AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #1 Skrevet 16. juli 2024 Så jeg kom hjem fra jobb nå i stad, da jeg så to barn som stod i bakgården vår med sykler. Jeg har relativt ok kjennskap til én av dem, og hvis jeg husker rikitg er dem typ 10-11 år. Leilighetskomplekset jeg bor i (8 leiligheter så ganske lite) er bygd slik at man må gå inn bakgården for å komme inn hoveddørene til leilighetene. Carporten er parallelt med dem. Da jeg skulle parkere bilen og så forbi ungene, var det en sykebil ved siden av leiligheten min. Naboen min som er en gammel dame på noe og 80-år, hadde falt på verandean sin. En annen av naboene mine kom ut og fortalte meg hva som hadde skjedd, og sa det var potensielt brukket lårhals. Hun kom med en kommentar "De ungene trenger ikke akkurat stå å se på..." Noe som jeg absolutt var enig i da jeg syns det var skikkelig urespektabelt, og siden dem er oppe i den alderen burde dem vite bedre. Vi i sameiet har et ganske tett fellesskap, så det var derfor naboen tok meg til siden og fortalte meg hva som hadde skjedd, og det var grunnen for at vi stod der. Ungene hade ikke noe grunnlag what so ever til å i det hele tatt være på området annet enn ren nysgjerrighet. Jeg var på tur til leiligheta mi da jeg slang ut til ungene "hva gjør dere her..?" og fikk ikke noe særlig til svar, men jeg bare gikk forbi og hadde et snev av håp av at dem skulle ta et hint. Noe dem da ikke gjorde siden jeg på et punkt så dem så nærme sykebilen at jeg tror noen hysjet dem bort, men dem bare gikk unna typ 3 meter (jeg så dette ut ene vinduet mitt som står ut mot bakgården der dem stod). Spørsmålet mitt er ... Burde jeg si i fra til moren? Skjenner jeg blir ordentlig sint, og kjenner jeg henne rett tror jeg ikke hun hadde akseptert slik oppførsel heller. 😅 Anonymkode: 514b0...e77
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #2 Skrevet 16. juli 2024 Tror barn ikke skjønner at det er respektløst, og så er det spennende med ambulanse, da. Snakk evt til moren eller barna på en hyggelig måte, forklar hvorfor det er kjedelig for den som skal inn i ambulansen, det hjelper ikke å bli sint for dette. Anonymkode: 9f4d4...fd8 8 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #3 Skrevet 16. juli 2024 I all verden! Du burde selvsagt ikke «slenge ut hint», men du burde gått bort til barna og forklart at Olga har brukket lårhalsen, men det er ikke pent å stå og glo når folk er i en sårbar situasjon, så nå blir dere med meg bort hit. (Du vet, sånn voksne folk opptrer). Anonymkode: 6334c...e1f 19 2 12
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #4 Skrevet 16. juli 2024 (TS her) Okei, "sint" var litt å ta i men lettere frustrert? 😅🤣 Jeg er ganske evneveik når det kommer til barn (stor grunn at jeg ikke har noen selv) så å snakke med dem hadde vært ute av verden uansett. Sykebilen har forlengst dratt nå og ungene er ikke å se. Så jeg tenker jeg bare sender en liten meldning til moren! Takker for svar. Anonymkode: 514b0...e77
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #5 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): (TS her) Okei, "sint" var litt å ta i men lettere frustrert? 😅🤣 Jeg er ganske evneveik når det kommer til barn (stor grunn at jeg ikke har noen selv) så å snakke med dem hadde vært ute av verden uansett. Sykebilen har forlengst dratt nå og ungene er ikke å se. Så jeg tenker jeg bare sender en liten meldning til moren! Takker for svar. Anonymkode: 514b0...e77 Nei, det gjør du ikke. Når du er så evneveik så lar du det gå. Det er de voksne som ER TIL STEDE som sier i fra direkte til barna. Anonymkode: 6334c...e1f 9 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #6 Skrevet 16. juli 2024 For et drama om absolutt ingenting. Anonymkode: 99d71...e69 7 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #7 Skrevet 16. juli 2024 Si gjerne fra til moren, men det naturlige å gjøre i situasjonen ville være å forklare ungene at det ikke var greit å stå der og stirre og hvorfor, "så nå må dere gå." Anonymkode: 56331...b46 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #8 Skrevet 16. juli 2024 Supert de ikke sto å tok bilder da, mest vanlig blant voksne Anonymkode: 29a4e...6f5 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #9 Skrevet 16. juli 2024 Så at dere voksne står og glor og sladrer dere imellom er helt ok? (For la oss ikke late som om naboen din kom ut helt tilfeldig. Hun eller han hadde stått med nesa limt til vindu, dørsprekk e.l. og stirret) Men at barna gjør som barn gjør - kopierer dere voksne - det er ikke ok? Dobbeltmoral, ts, er ikke dobbelt så god som helt vanlig folkeskikk. Den er bare veldig vanlig. Hos voksne. Ungene er det nok ikke noe galt i. De gjør bare som de ser resten av blokka gjøre. Om dere voksne tenker det har skjedd noe som barn ikke bør se (aka det er traumatiserende for ungene) så geleider dere dem pent bort. Ellers har ikke barn vondt av å se på livet. Anonymkode: 7cd04...6d1 11 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #10 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så at dere voksne står og glor og sladrer dere imellom er helt ok? (For la oss ikke late som om naboen din kom ut helt tilfeldig. Hun eller han hadde stått med nesa limt til vindu, dørsprekk e.l. og stirret) Men at barna gjør som barn gjør - kopierer dere voksne - det er ikke ok? Dobbeltmoral, ts, er ikke dobbelt så god som helt vanlig folkeskikk. Den er bare veldig vanlig. Hos voksne. Ungene er det nok ikke noe galt i. De gjør bare som de ser resten av blokka gjøre. Om dere voksne tenker det har skjedd noe som barn ikke bør se (aka det er traumatiserende for ungene) så geleider dere dem pent bort. Ellers har ikke barn vondt av å se på livet. Anonymkode: 7cd04...6d1 Det var dette jeg også tenkte når jeg leste HI... Anonymkode: 1d69e...0d1 7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #11 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så at dere voksne står og glor og sladrer dere imellom er helt ok? (For la oss ikke late som om naboen din kom ut helt tilfeldig. Hun eller han hadde stått med nesa limt til vindu, dørsprekk e.l. og stirret) Men at barna gjør som barn gjør - kopierer dere voksne - det er ikke ok? Dobbeltmoral, ts, er ikke dobbelt så god som helt vanlig folkeskikk. Den er bare veldig vanlig. Hos voksne. Ungene er det nok ikke noe galt i. De gjør bare som de ser resten av blokka gjøre. Om dere voksne tenker det har skjedd noe som barn ikke bør se (aka det er traumatiserende for ungene) så geleider dere dem pent bort. Ellers har ikke barn vondt av å se på livet. Anonymkode: 7cd04...6d1 Helt enig. Kanskje noen skal sende en melding til din mor og kjefte for at du ikke opptrådte korrekt i den situasjonen? Anonymkode: 61cb0...309 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #12 Skrevet 16. juli 2024 Barna har nok ikke lært enda at det var noe galt i å stå der. De var kanskje nysgjerrige, kanskje også litt redde. Det er heldigvis ofte begrenset hvor ofte barn kommer opp i situasjoner hvor de er rett ved en ambulanse, og det er ikke så lett for dem å vurdere situasjonen. De hadde trengt at noen kom bort og sa i en hyggelig tone at de ikke burde stå der, og forklart. Og evt. også beroliget dem. Hadde det vært voksne eller større ungdommer som stod og stirret, kunne jeg blitt irritert, men det kunne også da vært noen som bare ble veldig bekymret, og lurte på om de burde gjøre noe, eller ventet på informasjon for å finne ut om det var noe de burde bidra med. Voksne som står i veien for å få med seg hva som skjer ved f.eks trafikkulykker, eller tar bilder, syns jeg er veldig lavmål. Anonymkode: 58425...6ee 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #13 Skrevet 16. juli 2024 Jeg har blitt lagt inn på sykehus med ambulanse flere ganger, og det er vanlig at folk står og glor, de fleste er voksne. Mange som mangler folkeskikk og empati. Anonymkode: 53783...dcd 2
lajlaj Skrevet 16. juli 2024 #14 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så jeg kom hjem fra jobb nå i stad, da jeg så to barn som stod i bakgården vår med sykler. Jeg har relativt ok kjennskap til én av dem, og hvis jeg husker rikitg er dem typ 10-11 år. Leilighetskomplekset jeg bor i (8 leiligheter så ganske lite) er bygd slik at man må gå inn bakgården for å komme inn hoveddørene til leilighetene. Carporten er parallelt med dem. Da jeg skulle parkere bilen og så forbi ungene, var det en sykebil ved siden av leiligheten min. Naboen min som er en gammel dame på noe og 80-år, hadde falt på verandean sin. En annen av naboene mine kom ut og fortalte meg hva som hadde skjedd, og sa det var potensielt brukket lårhals. Hun kom med en kommentar "De ungene trenger ikke akkurat stå å se på..." Noe som jeg absolutt var enig i da jeg syns det var skikkelig urespektabelt, og siden dem er oppe i den alderen burde dem vite bedre. Vi i sameiet har et ganske tett fellesskap, så det var derfor naboen tok meg til siden og fortalte meg hva som hadde skjedd, og det var grunnen for at vi stod der. Ungene hade ikke noe grunnlag what so ever til å i det hele tatt være på området annet enn ren nysgjerrighet. Jeg var på tur til leiligheta mi da jeg slang ut til ungene "hva gjør dere her..?" og fikk ikke noe særlig til svar, men jeg bare gikk forbi og hadde et snev av håp av at dem skulle ta et hint. Noe dem da ikke gjorde siden jeg på et punkt så dem så nærme sykebilen at jeg tror noen hysjet dem bort, men dem bare gikk unna typ 3 meter (jeg så dette ut ene vinduet mitt som står ut mot bakgården der dem stod). Spørsmålet mitt er ... Burde jeg si i fra til moren? Skjenner jeg blir ordentlig sint, og kjenner jeg henne rett tror jeg ikke hun hadde akseptert slik oppførsel heller. 😅 Anonymkode: 514b0...e77 Du er voksen, du ber dem gå unna! 1
Snuppiluppi84 Skrevet 16. juli 2024 #15 Skrevet 16. juli 2024 La det gå. Ikke gidd å sladre til moren. Det er bare teit. Du burde sagt noe til både de og naboen der og da. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #16 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har blitt lagt inn på sykehus med ambulanse flere ganger, og det er vanlig at folk står og glor, de fleste er voksne. Mange som mangler folkeskikk og empati. Anonymkode: 53783...dcd Men gjør det deg noe? Nei. Anonymkode: 99d71...e69
lillevill Skrevet 16. juli 2024 #17 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så jeg kom hjem fra jobb nå i stad, da jeg så to barn som stod i bakgården vår med sykler. Jeg har relativt ok kjennskap til én av dem, og hvis jeg husker rikitg er dem typ 10-11 år. Leilighetskomplekset jeg bor i (8 leiligheter så ganske lite) er bygd slik at man må gå inn bakgården for å komme inn hoveddørene til leilighetene. Carporten er parallelt med dem. Da jeg skulle parkere bilen og så forbi ungene, var det en sykebil ved siden av leiligheten min. Naboen min som er en gammel