Gå til innhold

Billig på svenske apotek?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan handler man billig fra svenske apotek? 

Føler det er en kjent sak at bl.a. smertestillende medisiner som Ibux/Paracet og andre apotekvarer er så billig i Sverige, men ser at apotekene der har samme opplegg som apotekene i Norge, med én pris på nett og en ganske mye høyere pris i butikk. Noen eksempler:

https://www.kronansapotek.se/ibuprofen-orifarm-400-mg/p/061379/ Ibuprofen 400 mg, 30 stk. Nettpris: 19 kroner. Butikkpris: 50 kroner. Differanse: +31 kroner. 

https://www.kronansapotek.se/flux-original-coolmint-xl/p/793256/ Flux munnskyll 1 liter. Nettpris 94 kroner. Butikkpris 139 kroner.  Differanse: +45 kroner. 

https://www.apoteket.se/produkt/vichy-antiperspirant-50-ml-flaska-217016/ Vichy deodorant. Nettpris 109 kroner. Butikkpris 142 kroner. Differanse: +33 kroner. 

https://www.apoteket.se/produkt/cerave-moisturising-lotion-473-ml-flaska-843987/ Cerave fuktighetskrem 473ml. Nettpris: 139 kroner. Butikkpris 199 kroner. Differanse: +60 kroner. 

https://www.apotekhjartat.se/produkt/paracetamol-orifarm-filmdragerad-tablett-500-mg-20-st/ Paracetamol 500mg 20 stk. Nettpris 13 kroner. Butikkpris 40 kroner. Differanse: +27 kroner (trippel pris i butikk...) 

Det er jo delvis ekstremt mye billigere å bestille på nett, men for meg virker det ikke mulig å registrere seg/bestille når man er norsk kunde? 

Selv når jeg velger å hente i et konkret, fysisk apotek innen 2 timer, får jeg opp at jeg må betale og at "adressen ska vara i Sverige". Når jeg prøver å registrere meg som kunde på de forskjellige apotekene/kundeklubbene, får jeg opp at jeg må registrere meg med BankID - det vil si, svensk BankID... 

Er det rett og slett ikke mulig å bestille ting til lavpris når man er norsk, eller er det noe her jeg ikke har skjønt? 😅 Noen som vet? 

Anonymkode: 892d1...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan ikke bestille medisiner fra utlandet.  Les toll reglene.  

Anonymkode: 32f16...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postforsendelser med legemidler (både reseptpliktige og reseptfrie) fra utlandet til Norge er ulovlig, selv fra EU/EØS-land, og kan bli stoppet i tollkontroll.

Endret av Jdz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker selvsagt å handle i Sverige. Glemte å spesifisere det, ettersom jeg i tillegg skrev om å hente i fysisk apotek

Forøvrig: hverken munnskyll, deodorant eller fuktighetskrem er vel definert som legemidler på den måten... 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker selvsagt å handle i Sverige. Glemte å spesifisere det, ettersom jeg i tillegg skrev om å hente i fysisk apotek

Forøvrig: hverken munnskyll, deodorant eller fuktighetskrem er vel definert som legemidler på den måten... 

TS 

Det har du full anledning til å gjøre. Du kan ta med inntil et års forbruk. Munnskyll, deodorant og fuktighetskrem kan neppe klassifiseres som legemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (3 minutter siden):

Det har du full anledning til å gjøre. Du kan ta med inntil et års forbruk. Munnskyll, deodorant og fuktighetskrem kan neppe klassifiseres som legemidler.

Ja, det lurer jeg heller ikke på. 

Spørsmålet er hvordan man kan få handlet billigst mulig fra de svenske apotekene? 

Skal jeg handle for "butikspris" kan jeg jo heller bare bestille fra norske nettapoteker og få ca samme pris. Men hadde håpet å få handlet billig når jeg er i Sverige i sommer. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er hvordan man kan få handlet billigst mulig fra de svenske apotekene? 

Skal jeg handle for "butikspris" kan jeg jo heller bare bestille fra norske nettapoteker og få ca samme pris. Men hadde håpet å få handlet billig når jeg er i Sverige i sommer. 

TS

Det får du nok ikke gjort så lenge du må identifisere deg med bankId. Du må i så fall prøve et annet apotek.

Anonymkode: 30354...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS

Når du bor i Norge, har  Norsk personnummer, bankkort, og telefonnummer, så er du å regne som Norsk. Vil du ha fordelene  Svenskene får ved å være Svensk så må du bytte til Svensk statsborgerskap. Regler er regler og ikke noe du kan endre på for å spare noen kroner. Eneste måten du kan handle i Svensk apotek på er å fysisk møte opp på et Svensk apotek. Idiotisk dumt, ja. 

Anonymkode: efb25...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det får du nok ikke gjort så lenge du må identifisere deg med bankId. Du må i så fall prøve et annet apotek.

Anonymkode: 30354...2b8

Ja, spørsmålet er jo om noen vet om andre apoteker eller måter å få gjort dette på? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du bor i Norge, har  Norsk personnummer, bankkort, og telefonnummer, så er du å regne som Norsk. Vil du ha fordelene  Svenskene får ved å være Svensk så må du bytte til Svensk statsborgerskap. Regler er regler og ikke noe du kan endre på for å spare noen kroner. Eneste måten du kan handle i Svensk apotek på er å fysisk møte opp på et Svensk apotek. Idiotisk dumt, ja. 

Ro deg ned - det er ikke akkurat som om jeg prøver å tuske til meg medisiner på svensk blåresept 😂🙄

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nesten helt umulig å bestille fra svenske nettbutikker. Mange spør etter svensk bankID, selv om man skal betale med Klarna. Har sett at noen butikker tat paypal, men har ikke testet. Vi har svensk familie, så får de til å bestille hjem til seg, så overfører vi penger til dem og henter pakken når vi er på besøk. Du kjenner ingen svensker da? 

Anonymkode: 96d22...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt om noen som leier postbank i sverige da. Strømstad eller Charlottenberg. Bestiller varer dit, reiser til sverige og henter pakken der. Men det er jo om du klarerå bestille uten bankID, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, spørsmålet er jo om noen vet om andre apoteker eller måter å få gjort dette på? 

Ro deg ned - det er ikke akkurat som om jeg prøver å tuske til meg medisiner på svensk blåresept 😂🙄

TS

Hva er dette for slags hersketeknikk? 
Først ber du om hjelp fordi du ikke forstår systemet og når du får svar i klar tale, så svarer du på denne måten? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS får jo ikke får svar på det hun lurer på. Dette er jo ingen hersketeknikk

Mitt forslag er å sende Mail til apoteket med bestilling, samtidig som du forklarer saken

Anonymkode: 4a161...039

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS får jo ikke får svar på det hun lurer på. Dette er jo ingen hersketeknikk

Mitt forslag er å sende Mail til apoteket med bestilling, samtidig som du forklarer saken

Anonymkode: 4a161...039

TS har fått flere svar i tråden. Har du ikke lest tråden før du svarer? 
EU og EØS regler gjør det ikke mulig for Nordmenn å handle varer fra apotek i Sverige uten å møte fysisk opp på apoteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er nesten helt umulig å bestille fra svenske nettbutikker. Mange spør etter svensk bankID, selv om man skal betale med Klarna. Har sett at noen butikker tat paypal, men har ikke testet. Vi har svensk familie, så får de til å bestille hjem til seg, så overfører vi penger til dem og henter pakken når vi er på besøk. Du kjenner ingen svensker da? 

Ja, det har jeg også opplevd. Husker jeg for noen år siden skulle bestille en lue eller noe (fra et arrangement, så det var kun i akkurat den butikken det gikk an å kjøpe den), men av alle ting så strandet det da jeg kom frem til Klarna sin betalingsside (hvor jeg måtte ha svensk personnummer/adresse, selv om det gikk an å skrive at man var fra Norge i selve nettbutikken). Jeg kontaktet faktisk nettbutikken, men de skjønte ikke problemet, tross flere eposter frem og tilbake 😅 Ofte brukes jo Klarna også når man skal betale med kort, ikke bare faktura. 

Kjenner dessverre ingen svensker godt/svensker som bor i Sverige. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har hørt om noen som leier postbank i sverige da. Strømstad eller Charlottenberg. Bestiller varer dit, reiser til sverige og henter pakken der. Men det er jo om du klarerå bestille uten bankID, da. 

Vet de har en sånn "pakkemottagning for nordmenn" på en av grensebutikkene som er nærmest her, men tror det koster såpass mye at det ikke er verdt det for å bestille noen billige apotekvarer. Bor heller ikke i nærheten av grensa, så det er relativt sjelden jeg er i broderlandet. Uansett kommer jeg jo ikke så langt at jeg får bestilt (for da kunne jeg like greit benyttet meg av noe slags klikk og hent hvor jeg henter det i apotek-butikken et par timer etter bestilling, når jeg er i Sverige på ferie. Men for varer fra det store utland, hvor det enten ikke er mulig å bestille til Norge/utenfor EU, eller frakta blir latterlig dyr til Norge i forhold til å få det sendt til Sverige, eller varer fra butikk i en annen kant av Sverige som hentes mer "lokalt" på nærmeste grensebutikk, så er det jo helt gull med postboks eller pakkemottakstjenester! 👍

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS

Du har kort og ikke noen mulighet for dèt, når du er norsk statsborger. 

Anonymkode: f01c3...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...