Hanne35 Skrevet 15. juli 2024 #1 Skrevet 15. juli 2024 Lurer på hva folk mener skiller forelskelse, begjær og det å faktisk elske noen? Hva er definisjonen på de ulike tingene? Sliter selv med å skille. Har vært i ett langt forhold hvor det fysiske begjæret har vært det sentrale hvor det til slutt har blitt en psykeklig hekt. Tross er vi ganske ulik men "bestevenner" for det. Men har aldri klart å sette henne og følelsene hennes 100% først og hun mener det er fordi jeg ikke vet hva å elske noen er. Så lurer på hvor folk mener grensene går mellom de ulike tingene.. Kjør debatt! 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Skrevet 15. juli 2024 Hm, jeg tror heller ikke jeg vet hva det betyr å elske noen. Kun fysisk begjær holder iallfall ikke. En forelskelse er jo en salig blanding av hormoner i sving, og den går jo over. Når det går over, og man fremdeles begjærer hverandre og ser på hverandre som sin nærmeste venn samtidig, da er man kanskje inne på det å elske noen? Anonymkode: fffd3...20f 1
Helene1982 Skrevet 15. juli 2024 #3 Skrevet 15. juli 2024 Jeg tenker at forelskelse er når man er fascinert av noen. Man blir glad når de tar kontakt, du ser bare deres gode sider og man er en blanding av usikker, livredd og lykkelig. Begjær handler om det fysiske og handler om at man vil ha sex med personen. Når man elsker noen, er det en blanding av følelsen man har om sin beste venn - Du tør å være deg selv rundt dem, og ser også at den andre personen ikke er feilfri. Men dere bygger hverandre opp og er bedre sammen. Og dere ser på hverandre som snacks. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #4 Skrevet 16. juli 2024 Forelskelse i starten av et forhold, der su rødmer når du får meldinger og hjertebank når han ringer. Men du elsker ikke noen med hele hjertet under en forelskelse. Jeg har vært gift med mannen min i mange år ig har voksne barn sammen. Jeg elsker mannen min fra det dypeste i meg. han er min livspartner, bestevenn og mitt alt Anonymkode: dfdbd...a99 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #5 Skrevet 16. juli 2024 Begjær er kåtskap og fascinasjon. Forelskelse er å ville ha noen intenst og romantisk, og å se alt de gjør i et rosa lys. Å elske noen er å ville vite alt om hvem de er, dele hvem en selv er, og ha et fullt og variert liv sammen som både seksuelle partnere, nære venner og "partners in crime". En har ryggen til hverandre, ikke bare i senga men i alle livets situasjoner. Ofte deler man verdier og syn på livet. Anonymkode: da723...657 2
Stiigen Skrevet 16. juli 2024 #6 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hm, jeg tror heller ikke jeg vet hva det betyr å elske noen. Kun fysisk begjær holder iallfall ikke. En forelskelse er jo en salig blanding av hormoner i sving, og den går jo over. Når det går over, og man fremdeles begjærer hverandre og ser på hverandre som sin nærmeste venn samtidig, da er man kanskje inne på det å elske noen? Anonymkode: fffd3...20f Jeg har sett en del videoer av forholdsguru Teal Swann i det siste. Hun sier veldig mye som ressonerer, og som føles sant. Som at det å være forelsket i en annen person ofte ikke handler om den andre personen, men mer om deg selv og hva den andre personen kan gjøre for deg. Hun coachet blandt annet en dame som var sammen med en fyr. Når denne damen skullet ta et skårblikk på forholdet innså hun at hun likte han fordi han hadde status, mye penger , og kunne ta vare på henne...men når hun så for seg å være med samme fyren uten de tingene så var det helt uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #7 Skrevet 16. juli 2024 For meg finnes det mange former for kjærlighet, samme med begjær. Man kan elske en venn, sin familie, sitt kjæledyr. Man kan også elske sin kjæreste. Kjærligheten er ubetinget, som en forlengelse av deg sel, en del av deg og forbundet med dyp sorg om man mister dem. Begjær er lyst i den sterkeste form. Det kan være lysten på et annet menneske, lysten på viten, på ting, og ellers hva enn det måtte være. En forelskelse er som en psykose, hvor kropp og sinn skriker etter nærhet med et annet spesifikt menneske. Man blir besatt av alt som er bra med dette mennesket, og blind for alt som ikke er bra. Man håper det skal skli over i kjærlighet. Magen kribler, hjertet banker, og tankene vender stadig tilbake til denne vidunderlige personen. Anonymkode: fc151...1b8
Irak Skrevet 16. juli 2024 #8 Skrevet 16. juli 2024 1. Først så kommer begjær der man får lyst på en person seksuelt. Dette kan fungere som livets krydder. 2. Så kommer ofte forelskelsen der man blir oppslukt, og man kan føle nesten at man blir rusa av den. Man går litt sånn rundt i en lykkeboble bare. 3. Å elske tenker jeg betyr at man elsker dem på godt og vondt. At man setter dem foran seg selv. Og er man heldig så både begjærer man, er forelsket i og elsker samtidig. Så lurer jeg på.... Kan man elske flere? Er det mulig? Er det flere grader av kjærlighet?
Irak Skrevet 16. juli 2024 #9 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For meg finnes det mange former for kjærlighet, samme med begjær. Man kan elske en venn, sin familie, sitt kjæledyr. Man kan også elske sin kjæreste. Kjærligheten er ubetinget, som en forlengelse av deg sel, en del av deg og forbundet med dyp sorg om man mister dem. Begjær er lyst i den sterkeste form. Det kan være lysten på et annet menneske, lysten på viten, på ting, og ellers hva enn det måtte være. En forelskelse er som en psykose, hvor kropp og sinn skriker etter nærhet med et annet spesifikt menneske. Man blir besatt av alt som er bra med dette mennesket, og blind for alt som ikke er bra. Man håper det skal skli over i kjærlighet. Magen kribler, hjertet banker, og tankene vender stadig tilbake til denne vidunderlige personen. Anonymkode: fc151...1b8 Så fint du beskriver det 🤗.
Surpomp Skrevet 16. juli 2024 #10 Skrevet 16. juli 2024 Hanne35 skrev (10 timer siden): Lurer på hva folk mener skiller forelskelse, begjær og det å faktisk elske noen? Hva er definisjonen på de ulike tingene? Sliter selv med å skille. Har vært i ett langt forhold hvor det fysiske begjæret har vært det sentrale hvor det til slutt har blitt en psykeklig hekt. Tross er vi ganske ulik men "bestevenner" for det. Men har aldri klart å sette henne og følelsene hennes 100% først og hun mener det er fordi jeg ikke vet hva å elske noen er. Så lurer på hvor folk mener grensene går mellom de ulike tingene.. Kjør debatt! Tenker at dette kun er stadier i et forhold under utvikling. Forelsket er første stadium, gjerne i ung alder hvor erfaringen er minimal. Begjær er neste stadium, hvor begge har åpnet opp for tøylesløs sex Elske noen kan man snakke om når man har bestemt seg for å stifte familie Når alle disse stadiene blekner etter noen år, går man inn i et periode hvor respekt, samarbeid og ansvarsfølelse er mest viktig.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #11 Skrevet 16. juli 2024 Surpomp skrev (13 minutter siden): Tenker at dette kun er stadier i et forhold under utvikling. Forelsket er første stadium, gjerne i ung alder hvor erfaringen er minimal. Begjær er neste stadium, hvor begge har åpnet opp for tøylesløs sex Elske noen kan man snakke om når man har bestemt seg for å stifte familie Når alle disse stadiene blekner etter noen år, går man inn i et periode hvor respekt, samarbeid og ansvarsfølelse er mest viktig. Min erfaring er at begjær ikke trenger å henge sammen med en forelskelse, men at en forelskelse alltid henger sammen med begjær. At det er først når forelskelsen demper seg man virkelig lærer hverandre å kjenne. At det er fra forelskelsens slutt man kan begynne å kjenne på kjærlighet - noe som er et valg man må ta. For det er for mange en gedigen nedtur når forelskelsen legger seg. Men klarer man å huske på at dette mennesket er i stand til å vekke slike sterke følelser i en, så kan man oppleve denne forelskelsen flere ganger gjennom et langt forhold. Noe som innebærer at man faktisk velger kjærligheten og dyrker den aktivt Anonymkode: fc151...1b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå