Gå til innhold

Hvordan investere ca. 4 millioner kr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ville vært forsiktig med kjøp av fond nå. Markedet er på all-time-high, og bryter rekord etter rekord. Med andre ord er markedet overpriset, og en korreksjon er nært forestående. Det er uunngåelig nå. Spørsmålet er bare når og hvor dypt det faller. Potensielt kan vi stå ovenfor børskrakk med påfølgende depresjon i flere år etterpå. Litt dommedagsprofeti over sistenevnte, men varsellampene for dette blinker knallrødt på mange barometre. Det er ikke usannsynlig lenger. Det er realiteten. 

Å plassere mye penger i fond og aksjer nå er høyrisiko - mer enn noensinne. 

Så inntil videre ville jeg sett på andre måter å investere beløpet. Eiendom med utleiedel er et ok forslag. Høyrentekonto med høyest mulig rente er et ok forslag. Oppussing av egen bolig er et ok forslag. 

Anonymkode: f0808...cda

Lang tidshorisont er tingen. Anbefaler deg å se på statistikk over aksjemarkedet de siste 100 årene. 
Akkurat sånn har folk snakket om eiendomsmarkedet også, og brukt det som argument for å vente med å kjøpe til markedet kræsjer… de venter fortsatt. 

Anonymkode: 43978...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Indeksfond er ganske safe, ville satt 2mill der. Da får du ca 300 000kr pr år før skatt. Om et fond går kraftig ned er det bare å vente igjen, alt går opp igjen. Økonomi er et spill som justeres heletiden av staten.

Eiendom låser jo alle pengene, så ville ikke satt alle der. Solgte nettopp en nedbetalt bolig selv som har vært på utleie, drittlei alt styret med å leie ut. Nå har jeg 3mill i et fond fra KLP, det går jo over 15% i året.

Anonymkode: e174a...856

"Om et fond går kraftig ned er det bare å vente igjen, alt går opp igjen."

Investerer TS 2 mill i fond, og så ryker fondene ned 30-40%, så er det ikke bare å vente litt. Da kan TS være i tap i mange år framover. Kanskje helt opp til 10 år hvis det blir skikkelig ille. 

Det er ikke tiden for å romantisere fond og bagatellisere nedturer. I en normalsituasjon, ja, men ikke nå. Absolutt ingenting er normalt med dagens børsmarket. Det er så kunstig overpriset med press fra alt fra politikk, miljø, inflasjon, eiendom, krig, råvarekriser, bankkriser, teknologikrise osv - samtidig! 

Vi har altså 1929-krisen, bankkrisen på 80-tallet, dot-com-bobla på 00-tallet og finanskrisen 07 samtidig.

Anonymkode: f0808...cda

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lang tidshorisont er tingen. Anbefaler deg å se på statistikk over aksjemarkedet de siste 100 årene. 
Akkurat sånn har folk snakket om eiendomsmarkedet også, og brukt det som argument for å vente med å kjøpe til markedet kræsjer… de venter fortsatt. 

Anonymkode: 43978...61a

Klart, alt ordner seg langsiktig. Om TS er villig til å investere pengene for å glemme de av i 10-15-20-30 år, så er fond OK. Men da må man jaggu tåle å se pengene i minus over mange år også, og sove godt samtidig. Fond er ikke for alle.

Anonymkode: f0808...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Om et fond går kraftig ned er det bare å vente igjen, alt går opp igjen."

Investerer TS 2 mill i fond, og så ryker fondene ned 30-40%, så er det ikke bare å vente litt. Da kan TS være i tap i mange år framover. Kanskje helt opp til 10 år hvis det blir skikkelig ille. 

Det er ikke tiden for å romantisere fond og bagatellisere nedturer. I en normalsituasjon, ja, men ikke nå. Absolutt ingenting er normalt med dagens børsmarket. Det er så kunstig overpriset med press fra alt fra politikk, miljø, inflasjon, eiendom, krig, råvarekriser, bankkriser, teknologikrise osv - samtidig! 

Vi har altså 1929-krisen, bankkrisen på 80-tallet, dot-com-bobla på 00-tallet og finanskrisen 07 samtidig.

Anonymkode: f0808...cda

Det er jo ikke tap hvis ts ikke selger med tap? Og det vil alltid snu, det skal renne mye vann innen jeg skal bruke de pengene om 20 år.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klart, alt ordner seg langsiktig. Om TS er villig til å investere pengene for å glemme de av i 10-15-20-30 år, så er fond OK. Men da må man jaggu tåle å se pengene i minus over mange år også, og sove godt samtidig. Fond er ikke for alle.

Anonymkode: f0808...cda

Jeg er helt enig i at fond ikke er for alle. Man må vite hva det er man kjøper, og man må tåle å se blodrøde tall uten å miste nattesøvnen (eller selge i panikk). 

Anonymkode: 43978...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke tap hvis ts ikke selger med tap? Og det vil alltid snu, det skal renne mye vann innen jeg skal bruke de pengene om 20 år.

Bra for deg, men TS må nesten kjenne på dette selv. Dette er ikke tiden å investere millioner i fond og så tro at det er en umiddelbar god investering. I verstefall kan det gå 10 år før man ser investeringen i sin fulle form igjen, før man begynner å høste avkastning. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig i at fond ikke er for alle. Man må vite hva det er man kjøper, og man må tåle å se blodrøde tall uten å miste nattesøvnen (eller selge i panikk). 

Anonymkode: 43978...61a

Er vanskelig å vite hva man skal kjøpe i dag. Indeksfond er mer safe. Men ja, ikke alle har råd, mage og samvittighet til å se sine investeringer gå igjennom en større korreksjon eller et krakk, der man blir gående å se på negativ avkastning i lang tid.

Fond er ikke for alle. Tapet er ikke realisert før man selger, men opplevelsen med å stå i det kan ødelegge en stakkars hverdag. 

Synes uansett det er greit å minne TS og alle dere andre på om at fond ikke er så sikkert i dag som folk later å tro. Skal TS investere så må TS vurdere sin egen opplevelse og mage for det, og kanskje starte med å investere smått først. Ikke gå tungt inn i noen med mindre du tåler tapet av det. 

I praksis bør du maks gå inn med en sum der du har råd til å tape halvparten.

Markedet er så grovt inni hampen overpriset at det er sprøtt å se på, og vi skal nedover snart. 

Anonymkode: f0808...cda

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bra for deg, men TS må nesten kjenne på dette selv. Dette er ikke tiden å investere millioner i fond og så tro at det er en umiddelbar god investering. I verstefall kan det gå 10 år før man ser investeringen i sin fulle form igjen, før man begynner å høste avkastning. 

Er vanskelig å vite hva man skal kjøpe i dag. Indeksfond er mer safe. Men ja, ikke alle har råd, mage og samvittighet til å se sine investeringer gå igjennom en større korreksjon eller et krakk, der man blir gående å se på negativ avkastning i lang tid.

Fond er ikke for alle. Tapet er ikke realisert før man selger, men opplevelsen med å stå i det kan ødelegge en stakkars hverdag. 

Synes uansett det er greit å minne TS og alle dere andre på om at fond ikke er så sikkert i dag som folk later å tro. Skal TS investere så må TS vurdere sin egen opplevelse og mage for det, og kanskje starte med å investere smått først. Ikke gå tungt inn i noen med mindre du tåler tapet av det. 

I praksis bør du maks gå inn med en sum der du har råd til å tape halvparten.

Markedet er så grovt inni hampen overpriset at det er sprøtt å se på, og vi skal nedover snart. 

Anonymkode: f0808...cda

Men hvis man ikke tåler at det svinger så må man spare på sparekonto. Jeg er helt komfortabel med en nedgang på 30%, jeg vet jo at det med tid vil snu. Om nedgangen kommer nå eller om noen år er det ingen som vet, markedskreftene er sterke saker. Men det var det mange som sa dette for 2-3 år siden også, jeg har tjent mange hundretusen i avkastning siden den tid .. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de fleste rådene går på å investere så pengene øker mest mulig. Jeg vil istedenfor råde til å investere i noe som er en investering i lykke og tilfredshet. 

Hva liker du ts, og hvilke drømmer har du? Feriested i sydlig strøk, hytte på høyfjellet, båt... Noe som øker livskvaliteten din. Kanskje blir en ny sosial arena? Noe du ønsker og drømmer om, i forhold til hvem akkurat du er og hva du liker. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (Akkurat nå):

Men hvis man ikke tåler at det svinger så må man spare på sparekonto. Jeg er helt komfortabel med en nedgang på 30%, jeg vet jo at det med tid vil snu. Om nedgangen kommer nå eller om noen år er det ingen som vet, markedskreftene er sterke saker. Men det var det mange som sa dette for 2-3 år siden også, jeg har tjent mange hundretusen i avkastning siden den tid .. 

Det handler ikke om å ikke tåle at det svinger. Store korreksjoner og eventuelt børskrakk som kan sette verdien din ned 30-60% er ikke normale svingninger. 

Så klart vil du hente dette inn igjen med tiden. Hvis du er villig til å glemme pengene dine bort i mange tiår samtidig som du ikke bryr deg om du er ned 50%, så er fond alltids en god investering til slutt. Men for å gjøre dette må du være iskald, ha råd til det, ha hjerte til det og ellers ikke bry deg. 

Dommedagsprofeti har vært en del av børsen i all tid. Men spøkelsene som henger over børsene nå er ikke en illusjon. Det er en realitetet. Markedet er SYKT overpriset og er truet fra MANGE hold. Èn liten hendelse ute i verden nå og vi står kanskje over den største børshendelsen med påfølgende depresjon i historien.

For all del, det kan hende det ikke blir så galt. Kanskje faller vi bare 30%, og så bruker vi 2-4 år på å hente oss inn igjen. Det vil isåfall være på korreksjonsnivå. 

Og kanskje går det 1 år før fallet kommer. Hvem vet. 

Men det er det som er.... HVEM VET. Og dette er ikke tiden å late som man vet. Vi er inne i den mest overprisede og usikre børsperioden noensinne, og derfor er det ikke tiden å investere stort i fond med mindre man tenker 20-30 år fram i tid.

Det er som å kjøpe en van Gogh til 40 mill fra forhandler med en "gatepris" bare på 20 mill, der man tror maleriet vil være salgbar til 60 mill om 2 år. Kanskje får man rett, men nær garantert ikke.

Mitt budskap er: vær forsiktig, og invester i noe der du sover godt om natten - uansett hva som skjer. I et kortsiktig perspektiv (<5 år) kan faktisk høyrentekonto være det beste du gjør i din situasjon, selv om "eksperter" mener noe annet. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: f0808...cda

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (11 minutter siden):

Ser de fleste rådene går på å investere så pengene øker mest mulig. Jeg vil istedenfor råde til å investere i noe som er en investering i lykke og tilfredshet. 

Hva liker du ts, og hvilke drømmer har du? Feriested i sydlig strøk, hytte på høyfjellet, båt... Noe som øker livskvaliteten din. Kanskje blir en ny sosial arena? Noe du ønsker og drømmer om, i forhold til hvem akkurat du er og hva du liker. 

De fleste her på KG har kjøpt likskjorter med store lommer.

Ditt råd er det beste rådet hittil.

Anonymkode: 55879...89b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det handler ikke om å ikke tåle at det svinger. Store korreksjoner og eventuelt børskrakk som kan sette verdien din ned 30-60% er ikke normale svingninger. 

Så klart vil du hente dette inn igjen med tiden. Hvis du er villig til å glemme pengene dine bort i mange tiår samtidig som du ikke bryr deg om du er ned 50%, så er fond alltids en god investering til slutt. Men for å gjøre dette må du være iskald, ha råd til det, ha hjerte til det og ellers ikke bry deg. 

Dommedagsprofeti har vært en del av børsen i all tid. Men spøkelsene som henger over børsene nå er ikke en illusjon. Det er en realitetet. Markedet er SYKT overpriset og er truet fra MANGE hold. Èn liten hendelse ute i verden nå og vi står kanskje over den største børshendelsen med påfølgende depresjon i historien.

For all del, det kan hende det ikke blir så galt. Kanskje faller vi bare 30%, og så bruker vi 2-4 år på å hente oss inn igjen. Det vil isåfall være på korreksjonsnivå. 

Og kanskje går det 1 år før fallet kommer. Hvem vet. 

Men det er det som er.... HVEM VET. Og dette er ikke tiden å late som man vet. Vi er inne i den mest overprisede og usikre børsperioden noensinne, og derfor er det ikke tiden å investere stort i fond med mindre man tenker 20-30 år fram i tid.

Det er som å kjøpe en van Gogh til 40 mill fra forhandler med en "gatepris" bare på 20 mill, der man tror maleriet vil være salgbar til 60 mill om 2 år. Kanskje får man rett, men nær garantert ikke.

