AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Skrevet 17. juli 2024 Far har barna 4 netter i mnd og tre uker sommerferie. Han ønsker nå at barna skal ha med alt av utstyr til han i ferien. Sykler, rollerblades og skateboard, telt, soveposer, liggeunderlag, redningsvester og annet div utstyr. Jeg tenkte å pakke med rollerblades og sykler, for det er barna sine eiendeler, samt bekledning for både sol, regn og tur. Men alt av campingutstyr bruker jeg selv, og det er jo ikke noe som er barna sine eiendeler i den forstand. Er det fælt av meg å be han bruke frilager for å skaffe utstyr som han ønsker å bruke i ferien? Anonymkode: 457e4...50b 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Skrevet 17. juli 2024 Måtte google frilager, du bør kanskje forklare hva det er.. ser ut som det er gratis utlån av turutstyr i Rogaland? Han har jo ikke "rett" til det, spørsmålet er vel mer hvor samarbeidsvillig man ønsker å være. Skal du på campingtur og trenger det selv og det er ditt utstyr, så er jeg jo enig i at far selv kan skaffe. Men hvordan er samarbeidet ellers .. synes du han er kravstor generelt og føler du må sette ned foten så han kan fikse noe selv? Eller er dette en førstegangshendelse? Tenk også på om han kan bli sur og skal holde tilbake ting. Du skaper jo en slags presedens hvor han kan finne på å nekte å strekke seg den ekstra meteren neste gang fordi du ikke har "rett" til et eller annet, det kan jo skape en litt ugrei konflikt som man lever bedre uten når man skal samarbeide om barn. Anonymkode: fc668...c43 4 1
Marimma Skrevet 17. juli 2024 #3 Skrevet 17. juli 2024 Det er i utgangspunktet du som har hovedomsorg og som mottar bidrag som skal stå for dette. Er det så viktig om soveposen er din eller barnas eiendel? Send det med og tilrettelegg for en god ferie for barna dine 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #4 Skrevet 17. juli 2024 Det er du som står som hovedomsorgsperson og skal ha ting på stell, så ditt ansvar.. Anonymkode: df49a...34a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #5 Skrevet 17. juli 2024 Tja…. Det er jo barna dine det går utover da… Du valgte å få barn med den mannen, og nå skal du holde igjen turutstyr og nekte å låne bort når du vet at han ønsker det for å gi barna deres en fin ferie? Jeg synes det vitner om veldig dårlig samarbeid og synes ikke du fremstår som særlig opptatt av å jobbe for dine barns beste. «Vi Jan få barn sammen, men du kan glemme å låne teltet….» Anonymkode: 03f8a...a43 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #6 Skrevet 17. juli 2024 Kommer litt an på om tingene kommer tilbake. Jeg hadde som utgangspunkt en stor velvilje angående slikt,men tingene kom jo ikke tilbake og det hadde ikke jeg økonomi til. For eksempel kom aldri dyre slakomski med fullt utstyr tilbake. Så fikk jeg etterhvert beskjed om at det uansett var blitt for lite, gutten trenger nytt. Ok, men jeg vil likevel ha det tilbake, for gutten har en yngre bror sa jeg. Nei det ble arvet av fars bonusbarn istedenfor. Det mente far var helt rimelig, selv om ting var kjøpt av meg. Pålitelig far ville fått med mye for å gjøre guttens ferier fine. Her måtte jeg begynne å nekte angående ting som helt faktisk var guttens. Anonymkode: b6c9e...2ab 13 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #7 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er du som står som hovedomsorgsperson og skal ha ting på stell, så ditt ansvar.. Anonymkode: df49a...34a Hennes ansvar at far har telt? For no tull! Skal TS droppe å dra på telttur fordi faren trenger teltet? Anonymkode: 35ba7...46c 20 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Skrevet 17. juli 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenkte å pakke med rollerblades og sykler, for det er barna sine eiendeler, samt bekledning for både sol, regn og tur. Men alt av campingutstyr bruker jeg selv, og det er jo ikke noe som er barna sine eiendeler i den forstand. Er det fælt av meg å be han bruke frilager for å skaffe utstyr som han ønsker å bruke i ferien? Anonymkode: 457e4...50b Nei, det er ikke fælt av deg. Han får selv skaffe campingudstyr hvis han vil på campingferie. Anonymkode: b0e44...d26 12 1
Marimma Skrevet 17. juli 2024 #9 Skrevet 17. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hennes ansvar at far har telt? For no tull! Skal TS droppe å dra på telttur fordi faren trenger teltet? Anonymkode: 35ba7...46c Hvis mor ikke hadde hatt telt, antar jeg han ikke hadde spurt om det. Det er unødvendig å låne telt av frivillige organisasjoner dersom en av foreldrene faktisk har det. Det synes jeg kan være forbeholdt barn hvor ingen av foreldrene har det. Om far ødelegger, skal han selvsagt erstatte - men om det kommer like helt tilbake, er det ikke bra at barna har fått teltet? Attpåtil i «kjent» utstyr. Om mor genuint har tenkt til å bruke det, så kan hun selvsagt si nei, men han kan vel fremdeles låne barnas soveposer? Endret 17. juli 2024 av Marimma 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Skrevet 17. juli 2024 Hvis ungene har egne redningsvester, soveposer etc så sender du det med. Hvis dette er ditt som de låner og du nå skal bruke selv så sender du det ikke med. De fleste kommuner har bua eller lignende det far kan låne utstyr gratis. Om han vil på telttur kan han kjøpe eller låne seg telt til det. Her sendte jeg med soveposer og hengekøyer. Far ordna telt og liggeunderlag og ellers det de trengte på tur. Sykler og rollerblades kan de ha med. Anonymkode: 7c7b6...c4e 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Skrevet 17. juli 2024 Vi har et ræva samarbeid. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal legge tilrette for at han og barna skal ha det best mulig. Og gitt og ofret mye. Men han bruker det for hva det er verdt mot meg. Jeg har gått fra å tenke positivt og ønske løsninger og gode kompromisser, men har gang på gang blitt tatt på sengen og blitt kjempeoverasket over hvor mye problemer det kan komme av noe som kunne og burde vært løst veldig enkelt. Jeg har lært med til å hele tiden tenke "in worst case"-senarioer gjennom utallige dårlige erfaringer. Han har 60.000 kr i bidragsgjeld, men har startet smått å betale noe hvertfall, så utstyret er ikke sponset fra han. Dvs at, hvis noe blir ødelagt, så blir det ikke erstattet, det er en stor mulighet for at det ikke kommer tilbake, jeg får evnt refs for at det ikke er topp utstyr osv. Jeg ønsker at barna skal ha en fin ferie, og jeg sender med deres ting, som sykler, tursko, klær, rulleskøyter osv. Men hvor går grensen over hva han skal forlange at jeg skal stå for av utstyr? Frilager er en ordning for utleie av alt mellom himmel og jord av friluftsliv. Du bestiller på nett, og dagen etterpå er utstyret klart til deg på døren, eller på destinasjonsstedet du skal til. Klær, turutstyr, kanoer, fiskestenger, redningsvester ja alt mulig. Bruker det ofte selv når vi skal noe vi ikke har utstyr til. Ts Anonymkode: 457e4...50b 3 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #12 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Far har barna 4 netter i mnd og tre uker sommerferie. Han ønsker nå at barna skal ha med alt av utstyr til han i ferien. Sykler, rollerblades og skateboard, telt, soveposer, liggeunderlag, redningsvester og annet div utstyr. Jeg tenkte å pakke med rollerblades og sykler, for det er barna sine eiendeler, samt bekledning for både sol, regn og tur. Men alt av campingutstyr bruker jeg selv, og det er jo ikke noe som er barna sine eiendeler i den forstand. Er det fælt av meg å be han bruke frilager for å skaffe utstyr som han ønsker å bruke i ferien? Anonymkode: 457e4...50b Du er IKKE pliktig til å sende med slikt utstyr eller å låne vekk ditt private utstyr til far. Han kan så klart spørre om å låne dersom barna har et fysisk behov for det i sommer - ikke bare fordi de KANSKJE får bruk for det.. Men du har full rett til å si nei. De som påstår du er ansvarlig for å stå for slikt utstyr tar feil. Bidrag skal dekke utstyr og ting barna MÅ ha - ikke alt av fritidsutstyr og aktiviteter, camping, redningsvest etc - det er ikke grunnleggende ting barn MÅ ha - men valgfritt ut fra den enkeltes families aktiviteter og ønsker. Slikt utstyr er den enkelte ansvarlig for å ha til barna selv. Ja dere kan dele og samarbeide om slikt, men ikke pålagt å gjøre det nei. Han kan låne av andre eller frilager etc hvis han har behov. Anonymkode: 670dd...5da 12 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #13 Skrevet 17. juli 2024 Så hvis far skal ha med ungene på leirdueskyting så skal TS stå for hagle til hele gjengen..? Anonymkode: 36f7a...be4 12 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #14 Skrevet 17. juli 2024 Det med sovepose telt det er det .ange steder en får lånt gratis via BUA eller lignende steder. Noen slike steder har og sykler osv og. Men hadde det vært meg hadde jeg sendt med klær, redningsvest till unga for de passer nå ikke deg som voksen normalt uansett . Om unga har egen sovepose hadde jeg nå sendt med det og Her har nå unga altid hatt eget tur utstyr. Soveposer merket med dems navn, samme med hengekøyer, kniv,øks osv. Men så er vi friluftfamilie og driver med jakt. Og da er greit at de har sitt eget som de vet de kan ta med når de ska noe Anonymkode: 90c35...6d0
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #15 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er IKKE pliktig til å sende med slikt utstyr eller å låne vekk ditt private utstyr til far. Han kan så klart spørre om å låne dersom barna har et fysisk behov for det i sommer - ikke bare fordi de KANSKJE får bruk for det.. Men du har full rett til å si nei. De som påstår du er ansvarlig for å stå for slikt utstyr tar feil. Bidrag skal dekke utstyr og ting barna MÅ ha - ikke alt av fritidsutstyr og aktiviteter, camping, redningsvest etc - det er ikke grunnleggende ting barn MÅ ha - men valgfritt ut fra den enkeltes families aktiviteter og ønsker. Slikt utstyr er den enkelte ansvarlig for å ha til barna selv. Ja dere kan dele og samarbeide om slikt, men ikke pålagt å gjøre det nei. Han kan låne av andre eller frilager etc hvis han har behov. Anonymkode: 670dd...5da Dette. Anonymkode: 34db8...35a 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #16 Skrevet 17. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: (...) jeg sender med deres ting, som sykler, tursko, klær, rulleskøyter osv. Men hvor går grensen over hva han skal forlange at jeg skal stå for av utstyr? Anonymkode: 457e4...50b Du er ikke forpliktet til å sende med annet enn normale klær. Han kan ikke forlange rulleskøyter, sykler, redningsvester, osv. hvis du har kjøpt det. Anonymkode: b0e44...d26 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #17 Skrevet 17. juli 2024 Marimma skrev (4 timer siden): Hvis mor ikke hadde hatt telt, antar jeg han ikke hadde spurt om det. Det er unødvendig å låne telt av frivillige organisasjoner dersom en av foreldrene faktisk har det. Det synes jeg kan være forbeholdt barn hvor ingen av foreldrene har det. Om far ødelegger, skal han selvsagt erstatte - men om det kommer like helt tilbake, er det ikke bra at barna har fått teltet? Attpåtil i «kjent» utstyr. Om mor genuint har tenkt til å bruke det, så kan hun selvsagt si nei, men han kan vel fremdeles låne barnas soveposer? Soveposer er en ting, men telt bør far faktisk stå for selv. Anonymkode: 35ba7...46c 3 1
velociraptor Skrevet 17. juli 2024 #18 Skrevet 17. juli 2024 Jeg hadde ikke sendt med noe som ikke er barnas eget utstyr. Så ikke noe telt, primus, sånne ting. Er soveposer og liggeunderlag noe du har kjøpt til familien, så nei. Er det noe barna selv har fått til jul eller bursdag, så ja. De fleste jeg kjenner som ikke har et svært godt samarbeid sender ikke sykler og ski og sånt mellom hjemmene heller - hver får kjøpe det de vil at barna skal ha hos dem. 5
Seff Skrevet 17. juli 2024 #19 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Måtte google frilager, du bør kanskje forklare hva det er.. ser ut som det er gratis utlån av turutstyr i Rogaland? Han har jo ikke "rett" til det, spørsmålet er vel mer hvor samarbeidsvillig man ønsker å være. Skal du på campingtur og trenger det selv og det er ditt utstyr, så er jeg jo enig i at far selv kan skaffe. Men hvordan er samarbeidet ellers .. synes du han er kravstor generelt og føler du må sette ned foten så han kan fikse noe selv? Eller er dette en førstegangshendelse? Tenk også på om han kan bli sur og skal holde tilbake ting. Du skaper jo en slags presedens hvor han kan finne på å nekte å strekke seg den ekstra meteren neste gang fordi du ikke har "rett" til et eller annet, det kan jo skape en litt ugrei konflikt som man lever bedre uten når man skal samarbeide om barn. Anonymkode: fc668...c43 Er delvis enig, men det skaper også en slags presedens om far bare skal kunne "bestille" at barnas mor skal dele alt hennes utstyr med ham. Så hvor skal grensen gå? Noe sier meg at når han er frekk nok til å forlange dette, er han heller ikke typen som er spesielt opptatt av å levere tilbake alt han låner i den stand det var i da han overtok det. 6 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #20 Skrevet 17. juli 2024 Du mottar mangfoldige tusen kroner hver måned til å kjøpe inn utstyr så send med det som er nødvendig i forbindelse med samvær, kommer det ikke tilbake må man være mer kritisk og kravstor Anonymkode: 375ee...dad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå