AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #1 Skrevet 16. juli 2024 Har en på litt over to år som har gjort et kjempe sprang språklig etter å ha vært hjemme med meg og faren i 2,5 uke nå, har fortsatt mer igjen av ferien. Det samme skjedde i juleferien, og derfor meg til å lure på om dette er normalt eller rom kanskje barnehagen ikke er så gode på det pedagogiske. Trodde jo de var en pedagogisk institusjon som skulle stimulere til utvikling der av også språk. Barnet har også blitt veldig mye bedre motorisk. Har ikke søsken og i barnehagen er det av de eldste på småbarnsavdelingen så blir sikkert lite eksponert for snakk/samtaler/språk. Samtidig så vet jeg at de ikke har lesestunder etc på avdelingen til barnet. Dette er første barnet så vet ikke helt hva jeg skal tro her, kan noe si hva som er normalt i denne sammenhengen, lærer barn mer i barnehagen eller hjemme i ferier? Anonymkode: 17813...20a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #2 Skrevet 16. juli 2024 Skulle vært spørsmålstegn i tittelen. Anonymkode: 17813...20a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #3 Skrevet 16. juli 2024 Nå er det vel deres ansvar som mor og far å lære barnet deres disse tingene du beskriver. Barnehagen er dessverre mer en oppbevaringsplass. Skjønner ikke at du er overrasket over dette. Anonymkode: 22c98...949 12 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #4 Skrevet 16. juli 2024 Dette er vel like normalt som at andre lærer mer av å møte andre i bhg. Mulig barnet deres er sjenert i barnehagen og at dere derfor merker det bedre nå? Anonymkode: fd375...879
Rucula Skrevet 16. juli 2024 #5 Skrevet 16. juli 2024 Mine barn lærer også mest i ferier Bhg er hjernedød oppbevaring dessverre. Man kan ikke regne med at de lærer noe som helst der dessverre. 2
Anonym6789 Skrevet 16. juli 2024 #6 Skrevet 16. juli 2024 Har dere gått inn for å lære barnet noe? Visst ikke høres det helt tilfeldig ut
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #7 Skrevet 16. juli 2024 Trodde alle barnehager hadde lesestund? 🤔 Vår eldste hadde 4 ord før jul, han var 1,5 år. Etter jul snakket han i setninger 🤭 Ellers har det vel ikke vært noen større endringer her i feriene så vidt jeg husker, han er seks nå.. Anonymkode: ec111...ba2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #8 Skrevet 16. juli 2024 Selvsagt. Det er voksne som lærer barn å snakke, ikke andre 1 og 2-åringer. Anonymkode: 648b9...872 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #9 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette er vel like normalt som at andre lærer mer av å møte andre i bhg. Mulig barnet deres er sjenert i barnehagen og at dere derfor merker det bedre nå? Anonymkode: fd375...879 Nei barnet er ikke sjenert i barnehagen. Anonymkode: 17813...20a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #10 Skrevet 16. juli 2024 Helt normalt. Vi ser det hele tiden i barnehagen, at etter ei uke eller to med fri har de yngste gjort store hopp språklig. Ved lengre ferier synker kortisolnivået i kroppen og barna har tid og mulighet til å prosessere, forstå og bruke alt de har lært. Anonymkode: b9adb...827 9 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #11 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Selvsagt. Det er voksne som lærer barn å snakke, ikke andre 1 og 2-åringer. Anonymkode: 648b9...872 Men trodde jo de hadde litt opplegg eks lesestund, samling ved matbordet med sanger, god natt historier, fortellinger rundt høytider. Og generelt kommuniserte ved påkledning, bleieskift osv. Er jo ikke akkurat sånn at jeg og far har hatt et pedagogisk opplegg her hjemme for at det skal lære raskest og mest mulig. Anonymkode: 17813...20a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #12 Skrevet 16. juli 2024 Det er brudd på rutiner som skyter i gang behovet for å uttrykke seg. Samtidig er det viktig at disse bruddene er "helsebringende" med trygge voksne der barnet har overskudd til å utvikle seg og ikke opplever en overveldende mengde stress. Anonymkode: 3dc88...d95 2
Grüner Skrevet 16. juli 2024 #13 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har en på litt over to år som har gjort et kjempe sprang språklig etter å ha vært hjemme med meg og faren i 2,5 uke nå, har fortsatt mer igjen av ferien. Det samme skjedde i juleferien, og derfor meg til å lure på om dette er normalt eller rom kanskje barnehagen ikke er så gode på det pedagogiske. Trodde jo de var en pedagogisk institusjon som skulle stimulere til utvikling der av også språk. Barnet har også blitt veldig mye bedre motorisk. Har ikke søsken og i barnehagen er det av de eldste på småbarnsavdelingen så blir sikkert lite eksponert for snakk/samtaler/språk. Samtidig så vet jeg at de ikke har lesestunder etc på avdelingen til barnet. Dette er første barnet så vet ikke helt hva jeg skal tro her, kan noe si hva som er normalt i denne sammenhengen, lærer barn mer i barnehagen eller hjemme i ferier? Anonymkode: 17813...20a Det er ganske vanlig. Det betyr ikke at de ikke lærer noe i bhg, tvert imot, men at ferien hvor de får ro til å fordøye alt er den forløsende fasen. 3 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #14 Skrevet 16. juli 2024 Anonym6789 skrev (19 minutter siden): Har dere gått inn for å lære barnet noe? Visst ikke høres det helt tilfeldig ut Er vel ikke tilfeldig når det skjer i hver eneste ferie. Anonymkode: 17813...20a 1
Stjertmeis Skrevet 16. juli 2024 #15 Skrevet 16. juli 2024 Var det ikke en helt lik tråd rundt samme tid i fjor, eller rundt en annen lengre ferie i løpet av det siste året? Da viste det seg at TS bare var ute etter å nøre opp til diskusjon om at foreldre som hadde barn i barnehagen var dårlige foreldre. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #16 Skrevet 16. juli 2024 Min ettåring har også gjort et skikkelig byks nå i ferien. De sier vel selv at om barnet har to voksne, kanskje søsken og besteforeldre tett på som stimulerer og har fokus på språkutviklingen så er det mye mer gunstig og utviklende enn 1 voksen som deles på 4-5 andre barn (i praksis) i barnehagen? Jobber selv i barnehage og glemmer aldri det ville bykset ungene på småbarn hadde da barnehagen var koronastengt i ukesvis! Vi ble helt satt ut faktisk! Men, akkurat den avdelingen det året hadde flere krevende barn og vi hadde derfor ekstra lite mulighet for å stimulere språkutviklingen. Så kontrasten ble jo veldig stor. Når barnet er 2-3 og har begynt og få et noen lunde velutviklet språk som de kan anvende til å kommunisere med andre barn- da skyter også språkstimuleringen i barnehagen fart! Men, for ettåringene som først og fremst lærer språk via de voksne, så lærer de minst like mye hjemme om de voksne har fokus og legger til rette for det. En voksen som sitter og leser billedbok for barnet, minst en time hver dag- er tett på, stiller spørsmål, benevner og forstår barnets "språk" er jo mye mer gunstig en en voksen som leser 7 minutter for 9 barn i en samlingsstund. Når barnet får delta lærer de mye mer. Tror mange har ett litt urealistisk bilde av hva man kan få til på en småbarnsavdeling i en vanlig barnehage. Anonymkode: d9cbb...008 4 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #17 Skrevet 16. juli 2024 Dere foreldre er to på ett barn, så barnet vil få mye mer en-til-en kontakt, samtaler og prat med voksne hjemme enn i barnehagen til tross for pedagogisk opplegg. I barnehagen er det lite tid til å sitte ned og snakke med et og et barn, det er litt under bleieskift, påkledning osv. men selv da er det ofte flere å følge med på og prate med og flere til å gjøre på én gang. Anonymkode: 5b7f0...eb7 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #18 Skrevet 16. juli 2024 Jeg vil tro at det å hele tiden bli speilet og sett av de to voksne personene som barnet ser mest opp til i hele verden kan gjøre underverker. Man blir jo litt ekstra flink og ivrig når man får til bringe så mye kvalitetstid med heltene sine. I barnehagen er det i tillegg flere barn per voksen så barna får ikke like my plass og rom til å uttrykke seg via "voksen-språk". Barna vil dermed naturlig nok ikke føle seg like viktige og de vil sikkert ikke uttrykke seg like mye heller siden de nok ofte opplever å bli oversett siden det er så mange flere om beinet (oppmerksomheten). Det blir en helt annen dynamikk å være masse sammen med mor og far. Anonymkode: 6e988...b98
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #19 Skrevet 16. juli 2024 Jeg merker flere ord på mini de siste 9 dagene, og han har bare hatt ferie en halv uke😂 så muligens tilfeldig? Men det er er nye ord hver dag her nå.. Anonymkode: 00302...c25
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #20 Skrevet 16. juli 2024 Har lagt merke til akkurat det samme her. Senest tidligere i dag hadde jeg og mannen en diskusjon rundt dette. Jeg synes vår fireåring har blitt så mye tøffere, morsommere og snakker så mye mer nå etter tre uker hjemme. Føler jeg endelig kan ha ordentlige samtaler med han. La merke til det samme med storebroren under korona nedstengningen da han var omtrent på samme alder. Anonymkode: ceed3...a9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå