AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #1 Skrevet 16. juli 2024 Litt frustrert her. Vi er nå på hytta til svigers. Mannen sover på gjesterommet i hytta, mens jeg og barnet vårt (ca 1 år) sover i et tilbygg, fordi mannen ikke vil forstyrres på natt. Hjemme sover han også i en annen etasje for å ikke bli forstyrret. I helger og ferier har vi hver vår dag hvor vi sover ut, men problemet er at både jeg og mannen sover til langt ut på dag, så vi ikke får gjort noe. Kan legge til at barnet ikke står opp før kl.9 pga hyppige oppvåkninger natten gjennom. Jeg er helt avhengig av å ta igjen søvn når jeg kan, så jeg sover 3-4 timer etter at barnet har stått opp. De dagene jeg klarer det, står jeg opp tidligere, men jeg har fått beskjed av lege om å sette soving foran alt annet (unntatt barnet) fordi kroppen min bærer så preg av søvnmangel. Jeg har konstant sykdomsfølelse m.m. Legen mener jo egentlig at far enten bør da annenhver natt eller stå opp hver eneste dag, spesielt i ferier. Uansett, mannen ligger minst like lenge som meg de dagene han sover ut. Jeg har prøvd å si at vi ikke får gjort noe når det er sånn, men svigers blander seg og mener han er en voksen mann som skal få sove så lenge han vil. Han er av typen som trenger et par timer til å få summet seg når han først har stått opp også, så da er det plutselig kveld. Når det er jeg som står opp sent er han så sliten av barnet at han må ha pause noen timer. Er jeg helt urimelig som mener mannen bør stå opp tidligere når han slipper nattevåk? Vi er riktignok på hyttetur, men vi er ikke langt uti skogen og har kort vei til flere spennende aktiviteter, men har til nå (1 uke) bare vært på hyttetomta. Anonymkode: 81933...fa4 6
PusheenPusheen Skrevet 16. juli 2024 #3 Skrevet 16. juli 2024 Her høres det først og fremst ut som at svigers bør passe sine egne saker. Og så høres det ut som at dere to må sette dere ned og lage en avtale som funker for begge. Og noen kameler må sikkert begge svelge også. 21 11
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #4 Skrevet 16. juli 2024 Skikkelig mannfolk du har funnet deg..spark han i ræva! Anonymkode: e4419...cf4 15 12
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #5 Skrevet 16. juli 2024 Altså, hva? Barnet sover til 9, og dere ligger 3-4 timer etter det, altså til 12-13-tiden på «sovedagene» deres? Hvis dere føler dere mister dagen med denne ordningen, får dere legge dere tidligere. Jeg er A menneske, så det er alltid mannen som sover ut i helger hos oss, men klokka 9.30 går jeg og vekker han. Vi er ikke tenåringer lengre og liker å få noe ut av dagen, men er derimot i seng mellom 22 og 23 uansett om det er helg eller ei. Anonymkode: 236ac...7b4 17 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #6 Skrevet 16. juli 2024 Haha, "trenger et par timer til å få summet seg" og skal sove så lenge man vil? Med en ettåring? Det er jo så åndssvakt at vesentlig bedring er helt usannsynlig. Du har fått barn med et barn. Innen tre år er dere skilt. Det kommer til å være konflikt om barnebidrag og et problem at far bare gir barnet søtsaker på samvær. ...så bare å bestille den timen på familievernet først som sist. Anonymkode: 31cc3...f17 31 1 12
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #7 Skrevet 16. juli 2024 Aldri forstått derre med å sove ut langt utpå dagene. Jeg er b menneske jeg også. Og krever min søvn. Men jeg legger med tidlig. Og når barnet var liten så sov jeg når barnet sov. Hvert fall slappet av. Og huset. Ja det måtte vike i den perioden. Jeg trur dere må snakke sammen og finne ut hvordan dere vil ha det. Sove lenge om dagene kan dere gjøre når barna er store. Det kommer den tiden når dere kan tenke på dere selv. Anonymkode: affdf...f5d 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #8 Skrevet 16. juli 2024 Jeg og mannen har grense på 9:30 som den andre får sove ut til. Det synes vi begge funker fint, vi vil jo tilbringe tid sammen og med barnet å. Anonymkode: a8b44...2f1 11 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #9 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Altså, hva? Barnet sover til 9, og dere ligger 3-4 timer etter det, altså til 12-13-tiden på «sovedagene» deres? Anonymkode: 236ac...7b4 Barnet våkner hver time. Jeg har blitt vekket så mye det siste året at det har blitt svært vanskelig for meg å sovne igjen og én time er ofte ikke nok tid til å få til det. Ofte sover jeg altså ikke mellom oppvåkningene. Andre ganger har jeg sovet 10 minutter før barnet vekker meg igjen. Timene etter kl.9 er de eneste timene jeg egentlig får ordentlig søvn. Ts Anonymkode: 81933...fa4 4 21
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #10 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnet våkner hver time. Jeg har blitt vekket så mye det siste året at det har blitt svært vanskelig for meg å sovne igjen og én time er ofte ikke nok tid til å få til det. Ofte sover jeg altså ikke mellom oppvåkningene. Andre ganger har jeg sovet 10 minutter før barnet vekker meg igjen. Timene etter kl.9 er de eneste timene jeg egentlig får ordentlig søvn. Ts Anonymkode: 81933...fa4 Så få denna mannen din til å ta i et tak. Herlighet er det ikke hans unge også? Anonymkode: 67cca...64b 23 4
Snublefot62 Skrevet 16. juli 2024 #11 Skrevet 16. juli 2024 Kanskje på tide å realitetsorientere dere om at dere har et barn og et ansvar for dette? Og dersom dere er så slitne konstant at dere faktisk må sove ut hele formiddagen så er det kanskje på tide med en tur til legen og få utredet om dere mangler vitaminer, overskudd eller noe annet? Spesielt samboeren din. Dere har begge fått et barn. Han må og faktisk bidra. 7 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #12 Skrevet 16. juli 2024 De er undervurdert hvor godt det er å være alenemor. Anonymkode: 3eb92...71c 7 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #13 Skrevet 16. juli 2024 Hvorfor har dere ikke barnet annenhver natt? Anonymkode: b90b2...e3f 25 13
Grüner Skrevet 16. juli 2024 #14 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Litt frustrert her. Vi er nå på hytta til svigers. Mannen sover på gjesterommet i hytta, mens jeg og barnet vårt (ca 1 år) sover i et tilbygg, fordi mannen ikke vil forstyrres på natt. Hjemme sover han også i en annen etasje for å ikke bli forstyrret. I helger og ferier har vi hver vår dag hvor vi sover ut, men problemet er at både jeg og mannen sover til langt ut på dag, så vi ikke får gjort noe. Kan legge til at barnet ikke står opp før kl.9 pga hyppige oppvåkninger natten gjennom. Jeg er helt avhengig av å ta igjen søvn når jeg kan, så jeg sover 3-4 timer etter at barnet har stått opp. De dagene jeg klarer det, står jeg opp tidligere, men jeg har fått beskjed av lege om å sette soving foran alt annet (unntatt barnet) fordi kroppen min bærer så preg av søvnmangel. Jeg har konstant sykdomsfølelse m.m. Legen mener jo egentlig at far enten bør da annenhver natt eller stå opp hver eneste dag, spesielt i ferier. Uansett, mannen ligger minst like lenge som meg de dagene han sover ut. Jeg har prøvd å si at vi ikke får gjort noe når det er sånn, men svigers blander seg og mener han er en voksen mann som skal få sove så lenge han vil. Han er av typen som trenger et par timer til å få summet seg når han først har stått opp også, så da er det plutselig kveld. Når det er jeg som står opp sent er han så sliten av barnet at han må ha pause noen timer. Er jeg helt urimelig som mener mannen bør stå opp tidligere når han slipper nattevåk? Vi er riktignok på hyttetur, men vi er ikke langt uti skogen og har kort vei til flere spennende aktiviteter, men har til nå (1 uke) bare vært på hyttetomta. Anonymkode: 