Mitt budskap er: vær forsiktig, og invester i noe der du sover godt om natten - uansett hva som skjer. I et kortsiktig perspektiv (<5 år) kan faktisk høyrentekonto være det beste du gjør i din situasjon, selv om "eksperter" mener noe annet. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: f0808...cda

Oppsummert: det går helt fint 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det handler ikke om å ikke tåle at det svinger. Store korreksjoner og eventuelt børskrakk som kan sette verdien din ned 30-60% er ikke normale svingninger. 

Så klart vil du hente dette inn igjen med tiden. Hvis du er villig til å glemme pengene dine bort i mange tiår samtidig som du ikke bryr deg om du er ned 50%, så er fond alltids en god investering til slutt. Men for å gjøre dette må du være iskald, ha råd til det, ha hjerte til det og ellers ikke bry deg. 

Dommedagsprofeti har vært en del av børsen i all tid. Men spøkelsene som henger over børsene nå er ikke en illusjon. Det er en realitetet. Markedet er SYKT overpriset og er truet fra MANGE hold. Èn liten hendelse ute i verden nå og vi står kanskje over den største børshendelsen med påfølgende depresjon i historien.

For all del, det kan hende det ikke blir så galt. Kanskje faller vi bare 30%, og så bruker vi 2-4 år på å hente oss inn igjen. Det vil isåfall være på korreksjonsnivå. 

Og kanskje går det 1 år før fallet kommer. Hvem vet. 

Men det er det som er.... HVEM VET. Og dette er ikke tiden å late som man vet. Vi er inne i den mest overprisede og usikre børsperioden noensinne, og derfor er det ikke tiden å investere stort i fond med mindre man tenker 20-30 år fram i tid.

Det er som å kjøpe en van Gogh til 40 mill fra forhandler med en "gatepris" bare på 20 mill, der man tror maleriet vil være salgbar til 60 mill om 2 år. Kanskje får man rett, men nær garantert ikke.

Mitt budskap er: vær forsiktig, og invester i noe der du sover godt om natten - uansett hva som skjer. I et kortsiktig perspektiv (<5 år) kan faktisk høyrentekonto være det beste du gjør i din situasjon, selv om "eksperter" mener noe annet. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: f0808...cda

Og som du sier selv - på så lang sikt lønner det seg. Det er jo bare å late som de pengene ikke finnes👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I don't care. Høyrentekonto gir her 190000+ i året.

Det holder for meg.

Anonymkode: 44913...1a7

Du taper jo penger hvert år da..elendig investering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det handler ikke om å ikke tåle at det svinger. Store korreksjoner og eventuelt børskrakk som kan sette verdien din ned 30-60% er ikke normale svingninger. 

Så klart vil du hente dette inn igjen med tiden. Hvis du er villig til å glemme pengene dine bort i mange tiår samtidig som du ikke bryr deg om du er ned 50%, så er fond alltids en god investering til slutt. Men for å gjøre dette må du være iskald, ha råd til det, ha hjerte til det og ellers ikke bry deg. 

Dommedagsprofeti har vært en del av børsen i all tid. Men spøkelsene som henger over børsene nå er ikke en illusjon. Det er en realitetet. Markedet er SYKT overpriset og er truet fra MANGE hold. Èn liten hendelse ute i verden nå og vi står kanskje over den største børshendelsen med påfølgende depresjon i historien.

For all del, det kan hende det ikke blir så galt. Kanskje faller vi bare 30%, og så bruker vi 2-4 år på å hente oss inn igjen. Det vil isåfall være på korreksjonsnivå. 

Og kanskje går det 1 år før fallet kommer. Hvem vet. 

Men det er det som er.... HVEM VET. Og dette er ikke tiden å late som man vet. Vi er inne i den mest overprisede og usikre børsperioden noensinne, og derfor er det ikke tiden å investere stort i fond med mindre man tenker 20-30 år fram i tid.

Det er som å kjøpe en van Gogh til 40 mill fra forhandler med en "gatepris" bare på 20 mill, der man tror maleriet vil være salgbar til 60 mill om 2 år. Kanskje får man rett, men nær garantert ikke.

Mitt budskap er: vær forsiktig, og invester i noe der du sover godt om natten - uansett hva som skjer. I et kortsiktig perspektiv (<5 år) kan faktisk høyrentekonto være det beste du gjør i din situasjon, selv om "eksperter" mener noe annet. 

Lykke til! :) 

Anonymkode: f0808...cda

Verdien var ganske betydelig ned under covid, som lammet hele verdenssamfunnet, 4 år etter er det all time high. Krigen i Ukraina, verdiene vokser, krig i Gaza, verdiene vokser, den amerikanske presidenten blir skutt, første påfølgende åpningsdag er det opp opp opp. Så kanskje du skal lette litt på humøret? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hvis man har manglende forståelse for økonomi høres vel det ut som en god idé….

Jeg ville gått for indeksfond. Med mindre jeg hadde hatt mer risikovilje + arbeidsvilje, da hadde jeg kjøpt utleieleilighet i Oslo (ikke noen andre steder). Men jeg er personlig ikke interessert i å bruke tid og energi på pengeplasseringer, og jeg liker ikke å ha alle eggene i én kurv. Så fond er løsningen for oss (vi har ca halvparten av det du eier, TS, både i eiendom og «penger»). Jeg har litt i krypto (mest bitcoin) også. 

Anonymkode: 43978...61a

Bla bla bla.

Jeg har 611000 i rente før skatt i året. Gir blaffen i grådigheten. Dette bare står der og vokser med over en halv mill i året.

Anonymkode: 44913...1a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (4 minutter siden):

Du taper jo penger hvert år da..elendig investering.

Huff og huff.

Anonymkode: 44913...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du delt pengene på sju konti, eller tar du sjansen på at ingen av bankene går under? Er kanskje ikke så farlig om et par stk konker når man har såpass :)  

Anonymkode: a309d...835

Jeg har dem fordelt, så er sikret i alle bauger og kanter.

Anonymkode: 44913...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (1 minutt siden):

Og som du sier selv - på så lang sikt lønner det seg. Det er jo bare å late som de pengene ikke finnes👍🏻

Ja historisk sett så har fond vært en god investering når vi snakker langsiktig. Hittil. Selv om sjansen er små, så er det ikke skrevet i stein at det vil bli en god investering neste 15 år.

Dot-com-bobla er et godt eksempel på det. Børsen brukte faktisk 15 år på hente inn tapet etter dot-com-bobla i år 2000 før den i 2015 nådde samme nivå. 

Finanskrisen finner du midt i - i 2007 - som brukte 5 år på å hente seg inn.

image.png.ca61f2faa952e53ea3e6354b9901f4b1.png

Kilde: https://www.nordnet.no/market/indicator/comp

Her kunne du høstet gode renteinntekter på samme summen i 15 år mens fondet hendet seg inn.

Så kan man jo se markedets overpris i betraktning:

image.png.5eff1721f76d0756e26498152f6a196c.png

Kilde: https://www.nordnet.no/market/indicator/comp

Det blir litt lotto å investere tungt i fond når man er på slike topper.

Anonymkode: f0808...cda

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (29 minutter siden):

Ser de fleste rådene går på å investere så pengene øker mest mulig. Jeg vil istedenfor råde til å investere i noe som er en investering i lykke og tilfredshet. 

Hva liker du ts, og hvilke drømmer har du? Feriested i sydlig strøk, hytte på høyfjellet, båt... Noe som øker livskvaliteten din. Kanskje blir en ny sosial arena? Noe du ønsker og drømmer om, i forhold til hvem akkurat du er og hva du liker. 

Ser poenget ditt, men det går an å gjøre begge deler. Invester i en leilighet i Oslo, lei ut og bruk inntektene derfra til å betale på et lån på en båt, hytte, etc. To fluer i et smekk. :)

Anonymkode: aada5...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bla bla bla.

Jeg har 611000 i rente før skatt i året. Gir blaffen i grådigheten. Dette bare står der og vokser med over en halv mill i året.

Anonymkode: 44913...1a7

Godt poeng. Hva som er nok er relativt. At du har 611 000,- i renteinntekter i året, altså en hel årslønn i renter, burde være "godt nok" for de aller fleste. Det er ikke om å gjøre å tjene mest mulig penger for å smykke seg med mest mulig. Det handler om hva du er tilfreds med. 

TS kan få opptil 200 000,- i renteinntekter i året. Selv om det kanskje er et tapsprosjekt i forhold til fond over 30 år, så høster likevel TS mange, mange millioner (opptil 10 mill?) i renteinntekter på disse 30 årene. Er dette bra eller dårlig? En fondsparer ville nok sagt dårlig, mens mange ville sagt at det var godt nok, bra eller meget bra alt etter. 

Tryggheten med høyrentekonto har en verdi det også, mens andre sparer i markeder som er høyrisiko.

Anonymkode: f0808...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...