Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

11 åringen var til tannlegen. Han er nøye med å pusse tenna og har aldri hatt hull. Noen ganger hjelper vi og.  Vi har hatt problemer med at han suger på tommelen. Vi har prøvd neglelakk, hansker, regulering osv. men er ikke kommet helt i mål enda. Han drikker endel brus pga han får lett hodepine og blir dehydrert med vann/saft. Tannlegen mente vi var dårlige foreldre som ikke hadde fått det bedre til med tommelsuging og at han drakk brus. Han hadde fått syreskader på tenna. Tannlegen fortalte han at det var ikke hannes skyld, men oss foreldre.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tannlegen har rett. 

ingen barn blir dehydrert av vann….? I alle dager.. 

Ta dere sammen! Tommelsugingen bør dere ta imot profesjonell hjelp med. 

Anonymkode: 0abd1...b4a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tannlegen har rett. 

ingen barn blir dehydrert av vann….? I alle dager.. 

Ta dere sammen! Tommelsugingen bør dere ta imot profesjonell hjelp med. 

Vi går til relguleringstannlege måndlig. Han bruker plate som er tilpasset tommelsuging hver kveld. Denne tas på flere ganger om natten, men tas av sporadisk.

Endret av Fionas
AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (8 minutter siden):

11 åringen var til tannlegen. Han er nøye med å pusse tenna og har aldri hatt hull. Noen ganger hjelper vi og.  Vi har hatt problemer med at han suger på tommelen. Vi har prøvd neglelakk, hansker, regulering osv. men er ikke kommet helt i mål enda. Han drikker endel brus pga han får lett hodepine og blir dehydrert med vann/saft. Tannlegen mente vi var dårlige foreldre som ikke hadde fått det bedre til med tommelsuging og at han drakk brus. Han hadde fått syreskader på tenna. Tannlegen fortalte han at det var ikke hannes skyld, men oss foreldre.

Tannlegen har 100% rett.. 

Man blir IKKE dehydrert av vann, slik at man må drikke brus istedenfor.. Dummeste jeg har hørt!  Brus kan føre til dehydrert derimot! Det er faktisk er dokumentert problem hos en del eldre at de blir dehydrert fordi de drikker for mye sukkerholdig drikke og kaffe istedenfor vann!  Skjerp dere! 

Anonymkode: f7ef4...0a7

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tannlegen har 100% rett.. 

Man blir IKKE dehydrert av vann, slik at man må drikke brus istedenfor.. Dummeste jeg har hørt!  Brus kan føre til dehydrert derimot! Det er faktisk er dokumentert problem hos en del eldre at de blir dehydrert fordi de drikker for mye sukkerholdig drikke og kaffe istedenfor vann!  Skjerp dere! 

Anonymkode: f7ef4...0a7

Det er ikke sukkerholdig drikke han drikker. Han får sterk hodepine og drikker svært lite ellers. 

AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sukkerholdig drikke han drikker. Han får sterk hodepine og drikker svært lite ellers. 

Bare slutt. Tannlegen har rett, dere foreldre må slutte å gi brus. Herregud, han har SYRESKADER på tennene?!? Skjønner dere ikke alvoret??? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (1 minutt siden):

Han får hodepine fordi han er dehydrert skjønner du vel, han må nok vennes til å drikke vann (det kan ta tid når han er vant med brus). Dette er selvsagt dere foreldres feil. 

Anonymkode: 9af55...899

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synst uansett det ikke er greit å gi skyld slik. Da mener dere at overvektige, undervektige, kresene barn, barn som har hatt hull i tenna, de som mosjonerer for lite har dårlige foreldre også?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (25 minutter siden):

Han får hodepine fordi kroppens hans er avhengig og hodepinen er abstinenser. Herrejesus, venn gutten av brus og innfør vann. Syreskader er ikke noe å tulle med. Spiller ingen rolle om det er brus med sukker eller sukkerfri, ph-verdien er svært lav på all slags brus - som nettopp gir syreskader (akkurat som juice, saft osv). 

Mulig denne tannlegen skulle ordlagt seg annerledes, men du høres veldig opptatt av å spille offer fordi "dere fikk skylden". Dette ér faktisk noe dere som foreldre står ansvarlig for, ikke barnet som bare er 11 år. 

Anonymkode: 1a65d...3a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (7 minutter siden):

Jeg synst uansett det ikke er greit å gi skyld slik. Da mener dere at overvektige, undervektige, kresene barn, barn som har hatt hull i tenna, de som mosjonerer for lite har dårlige foreldre også?

