for å bli fulle. Da betydde ikke smaken noen ting. Ungdommer er enkle sjeler. De gir bang i smaken. Rusen går foran. 

Anonymkode: d5316...a18

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har hatt besøk av et vennepar noen dager. De har et barn på 12. Ved to måltider fikk 12åringen servert alkoholfritt øl av foreldrene, fordi barnet var så glad i smaken av øl. Jeg vet det var 100% alkoholfritt (clausthaler), og ikke ulovlig. Men likevel mener jeg det er uheldig, da barnet læres til å like alkohol, sosialiseres inn i en slags «drikkekultur» godkjent av foresatte, noe som i verste fall kan medføre skadelig bruk i fremtiden. Hva tenker dere? Jeg sa ikke noe der og da for å bevare freden, dette er opprinnelig min manns kamerat, og jeg og hans frue har aldri vært bestevenninner. Hun er litt «vanskelig» når noen påpeker noe, og er generelt ganske fiendtlig innstilt til folk med høyere utdanning ( Jeg har master, mannen min har fagbrev og mesterbrev, venneparet har ikke utfdanning) så jeg sa som sagt ikke noe for freden og hensynet til barna. Det ville endt med sur stemning og beskyldninger om at jeg tror jeg er noe.. Nå etter de dro i morges begynte jeg å tenke; er det greit å gi barn på 12 år alkoholfritt øl? 

Anonymkode: 44488...b35

Nei. 
Ja ga tydlig beskjed til min ex og svigers at jentungen på 11 skulle aldri få smake det før hun ble eldre. 
Men de ga faen og lot henne smake når jeg ikke var der. 
Kommer aldri til å tilgi det. 
Heldigvis likte hun  ikke smaken. 
Men det hadde vært det samme å gitt henne en røyk uten nikotin det. 

Anonymkode: b3b95...6d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må man aldri finne på å gjøre. Da kan det hende at barnet også drikker øl i voksen alder! 

Anonymkode: a48dd...03d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke målt kefir :) Er kjemiker, så skal teste!

Liker selv godt 1664 Blanc uten alkohol, så har testet den flere ganger. Da måler jeg ca 0,5-1% alkohol, det merker jeg også pga er hypersensetiv for stimulanter.

Det er bare å Google altså, det er allerede testet. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Huff tenk på alle barne som fikk og får malt i flasken sine..de kommer jo til å vokse opp og ville bare drikke øl...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bare å Google altså, det er allerede testet. 

Du, jeg kan teste selv :) Mye bedre enn å stole på google.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei. 
Ja ga tydlig beskjed til min ex og svigers at jentungen på 11 skulle aldri få smake det før hun ble eldre. 
Men de ga faen og lot henne smake når jeg ikke var der. 
Kommer aldri til å tilgi det. 
Heldigvis likte hun  ikke smaken. 
Men det hadde vært det samme å gitt henne en røyk uten nikotin det. 

Anonymkode: b3b95...6d8

Du er jo helt på viddene. Røyk i lungene er jo egentlig et større problem enn selve nikotinen. Å sidestille alkoholfri øl med nikotinfri røyk er jo helt absurd.

• Liker 17
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...