Pippi Lotta Skrevet 16. juli #41 Del Skrevet 16. juli Juliv skrev (9 timer siden): Poenget er vel at det faktisk foreligger en diagnose? Man setter de med diagnosen i et svært dårlig lys dersom man bruker dysleksi som en unnskyldning for å ikke kunne skrive og lese ordentlig. Jeg hadde to kollegaer av utenlandsk opprinnelse på min jobb som ikke leser eller skriver særlig bra på norsk, og de brukte dysleksi som en unnskyldning. De har forøvrig ingen lese vansker på morsmålet. Men hvorfor anklager du/dere folk for å bare late som? Forventer du at jeg skal lege frem dokumentasjon på dysleksien min for å bli "akseptert" som dyslektiker av dere? Du er klar over at dette er et anonymt forum..... Det er ikke meneskene som du MISTENKER at lyger om dysleksi som setter dyslektikere i dårlig lys. Det er alle dere som mener det er greit å anklage folk for å lyge om funksjons nedsettelse. Vi kan jo ikke gå rundt med dokumentasjon og attester bare for å vise frem og bevise dere feil liksom, og vi burde ikke trenge det heller! Hadde du gjort det samme med en person som sat i rullestol eller en svaksynt? Eller er det bare dyslektikere du føler du har en ret til å kontrollere? Og har disse kollegaene dine sakt de ikke sliter med lesing? Det at en dyslektikere leser greit i dag, trenger ikke bety at hen ikke har måttet øve mye mye mer en andre for å komme hit (og også vill kreve mye mye mer tid før hen blir gode i et nytt språk). Hva med skriving på morsmålet? Jeg har dysleksi, men sliter i dag ikke med å lese (etter veldig mye øving) bare skrive på morsmålet mitt. Fremmedspråk er alikeveld vanskelig for meg både lesing og skriving. Hvorfor skulle de lyge om dysleksi når de uansnet har en unnskyldning i at Norsk ikke er morsmålet deres? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 16. juli #42 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her bommer du jo bare på tastaturet. Det har vel ingenting med dysleksi å gjøre? Anonymkode: 6c422...586 Innimellom skjer der at det blir feil skriving pga tastaturet.. men mer ofte pga jeg ikke klarer å skrive ordentlig og jeg leser ord og tror det er riktig ..mens andre leser..er det feil... Nei det er jeg som har dysleksi ikke tastaturet mitt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 16. juli #43 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt riktig. Folk jager diagnoser som aldri før og påstår at det ikke finnes snyltere av uføretrygd. Og ingen ser sammenhengen.... Anonymkode: 6c3ff...54c Diagnose har ikke noe med å få uføretrygd... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #44 Del Skrevet 16. juli På hvilken måte blir vi manipulert? Anonymkode: 1d84a...856 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 16. juli #45 Del Skrevet 16. juli Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Men hvorfor anklager du/dere folk for å bare late som? Forventer du at jeg skal lege frem dokumentasjon på dysleksien min for å bli "akseptert" som dyslektiker av dere? Du er klar over at dette er et anonymt forum..... Det er ikke meneskene som du MISTENKER at lyger om dysleksi som setter dyslektikere i dårlig lys. Det er alle dere som mener det er greit å anklage folk for å lyge om funksjons nedsettelse. Vi kan jo ikke gå rundt med dokumentasjon og attester bare for å vise frem og bevise dere feil liksom, og vi burde ikke trenge det heller! Hadde du gjort det samme med en person som sat i rullestol eller en svaksynt? Eller er det bare dyslektikere du føler du har en ret til å kontrollere? Og har disse kollegaene dine sakt de ikke sliter med lesing? Det at en dyslektikere leser greit i dag, trenger ikke bety at hen ikke har måttet øve mye mye mer en andre for å komme hit (og også vill kreve mye mye mer tid før hen blir gode i et nytt språk). Hva med skriving på morsmålet? Jeg har dysleksi, men sliter i dag ikke med å lese (etter veldig mye øving) bare skrive på morsmålet mitt. Fremmedspråk er alikeveld vanskelig for meg både lesing og skriving. Hvorfor skulle de lyge om dysleksi når de uansnet har en unnskyldning i at Norsk ikke er morsmålet deres? Det er tydelig at du kan lese og skrive utmerket. Det blir veldig klart når noen bruker dysleksi som en unnskyldning for dårlige lese- og skriveferdigheter, og når noen faktisk har dysleksi. Denne tråden handler om de som «skylder» på dysleksi. Mine tidligere kollegaer hadde ingen interesse for å lære seg å lese norsk, og derfor løy de. De kunne ikke sette sammen to bokstaver eller lese et eneste ord. Du, som faktisk har dysleksi, burde være mest frustrert over de som bruker din diagnose som unnskyldning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 16. juli #46 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, som med alle andre. Jeg kan også bomme på tastaturet. Leser jeg det på nytt, så ser jeg det. Leser