Gå til innhold

Andre som blir slitne av generasjonen før oss som styrer veldig når man er på besøk?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner jo at det er i beste mening og at det kanskje ligger litt til generasjonen (60+), men det er så slitsomt at vi ofte styrer litt unna.

Jeg vet jo at de har rolige dager ellers, men om vi kommer på besøk ett par dager (noe de ofte spør om og ønsker veldig) så er det jo mest styr.. Vi jobber jo begge fulltid og har barn i barneskolealder. Ungene synes det er helt supert å utforske skogen rundt sommerstedet, fiske og være på den lille stranda ved huset. Rett og slett litt rolig «frilek». Vi voksne synes det er deilig med rolige dager når vi først har fri. 

På besøk er det ofte stor felles frokost i 9 tiden. Så har de gjerne planlagt 3-4 aktiviteter gjennom dagen før middag. Gjerne ett par etterpå også. Det finnes ikke rom for 10 min uten prat. Om man foreslår å droppe noen aktiviteter blir de snurt. Dette gjør jo at vi ofte styrer unna og at det «dessverre ikke passer» for oss å komme. Er jo veldig synd det er sånn, men vet ikke hvordan jeg skal løse det heller. Andre som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 8078a...f59

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er.

Send med ungene.

Anonymkode: 64ecd...f6e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan slappe av, ta ting som det kommer og senke skuldrene litt liksom… måtte jo vært bedre for de også?

HI

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan slappe av, ta ting som det kommer og senke skuldrene litt liksom… måtte jo vært bedre for de også?

HI

Dette må dere jo si til dem.  

Anonymkode: cb3a2...f07

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke sånn med våre foreldre, så tror ikke det handler om generasjon. 

Hva med å ta en prat utenom besøket? 

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er vanlig.

Anonymkode: 24d50...741

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man skaper jo minner når man gjør noe sammen da. " husker du den gang vi var på den stranden og fiska?" i forhold til " husker du den gangen vi satt i sofaen og sløva?"

Anonymkode: 6c2a4...3f1

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De har vel lest her inne om hvor kjipt og kjedelig svigerdøtre synes det er hos svigers og vil unngå det.

Anonymkode: 401ce...9a7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Verken mine eller mannen min sine foreldre er slik. De foreslår gjerne at vi skal finne på noe, for eksempel en spasertur. Men ikke så mye mer en det. Utover det pleier vi å slappe av, lese bøker, prate sammen og ta livet med ro. 

Ellers har vi også felles måltider, men det ser jeg på som ganske naturlig når man er på besøk. 

Anonymkode: 766c9...03d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er dritt kjedelig å besøke folk som ikke gidder å finne på noen ting. Altså når jeg overnatte noen netter. Bare sitte inne og glane i lufta og småprate. Da kan jeg heller bli hjemme, og så kan vi ta en time på tlf istedet 

Anonymkode: a9082...3fd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dere bør kommunisere tydeligere og tidligere hva dere forventer og ønsker dere av besøket/ferien, slik at de ikke rekker å legge planer som må avlyses like før og dermed slipper å bli snurte.

Anonymkode: efd17...8e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig. 3-4 aktiviteter før middag og så noen etter?

Kjenner ingen som holder på sånn. Så det er nok ikke noe grnerssjonsgreie.

Rolige dager med aktiviteter etter ev vær og lyst her. Noen dager ingenting. Noen dager stranda eller en fisketur. For de som vil. Ingenting påtvunget og ingen som blir sure om noen står over.

Dere må snakke og kommunisere. Si at dere vil ha noen rolige dager. Er jo kjipt om dere bare ikke dtar dit og de ikke vet hvorfor

Anonymkode: e04f0...875

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Handler ikke om generasjon, men personlighet.

Anonymkode: 8204e...d20

• Liker 10
Skrevet

Er ganske klassisk :nikke:. Det er jo åpenbart kjærlighet hvor tjenester og "serving" står høyt ❤️

Husker særlig bestemor var veldig masete når det kom til mat. Man rakk ikke dekke av frokostbordet før middagen skulle forberedes :knegg: 

Over tid blir det veldig intenst. Men sagt på en hyggelig måte, så kan man fint si fra. "Jeg setter skikkelig pris på....Håper vi også kan ..." Man må tørre si fra, uten at det høres ut som en opposisjon 😊 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ihvertfall ikke typisk for den eldre generasjon! Heller den yngre..

Anonymkode: 01fde...83c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prate med dem om det?

Anonymkode: 0aa7e...fa7

• Liker 2
Skrevet

Aldri opplevd dette heller

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen i generasjonen over som oppfører seg sånn.

Anonymkode: f59b7...a47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre blir slik når min bror og hans familie, som bor på en annen kant av landet, kommer på besøk. 
Særlig min mor. Hun styrer noe veldig, stresser og planlegger og tilrettelegger. Det er fryktelig viktig at de koser seg, får den beste maten, at barna (ungdommer nå) ikke kjeder seg osv. 

Etter noen dager med besøk er hun så utslitt at hun ligger rett ut. Tror nok det hele er slitsomt for besøket også. 

Anonymkode: f3735...6eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner jo at det er i beste mening og at det kanskje ligger litt til generasjonen (60+), men det er så slitsomt at vi ofte styrer litt unna.

Jeg vet jo at de har rolige dager ellers, men om vi kommer på besøk ett par dager (noe de ofte spør om og ønsker veldig) så er det jo mest styr.. Vi jobber jo begge fulltid og har barn i barneskolealder. Ungene synes det er helt supert å utforske skogen rundt sommerstedet, fiske og være på den lille stranda ved huset. Rett og slett litt rolig «frilek». Vi voksne synes det er deilig med rolige dager når vi først har fri. 

På besøk er det ofte stor felles frokost i 9 tiden. Så har de gjerne planlagt 3-4 aktiviteter gjennom dagen før middag. Gjerne ett par etterpå også. Det finnes ikke rom for 10 min uten prat. Om man foreslår å droppe noen aktiviteter blir de snurt. Dette gjør jo at vi ofte styrer unna og at det «dessverre ikke passer» for oss å komme. Er jo veldig synd det er sånn, men vet ikke hvordan jeg skal løse det heller. Andre som kjenner seg igjen?

For det første, så tror jeg ikke det er vanlig at besteforeldre velger å ha sånne aktive dager når de har besøk.

Når det er sagt så har jeg inntrykk av at uansett hva besteforeldrene gjør, så er det galt, ja så galt at de ikke skal få hjelp når de blir gamle. Er de ikke aktive og etterspør besøk, så er de ikke interessert i barnebarna, å finner de på aktiviteter så er jaggu det også galt.

Hvorfor kan ikke denne generasjonen som nå har små barn selv ta ansvar og ikke henge dere opp i alt mulig. Tror dere vil få det bedre med dere selv om dere kan innse at folk er ulike og gjøre det beste ut av situasjonen. Bynner å bli rimelig lei av dagens småbarnsforeldres krav og forventninger til alt og alle. 

Anonymkode: c33d5...f9b

• Liker 6
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...