Gå til innhold

Noen som har fått kompensasjon "tapte feriedager" vedr sykdom på reise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten lege tilsyn på ferien. At du eller barnet fikk omgangssyke å måtte holde senga noen dager? Sendt inn nå. Enten går det eller ikke. Lege eller ei,er du sengeliggende så er du jo det og går glipp av feriedager på reis🤷

Anonymkode: c1902...28b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss får du det bare hvis det er en uke eller mer.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, den gangen jeg var på rundreise i Asia i 2 måneder og mistet 1 hel måned til alvorlig matforgiftning. Fikk ikke snakket med lege før jeg kom hjem (var på en shady plass) som ikke ville skrive erklæring på sykdom som var over, naturlig nok. Men jeg sendte det inn likevel. Måtte kompenseres for to flybilletter jeg ikke fikk brukt, mange bestilte hotellnetter, den nye flyturen jeg måtte kjøpe samt tapte feriedager. Fikk mye mindre enn jeg faktisk hadde tapt, men fikk noe for tapte feriedager faktisk.

Anyways, det er noen år siden og vilkårene kan være annerledes i dag. Håper det går bra for dere :)

Anonymkode: a9ff8...2af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan være heldig, men sykemelding eller legeerklæring kreves i følge ferieloven. 

Anonymkode: c20f8...b1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed av legen her hjemme at jeg måtte ha legeerklæring fra utlandet.

Anonymkode: 00a18...fb9

• Liker 1
Skrevet

Noen arbeidsgivere praktiserer at du må ha mistet minst ei uke. Min arbeidsgiver (offentlig) gir selv for 1 dag, men det kreves alltid legeerklæring. 

AnonymBruker
Skrevet
Eneri skrev (7 timer siden):

Noen arbeidsgivere praktiserer at du må ha mistet minst ei uke. Min arbeidsgiver (offentlig) gir selv for 1 dag, men det kreves alltid legeerklæring. 

Det er ikke lovlig å finne på egne regler som er ufordelaktige opp mot hva lovverket gir.

Men ts spør vel om forsikringsselskapet, ikke arbeidsgiver. Tror jeg. 

Anonymkode: 67b2d...b9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Uten lege tilsyn på ferien. At du eller barnet fikk omgangssyke å måtte holde senga noen dager? Sendt inn nå. Enten går det eller ikke. Lege eller ei,er du sengeliggende så er du jo det og går glipp av feriedager på reis🤷

Anonymkode: c1902...28b

"Blir du syk i ferien kan du få igjen de tapte feriedagene. Du må da få sykmelding fra lege og du må orientere leder om at du vil ha feriedagene erstattet.

Husk at ferien kun kan erstattes hvis du er 100 prosent sykmeldt.

Retten til å få ferien igjen gjelder kun ved din egen sykdom. Du får ikke igjen ferien hvis barna dine eller andre familiemedlemmer har vært syke under ferien."

https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Syk+i+ferien

• Liker 1
Skrevet
Disco skrev (På 16.7.2024 den 15.35):

Hos oss får du det bare hvis det er en uke eller mer.

Det er lovstridig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...