jeg ikke, så ser jeg det ikke. Har vel fremdeles ikke noe med dysleksi å gjøre. Bare en bom alle kan gjøre. Anonymkode: 6c422...586 Nettopp! Når du leser det du har skrevet feil så vil du se du har gjort feil, det er forskjellen på deg og mange med dysleksi. Jeg sliter med å gjenkjene at noe er skrevet feil.... Selv om jeg ALTID leser gjenom det jeg har skrevet mange ganger før jeg poster det på KG, så vet jeg at det slipper mye feil gjenom fordi hode mitt bare ikke ser det og jeg reter ofte på ting senere når jeg leser gjenom det på ny og jeg plutselig legger merke til noe. Dette handler ikke om at jeg ikke leser gjenom teksten minst 4 ganger for å kontrollere (for det gjør jeg), men at jeg ikke greier å gjenkjene feilene altid. Resten av inlege dit er bare tull og uvitenhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 16. juli #47 Del Skrevet 16. juli mommyaka skrev (7 minutter siden): Diagnose har ikke noe med å få uføretrygd... Selvsagt må man ha diagnose for å få uføretrygd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 16. juli #48 Del Skrevet 16. juli Juliv skrev (1 minutt siden): Selvsagt må man ha diagnose for å få uføretrygd. Nei... arbeidsevne...du får ikke bare uføretrygd bare for at du eks har angst..eller depresjon 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 16. juli #49 Del Skrevet 16. juli mommyaka skrev (Akkurat nå): Nei... arbeidsevne...du får ikke bare uføretrygd bare for at du eks har angst..eller depresjon Du får ikke uføretrygd uten en diagnose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 16. juli #50 Del Skrevet 16. juli Juliv skrev (5 minutter siden): Du får ikke uføretrygd uten en diagnose. Du må ha nedsatt 50 prosent eller mer nedsatt arbeidsevne...det du får uføretrygd for...og ja for at det ofte ligger sykdom bak. Da ville jeg fått uføretrygd nå og ikke gått 2 år på aap..jeg har en diagnose 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #51 Del Skrevet 16. juli mommyaka skrev (3 timer siden): Diagnose har ikke noe med å få uføretrygd... Poenget med innlegget er tankegangen til folk. Anonymkode: 6c3ff...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 16. juli #52 Del Skrevet 16. juli (endret) Juliv skrev (8 timer siden): Det er tydelig at du kan lese og skrive utmerket. Tusen takk, så hygelig skrevet av deg! Juliv skrev (8 timer siden): Det blir veldig klart når noen bruker dysleksi som en unnskyldning for dårlige lese- og skriveferdigheter, og når noen faktisk har dysleksi. Det er jo ikke det? Man trenger jo bare å lese i denne tråden for å se hvor lite mange forstår av hva dysleksi er eller hvilke utfordringer det gir. De som utreder for dysleksi har lang utdaning og hver utredning tar tid med flere tester. Så du kan selfølgelig ikke utrede noen gjenom KG eller lignende! Juliv skrev (8 timer siden): Denne tråden handler om de som «skylder» på dysleksi. Den handler om å mistenkeliggjøring av dyslektikere. Det går utover oss som har dysleksi. Nå har jeg aldri møtt noen jeg har mistenkt for å lyge på seg dysleksi heller. Juliv skrev (8 timer siden): Mine tidligere kollegaer hadde ingen interesse for å lære seg å lese norsk, og derfor løy de. De kunne ikke sette sammen to bokstaver eller lese et eneste ord. Så de fortalte deg aldri at de hadde lett for å lese og skrive på morsmålet sitt? Du så dem bare lese på morsmålet sitt og tenkte det beviste noe? Det gjør det ikke. Selv leser jeg greit på morsmålet mitt (men litt senere en gjenomsnit), men det tok mye øvelse og lang tid før jeg kom hit. Det er ingen selfølge at jeg hadde orket å bruke årevis på og lære meg et nytt skrift språk om jeg flyttet til et nytt land, er heller ikke sikkert jeg hadde vært i stand til å gjøre det nå som jeg er eldre (språk og læring er mye lettere for barn en voksne). Så jeg forstår ikke hva det er som får deg til å tro disse dyslektikerene lyger. Juliv skrev (8 timer siden): Du, som faktisk har dysleksi, burde være mest frustrert over de som bruker din diagnose som unnskyldning. Har som sakt aldri møtt noen slike, så det blir jo veldig hypotetisk. Det som frustrerer meg er folk som åpenbart mangler innsikt i en diagnose, men alikeveld føler seg berettiget til å bedømme de som har den. Forstår ikke hvorfor det er greit å beskylde folk for å lyge på seg funksjonsnedsettelse eller hevde det er manipulerende og informere om dysleksi. Hadde det vært greit å behandle rullestolbrukere eller svaksynte på samme måte? Endret 16. juli av Pippi Lotta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #53 Del Skrevet 16. juli Som TS har jeg nå sett jeg har blitt tolket dithen at jeg beskylder folk for å "fake" en diagnose, og at denne tråden er en hets av dyslektikere. Feil! Flere har heldigvis skjønt poenget mitt. Av tusenvis her på KG med dysleksi kan jeg ikke ta stilling til om noen har en diagnose eller ikke. Akkurat som i det virkelige liv. Denne tråden er ikke en hets mot dyslektikere. Jeg har heller ikke sett andre innlegg med spydigheter. Der i mot ser jeg flere som har oppfattet det slik. Folk som føler seg angrepet. Leseforståelse? Hensikten min med tråden var å fokusere på de få som med en dårlig oppførsel (som ikke er en følge av diagnosen) egentlig bare setter andre tilsvarende i et dårlig søkelys. Anonymkode: e600d...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli #54 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): En ting jeg lurer på; har ikke dyslektikere hjelpemiddel som feks. en mer avansert stavekontroll? Har en venn på FB som har dysleksi og som nesten daglig legger ut innlegg om hva hun har foretatt seg. Skriver innimellom at hun har dysleksi og skriver dårlig, men hva er poenget liksom? Virker som hun syns det er sjarmerende når det nesten er litt irriterende. Det må da være hjelpemiddel tilgjengelig? 2024 liksom... Anonymkode: 6c422...586 Jo, det finnes vel noe. Men må si at vi i 2024 ikke er komt særlig langt. Datteren min har dysleksi. Siste året på barneskolen var topp, da brukte hun pc og startet med retteprogram. Så kom hun på ungdomsskolen, der var det ingen hjelp å få. Fikk problemer med retteprogrammet, lærerne kunne ikke hjelpe. Var i kontakt med ppt, der ble vi avvist. Brukte mye tid på dette. På vgs dreit de i hele greia. Nå er hun lærling i anleggsbransjen, klarer seg svært bra i jobben, men er drit dårlig på å skrive. Anonymkode: b3c61...91c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 16. juli #55 Del Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som TS har jeg nå sett jeg har blitt tolket dithen at jeg beskylder folk for å "fake" en diagnose, og at denne tråden er en hets av dyslektikere. Feil! Flere har heldigvis skjønt poenget mitt. Av tusenvis her på KG med dysleksi kan jeg ikke ta stilling til om noen har en diagnose eller ikke. Akkurat som i det virkelige liv. Denne tråden er ikke en hets mot dyslektikere. Jeg har heller ikke sett andre innlegg med spydigheter. Der i mot ser jeg flere som har oppfattet det slik. Folk som føler seg angrepet. Leseforståelse? Hensikten min med tråden var å fokusere på de få som med en dårlig oppførsel (som ikke er en følge av diagnosen) egentlig bare setter andre tilsvarende i et dårlig søkelys. Anonymkode: e600d...6b2 Jeg tolker ikke tråden din som hets, tvert imot! Jeg kjenner igjen den dårlige oppførselen du beskriver🤦🏼♀️. Det de med dysleksi kanskje ikke forstår i denne tråden, er at når noen bruker dysleksi som en unnskyldning uten å ha det, undergraver det de reelle utfordringene som personer med dysleksi står overfor. Dette kan føre til at dysleksi ikke blir tatt på alvor, og at de som virkelig trenger hjelp, ikke får den nødvendige støtten. Å bruke dysleksi som en unnskyldning kan også bidra til stigmatisering av personer med dysleksi. Dette kan føre til at folk ser på dysleksi som en svakhet eller en unnskyldning for latskap, i stedet for en legitim lærevanske som krever forståelse og tilrettelegging. Det er synd at mange i denne tråden nekter å innse at disse menneskene faktisk finnes.😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli #56 Del Skrevet 17. juli kvinne guiden skrev (På 15.7.2024 den 23.26): Noen er bare dårlige til å skrive, de har ikke dysleksi for det BobbySocks skrev (På 16.7.2024 den 9.55): All dårlig oppførsel unnskyldt med diagnose ødelegger for andre med diagnosen. Dette. Anonymkode: b2c55...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli #57 Del Skrevet 18. juli Jeg har ingen statistikk, men mine erfaringer tyder på at folk med dysleksi har en tendens til å vise mindre forståelse for andre menneskers uttrykk for frustrasjon. Dette har vel noe med empati å gjøre eller... Anonymkode: e600d...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli #58 Del Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ingen statistikk, men mine erfaringer tyder på at folk med dysleksi har en tendens til å vise mindre forståelse for andre menneskers uttrykk for frustrasjon. Dette har vel noe med empati å gjøre eller... Anonymkode: e600d...6b2 Nei det er vel litt vanskelig å finne statistikk over egne fordommer Anonymkode: f7156...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli #59 Del Skrevet 18. juli Ikke undervurder andre menneskers erfaringer. De kan ofte stemme. Anonymkode: e600d...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. juli #60 Del Skrevet 18. juli Mine skrivefeil skyldes vanligvis slurv på tastaturet, og at jeg er dårlig til å ordlegge meg. Jeg ville ikke brukt begrepet dysleksi som unnskyldning, Det er også noen som unnskylder glemsomhet som alzheimer light, og det er akkurat like dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå