AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Skrevet 17. juli 2024 Min samboer (M31) har tidligere vært sterilisert, og vi betalte for en refertilisering av han i januar. Mitt aller største ønske i hele verden er å bli mamma, helst i går... Vi jobber begge 100%, har en solid buffer og sparer opp egenkapital til å kjøpe oss drømmehuset. Grunnen til at vi ikke har kjøpt noe enda er at vi ønsker at vårt første hus skal ha utleiedel og på den måten hjelpe oss å finansiere lånet. Er det egoistisk av oss å prøve å bli gravide, når vi vet at vi ikke kommer til å kjøpe noe før innen et par års tid? Anonymkode: 7b8fc...1d3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Skrevet 17. juli 2024 Man får betydelig mindre i lån hvis man har barn, så du er klar over det. Men jeg forstår ikke hvordan det skulle være egoistisk å få barn uten å eie hus. Anonymkode: 8e81a...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #3 Skrevet 17. juli 2024 Måtte nettopp ta dette valget selv. Jeg er student (33 år) og vi var rett unna å kjøpe oss bolig sammen. Hadde ca 950 000 i egenkapital og alt var klart. Noe inni meg sa at vi burde tatt et IVF forsøk først bare for å ha noen embryo på frys. Vi har nå hatt 2 runder offentlig uten hell (får ikke mer hjelp), og går nå over i det private. Vi har landet på at barn er viktigst for oss og vi tør rett og slett ikke å kjøpe noe og låse alle pengene våre før vi har fått et barn. Ja, man får låne mindre med barn, men for oss er det uaktuelt å sitte i et dyrt hus uten midler til flere forsøk.. Lykke til ❤️ Anonymkode: 02df5...dcf 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #4 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Man får betydelig mindre i lån hvis man har barn, så du er klar over det. Men jeg forstår ikke hvordan det skulle være egoistisk å få barn uten å eie hus. Anonymkode: 8e81a...ff5 Det er nok bare noe som jeg alltid har hørt, og som henger igjen i samvittigheten. At alt bør være 140% på stell. Men jeg vet jo at vi har god nok økonomi til å fortsette å spare som vi gjør. Selv er jeg 24, og føler vel kanskje litt på det fordi jeg er relativt "ung" for å ønske å bli mor i 2024 Anonymkode: 7b8fc...1d3
Hololo Skrevet 17. juli 2024 #5 Skrevet 17. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nok bare noe som jeg alltid har hørt, og som henger igjen i samvittigheten. At alt bør være 140% på stell. Men jeg vet jo at vi har god nok økonomi til å fortsette å spare som vi gjør. Selv er jeg 24, og føler vel kanskje litt på det fordi jeg er relativt "ung" for å ønske å bli mor i 2024 Anonymkode: 7b8fc...1d3 det kan nok stemme, men et barn og vipps så får dere 1 mill mindre i lån +dere vil uansett spare mindre enn nå så det vil uansett ta en del tid lengre før dere kan kjøpe dette drømmehuset. Ingen her kan egentlig gi deg svar på hva du bør gjør, men barn lever like godt sammen med foreldre som leier, så egoistisk er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #6 Skrevet 17. juli 2024 Det virker som at dere har ting på stell. Ville startet prøvingen, dere vet aldri hvor lang tid det tar. Drømmehuset finner dere senere. Anonymkode: 61199...1f5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #7 Skrevet 17. juli 2024 Man må ikke eie hus for å få barn. Man kan fint leie eller bo i leilighet eller hva som helst annet. Men vær obs på at ens låneevne blir redusert med barn - rundt 300.000 per barn. Søskenflokk på 5 her, mine foreldre har aldri eid hus - av egent ønske. 3 barn selv, kjøpte hus i fjord - eldste er 10 år. Anonymkode: 94a3a...305 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Skrevet 17. juli 2024 Vi valgte å prøve på barn selv om vi ikke har hus enda(sparer for øyeblikket). Ett kjempestort problem som folk ikke er klar over ofte er at det nødvendigvis ikke blir lett å få barn. Uante hindre dukker opp som gjør at det tar tid, og kanskje tilogmed at man ikke klarer å få barn i det hele tatt. Derfor ville jeg ikke ha ventet! Vi trodde vi kom til å bli gravid på første forsøk. Lite viste jeg at det kom til å bli hele 3 år med hard prøving og legehjelp før den satt. Poenget er at livet ikke alltid går som man planlegger, spesielt ikke temaet graviditet og prøving. Desverre vet man ofte ikke dette før man har begynt å prøve. Anonymkode: 72e4d...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #9 Skrevet 17. juli 2024 Nei. Det går helt fint. Jeg valgte å begynne å prøve før vi kjøpte oss bolig. Vi er slutten av tyveårene og ønsker i sikt flere barn, men vet vi visste ikke hvor fertil vi er og da føltes det rett å prøve. Det angrer jeg ikke på et sekund fordi det viste seg å være mer krevende. Det tok både flere sykluser og rakk å miste to ganger. Nå rakk vi å kjøpe bolig, og er gravid i andre trimester. Men skulle vi blitt gravid mens vi leier så er det ikke et problem. Ja, det ville tatt litt lengre å få boliglån, men vi veide mer for å få barn enn å utsette det til senere... Når ønsket er stort. Anonymkode: 74f2a...2ab 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Skrevet 17. juli 2024 Egoistisk? På hvilken måte? Det er ikke krav om å eie hus for å få barn. Anonymkode: 94425...acf
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Skrevet 17. juli 2024 Jeg fikk barn 12 år før jeg fikk meg hus, og 4 år før jeg fikk meg utdanning. Går veldig fint å få barn før alt er på stell. Vi hadde det fint, vi. Og vi har det fint nå. Anonymkode: b3bc4...387
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #12 Skrevet 17. juli 2024 Jeg fikk barn under studier og lenge før vi eide bolig, og det er det lureste jeg har gjort. Jeg ser hvor slitne mange blir av egne barn når de utsetter barn til langt opp i 30-årene. Jeg tror det er en myte at man får så mye mindre lån også. Så jeg ville gått for barnedrømmen nå. Barnet vet ikke og bryr seg ikke om dere leier, eier, bor i leilighet eller hus, så lenge det er trygghet og kjærlighet i familien. Og en viss økonomisk grunnmur, og det høres ut som dere har. Anonymkode: 8b723...cbd
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 Vi fikk finansieringsbevis når jeg var 4 mnd på vei (fortalte ikke banken). Kjøpte huset og signerte kontrakten når babyen var 1 mnd gammel (søstera passet på det). Flyttet inn når babyen var 3 mnd. Hverken megler eller banken har sett magen eller babyen. Anonymkode: 55473...28c 1
Svartfugl Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Min samboer (M31) har tidligere vært sterilisert, og vi betalte for en refertilisering av han i januar. Mitt aller største ønske i hele verden er å bli mamma, helst i går... Vi jobber begge 100%, har en solid buffer og sparer opp egenkapital til å kjøpe oss drømmehuset. Grunnen til at vi ikke har kjøpt noe enda er at vi ønsker at vårt første hus skal ha utleiedel og på den måten hjelpe oss å finansiere lånet. Er det egoistisk av oss å prøve å bli gravide, når vi vet at vi ikke kommer til å kjøpe noe før innen et par års tid? Anonymkode: 7b8fc...1d3 På hvilken måte egoistisk? Vil barnet lide av å ikke bo i enebolig? Svært mange bar lever fint i leilighet. Man bør biologisk sett få barn så tidlig som mulig, så om du også er tidlig i 30-åra, er det nå sjansene er best (sammenlignet med senere). Fertilitet er ingen selvfølge, det heller. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 Jeg er 34 med 3 barn og eier ikke hus, men fint hjem og fine rom har de🙂 driter i om noen ser på meg som mislykket, vi lever og har det bra og trenger inne jobbe oss ihjel Anonymkode: 3cda0...71b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #16 Skrevet 25. juli 2024 Kjøp hus før baby kommer, man mister helt sinnsyke mengder lån når man har barn. Anonymkode: df416...e0f 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #17 Skrevet 28. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 10.52): Min samboer (M31) har tidligere vært sterilisert, og vi betalte for en refertilisering av han i januar. Mitt aller største ønske i hele verden er å bli mamma, helst i går... Vi jobber begge 100%, har en solid buffer og sparer opp egenkapital til å kjøpe oss drømmehuset. Grunnen til at vi ikke har kjøpt noe enda er at vi ønsker at vårt første hus skal ha utleiedel og på den måten hjelpe oss å finansiere lånet. Er det egoistisk av oss å prøve å bli gravide, når vi vet at vi ikke kommer til å kjøpe noe før innen et par års tid? Anonymkode: 7b8fc...1d3 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det kan faktisk ta flere år før dere lykkes - dere aner ikke hvordan det går før dere har prøvd. Kanskje dere ikke kan få barn i det hele tatt. Hvis dere da venter til alt er på stell, og så starter å prøve vil dere da havne to år på etterskudd i prøvinga. Så kan det hende det går på første forsøk, men da klarer dere det også Anonymkode: 2abdb...6f3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #18 Skrevet 28. juli 2024 Hvis dere ønsker dere en spesifikk type bolig med utleie del. Hvis dere trenger en god del i lån, kommer an på hvor i landet og størrelse.. Men dere får en god del mindre i lån når dere har fått barn. Alt fra en halv mill - en mill. Så da er det ikke sikkert dere får der huset dere ønsker. Men så må du tenke på hva som er viktigst for dere. For meg var stabilitet viktigst og jeg fikk barn med ivf Anonymkode: 931ff...77d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå