Gå til innhold

Med disse ekstreme matprisene så må jeg gjøre grep - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært ubevisst på pris når jeg har handlet mat, men har likevel stort sett kjøpt det jeg liker. Men nå når ukeshandelen har gått opp flere tusener så skjønner jeg at jeg må stramme inn. Sløser ikke på godteri og sånt, kjøper selvfølgelig aldri store sjokoladeplater til 50 kr, eller smågodt og chips og sånn, men er f.esk veldig glad i ost, og har pleid å kjøpe litt fra ostedisken. Nå når det lite stykket med brie som jeg kjøpte koster 70 kr så går jo heller ikke det lenger 😞 

Har mye grønnsaker i kostholdet, og husker at bare et par år siden så fikk jeg blomkål for 10 kr på Kiwi. Nå koster den 20. 100% økning på 1 år. Husker at 1 kg poteter kunne jeg også finne veldig rimelig, nå er prisvarslet 100 kr per kilo til høsten.

Trenger tips til sunne basisvarer hvor man får i seg den næringen man skal ha. Hvordan finner dere andre basisvarer? Har begynt å bake brød selv, og det hjelper litt. Men er så glad i ost på brødskiven 😩

Anonymkode: 8e55c...a0d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ost- kjøp det som er gått ut på dato og følg med på tilbud.

Følg med på tilbud når det gjelder grønnsaker og frukt. Internasjonale butikker har enkelte sorter ofte rimelig. Noen typer er ok som fryste grønnsaker. 

Anonymkode: f2c76...e87

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du? Finnes lokale bønder som selger fra gården. Lokale "Bondens marked" osv.

Anonymkode: 7c98f...ac7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger med på tilbudsaviser i Mattilbud-appen. Frossen blomkål fra Rema koster 13 kroner-ish. Jeg fyller opp en skuff i fryseren med den når blomkålprisene er på sitt verste 😅 Såkalte innvandrerbutikker har ofte rimeligere grønnsaker og. 

Anonymkode: 16044...b1c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi kjøper bare basisvarer. Frukt, grønt, tørrvarer på internasjonale butikker. Har du noen krydder du liker kan du lage store grønnsaksgryter, kjøttgryte retter eller fiskesuppe som du kan fryse ned.

Kikertgryte og linsesuppe er veldig godt. Anbefaler mye krydder, gjerne indiske oppskrifter og med chapati ved siden av. Det blir ganske økonomisk i lengden.

Mørk sjokolade trengs ikke så mye av.

Jeg lager brød, granola, yoghurt og syltetøy selv, så melk, mel, bær og de nøttene og havregryn jeg liker :)

Anonymkode: 31873...ab3

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor mange er dere i familien, ettersom du opplever at ukeshandelen har gått opp med flere tusen? 😊

Om du har tilgang til 2-3 ulike butikkjeder og tid til å handle flere steder, kan man spare mye på å handle på tilbud. Sjekk tilbudsaviser og/eller se etter tilbud underveis i handlingen. Det det er tilbud på, tenker du ut middagsretter av. Ost holder typisk lenge på dato og ettersom du er glad i ulike oster kan du handle mange hvis det er tilbud (du gjør sikkert det fra før)

Lage stor gryte med gryterett eller suppe - middag for flere dager.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss handler vi faste basisvarer fra oda, det er grepet som har fungert best for oss. Bruker som regel fryste grønnsaker og fersk løk. Kjøper den største pakka med kyllingkjøttdeig (700 gr) og deler den i to. Da blir en slik pakke til to middager.

Utenom det vi kjøper på oda bruker jeg mattilbud-appen for å følge med på tilbud i de lokale butikkene rundt oss. Men det brukes mest til kos i helgen eller hvis vi må supplere noe  (som regel må vi ha mer brød pga begrenset plass i fryseren). Når jeg først er i butikken kikker jeg i tilbudsdisken etter gode tilbud.

Anonymkode: 8495b...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Her bruker vi rundt 12000 i måneden, mor med 2 tenåringer. Ikke inkludert mat til hund, og ikke shampo/balsam, dusj såper og bodylotion.

Ser mange ting er dyrerer, men vi vil spise sunt og variert

Anonymkode: 2f91f...fcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange kjøper du mat til når ukeshandelen har gått opp flere tusen?

Anonymkode: f1819...753

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det heter å ta grep. 
sånn til orientering. 

Anonymkode: c6f72...d7e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har byttet kjøttdeig med røde linser. Baker brød og rundstykker selv - eltefrie. Også bruker vi tunfisk noen ganger isteden for torsk. Lager grateng og salat av det. Vi bruker penger på det vi er glad i og som er sunt - og prioriterer bort det som ikke er det.

Anonymkode: 4e4fb...dd5

AnonymBruker
Skrevet

Handler det meste av maten i Sverige. 

Anonymkode: 16c6a...c46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egg og grønnsaker på Reco-ringen. Havregryn ca 20 kr for ei pakke. Frosne grønnsaker.

Anonymkode: 21812...b9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Egg og grønnsaker på Reco-ringen. Havregryn ca 20 kr for ei pakke. Frosne grønnsaker.

Anonymkode: 21812...b9d

Reko ringen er mye bra, men billig er den ikke. 

Ris er billigere enn poteter. Supper og gryter er rimelig mat. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig i Sverige, og fikk litt sjokk hvor mye billigere karbonadedeig er der i forhold til her. Det koster gjerne rundt 200kr kiloen her i Norge, mens rett over grensen kostet det 100kr kiloen. Mye annet også er mye billigere, feks Jarlsberg til 100kr kiloen. Det koster jo litt å reise dit, og kan være uaktuelt hvis du bor veldig langt unna, men hvis du har mulighet, så sparer man mye. Jeg kjøper store pakker og pakker om til mindre porsjoner hjemme og fryser ned.

Jeg følger også alltid med i disse "gått ut på dato" diskene, der kan man finne masse godt kjøtt og fisk som er helt fint. Jeg kjøper mye derfra og fryser ned.

Også er det mattilbud-appen, den er fin å ha. Og generelt være villig til å ta handelen flere steder for å spare. Holdbart-butikken er også et billig alternativ, men utvalget varierer veldig i min erfaring.

Anonymkode: f6a5a...97b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kjøper du brie når billigste gulost hos både Meny og oda koster 109kr/kg.

Anonymkode: dcc28...185

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor kjøper du brie når billigste gulost hos både Meny og oda koster 109kr/kg.

Ikke jeg som er ts, men svarer ut fra egen mening: de ostene smaker ingenting. Spiser heller sjeldnere ost enn å spise noe som ikke smaker.

Anonymkode: f2c76...e87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke jeg som er ts, men svarer ut fra egen mening: de ostene smaker ingenting. Spiser heller sjeldnere ost enn å spise noe som ikke smaker.

Anonymkodere: f2c76...e87

Men ts skriver at hen vil ha næringsrike basisvarer... og brie inneholder mye mer fett enn vanlig gulost. Kan dessuten pynte med noen paprikaringer o.l. som gir smak.

AnonymBruker
Skrevet

Flott at REMA Reitan og co kan le hele veien til banken og tripler inntektene sine. 🤮 Norge er vanskjøtt! De rike blir enda rikere, mens flere blir fattigere.

Anonymkode: e6887...234

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis grønnsaker og frukt i sesong.

Det er en vane som folk har glemt av.

Blomkålen, siden du nevnte det, faller typisk i pris mot sensommeren, når det er mye norsk blomkål som skal høstes.

Ikke spis tomatsalat i januar, når de eneste tomatene i salg enten er drevet fram i drivhus varmet av dyr strøm - eller fløyet fra andre siden av jorda.

Lær deg noen retter basert på rotgrønnsaker, som ofte er de rimeligste grønnsakene vinterstid.

Anonymkode: 2d41c...0cf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...