AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Del Skrevet 17. juli 2024 Nå har jeg kastet bort 1 liter med solsikkeolje. Jeg brukte oppskriften til Gladkokken. Gjorde ALT som sto der + i video, men det ble bare tynn suppe. Hva gjør jeg feil? Hva gjør dere for å få det til? Anonymkode: 26bf0...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Del Skrevet 17. juli 2024 Har alle ingredienser i en beholder, bruker som regel den som fulgte med stavmikseren. Så setter jeg stavmikseren i bunnen, trykker start, beveger den litt opp og ned, og så blir det majones 😅 Legger ved en bedre forklaring: https://mills.no/mills/oppskrift/hjemmelaget-majones-pa-tre-minutter/ Anonymkode: 9fb1f...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #3 Del Skrevet 17. juli 2024 Har alle ingrediensene samme temperatur? Egg og olje bør ha romtemperatur.. Anonymkode: f53bd...c13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 17. juli 2024 #4 Del Skrevet 17. juli 2024 Jeg begynner med ett egg + det jeg bruker av krydder. Bruker enten food prosessor eller stavmikser. Setter fart på mikseren og tilsetter olje i en tynn stråle. Pauser litt innimellom for å jobbe inn oljen. Etter hvert blir "suppa" litt tykkere, og til slutt blir den stiv. Den kan bli ganske stiv. Et stort egg krever mer olje og gir mer majones enn et lite egg. Har man for mye olje, evt for raskt, så kan majonesen skille seg. Da starter man med ett nytt egg og bruker den skillte majones i stedenfor olje og prøver på nytt. Man må gjerne ha i mer olje når man har spedd med den skilte "suppa". Jeg liker litt kraftig smak på majonesen - bruker omtrent: 1 egg, 2 fedd hvitløk, 1/2ts sitronaft, 1/2 ts eddikk (konserverer majoen), 1ss paprikapulver, 1ss worchestersaus, 1ss sennep. Mengden krydder varierer avhengig av hvor mye smak jeg ønsker. Jeg bruker rapsolje, mellom 1/3 og 1/2 liter, tror jeg. Olje og egg er romtemperert, men jeg vet ikke om det har noe å si. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 17. juli 2024 #5 Del Skrevet 17. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå har jeg kastet bort 1 liter med solsikkeolje. Jeg brukte oppskriften til Gladkokken. Gjorde ALT som sto der + i video, men det ble bare tynn suppe. Hva gjør jeg feil? Hva gjør dere for å få det til? Anonymkode: 26bf0...5e8 Jeg bruke elektrisk håndmikser. Først pisker jeg alt unntatt oljen, deretter pisker jeg i oljen litt etter litt. Alt bør ha romtemp når det lages. Har aldri feilet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #6 Del Skrevet 17. juli 2024 Har ikke laget det mange ganger. Første gang var på hyttetur uten stavmikser. Fulgte en tilfeldig oppskrift på nettet og lagde aioli ved å piske alt sammen med en gaffel. Litt trøtt i armen til slutt, men det gikk fint. God aioli, ble det også. 🙂 Prøvde senere med stavmikser, og det var selvsagt mye raskere og enklere. Min erfaring er at det å lage aioli eller majones slett ikke er vanskelig. Det er bare å følge en oppskrift, men det kan være lurt å ikke gå på en kjempeporsjon på 1 liter med en gang. Begynn med en desiliter eller to for å se om du får det til. Anonymkode: f2159...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. juli 2024 #7 Del Skrevet 17. juli 2024 (endret) Det aller viktigste er å tilsette oljen veldig forsiktig og ikke for mye av gangen. Jeg bruker to eggeplommer (aldri hele egg, det smaker ikke like godt), litt Dijonsennep, salt og pepper (og evt presset hvitløk hvis jeg lager aïoli). Så bruker jeg elektrisk visp og visper oljen i først dråpevis og deretter i en tynn tynn stråle. Til slutt tilsetter jeg litt sitronsaft og smaker til med mer salt og pepper hvis det trengs. Jeg har aldri brydd meg om å romtemperere ingrediensene (så eggene er alltid kjøleskapskalde) og det er helt problemfritt. Hvis majonesen skiller seg trenger du ikke kaste den! Du tar en ny bolle og har i en ny eggeplomme. Så visper du først gradvis inn den ødelagte majonesen før du fortsetter med mer olje. Ingenting går til spille. Min erfaring er ellers at det er langt større sjanse for at majonesen skiller seg om man bruker stavmiksermetoden hvor alt helles i beholderen på en gang enn om man gjør det på den tradisjonelle måten hvor oljen tilsettes gradvis. Endret 17. juli 2024 av Arkana 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Del Skrevet 17. juli 2024 Tips i tillegg til rådene du har fått: Ha en stor teskje dijonsennep sammen med eggeplomme og hvitløk før du begynner å spe forsiktig med olje. Sennepen virker emulgerende og motvirker at majonesen skiller seg. Dersom miksen har skilt seg og blitt tynn slik du beskriver kan du redde den ved å ha et helt egg i en ny, ren bolle, og så spe forsiktig med den skilte miksen mens du pisker med håndmikser. Da vil blandingen samle seg igjen. Anonymkode: eeb44...