Gå til innhold

Får en følelse av at kollega som lever i et dårlig forhold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette høres jo helt sprøtt ut, men fikk en ny kollega i april og jeg sitter igjen med en ekkel følelse av at hun lever i et dårlig forhold, type narsissistisk forhold/voldelig på hjemmebane. Datet en som var narsissist for noen år siden så jeg er nok kanskje ekstra var.

Hele tanken begynte med at jeg snakket med en bekjent om min nye kollega, og det visste seg at vedkommende kjente til mannen hennes via jobben, og det kom en bemerkelse om at "vedkommende var jo narsissist", noe som jeg synest var en merkelig kommentar som jeg trodde nesten ble sagt på spøk/mer sånn talemåte for lederstil man ikke likte. Slo egentlig den tanken fra meg som en mer metaforisk beskrivelse uten at vedkommende egentlig visste så mye om hva det innebar i direkte ordlag.

Når min kollega forteller om mannen så er det åpenbart at hun tar mye av støyten på hjemmebane, da han er mye på reise i jobben.

Nå som jeg har blitt kjent med kollegaen min har jeg oppdaget at hun virker ekstremt usikker/nervøs type, uten til at det er noen åpenbar grunn til dette. Hun er knakende flink i jobben sin, men tviler masse på seg sjølv og sine ferdigheter. Dette var ikke noe jeg oppdaget med en gang, men som har blitt klarere for meg og når garden har gått ned. Jeg var sikker i starten at hun var en selvsikker type, fordi jeg fikk inntrykk av at hun hadde masse erfaring fra jobben hun kom fra, men har altså oppdaget at hun virker veldig usikker og får en følelse av det er fordi hun har blitt underkuet på hjemmebane i mange år. Jeg har ikke akkurat medalje i selvsikkerhet selv, men altså hun virker jo ekstrem usikker sammenlignet med meg.

Fikk enda sterkere mistanker da vi ble venner på Facebook og jeg så bilder av de to, fikk først og fremst litt sånn frysninger av blikket hans og han så virkelig ut som en tvilsom type med kaldt blikk. Nå skal man ikke dømme folk etter utsende, men mistanken ble bare forsterket av hvordan han fremstiller seg selv i sosiale medier, som den kjærlige familiemannen som roser barna opp i skyene. Får litt dårlige vibber av det hele, typisk kamuflere oppførsel og fremstå som en annen utad. 

I for seg trenger ingen av disse hendelsene isolert å bety noe som helst, men det er summen av alt og en følelse at det er noe som skurrer som gjør til at jeg har tenkt mer og mer på det.

Nå er jo dette bare helt sprø mistanker så har selvfølgelig ikke tenkt å foreta meg no eller nevne no når jeg er såpass usikker, men lurer litt på om det er ting jeg kan se etter fremover som kan gi noen pekepinner på om min følelse kan stemme.

Anonymkode: 251b4...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Not your monkeys, not your Circus! 

Ikke bland deg inn og ikke lag drama på arbeidsplassen. Hvis hun betror seg til deg så ta det derfra 

Anonymkode: 36088...e2f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Not your monkeys, not your Circus! 

Ikke bland deg inn og ikke lag drama på arbeidsplassen. Hvis hun betror seg til deg så ta det derfra 

Anonymkode: 36088...e2f

Enig med deg. Selv om det beste er å

prøve hjelpe så kan dette slå tilbake på henne selv. Ganske nytt bekjentskap/ kollegaer og en arbeidsplass. 

bare vær en god kollega, men bland deg ikke inn uten at hun ber deg om det 

Anonymkode: af664...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette høres jo helt sprøtt ut, men fikk en ny kollega i april og jeg sitter igjen med en ekkel følelse av at hun lever i et dårlig forhold, type narsissistisk forhold/voldelig på hjemmebane. Datet en som var narsissist for noen år siden så jeg er nok kanskje ekstra var.

Hele tanken begynte med at jeg snakket med en bekjent om min nye kollega, og det visste seg at vedkommende kjente til mannen hennes via jobben, og det kom en bemerkelse om at "vedkommende var jo narsissist", noe som jeg synest var en merkelig kommentar som jeg trodde nesten ble sagt på spøk/mer sånn talemåte for lederstil man ikke likte. Slo egentlig den tanken fra meg som en mer metaforisk beskrivelse uten at vedkommende egentlig visste så mye om hva det innebar i direkte ordlag.

Når min kollega forteller om mannen så er det åpenbart at hun tar mye av støyten på hjemmebane, da han er mye på reise i jobben.

Nå som jeg har blitt kjent med kollegaen min har jeg oppdaget at hun virker ekstremt usikker/nervøs type, uten til at det er noen åpenbar grunn til dette. Hun er knakende flink i jobben sin, men tviler masse på seg sjølv og sine ferdigheter. Dette var ikke noe jeg oppdaget med en gang, men som har blitt klarere for meg og når garden har gått ned. Jeg var sikker i starten at hun var en selvsikker type, fordi jeg fikk inntrykk av at hun hadde masse erfaring fra jobben hun kom fra, men har altså oppdaget at hun virker veldig usikker og får en følelse av det er fordi hun har blitt underkuet på hjemmebane i mange år. Jeg har ikke akkurat medalje i selvsikkerhet selv, men altså hun virker jo ekstrem usikker sammenlignet med meg.

Fikk enda sterkere mistanker da vi ble venner på Facebook og jeg så bilder av de to, fikk først og fremst litt sånn frysninger av blikket hans og han så virkelig ut som en tvilsom type med kaldt blikk. Nå skal man ikke dømme folk etter utsende, men mistanken ble bare forsterket av hvordan han fremstiller seg selv i sosiale medier, som den kjærlige familiemannen som roser barna opp i skyene. Får litt dårlige vibber av det hele, typisk kamuflere oppførsel og fremstå som en annen utad. 

I for seg trenger ingen av disse hendelsene isolert å bety noe som helst, men det er summen av alt og en følelse at det er noe som skurrer som gjør til at jeg har tenkt mer og mer på det.

Nå er jo dette bare helt sprø mistanker så har selvfølgelig ikke tenkt å foreta meg no eller nevne no når jeg er såpass usikker, men lurer litt på om det er ting jeg kan se etter fremover som kan gi noen pekepinner på om min følelse kan stemme.

Anonymkode: 251b4...f39

Det her har du jo ingenting med. Skjønner ikke hvorfor du bruker energi på å skrive dette en gang. 

Anonymkode: d34c5...29b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det du har å bygge på er

-en slengkommentar om mannen

-hvordan du synes han fremstår på facebook

-at hun er usikker i jobbsituasjoner

-at han reiser mye i jobben

kombinert med at du en gang var i et dårlig forhold. Ja, det kan gjøre deg ekstra var, men det kan like gjerne gjøre deg forutinntatt. Jeg ser ingen varseltegn i det du forteller.

Anonymkode: 94295...95e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bare være en god kollega og venn da? Eller tenkte du å blande deg inn i ekteskapet hennes?

Anonymkode: 6c930...a26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bli nærere venn med henne. Og når dere er blitt nærere så kan det være hun ev. åpner seg til deg.

Bra du bryr deg! ❤️

Anonymkode: 1bb74...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med gjesten over. Bra at du bryr deg! Jeg ville lyttet til magefølelsen. Prøv å bli nærmere kjent med henne så kanskje hun åpner seg mere etter hvert til deg. Det som også kan være lurt er å skrive en slags loggbok over ting du opplever med henne som "skurrer". Da er det lettere å se et mønster, for som du sier kan en og en ting for seg være ubetydelig men så danner det seg et mønster som er mer mistenkelig i forhold til psykisk vold. Greit å ha det svart på hvitt.

Har de mindreårige barn  i husholdet så bør du være ekstra oppmerksom da det selvsagt er skadelig for unger å vokse opp med en person med slike trekk.

Anonymkode: d888f...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at slike magefølelser kommer ikke ut av det blå. Etter min erfaring pleier de å stemme.

Men det er ikke mye du kan gjøre med mindre hun betror seg til deg. Prøv å gi henne komplimenter og bygg henne opp på jobb.

Anonymkode: 3ff0a...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ber henne passe sine egne saker, dere er klar over faren for at slike forhold ender med alvorlige traumer, i verste fall død.

Det går an å bry seg uten å trampe inn i livet hennes.

Endret av Menchit
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...