AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #1 Skrevet 16. juli 2024 Lurer litt på dette med barn og lek. Vet jo leken er utrolig viktig for barnas utvikling i verden, og jeg vil nødig sette demper på leken, med mindre det går utover andre eller hjemmet osv. Men - så er det dette med styr, og det å lære å rydde opp etter seg. Min syv år gamle jente styrer noe veldig for fem minutters lek. Hun kan finne på å lage butikk inne på rommet sitt eller i stua og krever utrolig mye materiell (kjøkkenting feks, eller teip etc), masse ark, håndkler, og diverse. Hun vil gjerne ommøblere og styre - leker i en kort tid før lillebroren ikke vil være med lenger og da nekter hun å rydde fordi broren var med på det også (han er tre). Hun bruker altså mye tid på å styre, ordne, stelle i stand alt mulig - for så å ikke rydde opp etter seg. Skal hun holde baby, skal hun ha babyen til det ene og det andre, endre sitte stilling, fikse håret. Skal vi ut med søpla, skal hun pynte seg, ordne. Skal vi til butikken, skal hun pakke veska, ha med diverse leker som skal kle på seg. Men selve aktiviteten er hun nesten ikke med på. Går det uplanlagt melder hun seg ut totalt. Her om dagen skulle vi danse rockering sammen, det endte med at hun" ommøblerte" stua mens jeg var på do. Dvs flyttet alle stolene og putene til den ene siden av stua , uten at det var nødvendig for plassen. Aktiviteten holdt hun på veldig kort. Og ja, jeg sier nei og vi rydder tilbake, men noen ganger skjer det uten at jeg får det med meg. Synes dette er slitsomt for meg som voksen som ofte må ta konsekvensene av det fordi hun gjerne har rotet så mye at det blir vanskelig for henne å rydde det tilbake på en ok måte. Er det bare jeg her som er sær og ikke forstår denne personlighetstypen? Anonymkode: 4ed12...e32 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #2 Skrevet 16. juli 2024 Høres ut som meg da jeg var liten. Gikk fra det ene til det andre hele tiden og fikk nye innfall og styrte på med rekvisitter og rot. Min mor var helt oppgitt. Husker fortsatt så godt alle kommentarene om dette. Men jeg vokste det av meg og nå klarer helt fint å fullføre de oppgavene jeg begynner på 😉 Er vel trolig bare alder og personlighet Anonymkode: 794a3...0d2 1
Meowmere Skrevet 16. juli 2024 #3 Skrevet 16. juli 2024 (endret) Husk at det å styre er en del av leken. Endret 16. juli 2024 av Meowmere 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #4 Skrevet 16. juli 2024 Hun synes nok det er vel så moro å styre og planlegge lek som å faktisk leke 😅 Kan kjenne meg litt igjen! Det er helt ok det, men du bør sette hardere krav til at hun rydder opp etter seg. Hjemme hos oss var det meste jeg styrte med greit, så lenge jeg ryddet etterpå. Anonymkode: 2ccd4...b09 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #6 Skrevet 16. juli 2024 Kan godt skjønne at det er styringen som leken ja, når dere nevner det. Husker da jeg lagde Barbiehus som liten, og det meste av meg var å bygge husa og ommøblere dem. Når jeg ble større begynte jeg å tegne plantegninger til hus ... Nå som voksen driver jeg med plantegninger på en app på telefonen, feks lager hus 😅 mulig hun har noe av det samme, det å planlegge. Skjønner det sikkert er moro, men hun må bare lære seg å rydde opp.. det er ganske viktig fordi vi er i en situasjon nå hvor vi bare har ett soverom, så at det er noenlunde ryddig der om kvelden er ganske viktig og at møblrne står på riktig plass. Hun får lov å lage hytter og lage masse, men det er som sagt viktig at hun rydder.. Anonymkode: 4ed12...e32
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #7 Skrevet 16. juli 2024 Styring og bygging er absolutt leken. Hun blir sikkert ingeniør eller arkitekt 😅 Vi innredet hus i skoesker, bygde skoler, klær, byer til dukker, Barbie og my little pony, men lekte aldri med dem, de bare sto der. Anonymkode: 2ad1c...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #8 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan godt skjønne at det er styringen som leken ja, når dere nevner det. Husker da jeg lagde Barbiehus som liten, og det meste av meg var å bygge husa og ommøblere dem. Når jeg ble større begynte jeg å tegne plantegninger til hus ... Nå som voksen driver jeg med plantegninger på en app på telefonen, feks lager hus 😅 mulig hun har noe av det samme, det å planlegge. Skjønner det sikkert er moro, men hun må bare lære seg å rydde opp.. det er ganske viktig fordi vi er i en situasjon nå hvor vi bare har ett soverom, så at det er noenlunde ryddig der om kvelden er ganske viktig og at møblrne står på riktig plass. Hun får lov å lage hytter og lage masse, men det er som sagt viktig at hun rydder.. Anonymkode: 4ed12...e32 Du kan prøve å gi henne skoeske, stoffrester og papp, og noen små figurer som skal bo der, tar mindre plass 😅 Anonymkode: 2ad1c...fe8
BobbySocks Skrevet 16. juli 2024 #9 Skrevet 16. juli 2024 Rydde må hun, men det må hun uansett hvordan hun leker. Ville latt henne styre akkurat så mye som hun er i stand til å rydde, først med hjelp og etterhvert selvstendig.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #10 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du kan prøve å gi henne skoeske, stoffrester og papp, og noen små figurer som skal bo der, tar mindre plass 😅 Anonymkode: 2ad1c...fe8 Veldig lurt 😀 takk for tips 😊 BobbySocks skrev (2 minutter siden): Rydde må hun, men det må hun uansett hvordan hun leker. Ville latt henne styre akkurat så mye som hun er i stand til å rydde, først med hjelp og etterhvert selvstendig. Ja, altså vi har gjort tiltak, mindre ting og hver ting har sin plass mer eller mindre, men det er ikke dette som blir lekt med 😅 prøver å hjelpe, men hun nekter å rydde 😕 Anonymkode: 4ed12...e32
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #11 Skrevet 16. juli 2024 Styringen er jo en del av leken! Og, jeg har en treåring som er som en svamp - alt han gjør har han jo sett et sted… kan det være at dere styrer en del selv? Anonymkode: 5da84...a67
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #12 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lurer litt på dette med barn og lek. Vet jo leken er utrolig viktig for barnas utvikling i verden, og jeg vil nødig sette demper på leken, med mindre det går utover andre eller hjemmet osv. Men - så er det dette med styr, og det å lære å rydde opp etter seg. Min syv år gamle jente styrer noe veldig for fem minutters lek. Hun kan finne på å lage butikk inne på rommet sitt eller i stua og krever utrolig mye materiell (kjøkkenting feks, eller teip etc), masse ark, håndkler, og diverse. Hun vil gjerne ommøblere og styre - leker i en kort tid før lillebroren ikke vil være med lenger og da nekter hun å rydde fordi broren var med på det også (han er tre). Hun bruker altså mye tid på å styre, ordne, stelle i stand alt mulig - for så å ikke rydde opp etter seg. Skal hun holde baby, skal hun ha babyen til det ene og det andre, endre sitte stilling, fikse håret. Skal vi ut med søpla, skal hun pynte seg, ordne. Skal vi til butikken, skal hun pakke veska, ha med diverse leker som skal kle på seg. Men selve aktiviteten er hun nesten ikke med på. Går det uplanlagt melder hun seg ut totalt. Her om dagen skulle vi danse rockering sammen, det endte med at hun" ommøblerte" stua mens jeg var på do. Dvs flyttet alle stolene og putene til den ene siden av stua , uten at det var nødvendig for plassen. Aktiviteten holdt hun på veldig kort. Og ja, jeg sier nei og vi rydder tilbake, men noen ganger skjer det uten at jeg får det med meg. Synes dette er slitsomt for meg som voksen som ofte må ta konsekvensene av det fordi hun gjerne har rotet så mye at det blir vanskelig for henne å rydde det tilbake på en ok måte. Er det bare jeg her som er sær og ikke forstår denne personlighetstypen? Anonymkode: 4ed12...e32 Dere setter ikke tydelige grenser før hun får sette i gang? Om hun skal leke butikk og kommer og henter ting så må dere klargjøre grensen: "Når du låner dette skal du legge det tilbake". Så må du følge opp når hun er ferdig med leken "Nå skal du rydde tilbake som vi pratet om i stad" og dette skal følges opp til det er gjort! Dere må veilede henne: "Nå skal vi gå ut med søpla, du kan pynte deg og ordne etterpå. Nå kommer du". "Om fem minutter skal vi til butikken. Hva tenker du at du må ordne før vi drar? Greit, du får fem minutter på deg". "Nå har det gått fem minutter og nå skal vi gå. Det du ikke rekker å gjøre klart, må du gjøre ferdig når vi kommer hjem. Om du skal være med må du komme nå." "Nå ser jeg at du har flyttet alle møblene for å ommøblere stua, da må vi rydde alt på plass igjen". "Jeg skjønner at det er urettferdig for deg at ikke lillebror rydder like mye som deg, men når du var 3 trengte ikke du å rydde like mye. Nå skal alle hjelpe til å rydde, men du og jeg rydder mest." osv osv osv osv osv osv o Anonymkode: 58d30...794
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå