Gå til innhold

Oppussing av kjøkken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal pusse opp kjøkkenet i leiligheten min og trenger litt tips og råd.

Hva er det viktigste dere hadde lagt vekt på og ville hatt med og evt ikke hatt om dere skulle pusset opp kjøkken?

Kjøkkenet er 233cm bredt, noe som gjør at dersom jeg skal ha U-kjøkken, blir det bare 113cm mellom benkeplatene. Har skjønt at dette er i minste laget, men dersom jeg tegner ett nytt L-kjøkken som jeg har i dag, vil det være veldig liten benkeplass og ikke nok lagringsplass. Hadde dere valgt å ha ett litt "trangt" kjøkken med masse plass eller ett med større plass, men lite lagring og benkeplass?

Så til den viktigste delen:

Hele leiligheten har MDF panel med lister i tak, gulv og rundt vi duer og dører. Det er åpen stue/kjøkken løsning. På det nye kjøkkenet tenker jeg å ikke ha like mange overskap som det er i dag og ikke sprut-vegg, så det må gjøres noe med veggene før det nye kjøkkenet skal opp. 
Var og tegnet forslag til kjøkken i dag og da anbefalte de og pusse opp veggene på kjøkkenet og i stua, slik at de blir glatte(typ gipsvegger) og uten lister, for at det skal stå bedre i stil og veggene bli penere med det nye kjøkkenet.

Spørsmålet er hvordan dette blir seende ut, hvis kun kjøkken og stue har slike vegger og listefritt, mens gang, toalett nede og hele 2.etg har panel og lister?
Kjente jeg ble litt demotivert av hele greia. Det ble plutselig en mye større jobb enn jeg hadde sett for meg, men jeg skjønner jo at det må gjøres noe med veggene for at det skal bli pent.

Anonymkode: 61dea...d2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde helt klart valgt større plass med mindre benkeplass fremfor trangt kjøkken med mer benkeplass. Mye lagring er vel ikke så viktig viktig for deg siden du ikke trenger alle overskapene? 
Når du først går i gang med oppussing av kjøkken ville jeg gjort det skikkelig, og dermed byttet ut veggene i stua også slik at det blir penere. Resten av veggene kan du evt ta på et senere tidspunkt, og i mellomtiden har du iallefall et strøkent kjøkken og stue. Ville ikke latt være å ta veggene slik som anbefalt bare for at det skal stå i stil med noe som er mindre pent. 

Anonymkode: 465c1...1ab

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan ha U-kjøkken med kun overskap som underskap på den ene langsiden. Den smale siden vil da fungere mer som en skjenk, men kan allikevl romme en god del, samtidig som det er avlastende benkeplass. Jeg har slik løsning og har skuffer i de overskapene (som fungerer som underskap), benkeplaten går rundt hele U-en selvsagt. Jeg har ikke noe på veggen over de smale under-(overskapene).

Endret av Fjugur
  • Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (Akkurat nå):

Du kan ha U-kjøkken med kun overskap som underskap på den ene langsiden. Den smale siden vil da fungere mer som en skjenk, men kan romme en god del. Jeg har slik løsning og har skuffer i de overskapene (som fungerer som underskap), benkeplaten går rundt hele U-en selvsagt. Jeg har ikke noe på veggen over de smale under-(overskapene).

Støtter evt denne + bytte vegger på stue også. 

Skrevet
3 minutter siden, Fjugur said:

Du kan ha U-kjøkken med kun overskap som underskap på den ene langsiden. Den smale siden vil da fungere mer som en skjenk, men kan allikevl romme en god del, samtidig som det er avlastende benkeplass. Jeg har slik løsning og har skuffer i de overskapene (som fungerer som underskap), benkeplaten går rundt hele U-en selvsagt. Jeg har ikke noe på veggen over de smale under-(overskapene).

Det finnes også benkeskap som er grunnere, så man må ikke jukse det til med overskap. Det kommer an på hvilken leverandør man velger.

Skrevet
plantpolice skrev (2 minutter siden):

Det finnes også benkeskap som er grunnere, så man må ikke jukse det til med overskap. Det kommer an på hvilken leverandør man velger.

Det er sikkert det jeg har da (sånn egentlig), siden det er skuffer i dem 😅
Tenkte det var enklest «forklart» med begrepet overskap, nettopp for å forklare hvor grunne de er 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (4 minutter siden):

Det går ikke slik planløsningen er i dag, med vindu, vann/avløp osv. Forslaget som er satt opp er oppvaskmaskin, vask, benkeplass uten overskap, induksjonstopp på kortsiden med integrer vifte, benkeplass med under(frysedel i ett av skapene) og overskap på høyre siden også 2 høyskap ved siden av det på slutten, ett med kjøleskap og ett med ovn+komfyr. 

Men dere hadde heller bygget en ny L og fått mer plass og "boltre" seg på? Bruker jo ikke den plassen til noe annet enn tom gulvplass. Grunnen til at jeg ikke skal ha overskap rundt hele U-en er for å få det litt mer luftig og åpent, tross at det er litt malt 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor viktig det er med plass vs benkeskap kommer også litt an på resten av boligen. Er det en toroms hvor det bare kommer til å bo en eller to voksne i hele kjøkkenets levetid? Da er det ikke SÅ viktig med god gulvplass på kjøkkenet, og den ekstra oppbevaringen kan være veldig verdifull. Er det en familiebolig hvor flere skal bruke kjøkkenet og ting som ikke brukes ofte kan oppbevares et annet sted? Da hadde jeg gått for L-kjøkken.

Anonymkode: 0db38...1fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor viktig det er med plass vs benkeskap kommer også litt an på resten av boligen. Er det en toroms hvor det bare kommer til å bo en eller to voksne i hele kjøkkenets levetid? Da er det ikke SÅ viktig med god gulvplass på kjøkkenet, og den ekstra oppbevaringen kan være veldig verdifull. Er det en familiebolig hvor flere skal bruke kjøkkenet og ting som ikke brukes ofte kan oppbevares et annet sted? Da hadde jeg gått for L-kjøkken.

Anonymkode: 0db38...1fc

Vi er kun 2 voksne som bor her nå. Men det er en leilighet på rundt 100kvm med 3 soverom, så det kan nok flytte inn en familie her den dagen vi selger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville pusset opp resten av rommet også, men ikke nødvendigvis til glatte vegger og listefritt hvis det ikke er det i resten av leiligheten + at du trives med mdf-panel slik det er nå. Hvis jeg hadde skiftet til listefritt i stuen ville jeg nok gjort det i resten av etasjen også. 

Jeg planlegger også å skifte kjøkken, og for min del innebærer det riving av en vegg (for å få åpen stue/kjøkken-løsning), skifte av tak/himling i hele stue/kjøkken, gips på vegger, listefritt, nytt gulv, nye kurser fra sikringsskapet, ny belysning, komfyrvakt, waterguard, elektriker og rørlegger... Det baller på seg!! 

Anonymkode: ec77e...57d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg ut bilde av kjøkkentegningen, så er det lettere å komme med tips og om vi ville gått for løsningen eller ikke. Men hadde definitivt valgt luftig fremfor trangt. 

AnonymBruker
Skrevet

Unngå u-kjøkken, særlig når rommet er så lite! Hjørneskap er bortkastet plass :) 

Anonymkode: 32c91...27f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville pusset opp resten av rommet også, men ikke nødvendigvis til glatte vegger og listefritt hvis det ikke er det i resten av leiligheten + at du trives med mdf-panel slik det er nå. Hvis jeg hadde skiftet til listefritt i stuen ville jeg nok gjort det i resten av etasjen også. 

Jeg planlegger også å skifte kjøkken, og for min del innebærer det riving av en vegg (for å få åpen stue/kjøkken-løsning), skifte av tak/himling i hele stue/kjøkken, gips på vegger, listefritt, nytt gulv, nye kurser fra sikringsskapet, ny belysning, komfyrvakt, waterguard, elektriker og rørlegger... Det baller på seg!! 

Anonymkode: ec77e...57d

Syntes leiligheten er veldig koselig sånn den er nå med paneler og lister, men syntes absolutt listefritt og glatte vekker er å foretrekke. Tror bare ikke det hadde passet inn så godt her, med mindre jeg gjør om på alle rom. Så er veldig usikker på om jeg hadde likt det.
Det baller på seg ja! Vet ikke helt hvordan jeg skal få det pent når vi tar ned gammel kjøkkeninnredning, hvis jeg ikke skal legge på noe utenpå panelene da🤔 aner jo ikke hvordan det ser ut bak der 

AnonymBruker
Skrevet

Legg ut bilde av kjøkkentegningen, så er det lettere å komme med tips og om vi ville gått for løsningen eller ikke. Men hadde definitivt valgt luftig fremfor trangt. 

Her er foreløpig skisse/tegning. Starter med oppvaskmaskin på høyre siden, vask, benkeplass med underskap, induksjonstopp med nedtrekk på kortsiden, underskap og overskap(3x60) hvor hjørnet er uttrekkbart, så to høyskap med kjøleskap/ovn/mikro og ett 40cm høyt utrekkskap med plass til tørrvarer.

Så blir uten overskap hele veien på høyre siden(sett ovenfra som på tegningen) samt kortsiden og med overskap frem til høyskapene på andre siden. Hvis jeg går for denne løsningen da. Klarer ikke helt å se det for meg så må nesten få se 3D tegningen av det først og evt høre hvordan løsningen hadde blitt hvis jeg skulle hatt en L. Da blir det jo slik jeg har det i dag, bare oppgradert til nytt med integrerte hvitevarer 

IMG_2881.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Unngå u-kjøkken, særlig når rommet er så lite! Hjørneskap er bortkastet plass :) 

Anonymkode: 32c91...27f

Det er det jeg er litt frem og tilbake på.. i forslaget som er tegnet så får jeg hverfall utnyttet ett av hjørneskapene da.

Rommet er jo egentlig bare 7cm smalere enn hva som er anbefalt å ha som avstand mellom benkeplater, så vet ikke hvor ille det er. To av naboleilighetene her som er identiske med min har U-kjøkken og jeg har vært innom og sett på begge to. Følte egentlig det gikk greit å ha kjøkken på begge sider, men litt trangt føltes det jo, uten at jeg tror det hadde plaget meg så veldig. De som bor der er veldig fornøyd med å ha det sånn, men de er også bare to voksne, ingen barn.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du stjele noen m2 fra et rom ved siden av? 100m2 leilighet med så lite kjøkken virker litt uproporsjonalt. 

Anonymkode: 0a0aa...45b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan du stjele noen m2 fra et rom ved siden av? 100m2 leilighet med så lite kjøkken virker litt uproporsjonalt. 

Anonymkode: 0a0aa...45b

Nei, dessverre.. Ingen mulighet til å flytte på noe vegger eller noe sånt. Leiligheten er over 2etg da, så er ca 50kvm per etasje. Det er ganske stor gang her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, dessverre.. Ingen mulighet til å flytte på noe vegger eller noe sånt. Leiligheten er over 2etg da, så er ca 50kvm per etasje. Det er ganske stor gang her.

Altså entré. Vegg i vegg med kjøkkenet er trappa opp til 2.etg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har u-kjøkken selv. Målte opp på eget kjøkken nå, og satte en krakk op gulvet med 113 cm mellom den ene benkeplaten og slik du vil få det til den andre benkeplaten om du går for denne løsningen. Dette er TRANGT. Det vil såvidt være plass til to stk på kjøkkenet på samme tid. Dere må stå sidelengs nesten om du og din mann skal passere hverandre, evt toucher skuldrene hverandre ved passasje. Du trenger ikke å tenke på større benkeoverflate og lagringsplass for å appellere til familier ved evt salg, disse vil uansett styre unna et så trangt kjøkken. Det tror jeg også par ville gjort. Hadde jeg kjøpt leilighet med så lite kjøkken ville jeg gjort om på dette, men sikkert ikke kjøpt leiligheten i utgangspunktet. Jeg ville styrt unna å bygge et så trangt kjøkkken altså. Det står heller ikke i stil mtp at det er en 100 kvm stor leilighet som noen andre skrev over her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har u-kjøkken selv. Målte opp på eget kjøkken nå, og satte en krakk op gulvet med 113 cm mellom den ene benkeplaten og slik du vil få det til den andre benkeplaten om du går for denne løsningen. Dette er TRANGT. Det vil såvidt være plass til to stk på kjøkkenet på samme tid. Dere må stå sidelengs nesten om du og din mann skal passere hverandre, evt toucher skuldrene hverandre ved passasje. Du trenger ikke å tenke på større benkeoverflate og lagringsplass for å appellere til familier ved evt salg, disse vil uansett styre unna et så trangt kjøkken. Det tror jeg også par ville gjort. Hadde jeg kjøpt leilighet med så lite kjøkken ville jeg gjort om på dette, men sikkert ikke kjøpt leiligheten i utgangspunktet. Jeg ville styrt unna å bygge et så trangt kjøkkken altså. Det står heller ikke i stil mtp at det er en 100 kvm stor leilighet som noen andre skrev over her. 

Tusen takk for tilbakemelding! Det er akkurat det jeg er redd for.. Da kan det se ut som at det blir nytt L-kjøkken istedet. Må bare gi slipp på drømmen min med stekeovn og mikro i høyskap, stort utrekksskap til tørrvarer, stort kjøleskap og eget skap til kjøkkenmaskinen 🥲 Men, da slipper jeg muligens og måtte gjøre noe med veggene her da, for da blir det antageligvis overskap og ny sprut-vegg der det er i dag.

Har veldig sansen for hvitt kjøkken, glatte fronter uten håndtak med svart/mørk benkeplate. Tror dere dette er noe som vil falle de fleste i smak? Leiligheten ellers har en litt "romantisk" stil, ikke nymoderne så tror ikke svart kjøkken hadde passet inn selv om det er veldig pent. Har kikket litt på beige også, men har beige kontrastvegg, gardiner, sofaputer og spisestue stoler også så er redd det blir litt mye av det gode 😅 Mørkegrått med lys benkeplate er også aktuelt.

Skal selge her om 2-3år, så pusser litt opp for min egen del, men mest for å selge. Hadde ikke planer om å pusse opp før salg egentlig for vet det sjeldent lønner seg, men har fått penger til det så da blir det sånn likevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...