Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå snakker jeg kun om økonomi. Lønner det seg å være fagorganisert når man jobber i staten?

Aldri helt tenkt over dette, men når jeg har fulgt med på lønnsoppgjøret for statlig ansatte 2024, så blir jeg sent rett på blåbærtur.. Noen fagorganisasjoner er enig, noen er ikke enig, hva er greia? Skal alle bli enig? Få man forskjellig avtaler ut ifra hvor man er organisert, selv om man jobber på samme arbeidsplass? Er det slik at uorganiserte ikke vil gå opp like mye i lønn som de som er fagorganisert?

Anonymkode: f56d0...abd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet hva som vil skje i tvungen lønnsnemnd. 
Men flere avtaler har det vært allerede, i flere år. De uorganiserte følger den avtalen som har flest medlemmer på arbeidsplassen. 
Hvis du er uorganisert, har du ingen til å tale din sak i lokale lønnsforhandlinger. Du har ikke lov til å forhandle selv. Da er du helt avhengig av at arbeidsgiver mener du skal ha mer lønn. Det er IKKE lurt, du havner nederst på prioriteringslista, med mindre du er en av arbeidsplassens (få, som regel) stjerner. Jeg forhandler lønn (er tillitsvalgt i staten), og fatter ikke at noen tør være uorganisert. Det vil gå ut over lønna til veldig mange. 

Anonymkode: 0eefb...3e3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Slikt varierer fra sektor til sektor. Selv om man jobber for staten kan man ha forskjellig arbeidsoppgaver, kompetanse og lønn. For eksempel er det både kommunikasjonsrådgivere og leger på et sykehus, og de lønnes forskjellig. 
I staten vil man som uorganisert få lønnsforhandling i tråd med den største tariffavtalen. Er man organisert følger man avtalen til din utvalgte organisasjon. 
I helsesektoren må arbeidsgiver (staten) forholde seg til 27 forskjellige tariffavtaler, mens det i øvrig sektor er ønskelig fra AP sin side at LO skal være den enerådende tariffavtalen. Ganske merkelig egentlig, siden det er den minste organisasjonen i staten. Akademikerne og UNIO har flere medlemmer

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men flere avtaler har det vært allerede, i flere år. De uorganiserte følger den avtalen som har flest medlemmer på arbeidsplassen. 
Hvis du er uorganisert, har du ingen til å tale din sak i lokale lønnsforhandlinger. Du har ikke lov til å forhandle selv. Da er du helt avhengig av at arbeidsgiver mener du skal ha mer lønn. Det er IKKE lurt, du havner nederst på prioriteringslista, med mindre du er en av arbeidsplassens (få, som regel) stjerner. Jeg forhandler lønn (er tillitsvalgt i staten), og fatter ikke at noen tør være uorganisert. Det vil gå ut over lønna til veldig mange. 

Hæ? Har ikke lov til å forhandle selv? Kan ikke streike, er vel mer riktig. Er man misfornøyd kommuniserer man det i en lønnsamtale, og da kan arbeidsgiver velge mellom å endre lønn eller risikere at den ansatte søker annen jobb.

Anonymkode: b85df...204

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Har ikke lov til å forhandle selv? Kan ikke streike, er vel mer riktig. Er man misfornøyd kommuniserer man det i en lønnsamtale, og da kan arbeidsgiver velge mellom å endre lønn eller risikere at den ansatte søker annen jobb.

Anonymkode: b85df...204

En lønnssamtale er ikke en forhandling. Hvis man sender inn et lønnskrav, får man ikke forhandle selv. Det gjøres av tillitsvalgte. 

• Liker 5
Skrevet

Du får billigere forsikringer, så om du har mange forsikringer så hjelper det jo litt. Skulle det skje noe på jobben, så blir blir det også billigere for da får du juridisk bistand

• Liker 3
Skrevet
newman01 skrev (7 timer siden):

Slikt varierer fra sektor til sektor. Selv om man jobber for staten kan man ha forskjellig arbeidsoppgaver, kompetanse og lønn. For eksempel er det både kommunikasjonsrådgivere og leger på et sykehus, og de lønnes forskjellig. 
I staten vil man som uorganisert få lønnsforhandling i tråd med den største tariffavtalen. Er man organisert følger man avtalen til din utvalgte organisasjon. 
I helsesektoren må arbeidsgiver (staten) forholde seg til 27 forskjellige tariffavtaler, mens det i øvrig sektor er ønskelig fra AP sin side at LO skal være den enerådende tariffavtalen. Ganske merkelig egentlig, siden det er den minste organisasjonen i staten. Akademikerne og UNIO har flere medlemmer

Her gikk det litt i ball for deg:

- regjeringen ønsker at alle statsansatte skal følge Unio/akademikernes avtale, ikke LO sin. 

- LO er slett ikke den minste i staten. LO har ca 40.000 medlemmer, nesten jevnstor med akademikernes ca 42.000. Unio har 34.000 medlemmer. Det er YS som er minst, med 21.000 medlemmer. 

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (12 minutter siden):

Her gikk det litt i ball for deg:

- regjeringen ønsker at alle statsansatte skal følge Unio/akademikernes avtale, ikke LO sin. 

- LO er slett ikke den minste i staten. LO har ca 40.000 medlemmer, nesten jevnstor med akademikernes ca 42.000. Unio har 34.000 medlemmer. Det er YS som er minst, med 21.000 medlemmer. 

Dette stemmer ikke.

Avtalen staten la fram i meklingen er ingens avtale.

Unio/Akademikerne ønsker egen avtale og alt til lokale forhandlinger.

LO ønsker mest mulig sentralt, men ønsker alle hovedorganisasjonene på en avtale for å ta penger fra de andre organisasjonene.

Anonymkode: 7f0a6...857

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er bare tull. Det er ikke lov å behandle uorganiserte på en annen måte enn de som er organisert. Det er riktig at enkeltpersoner ikke kan forhandle lønn formelt, men du kan ta dette opp med sjefen din. Er vedkommende fornøyd med deg så blir du prioritert fra arbeidsgivers side. Jeg har vært uorganisert i mange år i staten og alltid blitt prioritert av ledelsen likevel. Jeg definerer meg ikke som en stjerne, men arbeidsgiver har  vært fornøyd med meg og jeg er heller ikke redd for å si ifra. Ser ikke noen fordeler med å være organisert bortsett fra evt bankavtale som gir gunstig rente, men i staten har du SPK som jo er best på dette helt uavhengig av fagforeningstilhørighet. Dersom du ee i en konflikt kan det også lønne seg å være organisert, men kom ikke med lønnsargumentet. Du får ikke bedre lønn av det i staten! 

Anonymkode: 763ca...e20

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er bare tull. Det er ikke lov å behandle uorganiserte på en annen måte enn de som er organisert. Det er riktig at enkeltpersoner ikke kan forhandle lønn formelt, men du kan ta dette opp med sjefen din. Er vedkommende fornøyd med deg så blir du prioritert fra arbeidsgivers side. Jeg har vært uorganisert i mange år i staten og alltid blitt prioritert av ledelsen likevel. Jeg definerer meg ikke som en stjerne, men arbeidsgiver har  vært fornøyd med meg og jeg er heller ikke redd for å si ifra. Ser ikke noen fordeler med å være organisert bortsett fra evt bankavtale som gir gunstig rente, men i staten har du SPK som jo er best på dette helt uavhengig av fagforeningstilhørighet. Dersom du ee i en konflikt kan det også lønne seg å være organisert, men kom ikke med lønnsargumentet. Du får ikke bedre lønn av det i staten! 

SPK har vært best nå når renta har gått oppover fordi SPK "henger etter", men når renta går ned er ikke renta i SPK best nettopp av samme grunn.

TS: De ulike fagforeningene har ofte gode forsikrings- og bankavtaler. 

Andre medlemsfordeler kan være rabatt på hotell, bil, drivstoff, leiebil osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette stemmer ikke.

Avtalen staten la fram i meklingen er ingens avtale.

Unio/Akademikerne ønsker egen avtale og alt til lokale forhandlinger.

LO ønsker mest mulig sentralt, men ønsker alle hovedorganisasjonene på en avtale for å ta penger fra de andre organisasjonene.

Joda, det stemmer. Jeg siterer fra statens krav: «Staten krever like hovedtariffavtaler, som er tilnærmet lik avtalen vi har med  Akademikerne og Unio, der lønnstabell og lønnstrinn utgår.»

(Hva LO ønsker seg, er en annen sak. )

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Selv om du har hatt flaks, så er det helt lov/legitimt at uorganiserte prioriteres ned sammenlignet med organiserte når det gjelder lønn. Det skjer hvert eneste år, i de fleste statlige virksomheter. Sjekk f.eks. universitetene, der får de uorgansierte langt lavere lønnsutvikling enn de organiserte. Spesielt gjelder dette virksomheter der unio/akad er størst, fordi de fordeler alt lokalt.  

(jeg har forhandlet lønn i staten i mange år, om du lurer)

• Liker 1
Skrevet
VetAlt skrev (58 minutter siden):

Dyrt er det!

Man får ganske greit skattetrekk hvis man er organisert så det blir ikke mange kronene man betaler.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (7 minutter siden):

Joda, det stemmer. Jeg siterer fra statens krav: «Staten krever like hovedtariffavtaler, som er tilnærmet lik avtalen vi har med  Akademikerne og Unio, der lønnstabell og lønnstrinn utgår.»

(Hva LO ønsker seg, er en annen sak. )

"Tilnærmet lik" betyr ikke at de ønsket alle over på Unio/Akademiker-avtalen.

Poenget med at den er "tilnærmet lik" Unio/Akademiker-avtalen var for å få dem til å signere avtalen slik at de ved neste års oppgjør var fanget og avtalen hadde da blitt "tilnærmet lik" slik LO ønsker.

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

En lønnssamtale er ikke en forhandling. Hvis man sender inn et lønnskrav, får man ikke forhandle selv. Det gjøres av tillitsvalgte. 

Akkurat det kan gå begge veier. Vi som er fagorganisert opplever heller ikke alltid at tillitsvalgte taler på våre vegne. Det er veldig mye av "fikk i fjor så får ikke i år", og lite som har å gjøre med hva man har bidratt med. Fordelen med å skrive sitt eget lønnskrav er at sjefen faktisk leser det. 

Anonymkode: 14a51...971

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Tilnærmet lik" betyr ikke at de ønsket alle over på Unio/Akademiker-avtalen.

Poenget med at den er "tilnærmet lik" Unio/Akademiker-avtalen var for å få dem til å signere avtalen slik at de ved neste års oppgjør var fanget og avtalen hadde da blitt "tilnærmet lik" slik LO ønsker.

Avtalen som staten krever er identisk med unio/akad sin, med unntak av et bittelite sentralt tillegg (til alt overmål oppgitt i prosent). Tror du virkelig at LO sin ønskete avtale, med store sentrale kronetillegg, lønnstrinn og lønnstabell, skal «gjenoppstå» om to år (neste hovedforhandling)? Det er det i så fall ingen andre enn deg som tror på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat det kan gå begge veier. Vi som er fagorganisert opplever heller ikke alltid at tillitsvalgte taler på våre vegne. Det er veldig mye av "fikk i fjor så får ikke i år", og lite som har å gjøre med hva man har bidratt med. Fordelen med å skrive sitt eget lønnskrav er at sjefen faktisk leser det. 

Anonymkode: 14a51...971

Du sender lønnskravet til fagforeningen din, ikke til arbeidsgiver. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...