Gå til innhold

Aksjesparekonto eller fond direkte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg overveier å begynne å spare i fond, men er fremdeles absolutt nybegynner. Det ser ut til at man kan kjøpe seg inn i ( er det rett uttrykk?) fond direkte, eller opprette aksjesparekonto. Hva er forskjellen?

Anonymkode: 9adad...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil anbefale å lese her: https://www.kron.no/vanlige-sporsmal/kategori/fond

Kan også anbefale denne podcasten: https://podcasts.apple.com/no/podcast/pengesnakk/id1445598470

Absolut ikke sponset her, men jeg er veldig fornøyd med Kron da de har en brukervennlig app og du trenger virkelig ikke kunne noe på forhånd. Du kan velge en fondspakke hvor Kron vil stille deg spørsmål om sparehorisont og risiko, og gi deg anbefaling om andel rentefond og andel aksjefond (risikograd). Så kan du sette inn enkeltinnskudd eller velge en fast spareavtale.

Har selv valgt to ulike fondspakker med lav risiko og høy grad av rentefond (80 %) + et med lang sparehorisont hvor jeg har 100 % aksjefond. Sistnevnte har mye høyere risiko og jeg har satt inn lavere beløp der som jeg ikke trenger umiddelbart, og tenker heller ikke ta ut penger der på mange år. Har fast trekk til alle tre fondene den dagen jeg får lønn. 

ASK er definitivt best i forhold til skatt. Kron oppretter dette automatisk for deg:

• Gevinster ved salg av aksjer og fondsandeler på aksjesparekontoen skattlegges først når du tar ut pengene. Du kan dermed bytte mellom fond og aksjer i kontoen uten å måtte betale skatt på gevinsten.

Anonymkode: 87269...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opprett en aksjesparekonto, f.eks. hos Nordnet. Veldig enkelt.

Velg indeksfond.

Fordelen er at på en aksjeparekonto utløses ikke skatt på evt gevinst dersom du skifter fra et fond til et annet underveis i sparingen. Alt du foretar deg innenfor denne "boblen" utløser ikke skatt før du tar ut penger.

Har du f.eks to eller flere ulike tidsperspektiver på sparingen (f.eks at du sparer til noe bestemt om fem år samt sparer til noe om 10 år) kan det være en fordel å opprette to separate aksjesparekontoer.

Anonymkode: 2fe08...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aksjesparekonto. Unntaket er hvis du investerer i noe med veldig høy risiko, da kan fondskonto (evt egen ASK for kun dette) være lurt, siden det da er enklere å få tilbake på skatten hvis investeringen går dårlig.

Anonymkode: 7c490...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...