Gå til innhold

Prippen kone - ønsker tips til å få en god samtale rundt sex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har hva man kanskje kan kalle en prippen kone. Hun liker ikke å snakke om sex og liker ikke når det kommer sex-scener i TV og film. Vi har VELDIG "vanilje-sex". Jeg har ved ulike anledninger prøvd å snakke med henne om sex og aspekter ved det. Da blir hun veldig forknytt og utstråler med hele kroppen at hun er utilpass og ikke liker situasjonen så jeg gir meg fort. Sex er et ikke-tema i hverdagen, og ALDRI noe som blir snakket om. Jeg har ikke noe stort behov for å snakke om sex eller prøve masse ulike seksuelle ting. Men jeg skulle ønske det var ørlite rom for å kunne snakke om hva man liker/ikke liker, hva man kanskje kunne testet ut osv. Evt bare kunne snakke om eget sexliv på et generelt plan.

Jeg ønsker så klart ikke å gjøre dette på en måte som gjør min kone ukomfortabel. Derfor ønsker jeg helst svar fra noen som selv synes det er vanskelig å snakke om sex. (Men så klart også åpen for andre sine innspill) På hvilke burde innlede en samtale rundt sex på som er best mulig for henne?

Anonymkode: c5164...96e

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig er vel dette dere burde hatt en samtale om på et langt tidligere tidspunkt enn når dere er mann og kone. Jeg antar hun ikke har endret seg etter at dere ble gift. 

Anonymkode: 89483...d49

• Liker 8
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Og - hadde min mann kalt meg prippen, når jeg aldri på noe tidspunkt har vist meg fra en annen side enn meg selv hadde det vært takk og farvel

Anonymkode: 89483...d49

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Enda en "min kone-tråd"... 😴

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å fokusere litt forsiktig på henne? Og å starte samtalen litt generelt? «Hei kjære, hva liker du best at jeg gjør/ ikke gjør? Er det noe du ønsker deg?»

Nyter hun sexen dere har i dag, eller gjør hun seg kun tilgjengelig for deg uten å nyte? Nytelse er det som gir opphav til mer utforskning. Istedenfor å prøve å legge frem dine ønsker, bør du i første runde prøve å lokke frem hennes.

Som en sidekommentar: Ingen liker å bli kalt prippen. Hvis hun er sjenert/ forsiktig og blir kalt prippen vil hun knyte seg enda mer. Du får mer av det du legger opp til. Man må føle seg trygg (spesielt trygg på hvordan man kan dømmes) og kjenne nytelse for å ønske å utforske mer. Er hun trygg nok til at hun ikke føler seg dømt av deg?

Anonymkode: 4996f...bb4

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Når ditt ståsted er at hun er prippen når kroppen hennes får fysiske reaksjoner når emnet blir tatt opp, er det mer synd på kona du enn deg.

Dette er noe man tar opp før man gifter seg, ikke etterpå. Da har du tatt et standpunkt om at du ønsket det slik ved å holde kjeft til etter at ringen var på fingeren.

Anonymkode: eab50...fc2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mann hater å snakke om slikt, mens jeg er stikk motsatt. Det som fungerte her for å snu det/trygge han, var som nevnt over forsiktig og positiv tilnærming- hva liker du best av, hva syns du om når jeg, bla bla, og så takke for at han delte. Og når han fortalte om noe han liker/fantaser om, så må jeg sørge for at vi gjør akkurat det de neste par gangene, litt som positiv forsterkning ala med bikkja. Det har fungert fint her, og nå kan vi ha korte samtaler, gjerne på snap/Messenger.

Jeg vet at han aldri har opplevd overgrep, han er bare sjenert. 

Anonymkode: a7924...724

• Liker 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje fortelle henne om fantasiene dine mens dere har sex. Da slipper en sperringene en ellers har. Jeg forteller min kone under akten at det tenner meg veldig å tenke på at hun har hatt andre menn inni seg før meg at og jeg fantaserer om komme inni henne mens skjeden er fylt opp med sæd. Det virker på meg som hun liker at jeg forteller henne det, men vi snakker ikke om det utenfor soverommet.

Anonymkode: 00dc1...b3e

Skrevet (endret)

Jeg hadde også blitt en prippen kone, hadde mannen min gått inn på Kvinneguiden og skrevet det her

Endret av k4ren
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan kanskje fortelle henne om fantasiene dine mens dere har sex. Da slipper en sperringene en ellers har. Jeg forteller min kone under akten at det tenner meg veldig å tenke på at hun har hatt andre menn inni seg før meg at og jeg fantaserer om komme inni henne mens skjeden er fylt opp med sæd. Det virker på meg som hun liker at jeg forteller henne det, men vi snakker ikke om det utenfor soverommet.

Anonymkode: 00dc1...b3e

Ikke gjør det sånn her, hvertfall! 

Innenfor sexlivet er det ikke lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Snakk først, test ut i senga etterpå.

Anonymkode: 055d6...bbc

• Liker 4
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst aldri, og da mener jeg ALDRI, bruk ordet prippen om din kone. Da kveler du alle mulige samtaler om dette i fødselen. 

Hva med å sette deg ned, be om en samtale om dere og forholdet, si at du ønsker å snakke litt om hvordan dere har det og hva dere kan bli bedre på så begge trives i forholdet. Så kan du spør om hun har noen punkter å ta opp, så noterer du deg disse, og nevner dine punkter. Involver henne med tanke på hvilket punkt dere skal begynne med. Kanskje dere begynner med dine ønsker om sex, kanskje dere begynner med noe hun ønsket. Om samtalen drøyer ut, avslutt for denne omgang etter en time, maks halvannen og takk for samtalen og si at dere tar de andre punktene neste uke eller noe sånt, et tidspunkt som passer begge. 

Når det er din tur til å ta opp dette med sex, si at du ønsker mer åpenhet om sex og at du lurer på om det er vanskelig for henne dette med sex? Vær interessert i å høre hva hun sier. Spør om det er noe du kan gjøre for å legge til rette for at dette skal bli enklere for henne. Og del gjerne at du lengter etter litt mer prat om sexlivet og å kunne prøve litt flere ting. Ikke anklage, ikke si "du suger meg aldri" eller "jeg skulle ønske du var mer på" osv. Heller hva du ønsker. "Jeg ønsker å føle meg begjært" eller "jeg ønsker å prate mer om hva vi liker". 

Om dette ikke fungerer etter 3-4 samtaler, så kan du foreslå parterapi. 

Lykke til! 

Hilsen kvinne 34 som selv har slitt litt med sexlivet, og å bli trygg. 

Anonymkode: ecc91...921

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke gjør det sånn her, hvertfall! 

Innenfor sexlivet er det ikke lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Snakk først, test ut i senga etterpå.

Anonymkode: 055d6...bbc

Enig, hadde mannen sagt lignende ting når vi hadde sex, hadde jeg dyttet han vekk og mistet all lyst. ÆSJ!

Anonymkode: 67fce...567

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun høres definitivt prippen ut ja, kjedelige greier, men du kan jo prøve å tøyse litt med henne og dra den sakte lenger og lenger? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at jeg blir tolket i aller verste mening her. Det var dumt av meg å bruke begrepet prippen, kanskje konservativ hadde vært mindre negativt ladet. Og jeg har på ingen måte ment at det er noe galt i måten min kone er på. Og jeg var veldig klar over det da før vi giftet oss, og har aldri ansett dette som et problem, ei heller nå. Jeg ønsket bare erfaring fra andre som var ukomfortabel med å snakke om sex på om det var en måte jeg kunne tilnærme meg dette på som hadde vært behagelig for en slik person . Og som jeg understreket så ønsket jeg å gjøre det på en måte som ikke gjorde min kone ukomfortabel. Men jeg tror vi kan legge hele denne tråden død. -TS

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at ikke alle misforstod deg. Jeg synes du tilnærmet deg dette fint, og på en måte som ikke burde lede til de reaksjonene du fikk. Jeg håpet på gode tips, for jeg er i "samme båt" med min samboer. Vi har det fint, men jeg skulle ønske han var mindre sjenert når det kommer til å prate om sex og ønsker/preferanser. Synd det ikke var mange tips å få. 

Anonymkode: b97f0...66a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, jeg har hva man kanskje kan kalle en prippen kone. Hun liker ikke å snakke om sex og liker ikke når det kommer sex-scener i TV og film. Vi har VELDIG "vanilje-sex". Jeg har ved ulike anledninger prøvd å snakke med henne om sex og aspekter ved det. Da blir hun veldig forknytt og utstråler med hele kroppen at hun er utilpass og ikke liker situasjonen så jeg gir meg fort. Sex er et ikke-tema i hverdagen, og ALDRI noe som blir snakket om. Jeg har ikke noe stort behov for å snakke om sex eller prøve masse ulike seksuelle ting. Men jeg skulle ønske det var ørlite rom for å kunne snakke om hva man liker/ikke liker, hva man kanskje kunne testet ut osv. Evt bare kunne snakke om eget sexliv på et generelt plan.

Jeg ønsker så klart ikke å gjøre dette på en måte som gjør min kone ukomfortabel. Derfor ønsker jeg helst svar fra noen som selv synes det er vanskelig å snakke om sex. (Men så klart også åpen for andre sine innspill) På hvilke burde innlede en samtale rundt sex på som er best mulig for henne?

Kan det være så enkelt som at dere ikke passer sammen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun er slik hun er.

Hvorfor giftet du deg med en person så veldig ulik deg seksuelt?

Anonymkode: 8c59c...3d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skulle tro du snakket om min kone. Jeg kaller henne ikke prippen, men hun vil ikke snakke om sex når jeg prøver. Hun sier bare at hun er fornøyd med slik det er og vil ikke åpne seg om egne fantasier (og heller ikke høre om mine). Jeg har dessverre ingen gode råd å gi deg. Jeg har nesten resignert og gitt opp. Sexen vår er bra, men veldig vanilje. Heldigvis er hun "lettpult" og kommer alltid flere ganger.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når ditt ståsted er at hun er prippen når kroppen hennes får fysiske reaksjoner når emnet blir tatt opp, er det mer synd på kona du enn deg.

Dette er noe man tar opp før man gifter seg, ikke etterpå. Da har du tatt et standpunkt om at du ønsket det slik ved å holde kjeft til etter at ringen var på fingeren.

Anonymkode: eab50...fc2

Ønsker og fantasier om sex endrer seg veldig med årene. Derfor er det ikke så lett å forutse hva man kommer til å like etter noen år sammen. Jeg har i alle fall oppdaget mange "kinks" hos meg etter at jeg ble mer voksen. Ting som jeg syntes var rart og utenkelig da jeg var yngre. Nå er det nesten ikke noe jeg ikke vil prøve eller fantaserer om.

Anonymkode: 12198...016

• Liker 1
Skrevet

Helt latterlig hvordan ts nesten blir angrepet i tråden fordi han brukte ordet prippen i beskrivelsen. Det er da et helt greit ord for å forklare i en forumtråd hva ståa er, han går da ikke rundt hjemme og kaller kona for prippen.

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

https://ordbokene.no/nob/bm,nn/prippen

Kona di er ikke prippen, du har bare ikke klart å gjøre henne trygg nok på deg til at hun føler hun kan snakke om sex med deg.

Noe å tenke over?

Anonymkode: c4fee...0af

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...