Gå til innhold

Familie som alltid skal stille masse spørsmål rundt hva «vi» ikke liker å spise…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så sinnsykt irriterende!!

Greia er at jeg har en mann som ikke spiser fisk/sjømat. Ja, det er kjipt og teit. Mannen er også klar over det, men takler bare ikke smaken. Utover det spiser vi alt. Begge barna spiser absolutt alt. 

Når vi skal spise hos mine tanter og onkler er det alltid det samme. De sier hva de har tenkt å lage og så: «Dere spiser kanskje ikke det dere?? Liker dere det? Barna liker vel ikke det? Spiser mannen biff - eller nei, det liker han vel ikke. Gjør han det ja? Jeg trodde ikke det, men han spiser vel ikke gulrøtter?» osv osv. Når vi er der er det det samme ved bordet i tillegg til masse mas om fisk… «Du må jo begynne å lære deg å spise fisk! Det er jo så godt. Hvorfor spiser du ikke fisk? Man kan jo lære seg det.» osv… 

Jeg skjønner virkelig ikke dette opphenget deres i at han MÅ spise fisk eller at de viderefører det til at INGEN liker noe. Er så lei av det. Hvordan skal jeg møte dette på en måte som er ok men som stopper det? Har jo prøvd mange ganger eller bare ignorert, men det funker jo ikke….

Anonymkode: a58d6...bcd

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er så sinnsykt irriterende!!

Greia er at jeg har en mann som ikke spiser fisk/sjømat. Ja, det er kjipt og teit. Mannen er også klar over det, men takler bare ikke smaken. Utover det spiser vi alt. Begge barna spiser absolutt alt. 

Når vi skal spise hos mine tanter og onkler er det alltid det samme. De sier hva de har tenkt å lage og så: «Dere spiser kanskje ikke det dere?? Liker dere det? Barna liker vel ikke det? Spiser mannen biff - eller nei, det liker han vel ikke. Gjør han det ja? Jeg trodde ikke det, men han spiser vel ikke gulrøtter?» osv osv. Når vi er der er det det samme ved bordet i tillegg til masse mas om fisk… «Du må jo begynne å lære deg å spise fisk! Det er jo så godt. Hvorfor spiser du ikke fisk? Man kan jo lære seg det.» osv… 

Jeg skjønner virkelig ikke dette opphenget deres i at han MÅ spise fisk eller at de viderefører det til at INGEN liker noe. Er så lei av det. Hvordan skal jeg møte dette på en måte som er ok men som stopper det? Har jo prøvd mange ganger eller bare ignorert, men det funker jo ikke….

Du trenger ikke si fra på en OK måte. 

De er frekke, så at du svarer frekt tilbake, det får de faktisk bare tåle. 

Si "nå holder det. Vi spiser ALT, unntatt akkurat sjømat. Enten dropp å nevne dette flere ganger, eller la være å invitere oss til middag fremover."

Syns egentlig ikke det høres så frekt ut heller… du kan godt dra på mer. Familien oppfører seg som idioter. 

Anonymkode: b8de8...f34

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk får spise hva de vil tenker jeg, men ekstremisme hater jeg uansett hvor det kommer fra : islam, jøder, vegetarianere, veganere, helsefriker.

Så der hadde jeg sagt i fra

Anonymkode: e144a...d4e

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde dette gjentagende selv. Tilslutt sa jeg "Jeg vet ikke hvor du har det ifra at vi er så sære i matveien, for det eneste én av oss ikke spiser er xxxx." 

Etter det var jeg ikke fått noe mer mas. 

Anonymkode: 0b1f3...71c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange som er helt fanatiske når det gjelder mat. De samme menneskene kaller de de som ikke er så opptatt av mat for spiseforstyrret, kresne og hysteriske...

Anonymkode: e2fee...ba6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk får spise hva de vil tenker jeg, men ekstremisme hater jeg uansett hvor det kommer fra : islam, jøder, vegetarianere, veganere, helsefriker.

Så der hadde jeg sagt i fra

Anonymkode: e144a...d4e

Enig! ☝🏼🏼🏼

Anonymkode: 42755...a74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør aldri hva folk liker, herregud! Regner med at mannen din spiser sjømat hvis det er det som serveres? Voksne folk (og barn over 3) sitter ikke og gnåler «liiiiiker ikke!»

Anonymkode: 68627...043

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spør aldri hva folk liker, herregud! Regner med at mannen din spiser sjømat hvis det er det som serveres? Voksne folk (og barn over 3) sitter ikke og gnåler «liiiiiker ikke!»

Enig! Høyrest irriterende ut om det blir repetert ofte. Men kor har dei det frå? Syns det er veldig sært å ikkje ete det man får på besøk med mindre man er allergisk, intolerant eller har ein religiøs grunn eller noko slikt. Barnslig å ikkje ete det man får på besøk berre fordi man ikkje liker smaken så godt, det er jo berre å forsyne seg litt mindre og halde godt kjeft, og la vær gå så ofte på besøk om deke veit dei et sjømat heile tida.

Endret av Trallalala
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Trallalala skrev (5 minutter siden):

Enig! Høyrest irriterende ut om det blir repetert ofte. Men kor har dei det frå? Syns det er veldig sært å ikkje ete det man får på besøk med mindre man er allergisk, intolerant eller har ein religiøs grunn eller noko slikt. Barnslig å ikkje ete det man får på besøk berre fordi man ikkje liker smaken så godt, det er jo berre å forsyne seg litt mindre og halde godt kjeft, og la vær gå så ofte på besøk om deke veit dei et sjømat heile tida.

Ja, man kan jo mene det. Lite hyggelig når mannen sitter å brekker seg om han skal prøve å spise fisk da… aldri noe problem for han om det blir servert fisk forøvrig, da spiser han bare poteter/tilbehør i såfall. Han synes ikke det er noe gøy å ha det sånn han heller og skulle gjerne likt eller hvertfall klart å spise fisk. Alt annet spises. HI

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Leser det slik her at mannen til ts absolutt ikke spiser sjømat, altså «liker ikke». Og så reagerer de på at slektningene spør om hva de liker🙄 
Hadde dere foretrukket at de ikke spurte da ts, og bare serverte dere sjømat eller noe annet dere ikke liker? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er de ikke bare veldig opptatt av å ikke servere noe dere ikke liker eller tåler?

Anonymkode: 40a07...c5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leser det slik her at mannen til ts absolutt ikke spiser sjømat, altså «liker ikke». Og så reagerer de på at slektningene spør om hva de liker🙄 
Hadde dere foretrukket at de ikke spurte da ts, og bare serverte dere sjømat eller noe annet dere ikke liker? 

De vet jo egentlig at det kun gjelder fisk/sjømat… Er vel derfor jeg blir litt lei av at de skal ha det til at ingen liker noe som helst. Vi 3 andre spiser absolutt alt. Så det er ikke noe annet «vi ikke liker»… Handler jo heller ikke om å være kresen og «ikke like». Mannen brekker seg alvorlig så fort han får fisk eller sjømat i munnen. Han synes selv det er utrolig flaut og kjipt. Mener det kan komme av en episode som barn når han ble tvunget til å spise masse fisk og sjømat som var dårlig. Han kunne spise litt, men syntes ikke det var veldig godt på den tiden. Faren klikka en dag og det ble en 6 timers lang økt hvor han måtte spise en urimelig stor posjon rester. Noe var dårlig også, så han kastet opp 2 døgn etterpå. Etter dette brekker han seg av smaken. Kall det gjerne sært eller kresen…. HI

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det synes jeg er dårlig vertskap. Elendig faktisk. Jeg spiser stort sett alt, men ville aldri ha vært en så dårlig vertinne at jeg ville gi gjestene mine en negativ opplevelse på en middag hos meg. Man serverer ikke fisk til en som ikke spiser fisk,  KUN kjøttretter for en veganer eller skalldyr til en som er allergisk, eller ikke takler smaken. En orienterer seg litt og tilpasser. Det samme gjelder steking av biff. Om jeg liker den blodig, så steker jeg selvsagt en welldone til den som vil ha det, uten kritikk. Den kresne krever sjelden at den skal styre menyen, at de skriker "liiiker ikke" er vel uvanlig. Men de er fornøyd om det kommer en egen liten rett med noe annet, uten noe nummer. Om det er noen jeg ikke kjenner preferansene til fra før, så  spør jeg ALLTID på forhånd om de spiser ditt eller datt. "herregud"  som du sier, skulle bare mangle. Spør om hva de ikke spiser/tåler, og så blir det en positiv opplevelse for alle. Forstår TS veldig godt, og slike som deg vesentlig mindre. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke svare helt konsekvent: «det er kun sjømat mannen min ikke spiser, ellers er vi altetende» til alle spørsmålene? Bare copy past. Enten tar de hintet eller så er de idioter. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du burde la han prøve noe skikkelig fiskeslo, det kan være det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet
Mousj skrev (7 minutter siden):

Det synes jeg er dårlig vertskap. Elendig faktisk. Jeg spiser stort sett alt, men ville aldri ha vært en så dårlig vertinne at jeg ville gi gjestene mine en negativ opplevelse på en middag hos meg. Man serverer ikke fisk til en som ikke spiser fisk,  KUN kjøttretter for en veganer eller skalldyr til en som er allergisk, eller ikke takler smaken. En orienterer seg litt og tilpasser. Det samme gjelder steking av biff. Om jeg liker den blodig, så steker jeg selvsagt en welldone til den som vil ha det, uten kritikk. Den kresne krever sjelden at den skal styre menyen, at de skriker "liiiker ikke" er vel uvanlig. Men de er fornøyd om det kommer en egen liten rett med noe annet, uten noe nummer. Om det er noen jeg ikke kjenner preferansene til fra før, så  spør jeg ALLTID på forhånd om de spiser ditt eller datt. "herregud"  som du sier, skulle bare mangle. Spør om hva de ikke spiser/tåler, og så blir det en positiv opplevelse for alle. Forstår TS veldig godt, og slike som deg vesentlig mindre. 

Her blander du sammen alt mulig, allergier og hvordan man liker biffen stekt. Det kunne ikke falle meg inn å spørre voksne folk om de LIKER det jeg serverer, og jeg har heller aldri opplevd at folk sier i fra om hva de liker og ikke. Voksne folk gjør ikke det. Det skulle tatt seg ut å runge rundt til 12 personer og spurt hva de liker og ikke liker …hallo.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
k4ren skrev (3 minutter siden):

Du burde la han prøve noe skikkelig fiskeslo, det kan være det hjelper.

Det var jo ett litt lite empatisk svar med tanke på hva jeg har skrevet er årsaken til at han ikke klarer fisk… vet ikke helt hvorfor du må komme med sånne kommentarer da, men. Han har prøvd mange ganger som voksen å klare smaken. HI

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her blander du sammen alt mulig, allergier og hvordan man liker biffen stekt. Det kunne ikke falle meg inn å spørre voksne folk om de LIKER det jeg serverer, og jeg har heller aldri opplevd at folk sier i fra om hva de liker og ikke. Voksne folk gjør ikke det. Det skulle tatt seg ut å runge rundt til 12 personer og spurt hva de liker og ikke liker …hallo.

En ting til: Jeg både er i og arrangerer selv middager nesten hver uke, og jeg har aldri opplevd at folk ikke «liker» normal mat.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De vet jo egentlig at det kun gjelder fisk/sjømat… Er vel derfor jeg blir litt lei av at de skal ha det til at ingen liker noe som helst. Vi 3 andre spiser absolutt alt. Så det er ikke noe annet «vi ikke liker»… Handler jo heller ikke om å være kresen og «ikke like». Mannen brekker seg alvorlig så fort han får fisk eller sjømat i munnen. Han synes selv det er utrolig flaut og kjipt. Mener det kan komme av en episode som barn når han ble tvunget til å spise masse fisk og sjømat som var dårlig. Han kunne spise litt, men syntes ikke det var veldig godt på den tiden. Faren klikka en dag og det ble en 6 timers lang økt hvor han måtte spise en urimelig stor posjon rester. Noe var dårlig også, så han kastet opp 2 døgn etterpå. Etter dette brekker han seg av smaken. Kall det gjerne sært eller kresen…. HI

Conditioned taste aversion, på engelsk. Det er veldig vanlig. Barn som har fått cellegift og blitt veldig kvalme og orker ikke lenger spise det de får servert før behandlingen. 

Jeg ble tvunget til å spise for mye banan da jeg var liten og kastet opp etterpå, kan ikke fordra banan. 

mange rundt om som har et anstrengt forhold til tequila også. 

Mannen din har kanskje forklart for slekta di hele historien?  Å bli tvunget til å spise noe - også dårlig sjømat, da - er jo horribelt. 

Anonymkode: 60771...10c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har heller aldri ringt de og opplyst. Tror det var en gang for flere år siden de serverte noe fisk, og mannen forsynte seg med tilbehør. Så spurte de og han sa at han ikke klarer det men at han syntes tilbehøret (potet, grønnsaker, saus) var veldig godt og mer enn nok uansett. Ikke noe mer «drama» enn det…

Får det jo til å høres ut som vi pleier å ringe rundt å kreve at ting ikke skal lages el.😅 sånn har det aldri vært.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...