Gå til innhold

Knarvik eller Kalandseidet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å flytte til et av dette stedene, da jeg ikke får kjøpt noe bedre enn en 30m2 rønne mer sentralt. Har kjørt forbi Knarvik, men aldri vært på Kalandseidet. Ser litt dødt ut når jeg sjekker div tilbud på sistnevnte. En kiwi og litt andre ting. Knarvik har vel det meste av butikk, apotek, tannlege etc. Jeg er barnløs, jobber hjemmefra 40-50%,og er ufør 50%.

Anonymkode: 8dab9...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Knarvik er et sted med et sentrum, mens Kalandseid er et sted langs veien man kjører forbi. Så spørs det hva du foretrekker av disse.

Anonymkode: 60407...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knarvik er en liten «by» med alt av tilbud, og Kalandseidet er et bondegårdsområde. Er du opptatt av tilgjengelighet? 

Anonymkode: c527e...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Knarvik er en liten «by» med alt av tilbud, og Kalandseidet er et bondegårdsområde. Er du opptatt av tilgjengelighet? 

Anonymkode: c527e...4dc

Jeg vil det skal være enkelt å komme seg til butikk mm og til sentrum. Der har vel Knarvik båttilbud i tillegg til buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke må ta hensyn til arbeidssted, så er det jo greit å ta med avstand til familie/venner, eventuelle helsetilbud du er avhengig av i dag og kan trenger i fremtiden (forskjell på hva Bergen og Alvær kan stille med der), fritdasaktiviteter du er med på, kollektivtilbud, evt behov for matbutikk/apotek/handlesenter/kino, nærhet til andre ting som er viktig. Jeg kjenner folk som bor og trives begge steder, jeg ville aldri bodd noen av stedene. 

Anonymkode: 60297...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du ikke må ta hensyn til arbeidssted, så er det jo greit å ta med avstand til familie/venner, eventuelle helsetilbud du er avhengig av i dag og kan trenger i fremtiden (forskjell på hva Bergen og Alvær kan stille med der), fritdasaktiviteter du er med på, kollektivtilbud, evt behov for matbutikk/apotek/handlesenter/kino, nærhet til andre ting som er viktig. Jeg kjenner folk som bor og trives begge steder, jeg ville aldri bodd noen av stedene. 

Fordi det blir for usentralt i hverdagen? Ja jeg ville ikke bodd noen av stedene hvis jeg måtte pendlet til jobb osv daglig. Blir ca tre ganger i uka til sentrum. Jeg vurderer å kjøpe et av desse stedene kun fordi det er eneste måten å få kjøpt noe med god standard og evt garasje. Og med helseforverring og behov for mer tilrettelagt bolig, så er det skummelt å være evig leietaker. Mulig jeg er pessimistisk, men det er boligmangel, svikt i kommunale ordninger som bpa osv. Det leser og hører jeg om i flere kanaler. Har også fått avslag på mye jeg har søkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det tar jo ikke akkurat en evighet å komme seg fra Kalandseidet til Nesttun/Lagunen eller sentrum? Jeg pendler daglig Bergen-Os, og det har jeg gjort siden lenge før den nye veien til Os åpnet.

Anonymkode: b65dd...f72

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har du vurdert Os? Du kan få ganske mye bolig for pengene der. Det skjer mer der enn på Kaland, og med tunellen er du raskt i Fana eller i sentrum.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men har du vurdert Os? Du kan få ganske mye bolig for pengene der. Det skjer mer der enn på Kaland, og med tunellen er du raskt i Fana eller i sentrum.

Nei det har jeg ikke tenkt på. Er heller ikke kjent utenom sentrum😅Ser på kartet at Lagunen er et greit handlesenter i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alver, takk!

Anonymkode: 4b1f2...fae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaland har ikke særlig god kollektivtransporttilbud. For å komme til Bergen sentrum må du først ta buss til Nesttun for å så bytte til somlebanen... da ville jeg ha vurdert Os istedenfor, for her går det buss til Bergen sentrum, riktig nok bruker den litt tid siden av- og påstigning er tillatt på alle stopp men du slipper å ta somlebanen!

I tillegg er det bare en butikk på Kaland/Valle. Det er riktig nok grei avstand til lagunen men igjen, på Os har man det meste, akkurat som i Knarvik!

Anonymkode: 4a340...f21

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knarvik er for langt unna Bergen etter min smak. Hadde valgt Kalandseidet hvis jeg måtte velge. Snuste litt på det området da vi kjøpte sist, men endte på Nesttun. Mye hus for pengene der ute.

Anonymkode: 2e075...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knarvik er ein tettstad med rundt 6-7000 innbyggjarar. Det er ein del tilflytting, men pga vanvittig høge bustadprisar er det ofte eldre, som sel einbustaden sin, og kjøper leilgiheter. Det er få leiligheter under 4,5 mill. Dei dyraste ligg på 8 mill. Det er veldig mykje utbyggjing av leiligheter. I dei neste 5 åra vil det bli ei eldrebølge av dimensjonar i Knarvik. 

Helsetilbodet er greit. Alle innbyggjare har fastlege. Tannhelsetilbodet er og godt

Skulane er gode. Knarvik barneskule har feks svært god kompentaste på autisme.

Det går buss til Åsane/Bergen kvart 15 min. Den tek ca 1 time. Det får og båt frå Knarvik kai, men den går berre i skuletida, august-juni, berre om mprgonen og berre om ettermiddagen. Det kostar 40 kr. Buss på nattestid går i 1-tida, og 3 tida. Den tek uendeleg lang tid!! Ellers er det kort veg gil Åsane der ein får handla det meste. 

Eg er inhabil, men hadde valgt Knarvik ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Knarvik er ein tettstad med rundt 6-7000 innbyggjarar. Det er ein del tilflytting, men pga vanvittig høge bustadprisar er det ofte eldre, som sel einbustaden sin, og kjøper leilgiheter. Det er få leiligheter under 4,5 mill. Dei dyraste ligg på 8 mill. Det er veldig mykje utbyggjing av leiligheter. I dei neste 5 åra vil det bli ei eldrebølge av dimensjonar i Knarvik. 

Helsetilbodet er greit. Alle innbyggjare har fastlege. Tannhelsetilbodet er og godt

Skulane er gode. Knarvik barneskule har feks svært god kompentaste på autisme.

Det går buss til Åsane/Bergen kvart 15 min. Den tek ca 1 time. Det får og båt frå Knarvik kai, men den går berre i skuletida, august-juni, berre om mprgonen og berre om ettermiddagen. Det kostar 40 kr. Buss på nattestid går i 1-tida, og 3 tida. Den tek uendeleg lang tid!! Ellers er det kort veg gil Åsane der ein får handla det meste. 

Eg er inhabil, men hadde valgt Knarvik ❤️

Takk for godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knarvik selvfølgelig. Alver kommune er jo strax 30000 innbyggere.  De aller fleste bor i tettstedene Knarvik og Frekhaug.  Direktebuss til Bergen tar ca en halvtime.

Anonymkode: 8abd9...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...