Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å legge noen tusenlapper i noen aksjer, forsiktig. Aldri gjort det før. Hvis jeg kjøper aksjer for 5000 f eks, og det går til helvete, hva er worst case, at jeg mister alle 5000 eller kan «saldoen» bli negativ og jeg skylder penger utover det jeg har kjøpt for? Må jeg liksom følge med og selge før jeg går i minus (mer minus enn 5000) eller kan jeg kjøpe og «glemme» aksjene uten at jeg lider noe større tap enn de 5000?

noen tips til aksjer? Er egentlig tenkt langsiktig, har ikke tid eller kunnskap til å følge nøye med på markedet

Anonymkode: 9fba1...6bd

AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke ann å gå i minues, nei. Det verste som kan skje er at de 5000 er tapt.

Anonymkode: d9695...d78

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er egentlig tenkt langsiktig, har ikke tid eller kunnskap til å følge nøye med på markedet

Men det er nettopp tid og kunnskap du må ha for å lykkes. Om du ikke ønsker å følge med, så er brede og globale indeksfonds bedre egnet for deg.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet

Du kan satse i trygge aksjer som DnB, Equinor, MPC containers. Disse gir deg utbytte også. 
ellers har jeg god tro på salmon evolution, nordic mining og scana. Disse gir ikke utbytte per nå, men jeg har troen på at det kommer og at de kommer til å stige. Anbefaler deg å bruke litt tid på å sette deg inn i det, og ikke minst lage en exit plan. Har du oppnådd xx% gevinst bør du selge før den evt faller. 
om du ikke har tid å følge med så tror jeg du bør gå for et globalt index fond som gjør jobben for deg, bare å kjøpe seg inn og ikke ha tid til å følge med er som å ha en Lotto kupong du ikke følger med på i min mening. Jeg er ikke noe ekspert, men leker med krypto og aksjer.

Anonymkode: 54e29...232

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (2 timer siden):

Men det er nettopp tid og kunnskap du må ha for å lykkes. Om du ikke ønsker å følge med, så er brede og globale indeksfonds bedre egnet for deg.

Schmuhu

Sparer i globale indeksfond allerede. Har ingen ambisjoner om å «lykkes» med aksjer, men tenkte å investere noen kroner for å se om det kan gi en avkastning på sikt. Tenker å følge sånn nogenlunde med selvfølgelig, men kommer ikke til å bruke nevneverdig tid på dette daglig.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan satse i trygge aksjer som DnB, Equinor, MPC containers. Disse gir deg utbytte også. 
ellers har jeg god tro på salmon evolution, nordic mining og scana. Disse gir ikke utbytte per nå, men jeg har troen på at det kommer og at de kommer til å stige. Anbefaler deg å bruke litt tid på å sette deg inn i det, og ikke minst lage en exit plan. Har du oppnådd xx% gevinst bør du selge før den evt faller. 
om du ikke har tid å følge med så tror jeg du bør gå for et globalt index fond som gjør jobben for deg, bare å kjøpe seg inn og ikke ha tid til å følge med er som å ha en Lotto kupong du ikke følger med på i min mening. Jeg er ikke noe ekspert, men leker med krypto og aksjer.

Anonymkode: 54e29...232

Takk for tips!

ts

Skrevet

Kjøp Nvidia aksjer og ha det der i 10 år.

AnonymBruker
Skrevet
Fountaine skrev (5 timer siden):

Vet ærlig talt ikke om det er noe godt råd...

Tidenes dyreste selskap.

Ville heller satset på en ukjent småaksje om jeg skulle "ta et lodd" aka nvidia for 10 år siden.

Anonymkode: 5f7cd...970

Skrevet
18 hours ago, Fountaine said:

Du tror ikke det er litt seint nå? En P/E på 75 er ganske høyt. DnB har til sammenligning en p/e på 8,4, og Meta 42
image.thumb.png.a73424bd1bcc2e308c7eb4b1271ef832.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

+ Da jeg startet med aksjer så fant jeg en gratis tjeneste der du kunne øve med 100.000 kr noen måneder. Husker ikke hva tjenesten heter, men du finner det sikkert dersom du Googler. Dette var nyttig for min del fordi det viste meg hvor lett der å tape mye penger på kort tid. 

+ Definer deg en tydelig strategi, jeg vil råde deg til å starte med relativt trygge og stabile aksjer i starten som DNB, gjensidige, Equinor etc. Typiske aksjer som ikke står i fare for å gå konkurs. 

+ Diversier porteføljen din mellom ulike selskaper og bransjer. 

+ Tenk igjen hvordan du skal håndtere tap, for det skjer alle, også de beste. Skal du ha en stop loss strategi? Eller skal du ha is i magen og avvente? 

+ Lær deg hva nøkkeltallene betyr og hva som gjenkjenner gode selskaper. Les kvartalsrapport og årsrapporter og sett deg inn i hva du investerer i. 

+ Ikke hør på alle andre, du finner uendelig mange grupper på Facebook, shareville og Hegnar hva som vil bli tidenes børsrakett. Ta dine egne valg og avgjørelser. 

Jeg har holdt på med aksjer noen år, de første årene gikk ikke særlig bra, men jeg tapte heller ikke noe særlig. Gikk vel mer eller mindre i null. De to senere årene har jeg fått mer dreisen på det, og har hatt relativt god avkastning. Men det krever en del tid, så slik sett kunne nok et fond vært like greit. 

Anonymkode: 94f23...301

Skrevet

Ikke invester i aksjer overhodet når du er så grønn som du er. Du må lære deg det fundamentale først. Spørsmålene dine er dummere enn min nevø på 12 år som har startet å investere nå - sorry ikke for å være kjip.

Les deg opp først. Er en bok som heter Aksjeskolen som er bra.

Enda bedre - dropp tanken og heller kun invester i index fond. 

Skrevet

Aldri invester i flyselskaper. 
Og helst Ikke invester med hjertet, ting du liker er ikke nødvendigvis noe som gjør det bra på børsen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp Yara. Veldig lav nå. 

Anonymkode: 96d0c...aff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 10.31):

Tenkte å legge noen tusenlapper i noen aksjer, forsiktig. Aldri gjort det før. Hvis jeg kjøper aksjer for 5000 f eks, og det går til helvete, hva er worst case, at jeg mister alle 5000 eller kan «saldoen» bli negativ og jeg skylder penger utover det jeg har kjøpt for? Må jeg liksom følge med og selge før jeg går i minus (mer minus enn 5000) eller kan jeg kjøpe og «glemme» aksjene uten at jeg lider noe større tap enn de 5000?

noen tips til aksjer? Er egentlig tenkt langsiktig, har ikke tid eller kunnskap til å følge nøye med på markedet

Kjøp akjer som gir deg avkastning.

Dnb, Gjensidige, Eqvinor

Anonymkode: 59a44...a57

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjøp akjer som gir deg avkastning.

Dnb, Gjensidige, Eqvinor

Anonymkode: 59a44...a57

Utbytte mener du?

I såfall er det bedre å kjøpe f.eks. Heimdal Utbytte tror jeg. Et fond med utbytteaksjer. Opp 30% siste år.

Anonymkode: 5f7cd...970

Skrevet
5 hours ago, newman01 said:

Aldri invester i flyselskaper. 
Og helst Ikke invester med hjertet, ting du liker er ikke nødvendigvis noe som gjør det bra på børsen

Det er jeg enig i.

Har aldri forstått hvorfor norske småsparere på død og liv skal investere i flyaksjer.

Det samme kan sies om å investere i små biotek- og farmasiselskaper. Her har man latterlig stor mulighet til å miste alle pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...