Gå til innhold

Opprydning på greske strender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå går greske myndigheter hardt til verks for å få bort ulovlige solsenger og parasoller fra strendene. Dette er noe flere av mine greske venner har brent for i årevis. Da jeg var på Rodos i fjor, var nesten hele Psaropoula ("Windy Beach") okkupert av tavernaer, kafeer, barer og hoteller. Det blir spennende å se hva som har skjedd når jeg drar tilbake i september.

Det er en smule merkelig at det måtte en konservativ regjering til for å gjennomføre dette. Kanskje de er skremt av protestene i Spania. Det spiller egentlig liten rolle hva det er som har drevet dem, dette er uansett gledelig.

https://dinside.dagbladet.no/reise/forsvinner-fra-strendene/81684214

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du blander ting.

Å få bort ulovlige solsenger og parasoller betyr ikke å få bort tavernaer, kafeer, barer og hoteller.

Var på Rodos i fjør og det var flere strender hvor det var ikke en eneste menneske å se. 

Ellers var strendene fra omtrent Faliraki og videre til Rodos by og på annen side nesten fram til flyplassen stappfulle av mennesker.

Afandou beach, veldig lite mennesker.

Før Lindos finnes strand som er sikkert 2km lang. Vi bada der og chilla flere ganger, nærmeste menneske var 300m unna oss på begge sider. 

Hvis du beveger deg videre mot sør så finner du mange små og store strender med nesten ingen rundt.

Ellers sørwest spisen av Rodos er og 1 stor strand men med mange windsurfere og lignende.

Allikevel anbefaler jeg besøk til denne delen av øya. Det er noe for seg selv der med alle surfere og lignende.

Nord siden av øya har også en haug av strender hvor det er nesten ingen mennesker.

Anonymkode: ff903...0de

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Nei, jeg blander ikke. Det var tavernaene, kafeene, barene og hotellene som privatiserte og kommersialiserte stranda med solsenger og parasoller. Jeg skal absolutt innom KoumpaRaki, men jeg håper de har fjernet rasket sitt fra stranda.

PS. Beklager hvis HI var litt uklart skrevet. Jeg trodde det var underforstått at det var solsengene jeg ville ha bort, ikke utestedene.

Endret av Pawn Hearts
AnonymBruker
Skrevet

Forstår.

Men det er fullt mulig at de tavernaene, kafeene, barene og hotellene leier strand deler lovlig fra staten, kommunen eller hvem de er. 

De blir ikke fjernet.

Nå har jeg ikke vært borti "ulovlig" okkuperte strender på Rodos. 

I Croatia derimot er en haug av "ulovlig" okkuperte strender eller strender hvor noen tror at de eier de å tillater ikke tilgang.

Leser at de har startet å rydde der og...

Fin sted på Rodos :

https://maps.app.goo.gl/zShh6hV9RGzxVZLZ9

strand rett ned.

Den surfe strand jeg nevnte er denne :

prasonisi rodos - Google-søk

Punktet på Rhodos der Middelhavet og Egeerhavet møtes,

bølger på en side, rolig hav på annen side.

Anonymkode: ff903...0de

Skrevet

Det står at regelen er at strendene skal være 70 prosent fri for solsenger. Det må jo gjelde selv om de leier av kommunen.

Vi har vært i (på?) Prasonisi. Fint der, men det virket så avgjort som om stranda mer var for surfere og vindsurfere enn for vanlige badegjester.

Vi kjører ikke bil, og da blir det litt trøblete å komme seg helt ned til sørspissen. Vi har likevel vært sør for Lindos en rekke ganger, i Pefkos, Kiotari, Lardos og ikke minst Gennadi der vi tok tre overnattinger (fin landsby og flott, temmelig øde strand). Dessuten var vi to år på en festival i Laerma, men det er jo langt inni skogen (hvis det er noe skog igjen), så der finnes det ingen strand. En vinter fikk vi også være med på hortajakt (horta er en type villsalat) i nærheten av Kattavia. Litt selsomt, men vi fikk en nydelig lunsj etterpå.

I år har vi planlagt flere utflukter, men vi drar neppe lenger sør enn til Lindos. Nå oppholder vi oss aldri på stranda lenge av gangen, og solsenger har vi ikke leid på hauger av år. Derfor er vi heller ikke så opptatt av å finne de beste strendene, men det er uansett viktig å verne om allemannsretten. Dessuten vet jeg at saken engasjerer mange av våre venner, enten de er grekere eller fastboende utlendinger, så jeg ønsker tiltakene velkommen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...