Gå til innhold

Bikker snart 100 kg, har panikk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var 80 kg da jeg ble gravid ( er 170 cm), aldri vært tynn men nå er det litt krise. Aldri fått til å gå ned i vekt heller. Har spist 1500 kalorier hver dag i en mnd, men i dag viser ikke vekten noe. Hvor lite må jeg spise? Hva om de aldri går av? 

Noen som har noen tips og noen inspirerende historier? :papirfly:

Anonymkode: 3a923...6f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du gravid nå? 

Anonymkode: 75875...1d0

Nei, nettopp sluttet å amme ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke spis mer en du klarer å forbrenne.

Anonymkode: d1f2f...17d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke spis mer en du klarer å forbrenne.

Anonymkode: d1f2f...17d

Hvordan finner jeg ut av det? Kan 1500 være for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du nøye på måling og telling av kalorier? 
Hvor mye beveger du deg i løpet av en dag? 

Anonymkode: 3423d...269

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1500 er aldri for mye, og går du enda lavere enn det, begynner kroppen virkelig å kjempe imot. Er flere måter å ligge i underskudd på, du kan spise 2000 kalorier og fortsatt være i underskudd, liksom. Hvordan er aktivitetsnivået ditt om dagene?

Anonymkode: 008bf...698

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du nøye på måling og telling av kalorier? 
Hvor mye beveger du deg i løpet av en dag? 

Bruker matvaretabellen, men jeg har en stillesittende jobb. Utenom små trilleturer og husarbeid blir det lite.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bruker matvaretabellen, men jeg har en stillesittende jobb. Utenom små trilleturer og husarbeid blir det lite.

Tabellen sier ikke noe om du er nøye på veiing og telling av kalorier... 

Du er over grensen for fedme, og bør gå ned dersom du faktisk spiser 1500 kalorier pr dag. Men hvis du ikke er nøye på telling så er det stor sannsynlighet for at du spiser mer.

Begynn veie og telle mer nøye, og øk aktiviteten din. Små trilleturer bør bli lengre, og du kan øke tempoet slik at du får opp pulsen og blir svett.  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg så gjelder det å kutte ned på karbohydrater og passe på å drikke nok med vann.

Det høres helt teit ut syns jeg selv i hvert fall, men hvis jeg ikke drikker minst 2.5 liter med vann hver dag så stopper det opp på vekta. 

Jeg spiser stort sett det samme hver dag (jeg er ganske kjedelig i matveien), men hvis jeg ikke får i meg nok vann så går jeg ikke ned. 

Anonymkode: 02cf6...fb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Last ned lifesum eller my fitness pall, vei og loggfør alt! Du ligger garantert alt for høyt på inntaket.

Anonymkode: 36db4...35d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vei og Tell kalorier i en app, få deg litt mosjon/trening, ta vare på din mentale helse og ha fokus på god søvn. 
Kanskje litt overfladisk men oppskriften er enkel, men praktisk noen ganger vanskelig. Du kan begynne å telle på 1500 kcal på en måned. Du må være nøye med å få logget alt. Etter en måned justerer du. Du må veie deg på samme sted i syklusen. 

Anonymkode: 75875...1d0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg høres det ikke ut som at du spiser 1500 kalorier om dagen. Da hadde du gått ned.

Du må begynne å veie maten også hvis du ikke allerede gjør dette. Bli flinkere til å telle kaloriene du inntar og få med deg absolutt alt du putter i deg av både mat og drikke.

Anonymkode: 711d5...3bf

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

1500 er aldri for mye, og går du enda lavere enn det, begynner kroppen virkelig å kjempe imot. Er flere måter å ligge i underskudd på, du kan spise 2000 kalorier og fortsatt være i underskudd, liksom. Hvordan er aktivitetsnivået ditt om dagene?

Anonymkode: 008bf...698

Kommer an på, jeg med mine 157cm må under 1300 for å gå ned i vekt

Anonymkode: 35628...3fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kutt at alt ultraprosessert mat, korn, bønner og linser, sukker, kunstig søtning, og meieriprodukter (evt minus meierismør). Spis kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, bær, kanskje litt frukt, frø og nøtter.

Gjerne kombinert med periodisk faste.

Og beveg deg. Få opp pulsen, svett. 

Anonymkode: 8a427...31e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Får du nok søvn? Kroppen min tviholder på vekt om jeg ikke sover nok. Mtp amming så tenker jeg du har en baby. 

Jeg ville lastet ned app for å telle kalorier (gratis) feks Myfitnessespal eller Lifesum. Logg alt, hver lille smør/olje/dressing, osteskive. Bare for å kontrollere at du ikke har noen skjulte kalorier. 

Av erfaring så kan hormoner påvirke veldig. Og plutselig går det seg bare til når man er sta og spiser riktig. Kroppen kan tviholde på vekten før den plutselig slipper vekt når man slanker seg. Og prevensjon, amming, søvn, få mensen tilbake etter fødsel osv påvirker veldig. Hormonspiral holder på vekten for meg. 

Anonymkode: 04ae6...2bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kutt at alt ultraprosessert mat, korn, bønner og linser, sukker, kunstig søtning, og meieriprodukter (evt minus meierismør). Spis kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, bær, kanskje litt frukt, frø og nøtter.

Gjerne kombinert med periodisk faste.

Og beveg deg. Få opp pulsen, svett. 

Anonymkode: 8a427...31e

Gjør dette, og dropp å telle kalorier. Hvis du trenger å telle kalorier spiser du per definisjon feil mat. Ordentlig mat trenger ikke å veies og måles. (Jeg er dog ikke så redd for meieriprodukter hvis man tåler det, men helfete og/eller syrnede produkter er sannsynligvis det beste i så fall.)

Anonymkode: 4bec0...073

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du dele noe om hva du spiser på de 1500 kaloriene? 

Til forskjell fra det folk liker å kaste ut av seg er det mer til vektnedgang enn lavt kaloriinntak. 

Anonymkode: 1d3f4...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...