Gå til innhold

Altså, tenåringsjenter og dagens sminketrend…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har registrert at siste sminketrend blant tenåringene er å bruke ekstremt mye sminke! Det er gjerne voldsomt med contouring rundt nesa og sinnsyke mengder blush som er på kinnbena og i tinningen - altså sånn at de er helt knallrosa/røde der. Jeg synes jo mange av de ser mer ut som de skal på karneval enn på skolen. Synes det er trist, for mange av de er jo egentlig utrolig søte og naturlig vakre. Er det helt ut og se sminket, men naturlig ut?

Jeg kan av og til synes det er litt vanskelig å «ikke se» når noen av de mest ekstreme går forbi fordi det er så mye. Jeg ville jo vært kjempe flau om jeg hadde gått sånn. Hva tenker dere mødre til tenåringsjenter om dette? Skjønner ikke trenden heller, så om noen kan hjelpe meg å forklare greia så hadde jo det også vært supert😁 Håper sminketrender er litt «roligere» når min kommer i den alderen kjenner jeg..

Anonymkode: 16624...d91

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oversminking er ikke spesielt trendy blant fjortisene jeg ser mye til (ungdomsskoleelever i Oslo). Synes de fleste er flinke med sminken og ser ekstremt mye bedre ut enn min egen generasjon gjorde på den alderen. Mye takket være online tutorials. 

Anonymkode: 158d0...500

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oversminking er ikke spesielt trendy blant fjortisene jeg ser mye til (ungdomsskoleelever i Oslo). Synes de fleste er flinke med sminken og ser ekstremt mye bedre ut enn min egen generasjon gjorde på den alderen. Mye takket være online tutorials. 

Hmmm… kanskje det er mer lokalt her vi bor da muligens… håper jo i såfall det😁

HI

Anonymkode: 16624...d91

Skrevet

Med tanke på hvordan håret mitt, og sikkert også sminken, så ut på midten av 80-tallet er sminke på tenåringer noe av det som bekymrer meg minst! :ler: Både frisyrer og sminke er reversibelt og de fleste toner ned begge deler etter hvert som de blir voksne. Faktisk er vel denne eksperimenteringen med eget utseende en del av det å bli voksen og har vært det, i forskjellige former, til alle tider. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ene bruker mye sminke når huns skal noe. Så har jeg ei som ikke bruker så mye. Er glad i sminke selv jeg altså. Men er jo noen ganger jeg stusser. Men man kan ikke si noe. For hvis man sier noe så blir det jo ramaskrik. Og det gidder man ikke. Men jeg ser at det har roer seg ned litt med alderen. Får mere selvtillit og slik. Så ser man jo at man er fin uten også. Så jeg tenker det er en periode man skal gjennom. Prøvde jo mye rart når jeg var ung jeg å. Men mamma sa aldri noe. Hun brukte ikke sminke en gang. 

Anonymkode: 0f4e3...eaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Samme her. Den oversminkede trenden er jo flere år gammel. Bor i Trondheim.

Anonymkode: eb68d...8d1

AnonymBruker
Skrevet

"Æsj. Du ser som en en gatehore med den sminken og de vippene. Sånn får du ikke lov å gå ut." sier jeg til tenåringene når de prøver seg på det der. 

Anonymkode: 4e7b3...c5f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Æsj. Du ser som en en gatehore med den sminken og de vippene. Sånn får du ikke lov å gå ut." sier jeg til tenåringene når de prøver seg på det der. 

Hvorfor er du så uhøflig mot barna dine? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er en fase mange jenter må igjennom før de lærer seg at det ikke er så pent, men de fleste unge jenter i dag ser utrolig mye bedre ut enn meg på 90-tallet med skyhøy pannelugg, hvite lepper og knæsj rosa blush. Gikk over det også heldigvis;) 

Anonymkode: 5ef70...2d3

AnonymBruker
Skrevet

Midterste datteren min er i den fasen. Hun vet godt hva jeg synes om det, men hun (og alle venninnene hennes som tydeligvis sminker seg for å bli likest mulig hverandre :ler:) liker det sånn og sier jeg er for gammel til å forstå.

Som sagt, jeg legger ikke skjul på hva jeg mener, men dette er ikke en sak jeg velger å bruke mye tid og krangler på. I den alderen hun er er det så mye annet som er viktigere, og altfor mye krangel og kritikk kan forsure relasjonen så det jeg virkelig VIL at hun skal høre på ikke går inn. Den voldsomme sminkeinteressen dabber av hos de fleste etterhvert. 

Anonymkode: ada0c...8f3

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ene bruker mye sminke når huns skal noe. Så har jeg ei som ikke bruker så mye. Er glad i sminke selv jeg altså. Men er jo noen ganger jeg stusser. Men man kan ikke si noe. For hvis man sier noe så blir det jo ramaskrik. Og det gidder man ikke. Men jeg ser at det har roer seg ned litt med alderen. Får mere selvtillit og slik. Så ser man jo at man er fin uten også. Så jeg tenker det er en periode man skal gjennom. Prøvde jo mye rart når jeg var ung jeg å. Men mamma sa aldri noe. Hun brukte ikke sminke en gang. 

Anonymkode: 0f4e3...eaa

Selvfølgelig kan man si noe. 🤨

Det er jo bedre at du sier noe enn at hun hadde blitt baksnakket eller?

Anonymkode: 13845...3ef

Gjest issoras
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det sa min mormor til min mor på 60 tallet også. Min mor som nærmer seg 80 er fortsatt såret over denne kommentaren. 

Gjest issoras
Skrevet

Og tenåringer har sminket seg rart i hvertfall 40 år... Hva er problemet? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er imponert over min datter- og venninnenes sminkeevner, det ser veldig fint og diskre ut, ingen klovnefakter her (Bærum).

Anonymkode: 50684...a79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig kan man si noe. 🤨

Det er jo bedre at du sier noe enn at hun hadde blitt baksnakket eller?

Jeg er helt enig med deg i at man kan si noe, så lenge det gjøres på en ok måte.

Men når det gjelder baksnakking, tror jeg disse jentene som sminker seg sånn primært forholder seg til sine venner. Min datter gir nok fullstendig beng i at Åse på 32 og Berit på 64 hvisker bak ryggen deres, det er irrelevant for dem. De sminker seg for hverandre, og innad i gjengen er det tydeligvis "fint". Det er det som teller, ikke vi andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du så uhøflig mot barna dine? 

Vel, det er jo bedre at det kommer fra moren enn at hun blir baksnakket av andre eller? 

Tror det er en fase mange jenter må igjennom før de lærer seg at det ikke er så pent

Anonymkode: 5ef70...2d3

Jeg begynte med sminke da jeg var rundt 20 år. Jeg hadde prøvd litt før, men uansett hva man putter på så føler man jo at det er noe på huden. Jeg orket ikke følelsen da jeg var yngre. Skjønner ikke nå heller, de som putter på så mye at de ikke ligner seg selv heller – som de ikke er fornøyd med slik de er men vil være noen andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig med deg i at man kan si noe, så lenge det gjøres på en ok måte.

Men når det gjelder baksnakking, tror jeg disse jentene som sminker seg sånn primært forholder seg til sine venner. Min datter gir nok fullstendig beng i at Åse på 32 og Berit på 64 hvisker bak ryggen deres, det er irrelevant for dem. De sminker seg for hverandre, og innad i gjengen er det tydeligvis "fint". Det er det som teller, ikke vi andre.

Jeg mener ikke folk over 25, jeg mente andre jenter (og gutter) på deres alder. De kan være nådeløse. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette mye blush har og er veldig populært, men ser begrepet blush blindness er mer i bruk om dagen. Så kanskje det roer seg litt med blushen etter hvert 😅

Da jeg gikk på ungdommsskolen var det "brunkrem" (fundation) med et heftig skille mellom hals/ansikt, tupert hår og gjerne lyse lepper. Det så jo ikke ut det heller, men det var stilen.

Anonymkode: 0d33b...83e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener ikke folk over 25, jeg mente andre jenter (og gutter) på deres alder. De kan være nådeløse. 

Ja, men likevel er det den gjengen man selv er en del av som er det viktige for de fleste ungdommer.

Det har alltid vært og vil alltid være ungdomsgjenger der likesinnede samles: russegjenger som konkurrerer om den feteste bussen, vandreruss som synes de som bruker penger på buss er teite. Sportsinteresserte som får brekningsfornemmelse av løsvipper og falske negler. Sosser som misliker goths, og vice versa. I en gjeng er det et must å være politisk engasjert, i en annen er det sosialt harakiri.

Hvis det i DIN gjeng er sosialt etablert at det riktige er å gjøre sånn og slik,  er det dét som teller. Jeg håper at min datter snart tar til fornuft og kutter de tåpelige løsvippene og contouringen, men da fordi hun bestemmer seg for at det ikke er noe pent- ikke fordi hun er redd for baksnakking av verken andre ungdommer (eller voksne her i tråden som synes greit å slenge til en tenåringsjente at hun ser ut som en "gatehore". Sjarmerende!).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er imponert over min datter- og venninnenes sminkeevner, det ser veldig fint og diskre ut, ingen klovnefakter her (Bærum).

Anonymkode: 50684...a79

De fra «finere» områder er vel ofte mer subtile..? Når jeg ser sånn ekstremsminke, tenker jeg at det er folk fra litt dårligere kår. Fra Sarpsborg feks.. 

Anonymkode: 185d5...30f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...