Gå til innhold

Er det greit at kjæresten er litt deppa fordi « jeg og hunden tar av friheten hans» ?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg og min samboer har vært sammen i 8 år, og har hatt hund i litt over 2.

Det kom frem i en tilfeldig samtale om da han virket litt kjedsom, at han følte seg litt umotivert om dagen, kanskje han var litt lite sosial med venner, og også at jeg og hunden stjeler friheten hans.

ordrett sa han vel « etter jobb må jeg liksom alltid rett hjem, til enten hunden som er alene, eller føler jeg at jeg må hjem til deg, mens de andre ( kollegaer venner) finner på noe hver kveld..» 

som bakhistorie, nei jeg er ikke den som sier han må komme hjem (!) vi deler en bil og han ringer selv og ber om å bli hentet om jeg har bilen. 

Ja vi jobber forskjellig, så noen ganger må han hjem til hunden ( men kan jo fint hente den og ta den med)

vi er begge i slutten av 30 åra, frivillig barnløse, han jobber innenfor sport ( har en del yngre kollegaer,( 20-30) jeg  jobber turnus, og noen ganger har jeg netter borte, 2-3 og da faller ansvaret på han alene, mens den andre veien har jeg også lengre fri perioder, 3-6 dager i slengen hvor jeg tar hunden som regel om  han jobber.

vi er tilflyttere så vi har ikke så mange venner, men noen gjennom jobb, han fler enn meg, og er da mer sosial.

Men ok, bør jeg være bekymret (?) jeg ble litt såra, med mange spm, altså hva betyr det (?) jeg prøvde å spørre han direkte men var veldig unngående og trakk den delen med meg litt tilbake, men alikevel ikke. Men så virket han brydd og sa han viste ikke helt, og vil ikke snakke noe særlig mer om det. Det syns jeg var litt ekkelt, her versegod liksom, men ikke spør.

Jeg ble faktisk litt lei meg, mest fordi jeg følte han la det litt på mine skuldre, altså jeg har jo ikke insinuert at han må komme hjem, han er jo på ting og tang også. 
og også da han liksom ikke ville snakke noe mer.

vi snakket litt likevel da han så jeg ble litt paff, han sa han mente ikke noe med det bare at det er jo bare litt sånn og savnet tiden hvor han fant på ting mer impulsivt.

Etterpå trakk han seg liksom litt tilbake , lagde noe mat og foreslo se på tv ( det gjør vi sjeldent, )Han så tv alene og så la han seg til å sove på soffan, han ligger fortsatt der. Jeg ligger i senga alene

hva tenker dere? 

Anonymkode: 17d6e...844

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden må luftes, så der må jo noen hjem.

Deg MÅ han ikke hjem til. Og det kan du jo si til han.

At du savner litt alenekvelder, så han må gjerne ta seg fler turer ut.

En bil er for lite, med mindre man bor midt i en større by. Så da får han kjøpe seg en bil.

Vips, mer frihet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at jeg hadde tatt det opp med han og gitt han en realitetsorientering om at han har mer frihet enn han påstår og at det ikke er min feil at han må hjem. 

Og så tenker jeg at det kanskje er begynnelsen på slutten.

Anonymkode: 9f74d...e5a

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Han kjeder seg, og skylder på deg (og bikkja), rett og slett.

• Liker 16
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MizzVic said:

Hunden må luftes, så der må jo noen hjem.

Deg MÅ han ikke hjem til. Og det kan du jo si til han.

At du savner litt alenekvelder, så han må gjerne ta seg fler turer ut.

En bil er for lite, med mindre man bor midt i en større by. Så da får han kjøpe seg en bil.

Vips, mer frihet.

Ikkesant! Han er jo også sosial, ikke slik at han kommer rett hjem hver dag. 
og ja jeg sa det til han, jeg ble lei meg og følte han la det på meg, jeg sa det må du jo ta selv, det er jo du som velger det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at jeg hadde tatt det opp med han og gitt han en realitetsorientering om at han har mer frihet enn han påstår og at det ikke er min feil at han må hjem. 

Og så tenker jeg at det kanskje er begynnelsen på slutten.

Anonymkode: 9f74d...e5a

Ja ble nervøs for at han har tanker om den siste, jeg syntes egentlig det var litt sårende å si. 
jeg sa jo det til han og at det her er jo du selv som bestemmer, jeg fikk ikke ting til å stemme. Jeg kom hjem fra jobb i dag og vært borte 3 dager, han hadde til og med fri, men han har vært mest hjemme (?) 

henger ikke sammen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, MizzVic said:

Han kjeder seg, og skylder på deg (og bikkja), rett og slett.

😕 men det skjønner jeg ikke noe av (?)

vi er heller ikke kjedelige mennesker, vi er aktive og mye på tur , sitter sjeldent bare hjemme 

mer han deprimert ? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg nok passa på å være rimelig opptatt fremover. Ikke vær hjemme og vent på ham. Ikke vær så tilgjengelig. Finn deg en ny hobby som tar en del tid, det er en fin måte å få nye venninner på. Eller prøv noen av venninnegruppene på Facebook, mange har gode grupper for konkrete områder.

Han tar deg litt for gitt, han ser på deg som en "Viggo venneløs" som ham må forbarmet seg over og ta seg av. Vis ham at dette han har innbilt seg, er helt på trynet. Vis ham at du såvidt har tid til ham. Og at han er ekstremt heldig hvis du gidder å sette av litt tid til ham, for du er fryktelig travelt og populær.

Det tenker jeg vil gjøre susen.

Anonymkode: 629b9...f58

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her hadde jeg nok passa på å være rimelig opptatt fremover. Ikke vær hjemme og vent på ham. Ikke vær så tilgjengelig. Finn deg en ny hobby som tar en del tid, det er en fin måte å få nye venninner på. Eller prøv noen av venninnegruppene på Facebook, mange har gode grupper for konkrete områder.

Han tar deg litt for gitt, han ser på deg som en "Viggo venneløs" som ham må forbarmet seg over og ta seg av. Vis ham at dette han har innbilt seg, er helt på trynet. Vis ham at du såvidt har tid til ham. Og at han er ekstremt heldig hvis du gidder å sette av litt tid til ham, for du er fryktelig travelt og populær.

Det tenker jeg vil gjøre susen.

Ja dette var jo ett bra poeng, jeg er jo veldig tilgjengelig ja, jeg har jo omtrent ingen jeg sosialiserer med. Så han føler vel det sånn kanskje .

Men samtidig sitter jeg ikke bare hjemme å venter på han, jeg trives godt i mitt eget selskap, veldig selvstendig , og finner på en hel del alene. Det vet han jo 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei jeg og min samboer har vært sammen i 8 år, og har hatt hund i litt over 2.

Det kom frem i en tilfeldig samtale om da han virket litt kjedsom, at han følte seg litt umotivert om dagen, kanskje han var litt lite sosial med venner, og også at jeg og hunden stjeler friheten hans.

ordrett sa han vel « etter jobb må jeg liksom alltid rett hjem, til enten hunden som er alene, eller føler jeg at jeg må hjem til deg, mens de andre ( kollegaer venner) finner på noe hver kveld..» 

som bakhistorie, nei jeg er ikke den som sier han må komme hjem (!) vi deler en bil og han ringer selv og ber om å bli hentet om jeg har bilen. 

Ja vi jobber forskjellig, så noen ganger må han hjem til hunden ( men kan jo fint hente den og ta den med)

vi er begge i slutten av 30 åra, frivillig barnløse, han jobber innenfor sport ( har en del yngre kollegaer,( 20-30) jeg  jobber turnus, og noen ganger har jeg netter borte, 2-3 og da faller ansvaret på han alene, mens den andre veien har jeg også lengre fri perioder, 3-6 dager i slengen hvor jeg tar hunden som regel om  han jobber.

vi er tilflyttere så vi har ikke så mange venner, men noen gjennom jobb, han fler enn meg, og er da mer sosial.

Men ok, bør jeg være bekymret (?) jeg ble litt såra, med mange spm, altså hva betyr det (?) jeg prøvde å spørre han direkte men var veldig unngående og trakk den delen med meg litt tilbake, men alikevel ikke. Men så virket han brydd og sa han viste ikke helt, og vil ikke snakke noe særlig mer om det. Det syns jeg var litt ekkelt, her versegod liksom, men ikke spør.

Jeg ble faktisk litt lei meg, mest fordi jeg følte han la det litt på mine skuldre, altså jeg har jo ikke insinuert at han må komme hjem, han er jo på ting og tang også. 
og også da han liksom ikke ville snakke noe mer.

vi snakket litt likevel da han så jeg ble litt paff, han sa han mente ikke noe med det bare at det er jo bare litt sånn og savnet tiden hvor han fant på ting mer impulsivt.

Etterpå trakk han seg liksom litt tilbake , lagde noe mat og foreslo se på tv ( det gjør vi sjeldent, )Han så tv alene og så la han seg til å sove på soffan, han ligger fortsatt der. Jeg ligger i senga alene

hva tenker dere? 

Min første innskytelse er at han er lei. Ikke nødvendigvis av deg. Men av  å være bundet av hund ( å en bil ) . Ville kommet med konkrete forslag  til løsninger  . 1: jeg flytter .2: du flytter . 3 hunden omplasseres .4 : kjøp en ekstra bil . 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det høres ut som begynnelsen på slutten. 

Han har mange yngre kolleger, du skal ikke se bort ifra at han opplever dem som mer initiativrike, energifulle, generelt YNGRE. Han har en eldre kropp og han har et eldre sinn. Jeg tenker at det kan være dette som ligger til bunns. Han føler seg gammel og kanskje kjedelig.

Anonymkode: 58dac...af7

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Just now, NiceOrNothing said:

Min første innskytelse er at han er lei. Ikke nødvendigvis av deg. Men av  å være bundet av hund ( å en bil ) . Ville kommet med konkrete forslag  til løsninger  . 1: jeg flytter .2: du flytter . 3 hunden omplasseres .4 : kjøp en ekstra bil . 

Hmm, vi skal flytte etter sommeren, til annet land derfor valgte vi heller ikke kjøpe bil nr 2 nå 

men ja jeg har irritert meg flere ganger med kun 1 bil, det er faktisk han som har holdt igjen der. ( meget sparsom fyr)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hmm, vi skal flytte etter sommeren, til annet land derfor valgte vi heller ikke kjøpe bil nr 2 nå 

men ja jeg har irritert meg flere ganger med kun 1 bil, det er faktisk han som har holdt igjen der. ( meget sparsom fyr)

Ahhh, men da skal dere jo ha en stor forandring meget snart . Å det han klagde over idag , vil jo forsvinne / endres . Muligens bare et lite hjertesukk , fordi han kjedet seg akkurat idag . 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja dette var jo ett bra poeng, jeg er jo veldig tilgjengelig ja, jeg har jo omtrent ingen jeg sosialiserer med. Så han føler vel det sånn kanskje .

Men samtidig sitter jeg ikke bare hjemme å venter på han, jeg trives godt i mitt eget selskap, veldig selvstendig , og finner på en hel del alene. Det vet han jo 

Ja var ikke vondt ment, jeg prøvde bare å få fram hvordan han kanskje har innbilt seg at det er. Jeg har hatt det samme problemet her, flyttet hit som mannen er fra og brukte en stund på å få meg egne venner her. Vi hadde en sånn periode, hvor jeg merket at han nesten følte synd på meg og forpliktet til å komme hjem og holde meg med selskap. Selv om jeg igrunn syns det er ganske godt å være i fred, og det var jo ikke sånn i det hele tatt. Så da begynte jeg bare å ta noen turer ut, omtrent på det tidspunktet jeg visste at han skulle komme hjem. Fikk meg en ny hobby og drev mye med den en periode, i det som tidligere hadde vært "fellestid". Via denne hobbyen fikk jeg også noen venninner. Da endret han seg rimelig fort, sluttet å se på meg på den måten. Selv om jeg var like lykkelig både før og etter.

Jeg tror det ligger noe i det sosiale forventningspresset, at man liksom ikke er "vellykka" hvis man ikke har tusen venner og stort nettverk. Og noen av disse mennene kan vel gå seg litt bort i den teorien, tror jeg. Det kan selvfølgelig også kanskje hjelpe å snakke om akkurat dét, men det krever jo en oppegående og reflektert mann, og det er det jo ikke alle som har. Her i huset er det mest effektivt å vise ting gjennom handling.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde aldri flyttet til et annet land sammen med en mann som sier:

"etter jobb må jeg liksom alltid rett hjem, til enten hunden som er alene, eller føler jeg at jeg må hjem til deg, mens de andre ( kollegaer venner) finner på noe hver kveld..".

Og det hadde jeg fortalt ham også! Spiller ingen rolle hvilke planer som er lagt, en mann som synes det er et ork å komme hjem til meg, det er en mann jeg ikke hadde vært villig til å gjøre så store livsendringer sammen med.

Hva med hunden, skal den være med på flyttelasset? Må den i karantene både når dere flytter ut og hjem igjen?

Anonymkode: 0d7d4...314

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

vi er heller ikke kjedelige mennesker, vi er aktive og mye på tur , sitter sjeldent bare hjemme 

mer han deprimert ? 

Kan høres ut som han kjeder seg i forholdet og ønsker å se hva som er utenfor. 

Dere burde kanskje ikke ha skaffet dere en hund om det er vanskelig å ha dette ansvaret. Bra dere ikke har barna da, om ikke annet. 

Anonymkode: cf695...344

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han blir nok en super pappa.

Anonymkode: 32809...54c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han blir nok en super pappa.

Anonymkode: 32809...54c

Du glemte lese at de var frivillig barnløse...

Anonymkode: 4fded...5f3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

mer han deprimert ? 

Er ikke tidlig "panikkalder" da?

Jobber han med yngre, kan han føle litt på det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, MizzVic said:

Er ikke tidlig "panikkalder" da?

Jobber han med yngre, kan han føle litt på det.

Han har faktisk nevnt ved ett par anledninger at han er så gammel nå 😅

men jeg holder litt med det poenget over her ett sted om at faktisk så kan det stemme at han føler han må hjem til meg fordi han får «dårlig samvittighet» , men det slo meg ikke med en gang, fordi jeg har jo ikke gitt noe inntrykk for dette, jeg storkoser meg. Men det kan nok hjelpe å si ifra klart, eller dra på vennejakt. Fordi hobbyer og aktiviteter har jeg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...