Gå til innhold

Tinnitus

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym200427
Skrevet

Hei! Flere med tinnitus? Har hatt det siden jeg våkna en dag i 2021 med det. Aldri hørt på høy musikk, ikke gla i komserter eller fyrverkeri osv. vet ikke hvorfor jeg fikk det. Har noen blitt kvitt det? Erfaring med høreapparat for å slippe høre tinnitusen? Evt hva kan hjelpe. Har alltid vært forsiktig m hørselen!

AnonymBruker
Skrevet

Vært hos audiopedagog?

Går du mye med musikk på ørene?

Anonymkode: f1d0a...bc0

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ofte av nedatt hørsel, stress eller noe muskulært. Kan være en kombinasjon. En sjekk hos audiograf kan være fint. Og om det ikke er hørselstap kan du oppsøke kiropraktor for å se om det går å gjøre justeringer i nakke, etc. 

Om du har hatt mye stress i livet bør du gjøre noen grep for å roe tendensen til bekymring. Audiopedagog er gratis med henvisning fra fastlege. 

Ellers kan du søke opp en som heter Julian Cowan Hill på youtube, han har massevis av videoer både til trøst og hjelp. 

Jeg har tinnitus selv, på et tidspunkt visste jeg ikke hvordan jeg skulle leve med det, men kombinasjon av det jeg nevner over har gjort at jeg stort sett har habituert = lydene er dempet og filtreres vekk av hjernen. 

Lykke til 🌸🌸

Anonymkode: 27bef...c26

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonym200427
Skrevet

Jeg hører ikke på musikk på ørene. Vært og sjekka hørselen og og den er ikke nedsatt. Derfor jeg synes d er merkelig

AnonymBruker
Skrevet

Har litt nedsatt hørsel på ett øre, hatt tinnitus i mange år. Min mor også, arvelig?

Anonymkode: 82ec2...995

AnonymBruker
Skrevet
Anonym200427 skrev (På 17.7.2024 den 2.03):

Hei! Flere med tinnitus? Har hatt det siden jeg våkna en dag i 2021 med det. Aldri hørt på høy musikk, ikke gla i komserter eller fyrverkeri osv. vet ikke hvorfor jeg fikk det. Har noen blitt kvitt det? Erfaring med høreapparat for å slippe høre tinnitusen? Evt hva kan hjelpe. Har alltid vært forsiktig m hørselen!

Tatt vaksine?

Anonymkode: b0c0f...6d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tinnitus helt siden jeg var liten, uvisst hvorfor. Har nå endelig fått kranglet meg til en henvisning til spesialist, men det er alvorlig lang ventetid🫣 Jeg har konstant øresus og tidvis mister jeg hørsel. Håper å få hjelp nå🤞🏻🤞🏻 For jeg har prøvd det meste….. er utrolig slitsomt å leve med og jeg bruker nok mye energi i hverdagen på å høre hva folk sier og klare å følge samtaler.

Anonymkode: ed97b...74e

Gjest Anonym200427
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tatt vaksine?

Hvilken vaksine tenker du på? Har tatt de vanlige barnevaksinene og 2 x koronavaksine pfizer

Gjest Anonym200427
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har hatt tinnitus helt siden jeg var liten, uvisst hvorfor. Har nå endelig fått kranglet meg til en henvisning til spesialist, men det er alvorlig lang ventetid🫣 Jeg har konstant øresus og tidvis mister jeg hørsel. Håper å få hjelp nå🤞🏻🤞🏻 For jeg har prøvd det meste….. er utrolig slitsomt å leve med og jeg bruker nok mye energi i hverdagen på å høre hva folk sier og klare å følge samtaler.

Uff skjønner det! Gjerne oppdater her når du har vært hos spesialist:) har du ikke vent deg til den heller etter så mange år?

Gjest Anonym200427
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har litt nedsatt hørsel på ett øre, hatt tinnitus i mange år. Min mor også, arvelig?

Anonymkode: 82ec2...995

Har du funnet noe som hjelper?

Skrevet
Anonym200427 skrev (1 time siden):

Hvilken vaksine tenker du på? Har tatt de vanlige barnevaksinene og 2 x koronavaksine pfizer

Ikke jeg som spurte om du har tatt vaksine. Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men tre dager etter koronavaksinedose nr tre våknet jeg med intens dott/trykk i øret som gikk over til tinnitus. Dette er nå 2,5 år siden. Tinnitusen er ikke like ille, men heller ikke helt borte. Blir jeg stressa blusser den kraftig opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det i ett og et halvt år. Ikke fått noe hjelp. 

Anonymkode: 33985...6fd

Gjest Anonym200427
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 8.25):

Tatt vaksine?

Hvilken vaksine?

AnonymBruker
Skrevet
Eneri skrev (På 18.7.2024 den 18.28):

Ikke jeg som spurte om du har tatt vaksine. Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men tre dager etter koronavaksinedose nr tre våknet jeg med intens dott/trykk i øret som gikk over til tinnitus. Dette er nå 2,5 år siden. Tinnitusen er ikke like ille, men heller ikke helt borte. Blir jeg stressa blusser den kraftig opp. 

Samme her! To dager etter aztra zeneka vaksine fikk jeg tinnitus. Har det ennda 2 år etter……….

Anonymkode: 3ee2a...a27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonym200427 skrev (På 18.7.2024 den 17.11):

Uff skjønner det! Gjerne oppdater her når du har vært hos spesialist:) har du ikke vent deg til den heller etter så mange år?

Jeg er vant til det….på en måte…. Har alltid trodd at det ikke finnes noe hjelp å få, så det er bare noe som en må leve med liksom. Nå sliter jeg så mye med hørselen pga dette, at jeg må få hjelp. Er redd for øket risiko for demens, og jeg blir utrolig sliten etter en arbeidsdag fordi jeg bruker så mye energi på å høre hva andre sier. Skulle gjort mye for å fått et stille øyeblikk😌 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...