Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke prøvd og bli gravide men tok en test i dag, 9dpo og der var det en strek (tok test fordi jeg har skjent på andre type «smerter» i magen og en kvalme de siste dagene) Har blandede følelser.. vi skulle prøve når den minste er nærmere 2 år, men han er som overskriften sier 10mnd. 
Er det for tidlig for han og få ett søsken? Eller vil det bare bli fint? 

hva er din erfaring med to så tette? Og Hvordan er det og gå gravid/føde så «tett» etter ett haste keisersnitt? 

Elsker den lille gutten min mer enn alt annet, og ville vente pga jeg vil at han skal forstå litt av det

setter pris på alle svar og meninger! Både på godt og vondt!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Rosa_panter skrev (57 minutter siden):

Vi har ikke prøvd og bli gravide men tok en test i dag, 9dpo og der var det en strek (tok test fordi jeg har skjent på andre type «smerter» i magen og en kvalme de siste dagene) Har blandede følelser.. vi skulle prøve når den minste er nærmere 2 år, men han er som overskriften sier 10mnd. 
Er det for tidlig for han og få ett søsken? Eller vil det bare bli fint? 

hva er din erfaring med to så tette? Og Hvordan er det og gå gravid/føde så «tett» etter ett haste keisersnitt? 

Elsker den lille gutten min mer enn alt annet, og ville vente pga jeg vil at han skal forstå litt av det

setter pris på alle svar og meninger! Både på godt og vondt!

Etter et KS sier de at det regnes som ok og føde igjen minimum 18mnd etter KS. Mange blir gravide raskere etter KS også og det går fint. De som blir gravide tidlig etter KS får gjerne noe oppfølging pga noe økt risikoer - men ØKT risiko betyr ikke at det skjer. Det er en minimal økt risiko. Syns generelt de er svært lite flinke til å opplyse kvinner etter KS om hvor lenge de bør vente, risikoer etc. Snakk med lege/jordmor om det. Bekymrer du deg, ber du om time til samtale på sykehuset så får du all info, råd og veiledning du behøver der. Det gjorde jeg. 

Man kan oppleve noe smerter i KS arr under graviditeten når arrvevet strekkes. Dette kan starte ganske tidlig i graviditeten. Jeg kjente det fra rundt uke 14.  

2 tette er helt supert syns jeg, har 2 tette som er planlagt tette. Men hvordan det blir er jo super individuelt og umulig å sammenligne med andre. Det er fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller både for barn og forelder. Men generelt sett så går det nok helt fint. 

Anonymkode: 92a38...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to som det er 18 mnd mellom og hadde keisersnitt på begge. Du skriver hastesnitt, men var det vannrett snitt? Isåfall hadde jeg samme type snitt og kan melde om at det var helt ukomplisert ift arr/sår. Barna er kjempegode venner og leker kjempefint sammen. Jeg ser hvor mye flere de har av hverandre når de er såpass tette. Det finnes også en storebror som er 3,5 år eldre enn mellomst, og der er det veldig lite leking. Mulig det er tilfeldig, men jeg tror det er bedre for de som er såpass tette.

Anonymkode: f9f99...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre at det bør gå 1 år. Jeg fikk også et haste keisersnitt, men uten komplikasjoner. 

Så vil du beholde barnet, så går nok sikkert 10 måneder helt fint. Hør med lege. 

Det vil selvfølgelig bli full rulle med 2 små, men tenk hvilket forhold de får, tin tross for at den lille ikke forstår så mye. 

Det trenger ikke heller nødvendigvis være så flott med 2-3 år eldre den første tiden, da det kan bli preget mer med sjalusi enn når han ennå er så liten. Tror jeg iallefall! 

Anonymkode: 0d542...1ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 18måneder mellom mine. Hadde hastekeisersnitt med første, fødte vaginalt med andre. 

Hadde ingen ekstra oppfølging grunnet tidligere keisersnitt. Hadde ligg oppfølging fordi jeg ble skremt av første svangerskap som endte i keisersnitt grunnet lite liv. 

Anonymkode: 4371e...ade

AnonymBruker
Skrevet

Samme situasjon her! Men vi prøvde da. Hadde haste ks på første, håper på planlagt ks nå pga omstendighetene sist. Legen sa ikke noe om ekstra oppfølging, bare en forløsningssamtale på sykehuset. 

Gleder meg over to tette! 

Anonymkode: 55d7c...383

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste jeg kjenner hvor livmoren revnet under fødselen, var ei som ventet i flere år etter første keisersnitt. Tror eldste var 5 år. Det er jo det som er risikoen da, at livmoren kan revne under fødselen og da kan både mor og barn dø. De gikk fint med mor og barn i det tilfellet jeg kjenner til. Kjenner også til flere som har to tette hvor første ble født med keisersnitt og andre ble født med alt fra hastekeisersnitt til planlagt keisersnitt til vaginalt, uten at livmoren har revnet. 

Anonymkode: 1381b...14c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to så tette barn, begge tatt med hastekeisersnitt. Det gikk fint her. Koselig og slitsomt med to tette. De har mye glede og krangling sammen. 

Anonymkode: 200be...098

Skrevet

Det er litt over to år mellom mine, hadde hastesnitt med første (vannrett, pent snitt men måtte fort ut i uke 32) fødte vaginalt andre gangen, ingen komplikasjoner ifht snittet (litt vondt pga arrvev som skulle strekkes, og har ikke følelse i huden rundt snittet idag

Skrevet
Summeer skrev (20 timer siden):

Det er litt over to år mellom mine, hadde hastesnitt med første (vannrett, pent snitt men måtte fort ut i uke 32) fødte vaginalt andre gangen, ingen komplikasjoner ifht snittet (litt vondt pga arrvev som skulle strekkes, og har ikke følelse i huden rundt snittet idag

Hvordan ble arret under graviditet nr to? Ble det strekt etc eller holdt det seg «fint»?

AnonymBruker
Skrevet
Rosa_panter skrev (13 timer siden):

Hvordan ble arret under graviditet nr to? Ble det strekt etc eller holdt det seg «fint»?

Ikke meg du spurte, men har 18måneder mellom mine barn, så ble gravid når eldste var 9måneder. 

Til meg ser arret ut som før svangerskapet, men jeg fikk strekkmerker i det området. Første svangerskapet fikk jeg ikke strekkmerker.

Skrevet

Jeg har ingen strekkmerker i det hele tatt, unntatt ett lite opp fra piercingen i navlen

har så lite, rett og pent arr at det ble bemerket av både leger, jordmødre og på fødestua under fødsel 😆ingen trodde på at det var hastesnitt med tvillinger. Jeg tror det ble så pent fordi jeg var 23 år, og det var to kvinnelige kirurger som nok var opptatt av estetikken også 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke meg du spurte, men har 18måneder mellom mine barn, så ble gravid når eldste var 9måneder. 

Til meg ser arret ut som før svangerskapet, men jeg fikk strekkmerker i det området. Første svangerskapet fikk jeg ikke strekkmerker.

Fikk du det pga arret eller ble magen større med nr to? 

Skrevet
Summeer skrev (5 timer siden):

Jeg har ingen strekkmerker i det hele tatt, unntatt ett lite opp fra piercingen i navlen

har så lite, rett og pent arr at det ble bemerket av både leger, jordmødre og på fødestua under fødsel 😆ingen trodde på at det var hastesnitt med tvillinger. Jeg tror det ble så pent fordi jeg var 23 år, og det var to kvinnelige kirurger som nok var opptatt av estetikken også 😉

Ahhh, jeg har piercing selv men den holdt seg faktisk helt fint! Og fikk ingen strekk merker selv! 
oohhh, det er bra! Mitt er egt ganske ålreit, er en rett strek som bleker mer og mer. Men så fint og høre at du ikke fikk strekkmerker med den 2 graviditeten!

AnonymBruker
Skrevet
Rosa_panter skrev (3 timer siden):

Fikk du det pga arret eller ble magen større med nr to? 

Det vet jeg ikke. Følte magen var større med nummer 2, men jeg lå under på SF-målet med nummer 2 og på gjennomsnittet med nummer 1. 

Men har inntrykk av at strekkmerker kan ha med genetikk å gjøre. Noen får lettere strekkmerker enn andre, men fikk kun strekkmerker i området rundt arret.

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker 2 tette, og jeg hadde hastekeisersnitt på første grunner svangerskapsforgiftning. Snakker nylig med jordmor om temaet og hun samt noen leger sier det er ok, men veldig grenseland, å prøve på nr 2 etter 8 mnder.

Jeg er redd for å vente siden jeg er 35 nå, og vi slet i flere år med å bli gravid pga pcos. Derfor velger vi å starte så tidlig som forsvarlig mulig å prøve. Altså 8 mnder etter snitt.

Anonymkode: bfd1a...a0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...