AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #1 Skrevet 16. juli 2024 Jeg har hatt dårlig økonomi lenge fordi jeg kjøper for mange dyre ting. Fikk en alvorlig smell og måtte selge mange vesker og en del teknologi raskt for en tid siden. nå ser jeg stadig at mine annonser dukker opp igjen til en mye høyere pris. Selger bruker mine bilder, har ikke en gang giddet å ta sine egne. En av selgerne har tatt et bilde av min kvittering (som hun lovet å anonymisere ved evt videresalg) med mitt navn godt synlig. En annen latet som hun hadde kjøpt ei veske ny for over 20k når det var jeg som kjøpte den for 20K og solgte til henne for 6500kr. skjønner selvsagt at jeg er et stort naut som kjøper ting jeg må selge, og setter meg i en slik taperaktig situasjon. De er sikkert bare lure de som tjener litt på min dumhet, men synes likevel det er noe moralsk kvalmt å gjøre slikt.. Er du en flipper? Og bruker andres bilder og er uærlig på Finn og Tise? Da ønsker jeg å vite hvorfor du i såfall synes dette er ok. Anonymkode: ae055...b4c
Tipaa Skrevet 16. juli 2024 #2 Skrevet 16. juli 2024 De har jo fullstendig lov å selge videre hvis du vil. Men de bør jo ta egne bilder i det minste 15 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #3 Skrevet 16. juli 2024 Akkurat dette er grunnen til at jeg heller vraker og kaster ting jeg vil bli kvitt, ble lei av folk som prutet og siden la det ut for en høyere pris enn jeg opprinnelig ba om, ikke forsto folk hva hbo betyr heller for de kom med skambud likevel. Anonymkode: 1f530...881 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #4 Skrevet 16. juli 2024 Jeg syns det er greit at de videreselger, men jeg syns det er frekt å bruke andres bilder og å vise kvitteringer med andres navn godt synlig. Anonymkode: fbec6...25a 12 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #5 Skrevet 16. juli 2024 Jeg flipper, men tar mine egne bilder. Anonymkode: caa2b...f68 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #6 Skrevet 16. juli 2024 Bruker de dine bilder så sender du regning, du kan tjene mer på det enn selve salget, satsen for urettmessig bruk av bilde er vel nå nærmere 6000 kroner, det finnes folk som tjener en svært god årslønn på det. Anonymkode: 1f530...881 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #7 Skrevet 16. juli 2024 Jeg ville rapportert inn til Finn på de annonsene som bruker dine bilder. Du kan vel til og med rapportere det som svindel (man kan jo ikke vite om de har varen, når de har stjålet bilder fra andre), kanskje de blir kastet ut av finn.no😅 Anonymkode: a89c1...ba1 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #8 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville rapportert inn til Finn på de annonsene som bruker dine bilder. Du kan vel til og med rapportere det som svindel (man kan jo ikke vite om de har varen, når de har stjålet bilder fra andre), kanskje de blir kastet ut av finn.no😅 Anonymkode: a89c1...ba1 Man bruker Åndsverksloven og sender regning på bruken, taksten er vanligvis 2905 kroner men med urettmessig bruk kan man kreve dobbelt honorar, neste steg er inkasso og Forliksrådet, møter ikke motparten der blir det uteblivelsesdom og pengene skal komme fra namsmannen. Anonymkode: 1f530...881 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #9 Skrevet 16. juli 2024 Da rapporterer du annonsene til Finn og skriver i rapporten at bildene er stjålet fra din annonse. Rapporter også den som har bilde av kvittering med ditt navn på, evt. send også selgeren/kjøperen en melding og be henne sladde navnet ditt. Anonymkode: a19b8...f1d 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #10 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man bruker Åndsverksloven og sender regning på bruken, taksten er vanligvis 2905 kroner men med urettmessig bruk kan man kreve dobbelt honorar, neste steg er inkasso og Forliksrådet, møter ikke motparten der blir det uteblivelsesdom og pengene skal komme fra namsmannen. Anonymkode: 1f530...881 Noen opererer med falsk navn. Hvordan får man fakturert disse? Anonymkode: b7aef...765
Diskulis Skrevet 16. juli 2024 #11 Skrevet 16. juli 2024 (endret) Ikke gjort det selv men har absolutt ingenting imot flipping. Alt som gjør at en ting får forlenget brukstid fremfor å kastes er bra! Det er jo noen som har bedre plass/tid/økonomi/tålmodighet til å sitte med salgsting, mens andre trenger å bli kvitt det fortere. Ikke noe i veien for å tjene penger på en god handel. Men det er ikke OK å lyve, f.eks påstå de har kjøpt den ny selv eller bevisst si feil nypris. Og det er ikke OK å dele andres personalia fra kvitteringer. Synes personlig ikke det er noe krise om de bruker forrige eiers bilde av tingen, hvis det ikke avslører noe som helst privat. Men beste er nå å ta eget bilde, og det er også Finns regler. Endret 16. juli 2024 av Diskulis 1
Bokormsen Skrevet 17. juli 2024 #12 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Akkurat dette er grunnen til at jeg heller vraker og kaster ting jeg vil bli kvitt, ble lei av folk som prutet og siden la det ut for en høyere pris enn jeg opprinnelig ba om, ikke forsto folk hva hbo betyr heller for de kom med skambud likevel. Anonymkode: 1f530...881 Hvorfor la ikke bare du ut for en høyere pris da? Forstår ikke problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #13 Skrevet 17. juli 2024 Det beste er nok bare å la det ligge. Flipping er lovlig, det. En ting er verdt det noen er villig til å betale for den. De burde tatt egne bilder, men med mindre du er profesjonell fotograf tenker jeg det er helt meningsløst å dra noen til forliksrådet for erstatning. At navnet ditt står på kvitteringen - navnet ditt er ikke taushetsbelagt informasjon. Ingen bryr seg. Anonymkode: f96ae...c74 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #14 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det beste er nok bare å la det ligge. Flipping er lovlig, det. En ting er verdt det noen er villig til å betale for den. De burde tatt egne bilder, men med mindre du er profesjonell fotograf tenker jeg det er helt meningsløst å dra noen til forliksrådet for erstatning. At navnet ditt står på kvitteringen - navnet ditt er ikke taushetsbelagt informasjon. Ingen bryr seg. Anonymkode: f96ae...c74 Liker bare ikke tanken på at noen kan selge ei falsk veske istedet for ekte og inkludere min kvittering. fikk beskjed av Finn at jeg kunne rapportere alle annonser som bruker mine bilder, så det kommer jeg til å gjøre. Anonymkode: ae055...b4c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #15 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har hatt dårlig økonomi lenge fordi jeg kjøper for mange dyre ting. Fikk en alvorlig smell og måtte selge mange vesker og en del teknologi raskt for en tid siden. nå ser jeg stadig at mine annonser dukker opp igjen til en mye høyere pris. Selger bruker mine bilder, har ikke en gang giddet å ta sine egne. En av selgerne har tatt et bilde av min kvittering (som hun lovet å anonymisere ved evt videresalg) med mitt navn godt synlig. En annen latet som hun hadde kjøpt ei veske ny for over 20k når det var jeg som kjøpte den for 20K og solgte til henne for 6500kr. skjønner selvsagt at jeg er et stort naut som kjøper ting jeg må selge, og setter meg i en slik taperaktig situasjon. De er sikkert bare lure de som tjener litt på min dumhet, men synes likevel det er noe moralsk kvalmt å gjøre slikt.. Er du en flipper? Og bruker andres bilder og er uærlig på Finn og Tise? Da ønsker jeg å vite hvorfor du i såfall synes dette er ok. Anonymkode: ae055...b4c Er det samme kjøper eller er det noen som har stjålet bildene dine for svindel? Anonymkode: a2eca...9a6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #16 Skrevet 17. juli 2024 Å flippe er selvsagt helt greit, men det er selvsagt ikke greit å bruke andres bilder uten tillatelse. Anonymkode: bb5ee...f04
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #17 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har hatt dårlig økonomi lenge fordi jeg kjøper for mange dyre ting. Fikk en alvorlig smell og måtte selge mange vesker og en del teknologi raskt for en tid siden. nå ser jeg stadig at mine annonser dukker opp igjen til en mye høyere pris. Selger bruker mine bilder, har ikke en gang giddet å ta sine egne. En av selgerne har tatt et bilde av min kvittering (som hun lovet å anonymisere ved evt videresalg) med mitt navn godt synlig. En annen latet som hun hadde kjøpt ei veske ny for over 20k når det var jeg som kjøpte den for 20K og solgte til henne for 6500kr. skjønner selvsagt at jeg er et stort naut som kjøper ting jeg må selge, og setter meg i en slik taperaktig situasjon. De er sikkert bare lure de som tjener litt på min dumhet, men synes likevel det er noe moralsk kvalmt å gjøre slikt.. Er du en flipper? Og bruker andres bilder og er uærlig på Finn og Tise? Da ønsker jeg å vite hvorfor du i såfall synes dette er ok. Anonymkode: ae055...b4c det er ikke forbudt, eller umoralsk, å gjøre et godt kjøpe, eller tjene penger. For en kjøper er det revnende likegyldig om det var du eller en annen som opprinnelig betalte 20 000 - det interessante er at varen hadde en nypris på 20 000. Så her synes jeg du bommer. Men å bruke dine bilder, er selvsagt ikke greitt. Det ville jeg rapportert til finn. Jeg ville også sendt dem en melding og bedt dem ta ned dine bilder, evt kreve betalt for bruken av dine bilder. Anonymkode: 6e23d...7a3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #18 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Akkurat dette er grunnen til at jeg heller vraker og kaster ting jeg vil bli kvitt, ble lei av folk som prutet og siden la det ut for en høyere pris enn jeg opprinnelig ba om, ikke forsto folk hva hbo betyr heller for de kom med skambud likevel. Anonymkode: 1f530...881 for en barnslig mentalitet. Anonymkode: 6e23d...7a3 4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #19 Skrevet 17. juli 2024 Flipper, men bruker egne bilder. Er heller ikke så dyre ting jeg flipper. Anonymkode: bed7b...643 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #20 Skrevet 17. juli 2024 Jeg selger gjerne videre om jeg ikke skal ha det selv alikevel, driver ikke aktivt med flipping, selger aldri noe jeg har fått gratis, da gir jeg det videre. Men jeg tar mine egne bilder og lager egen tekst om jeg skal selge noe. Anonymkode: 28c7b...60f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå