Gå til innhold

Folk som skjuler seg bak dysleksi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uoppmerksomhet, dårlig konsentrasjon, impulsivitet eller hva...

Mange av disse skylder på dysleksi, og vi andre lar oss manipulere.

Et eksempel her på KG. Jeg spurte en bruker om hen i det hele tatt hadde lest HI på fem setninger siden svaret var helt bak mål.

Da ble jeg truet med rapportering siden hen hadde dysleksi. Akkurat som  om jeg kjenner diagnosene til brukerne her.

Sånne folk driter ut andre med samme diagnose. Hva synes du?

Anonymkode: e600d...6b2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Link til denne tråden?

Anonymkode: bb4d3...75d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uoppmerksomhet, dårlig konsentrasjon, impulsivitet eller hva...

Mange av disse skylder på dysleksi, og vi andre lar oss manipulere.

Et eksempel her på KG. Jeg spurte en bruker om hen i det hele tatt hadde lest HI på fem setninger siden svaret var helt bak mål.

Da ble jeg truet med rapportering siden hen hadde dysleksi. Akkurat som  om jeg kjenner diagnosene til brukerne her.

Sånne folk driter ut andre med samme diagnose. Hva synes du?

Jeg har dysleksi og noe som hetter spesifikke språkvansker.  Som gjør til tider at jeg desverre kan tolke en setning feil til tider.

De med kun dysleksi kan også slite med å tolke hele tekster. Så jeg ser selv at hvis en tråd blir lang, mye frem og tilbake osv. Blir det rot og jeg ofte ikke svarer. Men kan allikevel misforstå. 

Dysleksi går ikke bare på rettskriving. Er ofte mer komplisert går også på avkoding av tekst 

Anonymkode: 23413...69c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Link til denne tråden?

Tråden ble moderert, så dette forsvant.

Kommenter heller det generelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har dysleksi og noe som hetter spesifikke språkvansker.  Som gjør til tider at jeg desverre kan tolke en setning feil til tider.

De med kun dysleksi kan også slite med å tolke hele tekster. Så jeg ser selv at hvis en tråd blir lang, mye frem og tilbake osv. Blir det rot og jeg ofte ikke svarer. Men kan allikevel misforstå. 

Dysleksi går ikke bare på rettskriving. Er ofte mer komplisert går også på avkoding av tekst 

Jepp jeg har også dysleksi...jeg sliter med å skrive feil ord og feil måte.

Jeg leser ting på andre måter og dermed jan det vøre ar jeg svarer feil.

Måten jeg skriver på kommer ofte ut feil...har blitt kastet ut av 2 jente grupper på Facebook da de mente jeg var kvass og mente stygge ting...mrm det var ikke noe jeg var klar over om måten jeg skrev svar på kunne tolkes feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette skjønner jeg godt.

Kan det forklare noe med at enkelte med dysleksi svarer på hundre tråder på en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tråden ble moderert, så dette forsvant.

Kommenter heller det generelle.

Når du kommer med en påstand og et konkret eksempel og spiller hele hi på dette eksempelet ditt er det helt ok å spørre etter  dette mener jeg. 

Nå er det bare påstanden din hengende i luften.

Viss du hadde ønsket kommentarer på det generelle kunne du også laget en generell tråd om det.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette skjønner jeg godt.

Kan det forklare noe med at enkelte med dysleksi svarer på hundre tråder på en dag?

Fordi vi kan forsatt lese og skrive...og noen tråder er enklere å følge med på en andre...og lettere å forstå og svare pp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på; har ikke dyslektikere hjelpemiddel som feks. en mer avansert stavekontroll? Har en venn på FB  som har dysleksi og som nesten daglig legger ut innlegg om hva hun har foretatt seg. 

Skriver innimellom at hun har dysleksi og skriver dårlig, men hva er poenget liksom? Virker som hun syns det er sjarmerende når det nesten er litt irriterende. Det må da være hjelpemiddel tilgjengelig? 2024 liksom...

Anonymkode: 6c422...586

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å manipulere og fortele at jeg har dysleksi? Den logikken gikk over hode mitt altså.....

Hva ønsker du deg egentlig TS? Et KG eller internet hvor bare folk som er helt A4 får lov å skrive ting? Dyslektikere og andre som sliter med skriving skal utestenges? Det er faktisk frivillig å lese her inne, er det jeg skriver for dårlig kan du hoppe over det! 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du bør sette deg inn i hva dysleksi er, før du uttaler deg. Det finnes ulike former for dysleksi. Fonologisk dysleksi, ortografisk dysleksi og dobbel-defekt dysleksi. 

Fonologiske vansker (å huske språklyder) og ortografiske vansker (vansker med hurtig gjenkjenning av ord). Med dobbel- defekt dysleksi har man gjerne både fonologiske og ortografiske vansker.

Og joda det finnes mange hjelpemidler for dysleksi. Det som gjerne hjelper er jo bokstavinnlæring, stavekontroll, tekstbehandlingsprogrammer, høyttlesing og repetert lesing. Men det kreves MYE øving.

Anonymkode: d8578...d59

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne guiden

Noen er bare dårlige til å skrive, de har ikke dysleksi for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En ting jeg lurer på; har ikke dyslektikere hjelpemiddel som feks. en mer avansert stavekontroll? Har en venn på FB  som har dysleksi og som nesten daglig legger ut innlegg om hva hun har foretatt seg. 

Skriver innimellom at hun har dysleksi og skriver dårlig, men hva er poenget liksom? Virker som hun syns det er sjarmerende når det nesten er litt irriterende. Det må da være hjelpemiddel tilgjengelig? 2024 liksom...

Nei ikke alle. Jeg har ikke program. Men begge ungdommene i huset ar  de har fått programmet på evig tid.

Jeg søkte fikk avslag fordi jeg ikke gikk på skole, men arbeidsgiver kunne søke.

Prøver å bruke ordbok/retteprogrsmet på Word og tlf, men pga de retteprogrsmmene i Word og på tlf er ikle tilpasset dysleksi så blir det feil allikevel. For de et ikke lagt opp slik sim de som er for de med dysleksi og avkodinger

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det stemmer godt med mine erfaringer med flere med selvdiagnosert dysleksi og adhd. Særlig kvinner rundt 60. Hver eneste gang noen av de har fått kritikk eller spørsmål rundt noe de sa og gjorde så kommer det bortforklaringer og unnskyldninger om at de ikke fortjener å bli stilt spørsmål til fordi "min far skrek til meg når jeg var liten", "jeg har nettopp vært i begravelse til min mor, har du ikke empati med meg??!!"

Jeg tror det er flere som har selvdiagnosert seg og som bruker det som unnskyldning i enhver situasjon istedenfor å ta ansvar for egne handlinger, enn de som faktisk har en reell diagnose. For jeg kjenner flere som har fått papirer fra spesialist på å ha diagnosene og som ikke oppfører seg slik dramatisk, hverken skriftlig eller muntlig.

Anonymkode: ea801...902

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er hjelpemidler tilgjengelig. På alle tastaturer på pc og telefon er det staveprogrammer. Jeg har en fetter som har dysleksi og det har aldri vært problem med å skrive meldinger eller mailer. Ikke bruker han det som en unnskyldning heller og har oppnådd god utdannelse og gode jobber til tross for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvinne guiden skrev (5 minutter siden):

Noen er bare dårlige til å skrive, de har ikke dysleksi for det

NETTOPP.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker du bør sette deg inn i hva dysleksi er, før du uttaler deg. Det finnes ulike former for dysleksi. Fonologisk dysleksi, ortografisk dysleksi og dobbel-defekt dysleksi. 

Fonologiske vansker (å huske språklyder) og ortografiske vansker (vansker med hurtig gjenkjenning av ord). Med dobbel- defekt dysleksi har man gjerne både fonologiske og ortografiske vansker.

Og joda det finnes mange hjelpemidler for dysleksi. Det som gjerne hjelper er jo bokstavinnlæring, stavekontroll, tekstbehandlingsprogrammer, høyttlesing og repetert lesing. Men det kreves MYE øving.

Anonymkode: d8578...d59

Her bekrefter du at de kvinnene jeg kjenner som er dramatiske ihvertfall ikke har dysleksi. For muntlige samtaler har de ingen problemer med, ei heller å lese saksdokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er hjelpemidler tilgjengelig. På alle tastaturer på pc og telefon er det staveprogrammer. Jeg har en fetter som har dysleksi og det har aldri vært problem med å skrive meldinger eller mailer. Ikke bruker han det som en unnskyldning heller og har oppnådd god utdannelse og gode jobber til tross for det.

Hun jeg snakker om kunne lett skrevet rett, eller mer rett, med en stavekontroll. Forstår ikke hvorfor hun skriver uten hjelpemiddel når det er tilgjengelig. Blir for dumt syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den tråden jeg tror du snakker om og syns ikke svaret/rådet var dårlig. Var et bra forslag personen kom med og jeg vet at det stemmer at personen har dysleksi. Personen har blitt mobbet ut av KG flere ganger og jeg håper ikke det skjer igjen. Du nevner uoppmerksomhet, dårlig konsentrasjon og impulsivitet, det kan komme av ting det også, bla. ADHD både uoppmerksom og hyperaktiv type. Som oftest er det en grunn til at folk misforstår/kommer med i dine øyne "dårlige" svar. Greit at noen ikke gidder å lese HI ordentlig, men det gjelder ikke alle. Folk flest misforstår ikke med vilje og de færreste gjørs på å skrive feil. 

Anonymkode: c59d4...c4d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (16 minutter siden):

Hvordan er det å manipulere og fortele at jeg har dysleksi? Den logikken gikk over hode mitt altså.....

Hva ønsker du deg egentlig TS? Et KG eller internet hvor bare folk som er helt A4 får lov å skrive ting? Dyslektikere og andre som sliter med skriving skal utestenges? Det er faktisk frivillig å lese her inne, er det jeg skriver for dårlig kan du hoppe over det! 

Dette.

Er riktig svar i tråden, hvis man leser HI korrekt. Slutt å være så pertentlige.

Går selvfølgelig fint an å spørre hva folk mener hvis de skriver noe rart som svar, men man trenger heller ikke lage en tråd hvor man spekulerer i om folk har det de sier de har. Du har jo laget en tråd hvor du påstår folk juger. Det går jo ikke an å kommunisere da heller, hvis man ikke tror på den man diskuterer med. Det er enklere å forholde seg til dyslektikere enn til mistenksomme mennesker.

Anonymkode: 67b6d...214

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...