Du sammenblander "foreldrenes feil" med "dårlige foreldre". Det er ikke nødvendigvis ikke slik at man er dårlig forelder hvis barna har f.eks overvekt, men at foreldrene trenger veiledning og at det er foreldrenes ansvar med "stille kjøkkenrevolusjon" og fysisk aktivitet for å påse at barna vokser ut av overvekten.

Jeg synes det er bra tannlegen var direkte med deg. Veldig få som tør det i dagens samfunn. 

Anonymkode: e6186...82f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (13 minutter siden):

Eh, ja?

Anonymkode: c4f22...cb0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han får hodepine fordi kroppens hans er avhengig og hodepinen er abstinenser. Herrejesus, venn gutten av brus og innfør vann. Syreskader er ikke noe å tulle med. Spiller ingen rolle om det er brus med sukker eller sukkerfri, ph-verdien er svært lav på all slags brus - som nettopp gir syreskader (akkurat som juice, saft osv). 

Mulig denne tannlegen skulle ordlagt seg annerledes, men du høres veldig opptatt av å spille offer fordi "dere fikk skylden". Dette ér faktisk noe dere som foreldre står ansvarlig for, ikke barnet som bare er 11 år. 

Barnet er ikke på noen måte skyldig. jeg har tenk at han kun får vann no uansett hvor mye hodepine. Men jeg synst ikke det var greit av tannlegen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh, ja?

Anonymkode: c4f22...cb0

Men finnes det gode foreldre da. Alle barn har vel sitt. 

AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (Akkurat nå):

Barnet er ikke på noen måte skyldig. jeg har tenk at han kun får vann no uansett hvor mye hodepine. Men jeg synst ikke det var greit av tannlegen. 

Kanskje tannleger ser så drastiske endringer fra forrige besøk i utvikling av syreskader av han så seg nødt til å være  direkte i sin talemåte. Du får se på det som at tannlegen bare prøver å hjelpe barnet ditt, selv om det føltes feil ut for deg å bli omtalt slikt. 

Og BRA at du skal venne av barnet ditt brus. Her må du bare være streng. Barnet må gjennom en avvenning, og det blir sikkert tøft. Men det går over. Tilby vann med isbiter, det "smaker" bedre for mange som ikke elsker vann. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje tannleger ser så drastiske endringer fra forrige besøk i utvikling av syreskader av han så seg nødt til å være  direkte i sin talemåte. Du får se på det som at tannlegen bare prøver å hjelpe barnet ditt, selv om det føltes feil ut for deg å bli omtalt slikt. 

Og BRA at du skal venne av barnet ditt brus. Her må du bare være streng. Barnet må gjennom en avvenning, og det blir sikkert tøft. Men det går over. Tilby vann med isbiter, det "smaker" bedre for mange som ikke elsker vann. 

Ja jeg synst det hadde vært nok av tannlegen å si ifra. Istedenfor å påpeke til barnet at det hadde skader på tenna og det var foreldrenes feil. Barnet fikk dårlig kjemi med tannlegen og kvir seg til neste besøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen råd men synes du er fantastisk tøff som poster dette på kg! Her viste jeg du ble sablet ned innen jeg hadde lest en settning i hi. Har dessverre ingen råd men håper du ikke lar kommentarene du har fått og kommer til å få lar deg bli sørgmodig. Denne tråden kommer nok til å bli lang og ganske hatfull. For hva det er verdt så har de fleste foreldre noe med sine egne barn. Ingen er perfekte men en liker helst å kaste stein og glasshuset

Anonymkode: 7df8a...19b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jo enig med de som sier at han ikke bør få drikke brus hele tiden. Kan dere prøve noe annet enn vanlig brus da? Noe som ikke har så mye syre i seg, men som han kan drikke?

Anonymkode: 579ab...bb7

AnonymBruker
Skrevet
Fionas skrev (1 time siden):

Brus, altså cola eller annen brus med koffein da? For da kan man få hodepine om man lar være, som med andre koffeindrikker. 

Foreldre har selvsagt ansvar for barnets matvaner. At han suger på tommel er vanskeligere for foreldre å gjøre noe med. Er det mye stress og uro hjemme hos dere som gjør at han må selvregulere med å suge på tommel? 

Tannhelsepersonell har ansvar for å avdekke omsorgssvikt. Om han ikke hadde sagt noe, hadde han ikke gjort jobben sin. 

Anonymkode: a1837...dbc

• Liker 4
Skrevet

Cola... som med koffein? 

Dere må jo slutte med cola og gi han saft, vann eller melk. Han får jo vondt i hode pga cola...og han ikkje får i seg nok vann.

11 åring bør ikke drikke så mye cola

Drikker han monster etc også 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må han få brus når han har hodepine?

Har dere vært til lege angående hodepinen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...