dame på noe og 80-år, hadde falt på verandean sin. En annen av naboene mine kom ut og fortalte meg hva som hadde skjedd, og sa det var potensielt brukket lårhals. Hun kom med en kommentar "De ungene trenger ikke akkurat stå å se på..." Noe som jeg absolutt var enig i da jeg syns det var skikkelig urespektabelt, og siden dem er oppe i den alderen burde dem vite bedre. Vi i sameiet har et ganske tett fellesskap, så det var derfor naboen tok meg til siden og fortalte meg hva som hadde skjedd, og det var grunnen for at vi stod der. Ungene hade ikke noe grunnlag what so ever til å i det hele tatt være på området annet enn ren nysgjerrighet. Jeg var på tur til leiligheta mi da jeg slang ut til ungene "hva gjør dere her..?" og fikk ikke noe særlig til svar, men jeg bare gikk forbi og hadde et snev av håp av at dem skulle ta et hint. Noe dem da ikke gjorde siden jeg på et punkt så dem så nærme sykebilen at jeg tror noen hysjet dem bort, men dem bare gikk unna typ 3 meter (jeg så dette ut ene vinduet mitt som står ut mot bakgården der dem stod). Spørsmålet mitt er ... Burde jeg si i fra til moren? Skjenner jeg blir ordentlig sint, og kjenner jeg henne rett tror jeg ikke hun hadde akseptert slik oppførsel heller. 😅 Anonymkode: 514b0...e77 Hvorfor går du å hinter ut ting til unger? Du må jo snakke skikkelig med dem. Regulere deg om du blir sint og snakk rolig. Si hei dere. Så dere ambulansen? (jaaa) det går bra med damen som hadde falt og slått seg. Men visste dere at når det kommer en ambulanse så pleier vi ikke å stå å se på. (hvorfor ikke?) fordi vi vil vise respekt for de som har skadet seg som får hjelp. De har jo ikke lyst å bli sett på når de har skadet seg. (åååja..) Ikke sleng ut en passiv agressiv kommentar og tro de lærer noe. Det gjør de ikke. De er bare ti år. 4 1
lillevill Skrevet 16. juli 2024 #18 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så at dere voksne står og glor og sladrer dere imellom er helt ok? (For la oss ikke late som om naboen din kom ut helt tilfeldig. Hun eller han hadde stått med nesa limt til vindu, dørsprekk e.l. og stirret) Men at barna gjør som barn gjør - kopierer dere voksne - det er ikke ok? Dobbeltmoral, ts, er ikke dobbelt så god som helt vanlig folkeskikk. Den er bare veldig vanlig. Hos voksne. Ungene er det nok ikke noe galt i. De gjør bare som de ser resten av blokka gjøre. Om dere voksne tenker det har skjedd noe som barn ikke bør se (aka det er traumatiserende for ungene) så geleider dere dem pent bort. Ellers har ikke barn vondt av å se på livet. Anonymkode: 7cd04...6d1 Enig. Og så at voksne går og er sinte på barn som bare gjør det som faller dem natuligm. Makan. 1
lillevill Skrevet 16. juli 2024 #19 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): runnlag what so ever til å i det hele tatt være på området annet enn ren nysgjerrighet. Jeg var på tur til leiligheta mi da jeg slang ut til ungene "hva gjør dere her..?" Dette synes jeg var skikkelig merkelig gjort. De ungene er vel bare ute. Tilfeldigvis der du går. Og så slenger du ut sånne kommentarer.. Til barn! Hva gjør dere her. Som om de ikke har lov å være utenfor?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #20 Skrevet 16. juli 2024 Sånn frekke barn blir nå uten oppdragelse. Foreldrene gjør jo det samme, videofilmer og fotograferer ulykker og uhell langs veiene og stimler opp for å glo. Alt skal dokumenteres og postes på et eller annet verdensomspennende. Jeg ville tatt det med forelder, men hadde nok også forklart ungene der og da at sånn gjør man ikke. Anonymkode: 54b7f...394
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå