Gå til innhold

Labrador eller golden retriver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er størrelsen vanskelig å håndtere om jeg skal ha en labrador eller golden retriver? De er svære hunder. Har hatt cocker spaniel før.

Anonymkode: 3a418...695

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er store ja. Labrador er valpete hele livet og kan være en «håndfull» og har i tillegg mye sykdommer blant rasen. Golden er nok hakket roligere. Begge rasene røyter MYE🫣

Anonymkode: 70325...a52

AnonymBruker
Skrevet

Labradorer er matvrak og har ofte helseproblemer. Golden er generelt friskere hunder, vil påstå begge rasene kan være både rolige og lekne. 

Anonymkode: de932...afd

AnonymBruker
Skrevet

Labradoren er ett matvrak som det nevnes. De er også tenåringer og valpene til godt over to års alder. 

Det er fortsatt en av de snilleste, morsomste og flotteste hunderasene jeg vet om. Jeg er ikke i tvil, neste hund blir en jakt labrador. 

Er du ikke flink til å lære hunden å gå fint i bånd så er neppe noen av retriver rasene noe for deg. De er sterke og over snittet ivrige etter sølepytter. 

Hvorfor vil du ha en av disse to rasene? Mellom puddel er nok stekt undervurdert som tur kompis. Working Cocker er også kjempe flotte hunder. 

Alle av disse hundene vil kreve en del aktivisering og trening for å ha det bra. Valg av oppdretter er også ganske viktig. 

Anonymkode: f699b...42f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet noen av dere som snakker disse rasene så ned egentlig noe om dem?

TVILSOMT

labrador en av de mest brukte blindehunder

golden også

i tillegg til masse andre viktige oppgaver som disse rasene veldig ofte er brukt til

Anonymkode: 0cbe6...928

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TVILSOMT

golden også

i tillegg til masse andre viktige oppgaver som disse rasene veldig ofte er brukt til

Det er da ingen som har snakket dem ned? Sies derimot mye fint om dem.

At noen hunder spiser mer enn andre, er sterkere enn andre eller generelt mer plaget av spesifikke helseplager er ikke å snakke dem ned. Det er bare rene fakta. Det er jo ikke alle hunder som passer til alle. 

At de blir brukt som førerhunder er jo sant, men disse blir da også plukket ut individ for individ, og deretter trent på fulltid av folk med 3 års utdannelse. Det kontra en vanlig familiehund kan ikke sammenliknes. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Labradorer er matvrak og har ofte helseproblemer. Golden er generelt friskere hunder, vil påstå begge rasene kan være både rolige og lekne. 

Anonymkode: de932...afd

Det at labradorer er matvrak gjelder langt ifra alle. Har hatt over 20 labradorer og kun 1 var matvrak

Anonymkode: d2893...68a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

TVILSOMT

golden også

Er du ekspert på disse to rasene da? 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Matvrak er positivt i min bok. Matmotivert er i toppen på ønskelisten for kvaliteter hos ny hund. 

Anonymkode: 81bc7...7fc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

De er store ja. Labrador er valpete hele livet og kan være en «håndfull» og har i tillegg mye sykdommer blant rasen. Golden er nok hakket roligere. Begge rasene røyter MYE🫣

Hvilke sykdommer har labradoren større sjanse for å få om begge hundene er normalvektige? Lurer bare fordi jeg har labrador selv.

Labradoren min er et matvrak, men det er ikke så vanskelig å styre vekten, for jeg bestemmer jo når hun får mat. Man må bare stå imot litt masing. Labrador har masse energi og er lette å trene. Siden hun er så ekstremt glad i mat, er hun også villig til å gjøre alt mulig bare for én bit med vanlig fôr, så treningen er som en lek. Hun kommer når jeg roper, for da får hun mat. Det var lett å trene henne til å gå pent i bånd, for hun fikk mat.

Men ja, de krever mye, spesielt som valper. Vil alltid ha oppmerksomhet og finne på noe. Kan gå lange turer, elsker å bade, er ofte smarte og liker å drive med en form for hundesport. Jeg gjør en del nosework og mantrailing, som er veldig gøy.

Og ja, det blir MYE hår. Jeg har venner som ville ha labrador "fordi de har så lite hår". Da har de ikke gjort mye reseearch 😅

Anonymkode: 46cc7...d6f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En labrador/golden som trekker i bånd er veldig slitsomt. Hunden må trenes. Dessuten så ser jeg alt for mange reels på tiktok hvor eieren må bære bikkja si, spesielt golden, fordi de ikke vil gå. Så hvis du ikke klarer å bære så… blir du stående til hunden bestemmer seg for å gå 🤣🤣 trening trening trening. 

Anonymkode: 7958c...b1b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det at labradorer er matvrak gjelder langt ifra alle. Har hatt over 20 labradorer og kun 1 var matvrak

Anonymkode: d2893...68a

Vi har både hatt labradorer og cockere, og det aller største matvraket er cockeren vi har nå. Sikker på han kunne tømt kjøkkenet for mat, hadde nok ikke stoppet før han hadde havnet i matkoma.

Anonymkode: afc00...8fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da vitterlig ingen som snakker ned noen raser her. 🤯

Anonymkode: 3a9ba...02c

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke heeelt feil å si at labradorer er større matvrak enn andre, basert på litt forskning. Selv om flat også er rammet.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2024/03/08/dobbel-uflaks-for-labradorer/

Jeg har møtt en del labradorer på trening, og en del av de, spesielt hanner i den verste puberteten, kan definitivt være en håndfull å håndtere. Det går jo greit, men mange opplever det nok som slitsomt. 

Ellers er det lurt å ha fokus på HD og allergi på labradorer. 

https://retrieverklubben.no/labrador/main_dokumenter/hdad/

Anonymkode: 746e3...9a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En labrador/golden som trekker i bånd er veldig slitsomt. Hunden må trenes. Dessuten så ser jeg alt for mange reels på tiktok hvor eieren må bære bikkja si, spesielt golden, fordi de ikke vil gå. Så hvis du ikke klarer å bære så… blir du stående til hunden bestemmer seg for å gå 🤣🤣 trening trening trening. 

Anonymkode: 7958c...b1b

Jeg kan også sende tullete snaps til hundefolk at hunden min ikke vil gå eller ikke vil på tur, men det er jo ikke seriøst😅 Ho skjønner jo at hun må når hun må liksom, også bruker jeg godbiter og trener fot og kontakt de dagene jeg vil ha det litt enkelt

Anonymkode: 035eb...a2d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er størrelsen vanskelig å håndtere om jeg skal ha en labrador eller golden retriver? De er svære hunder. Har hatt cocker spaniel før.

Anonymkode: 3a418...695

Ja takk begge deler! Vi hadde en blanding mellom de to rasene, og det var en utrolig fin blanding ❤

Anonymkode: a4a3e...f74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har golden selv og er veldig fornøyd med rasevalg. Snill og grei, stoler 100% på henne i møte med folk og hunder. Røyter ikke så ekstremt mye, opplever man det bør man bytte for. Synes ofte kattene røyter vel så mye som bikkja😅 Liker veldig godt personligheten til golden som rase, alt er gøy og de er barnslige. Samtidig kan de også være seriøse i treningssammenheng.

Opplever ikke størrelsen som spesielt krevende egentlig, vi har jobbet med å ikke trekke i bånd som man må med alle hunder. I perioden der vi jobbet med det brukte vi ofte magebelte på lengre turer for å skåne armer litt, stopper hver gang båndet ble stramt. Hadde jeg hatt hunden på nytt hadde jeg jobbet med å unngå trekking i bånd fra hund 8 uker. Deilig å slippe å bøye seg helt ned når man skal gi godbiter på tur eller på trening, og det skal litt til å snuble i de😅

I tillegg har jeg en teori på at hvis man må lære hunden en del ting fordi den er stor er det større sjans for at det blir gjennomført om man må, i forhold til en liten hund som kan tas under armen (satt litt på spissen, men føler det er noe i det)

Anonymkode: 035eb...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har tenkt til å trene hunden skikkelig vil jeg anbefale en liten rase. Hvorfor velger du ikke cocker på nyttt hvis det er det du har erfaring med?

(Jeg ville valgt liten hund uansett, altså. De er praktiske å ha med rundt, spiser mindre enn meg og det er ikke krise om ikke all trening blir perfekt.)

Anonymkode: 1fc7b...f84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilke sykdommer har labradoren større sjanse for å få om begge hundene er normalvektige? Lurer bare fordi jeg har labrador selv.

Labradoren min er et matvrak, men det er ikke så vanskelig å styre vekten, for jeg bestemmer jo når hun får mat. Man må bare stå imot litt masing. Labrador har masse energi og er lette å trene. Siden hun er så ekstremt glad i mat, er hun også villig til å gjøre alt mulig bare for én bit med vanlig fôr, så treningen er som en lek. Hun kommer når jeg roper, for da får hun mat. Det var lett å trene henne til å gå pent i bånd, for hun fikk mat.

Men ja, de krever mye, spesielt som valper. Vil alltid ha oppmerksomhet og finne på noe. Kan gå lange turer, elsker å bade, er ofte smarte og liker å drive med en form for hundesport. Jeg gjør en del nosework og mantrailing, som er veldig gøy.

Og ja, det blir MYE hår. Jeg har venner som ville ha labrador "fordi de har så lite hår". Da har de ikke gjort mye reseearch 😅

Anonymkode: 46cc7...d6f

Blant labrador er det mye AD og HD, og ulike allergier. Jeg har og en labrador, han er matvarekjedene så det holder men er normalvektig (28 kg). Han er matmotivert noe som er et pluss i trening (vi trener og konkurrerer i lydighet, søk og rally) men det er og mye energi som kan være utfordrende i trening (kjent utfordring for de som trener labrador). Labrador blir brukt som førerhund/tjenestehund fordi de er fulladet 24/7, og har et enormt behov for å få jobbe og bruke hjernen. Dette er noe som blir forvekslet med at de er rolige og snille hele tiden - når de faktisk er svært krevende og blir de ikke trent så er de grusomme. 

AnonymBruker
Skrevet

*han er matvrak - ikke matvarekjedene😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...