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #9 Del Skrevet 17. juli 2024 Jeg bruker smalt desilitermål og stavmikser. Er ikke så opptatt av lik temperatur. To eggeplommer (aldri hele egg), en t-skje dijonsennep, to hvitløksfedd, salt, pepper, litt sitronsaft. Kjører det raskt (tror eggene da får opp temperaturen), drypper noen dråper olje i, kjører godt, litt mer olje, etc. Viktigste er å starte veldig sakte med oljen. Anonymkode: 08eb4...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Del Skrevet 17. juli 2024 Har alle ingredienser oppi høy smal stavmiksebeholder. Gidder ikke skille egget, bruker ett helt som er romtemperert. 3-4 dl olje avhengig av hvor stort egget er. Tilsetter ca 1 ss dijonsennep, 1/2 ts salt og litt eddik. Lar alt stå til det har "sunket". Så stavmikser jeg på full guffe, holder den nedi blandingen inntil jeg ser at det tykner. Da løfter jeg forsiktig mens den går på full styrke. Etter kort tid er det blitt kjempegod majones, som lett kan smaksettes til aïoli eller chilimajones. Tilsett mer salt og pepper ved behov. Anonymkode: 3b18e...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Del Skrevet 18. juli 2024 Du må ha det i en smal beholder! Jeg har også slitt med å lage aioli helt til jeg innså hva jeg gjorde feil. Start på bunnen med stavmikseren og miks deg oppover etterhvert som det tykner. Start med å helle pittelitt olje i, for så mer og mer. Anonymkode: 796c3...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må ha det i en smal beholder! Jeg har også slitt med å lage aioli helt til jeg innså hva jeg gjorde feil. Start på bunnen med stavmikseren og miks deg oppover etterhvert som det tykner. Start med å helle pittelitt olje i, for så mer og mer. Anonymkode: 796c3...512 Jeg har erfart helt motsatt - stavmiksermetoden funket overhodet ikke, mens å bruke vanlig håndmikser i en bolle går helt utmerket. Anonymkode: eeb44...5d9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #13 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har erfart helt motsatt - stavmiksermetoden funket overhodet ikke, mens å bruke vanlig håndmikser i en bolle går helt utmerket. Anonymkode: eeb44...5d9 For svak stavmikser. Disse billige med plast på alle sider fungerer generelt dårlig. Anonymkode: 08eb4...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. juli 2024 #14 Del Skrevet 18. juli 2024 Man har mer kontroll med elektrisk mikser enn med stavmiksermetoden fordi man kan tilsette oljen litt og litt. Om man ikke er vant til å lage majones mener jeg man har større sjanse for å lykkes med den vanlige måten. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): For svak stavmikser. Disse billige med plast på alle sider fungerer generelt dårlig. Anonymkode: 08eb4...8a5 Evt kan jeg som sagt bare bruke håndmikseren min, som altså fungerer helt strålende til majoneslaging. Anonymkode: eeb44...5d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #16 Del Skrevet 20. juli 2024 Arkana skrev (På 18.7.2024 den 17.25): Man har mer kontroll med elektrisk mikser enn med stavmiksermetoden fordi man kan tilsette oljen litt og litt. Om man ikke er vant til å lage majones mener jeg man har større sjanse for å lykkes med den vanlige måten. Har oljen i ene handen, stavmikseren i andre. Ikke noe problem å først tilsette noen dråper, pause, så en tynn stråle. Anonymkode: 08eb4...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #17 Del Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 18.06): Evt kan jeg som sagt bare bruke håndmikseren min, som altså fungerer helt strålende til majoneslaging. Anonymkode: eeb44...5d9 Ikke noe feil med å ha en metode som fungerer, uansett om det er manuell eller ulike maskiner. Eneste poenget mitt er at stavmikser fungerer helt utmerket, så jeg ser ikke vitsen med å skrive at det ikke går. Anonymkode: 08eb4...8a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #18 Del Skrevet 20. juli 2024 Jeg har eggeplommer oppi den beholderen som er med stavmikseren, men bruker piskedelen til stavmikseren. Først pisker jeg eggeplommer fyldig og litt fluffy, før jeg har i oljen (litt etter litt), mens jeg pisker. Anonymkode: cb21f...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. juli 2024 #19 Del Skrevet 20. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har oljen i ene handen, stavmikseren i andre. Ikke noe problem å først tilsette noen dråper, pause, så en tynn stråle. Anonymkode: 08eb4...8a5 Men nå snakker du ikke om den stavmiksermetoden som andre nevner over her, nemlig at alle ingrediensene helles i stavmikserbeholderen samtidig. Endret 20. juli 2024 av Arkana 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #20 Del Skrevet 23. juli 2024 Hvor lenge lever hjemmelaga majones i kjøleskapet? Kan man lage en større mengde for å ha over tid, eller er det best å lage den mengden man trenger i nærmeste fremtid, typ 3-5 dager? Anonymkode: 5322b...f6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå