AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #1 Skrevet 16. juli 2024 Ved et eventuelt brudd, har det noe å si for det juridiske at betalingen av boliglånet blir trukket fra min samboers konto hver måned? Jeg overfører alltid min andel til ham, så det kommer frem i bankutskriften at jeg betaler for meg. Vi eier leiligheten 50/50. Ikke at jeg tror det blir brudd, men greit å helgardere seg uansett. Har lest litt ulike meninger om saken. Anonymkode: 303a2...11c
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #2 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ved et eventuelt brudd, har det noe å si for det juridiske at betalingen av boliglånet blir trukket fra min samboers konto hver måned? Jeg overfører alltid min andel til ham, så det kommer frem i bankutskriften at jeg betaler for meg. Vi eier leiligheten 50/50. Ikke at jeg tror det blir brudd, men greit å helgardere seg uansett. Har lest litt ulike meninger om saken. Anonymkode: 303a2...11c Det spørsmålet bør du stille til en advokat. Iallefall bør du sikre deg med å ha skylagring eller lignende på alle dine kontoutskrifter og skrive i meldingsfeltet på overføringen av pengene hva beløpet gjelder, slik at det aldri blir tvil om at dette er din andel av betaling av boliglånet. Dete r heller ikke bare ved brudd du bør sikre deg, hva om han dør? Anonymkode: 0da3a...7ea
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #3 Skrevet 16. juli 2024 Nei. Om dere har felles lån, så har du sannsynligvis undertegnet noen papirer for banken som gjør deg til en realkausjonist og/eller medlåntaker. Om din samboer slutter å betale på lånet, så tar banken kontakt med deg. Da får du muligheten til å ordne opp, som regel. Om du planlegger et brudd, så kan du sikkert også snakke med banken på forhånd. De kan da gi grei veiledning på forhånd. Anonymkode: faabb...e00
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #4 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ved et eventuelt brudd, har det noe å si for det juridiske at betalingen av boliglånet blir trukket fra min samboers konto hver måned? Jeg overfører alltid min andel til ham, så det kommer frem i bankutskriften at jeg betaler for meg. Vi eier leiligheten 50/50. Ikke at jeg tror det blir brudd, men greit å helgardere seg uansett. Har lest litt ulike meninger om saken. Anonymkode: 303a2...11c Hvorfor ikke opprette en felleskonto der dere begge betaler inn og huslån blir trukket fra den? Deler dere likt på alle andre utgifter? Anonymkode: 08cb0...97d
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #5 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ved et eventuelt brudd, har det noe å si for det juridiske at betalingen av boliglånet blir trukket fra min samboers konto hver måned? Jeg overfører alltid min andel til ham, så det kommer frem i bankutskriften at jeg betaler for meg. Vi eier leiligheten 50/50. Ikke at jeg tror det blir brudd, men greit å helgardere seg uansett. Har lest litt ulike meninger om saken. Anonymkode: 303a2...11c Du bør også kunne vise til at gjelden og betalte renter kommer fram på sjattemeldingene dine. Anonymkode: 558a0...2f3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #6 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvorfor ikke opprette en felleskonto der dere begge betaler inn og huslån blir trukket fra den? Deler dere likt på alle andre utgifter? Anonymkode: 08cb0...97d Ja, det var litt derfor jeg opprettet emnet For å høre om det er nødvendig eller ikke. Hvis ikke kan det godt bare være sånn det er. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du bør også kunne vise til at gjelden og betalte renter kommer fram på sjattemeldingene dine. Anonymkode: 558a0...2f3 Aha, ja jeg kan jo det. Anonymkode: 303a2...11c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #7 Skrevet 17. juli 2024 Det er kun én som kan stå som eier av konto i banken. Man kan likevel gi disposisjonsrett til den andre, og det er det mange kaller for en felleskonto. Kan di evt be banken sende to krav på innbetalingen, slik at halvparten sendes til din konto? Har aldri hørt at det kan være et problem, så lenge du kan vise til innbetaling fra din konto til hans. Jeg har kontoen som lånet trekkes fra, og samboer betaler inn en sum her hver mnd (høyere enn min, siden vi er enige i at vi skal betale prosentvis ut ifra inntekt). Han disponerer den, og jeg har navngitt den «Regninger for ####» (gateadressen vår). Alle utgifter til huset trekkes herfra. Kan ikke forstå at jeg skulle kunne si at jeg er den som har betalt ned på lånet, når bankutskrifter tydelig viser at han har betalt inn her med tekst merket «regninger» hver mnd. Anonymkode: b2d2b...015
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Skrevet 17. juli 2024 Her har vi en felleskonto hvor felles regninger blir trukket fra. Jeg er kontoeier, mens samboer er disponent. Han kan derfor ta ut og sette inn penger på den kontoen, også har han oversikt over hva som blir betalt fra den kontoen. Anonymkode: 4e0bd...afc
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #9 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her har vi en felleskonto hvor felles regninger blir trukket fra. Jeg er kontoeier, mens samboer er disponent. Han kan derfor ta ut og sette inn penger på den kontoen, også har han oversikt over hva som blir betalt fra den kontoen. Anonymkode: 4e0bd...afc Hvis dere krangler og du fjerner han som disponent før han rekker å ta it kontoutskriften? Kontoen er ikke felles. Sorry! Det er du som eier! Anonymkode: faabb...e00 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå