Gå til innhold

Hva har du lært i et tidligere forhold som du har fått bruk for seinere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært at jeg ikke trenger å si fra hver eneste gang jeg føler meg litt usikker på hva den andre tenker eller føler, eller føler et lite ubehag selv.

Anonymkode: ae973...bb2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har lært å slutte å være så naiv og god troende.

Anonymkode: a620f...251

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte hva jeg ville godta og ikke. At det var best å være den jeg er, og ikke forandre meg til det en mann ønsket at jeg skulle bli. Fire år med å forsøke å endre seg gikk ikke. Nå har jeg vært 15 år med en som elsker meg som jeg er. 

Anonymkode: ce338...c68

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært meg at det ikke er lurt å være naiv og godtroende. PTSD blir ikke bedre når den som har det ikke evner å ville gjøre noe med det.

Jeg har lært meg at når magefølelsen sier at noe ikke stemmer så ta det opp og finn sannheten med en gang.

Jeg har lært meg at å være litt egosentrisk kan lønne seg.

Anonymkode: 26535...80e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lærte hva jeg ville godta og ikke. At det var best å være den jeg er, og ikke forandre meg til det en mann ønsket at jeg skulle bli. Fire år med å forsøke å endre seg gikk ikke. Nå har jeg vært 15 år med en som elsker meg som jeg er. 

Anonymkode: ce338...c68

Helt riktig. Nå er jeg på take it or leave it stadiet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt 3 faser i livet. Ung voksen, du lærer hva du ikke vil ha. Midten, noen prøvde å kontrollere meg, sorry, det fungerte ikke. Siste, en mann jeg elsket over alt. I ettertid, han prøvde å kontrollere alt jeg gjorde, praktiske ting. Absolutt alt. Det jeg har lært, jeg kan kun stole på meg selv. Jeg betaler regninger, tar vare på hus og hjem. Lager sunn mat. 

Må bare si, x logget seg ikke inn på felles regningekonto på 2 år. Alt ble overlatt til meg. Jeg tror ikke det blir noen neste gang. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når noen viser hvem de er, ta det på alvor. 

Ikke endre meg for å gjøre noen til laga.

Unnskyldninger om dårlig mental helse for drittoppførsel uten at de gjør noe med det, er bare unnskyldinger. 

Anonymkode: 1aa4e...19a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har lært at man ikke kan stole på "elsker deg for evig og alltid". Utro svin.

Anonymkode: 97d07...a6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har lært meg at det ikke er lurt å være naiv og godtroende. PTSD blir ikke bedre når den som har det ikke evner å ville gjøre noe med det.

Jeg har lært meg at når magefølelsen sier at noe ikke stemmer så ta det opp og finn sannheten med en gang.

Jeg har lært meg at å være litt egosentrisk kan lønne seg.

Kanskje ikke så mye å gjøre med en så uheldig diagnose som PTSD. 

Men for å svare trådstarter: ikke nøy deg med noe mindre enn du fortjener og begjærer. Kan si det så enkelt: Bedre å være alene enn sammen med feil person. Den høres simpel ut men er veldig dyp. Fins så mye dysfunksjonelle forhold der ute. 

Anonymkode: 2c519...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lærte meg å bli trygg på meg selv. Jeg trodde lenge st Jeg ikke klarer meg alene, jeg må ha noen. Helt til en dag så la jeg merke til at selv om jeg hadde en fyr, så var jeg mest alene. 

Det har styrket meg enormt, alt som har skjedd har jeg taklet alene. Og det var ikke småtterier. 

Anonymkode: 21634...400

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- Å kjenne på følelsen av å gå på eggeskall hjemme er uakseptabelt 

- At man skal glede seg hver gang kjæresten ringer, sender meldinger eller lignende 

- Man skal glede seg til å komme hjem 

- Kjæresten skal føles som en trygg havn 

Har ikke vært i spesielt dårlige forhold heller, men nå når jeg er sammen med en jeg slapper 100% av rundt, aldri krangler med og likevel både blir utfordret av og har det veldig gøy med, kjenner jeg plutselig veldig godt hvor standarden er fra nå av. Har fått en trygghet og ro av tidligere forhold. Har også lært mye om egen mental helse og reaksjonsmønstre og kommunikasjon. 

Også har jeg lært å identifisere grønt gress om man kan si det slik - nå begynner den første forelskelsesfasen av forholdet jeg er i nå å gå over i hverdagskjærlighet og jeg har det i meg å kunne falle for flere folk samtidig. Tidligere trodde jeg det betød at noe var galt med meg/at jeg ikke elsket kjæresten min høyt nok/at jeg måtte finne meg en ny kjæreste som var mer spennende, men nå kjenner jeg at jeg er veldig fornøyd der jeg er nå og jeg kunne aldri tenke meg annet. Har ikke behovet for nytt og spennende, jeg får alt jeg trenger i stabilt, trygghet og glede.

Anonymkode: fea89...b95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sette meg selv sist i et forhold. Måtte lære meg å bli sunn egoist. Og av egen erfaring i etterkant ikke hopp inn i nytt forhold( 5 måneder etterpå). Trodde jeg var klar, og sluttet ikke å prate om meg selv som et offer etter et psykisk voldelig forhold. Dra aldri tidligere forhold inn i  en ny relasjon. 

Anonymkode: d13b6...08a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva som faktisk bor i kvinner.

Anonymkode: a8a13...047

AnonymBruker
Skrevet

Lært hvor følelsesstyrt kvinner er. Kan jo lese på hele personen om hvor mye følelser de har for meg, og det er slitsomt å alltid føle at man har så mye ansvar for en annens persons følelser. Skulle egentlig ønske jeg var homofil

Det at de sier hvor mye de elsker meg, ofte rett før et brudd som kommer fordi de har mistet følelser over lenger tid… Kan virkelig ikke stole på de lenger. Samme med alle løgnene om hvorfor det blir slutt

I bunn og grunn har jeg lært meg at troen på er langvarig forhold (generelt eller bare for meg, usikker) er noe som det bare er å droppe. Man får sin tid med en jente, alt har en slutt, aldri kjemp for et forhold hvor kvinnen begynner å tvile

Anonymkode: 3037e...a66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lært hvor følelsesstyrt kvinner er. Kan jo lese på hele personen om hvor mye følelser de har for meg, og det er slitsomt å alltid føle at man har så mye ansvar for en annens persons følelser. Skulle egentlig ønske jeg var homofil

Anonymkode: 3037e...a66

Menn har følelser, de også....

Det er vel på en måte noe jeg har lært. Jeg har nok vært litt kald før, gitt opp lett, tenkt at det å dumpe noen ikke er så "farlig". Ikke tatt menns følelser, eller følelser generelt, sånn veldig på alvor rett og slett. Så lenge jeg har vært klar på hvem jeg er og hva jeg vil så er det andres feil om de brenner seg på meg, på en måte. Jeg har lært å bli mer empatisk, etter å ha sett hvordan jeg har såret andre og også blitt dumpet selv og opplevd hvordan det er. Jeg har blitt varmere.

Anonymkode: 9daeb...c9d

• Hjerte 1
Skrevet

Har lært for mye til at jeg orket å ramse opp. Dette med forhold og god kommunikasjon og toral relasjonskompetanse i forhold kom ikke så naturlig for meg som det å bevare vennskap godt gjorde, selv om man skulle tro det var mye likt, men måtte mer læres litt brutalt nesten. Det har vært en veldig bratt lærekurve på alt fra kommunikasjon til det seksuelle. Ikke minst det å forkaste tro på at dersom man bare er glad i hverandre går ting bra.  Den lærdommen måtte jeg ta til meg trinnvis før jeg virkelig tok det innover meg at absolutt ingenting i et forhold bare fungerer godt helt av seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp bolig sammen!!! Min dyre lærdom🤯

Anonymkode: 816fe...118

AnonymBruker
Skrevet

Slutte med å være dott..

Anonymkode: 6b387...067

AnonymBruker
Skrevet

At man må stå på sitt. Gir man en finger, tar de hele hånda. Aldri gi deg bare fordi du ikke gidder krangling og drama. Fight drama with drama, helt til de skjønner hva det er de driver med.

Anonymkode: d40b0...91d

AnonymBruker
Skrevet

At jeg ikke skal tilpasse meg en mann. Jeg skal være meg selv, utstråler selvsikkerhet og føle meg trygg med eventuell date/mann. Klarer jeg ikke det, så skal jeg avslutte relasjonen. 

Anonymkode: e2018...da2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...