81933...fa4 Han er far til barnet og bør absolutt ta like mye av støyten som deg; det er bare rett og rimelig! Han høres ganske ego ut. Den type barneoppdragelse hvor mor hadde alt ansvar for barna hører 60 år tilbake i tid. 13 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #15 Skrevet 16. juli 2024 Å herre meg... Snakk om I landsproblem. Dette må dere vel klare å finne ut av på egenhånd Anonymkode: b1e06...52b 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #16 Skrevet 16. juli 2024 Forstår ikke helt ordningen hva som er ordningen her? Jeg tenker at dere bør ha annenhver natt med barnet. Eventuelt - når du har nattevåk, så tar han barnet når det står opp 9 så du får sove litt. 9 er jo ikke så tidlig engang til en unge å være. Og ha faen er det han skal sove ut fra, å gjøre ingenting? Altså sorry mac, baby betyr mindre søvn, og ikke bare på mor.. Når til og med legen prøver å hinte om at mannen din er en kukk. SETT NED FOTEN. Anonymkode: 3569d...cc6 16 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #17 Skrevet 16. juli 2024 Hva er grunnen til at han ikke tar ansvar om nettene? Anonymkode: 76856...051 12 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #18 Skrevet 16. juli 2024 For meg høres det ut som om dere først og fremst trenger hjelp med barnets søvn. å våkne hver time er ikke normalt. Hva gjør dere med barnet når det våkner? Her må dere avvenne barnet. Ikke være service foreldre. MÅ bleien egentlig skiftes om natten? Tar dere barnet opp og duller og koser? Roer barnet seg kun ved puppen? Får barnet melk på natten? dere trenger hjelp med barnet. Å si at barnet ikke godtar far på natten, og kun roer seg med mor, holder ikke. Da må dere bruke tid på at barnet skal godta far. om barnet sovner inntil deg, eller du er i rommet når barnet sovner, og så er du ikke der når barnet våkner, da er det en selvfølge at det skriker. her er det verken mannen eller du som er problemet, dere må SAMMEN forstå at barnet trenger hjelp til å finne ro og søvn på natten, hindre oppvåkninger. det høres ut som en perfekt tid å jobbe med dette på, nå som dere begge har ferie. Anonymkode: 9112b...d8d 9 8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #19 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Barnet våkner hver time. Jeg har blitt vekket så mye det siste året at det har blitt svært vanskelig for meg å sovne igjen og én time er ofte ikke nok tid til å få til det. Ofte sover jeg altså ikke mellom oppvåkningene. Andre ganger har jeg sovet 10 minutter før barnet vekker meg igjen. Timene etter kl.9 er de eneste timene jeg egentlig får ordentlig søvn. Ts Anonymkode: 81933...fa4 Men vet du, mange av oss (inkludert meg selv) har vært der i småbarnsfasen, og man må finne løsninger som fungerer for familien. Hvis det ikke fungerer for dere som familie at den ene sover til langt på dag, så må dere legge dere tidligere. Dette minner meg litt om ungdommer som sover bort finværsdager på sommeren, men ikke går i seng tidligere slik at de kommer seg opp på morgenen og får finværet med seg. Og jeg tenker og; skal det være ok at du ligger til langt på dag, bør mannen også få lov til det. Alternativt setter dere en grense som dere begge kan leve med. Ingen skam i å sove lenge hvis det fungerer altså, men det gjør det jo åpenbart ikke. Anonymkode: 236ac...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #20 Skrevet 16. juli 2024 Når samboer har dager der han sover ut så står han opp kl 10. Barna er våkne fra 6. Gir han 30 min på første kaffekoppen så er han klar for dagen. Jeg er ganske lik selv, men pleier å velge å legge meg tidlig fremfor å sove lenge. Vi tenker begge på at det er godt å få litt ut av dagen. Vi er tross alt voksne som har valgt å skape en familie. Anonymkode: 49296...832 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå