AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #1 Skrevet 16. juli 2024 Jeg må snart bestemme meg for hvilken spesialisering jeg skal ta i bacheloren min, og må da ta spesialisering i enten informasjonsvitenskap eller informatikk ved UiB. Vi ble anbefalt infovit av studieveileder, men selv føler jeg at fagene der blir litt for overfladiske, og jeg har hørt fra tidligere studenter at det er stor sjans for å ende opp med typ kundeservice/IT-hjelp jobber. Informatikk har jeg derimot hørt er svært ettertraktet, men er redd jeg da kun begrenses til programmeringsjobber og ikke konsulentjobber o.l. Noen som vet hvilken av retningene som gir meg best jobbmuligheter? Og i så fall hvilke typer jobber? Anonymkode: 659ff...79a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #2 Skrevet 16. juli 2024 Jeg har jobbet i IT-bransjen i 10 år, og er det én ting jeg er 100% sikker på så er det at interesse og personlighet er 10x viktigere enn hva du spesialiserte deg i på studiet. Du kan fint få jobb som konsulent uansett, så lenge du har personligheten til det. Hos oss har vi ansatte som er utdannet lærer, sykepleier og økonom, men jobber med design og utvikling. Så ikke tenk på det Jeg synes du skal ta det du synes virker mest morsomt! Det gir deg en fordel i prosessen med å søke jobb om arbeidsgiver kan se at du har genuint engasjement, og f.eks snakker ivrig om bacheloroppgaven. Det blir enklere om du har valgt noe du synes er dritkult! Så jeg vil si at ingen av retningene gir bedre jobbmuligheter. Anonymkode: 99bf3...619 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #3 Skrevet 16. juli 2024 Vi har gjort dårlig erfaring med søkere fra UIB pga. python. Folk fra HVL som behersker java og kotlin samt spring er mye lettere å gire på. Se på nav og finn hva slags kompetanse de drømmejobbene dine krever. Velg så fag som kompromisser relevans og interesse. Anonymkode: f4646...5e0
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #4 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har gjort dårlig erfaring med søkere fra UIB pga. python. Folk fra HVL som behersker java og kotlin samt spring er mye lettere å gire på. Se på nav og finn hva slags kompetanse de drømmejobbene dine krever. Velg så fag som kompromisser relevans og interesse. Anonymkode: f4646...5e0 Vi har java på UiB også, så enn så lenge har jeg både python og java, og hvis jeg tar informatikk får jeg haskell også. Vurderer å ta master på HVL etterpå siden jeg har hørt mye bra om det. Hvilken type bedrift jobber du for? Ansetter dere folk med bachelor eller master? Ser det er en god del bedrifter som krever master Anonymkode: 659ff...79a
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #5 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har java på UiB også, så enn så lenge har jeg både python og java, og hvis jeg tar informatikk får jeg haskell også. Vurderer å ta master på HVL etterpå siden jeg har hørt mye bra om det. Hvilken type bedrift jobber du for? Ansetter dere folk med bachelor eller master? Ser det er en god del bedrifter som krever master Anonymkode: 659ff...79a Sjå an, har de gått tilbake til java nå igjen? INF100, INF101 og minst ett algo. fag bør være gjennomført i java. Vi ansetter både bachelor og master. Vi skriver master som et krav men om en bachelor våger en søknad så blir den absolutt vurdert. Anonymkode: f4646...5e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå