Gå til innhold

Noen som har erfaring med DNB Global Indeks A?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"Hva syns dere om fondet x?"

"Kjøp sølv!"

just dont be that guy….

Anonymkode: bb4ad...cf7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan ikke du være så snill å gå inn på f.eks. TAVEX sin hjemmeside. Her kommer spotpris på gull og sølv opp. I ruten til sølvpris kan du for eksempel trykke på utvikling siste 3 år. Da vil det stå verdistigning på hele 58,3%. Vet ikke hva fondet ditt har steget med på 3 år? Skal du ta ut/bruke midlene må du betale full skatt av gevinsten. Skatt på gevinst av sølv: 0kr.

Anonymkode: c3096...ea1

Slapp av litt med de sølvmyntene nå da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Petra200 skrev (16 minutter siden):

Slapp av litt med de sølvmyntene nå da?

Er det ikke mulig å få et seriøst svar her da? Dere kan slappe like mye av sjøl, dere i denne fondsmafiaen som skryter men som ikke klarer å si hva dere har i gevinst av f.eks. 100.000,- på 3 år. Skulle være greit for dere å regne ut? Trekk så i fra ca. 38% skatt av gevinsten ved relasjon. Så kan vi sammenligne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Håper jeg finner denne knappen da😊 Hvilket fond ville du valgt da? Nordnet eller KLP? 

Anonymkode: 4bf2c...ec8

Velg det fondet som koster minst. 

Utover det så kan det være flere faktorer som påvirker valget ditt, slik som referanseindeks, tracking difference og utseende til nettbanken.

Lykke til med sparing.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, ser at det er så mange som sparer i fond her, så jeg prøver å sette meg inn i det selv nå. Jeg bruker DNB av gammel vane (ikke det lureste, jeg vet, men jeg føler meg trygg med den banken). Så når jeg blar meg gjennom fondene ser jeg at DNB Global Indeks A har en lav årlig kostnad (0,20), god avkastning og en helt midt på treet risiko. Noen som har erfaring med det fondet, eller andre fond hos DNB (fortrekker å forholde meg til kun én bank)? Det er ikke snakk om veldig store summer jeg ønsker å investere... 

På forhånd takk for svar :) 

Anonymkode: 6036f...33f

Skjermdump.

Mitt Global index A, siste 12 mnd.

IMG_8695.jpeg

Anonymkode: 0444e...5f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville satt pengene på høyrentekonto konto med 5+% fram til nyttår og sett litt hvilken vei markedet tar etter november. Veldig mye usikkerhet nå på ALLE plan. Timing is everything når det kommer til aksjer og fond!! Aldri feil å ha tørt krutt tilgjengelig på kort varsel.... 

Anonymkode: 920c2...fa3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mener du at du har tjent 775% fortjeneste på 10 år? Sparte du en million for ti år siden, så er du blitt mangemillionær i dag? Gratulerer!

Ja, om man satt en million i DNB Teknologi A for nøyaktig 10 år siden ville man hatt 8,75 millioner i dag. Før skatt da, etter skatt blir det omkring 6 millioner. Fortsatt en pen sum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det ikke mulig å få et seriøst svar her da? Dere kan slappe like mye av sjøl, dere i denne fondsmafiaen som skryter men som ikke klarer å si hva dere har i gevinst av f.eks. 100.000,- på 3 år. Skulle være greit for dere å regne ut? Trekk så i fra ca. 38% skatt av gevinsten ved relasjon. Så kan vi sammenligne?

DNB Teknologi A, som jeg har nevnt flere ganger, har gått drøye 70% siste 3 år. Ca. 45% etter skatt og skjermingsfradrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (43 minutter siden):

DNB Teknologi A, som jeg har nevnt flere ganger, har gått drøye 70% siste 3 år. Ca. 45% etter skatt og skjermingsfradrag. 

O.K. Så kom det endelig et fornuftig svar. Liten grunn til å mobbe meg for å snakke om edelt metall kanskje? Spotpris på sølv for tre år siden kontra spotpris i dag viser gevinst på 60,77% Tilsvarende for gull: 68,43% (skattefritt) Hvorfor snakke ned meg og andre som sparer i real money ? Et krakk, og deres papir-penger er null verdt, gull og sølv har alltid verdi, husk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

O.K. Så kom det endelig et fornuftig svar. Liten grunn til å mobbe meg for å snakke om edelt metall kanskje? Spotpris på sølv for tre år siden kontra spotpris i dag viser gevinst på 60,77% Tilsvarende for gull: 68,43% (skattefritt) Hvorfor snakke ned meg og andre som sparer i real money ? Et krakk, og deres papir-penger er null verdt, gull og sølv har alltid verdi, husk det!

Uten mat har selv edelt metall ingen verdi…. Man kan ikke spise penger, og du får heller ikke solgt dette dyrebare sølvet ditt om det ikke finnes en kjøper. Da er plutselig det eneste du eier noen klumper av sølv. 

Jeg skjønner at du er overbevist om at du er den nye Kaptein Sabeltann eller noe. Det er greit. Men ærlig talt - det går an å oppføre seg. Du fremstår som en krypto-frelst besserwisser i denne tråden, og svarer altså ikke engang på det TS lurer på, du kommer bare inn med egeninteressen din. Opprett heller din egen tråd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uten mat har selv edelt metall ingen verdi…. Man kan ikke spise penger, og du får heller ikke solgt dette dyrebare sølvet ditt om det ikke finnes en kjøper. Da er plutselig det eneste du eier noen klumper av sølv. 

Jeg skjønner at du er overbevist om at du er den nye Kaptein Sabeltann eller noe. Det er greit. Men ærlig talt - det går an å oppføre seg. Du fremstår som en krypto-frelst besserwisser i denne tråden, og svarer altså ikke engang på det TS lurer på, du kommer bare inn med egeninteressen din. Opprett heller din egen tråd. 

Så la meg være kaptein Sabeltann da. Trodde seriøst at det var takhøyde nok til å høre/godta andres meninger og sparemåter i vårt demokratiske samfunn? Hva er problemet ditt med min "oppførsel"? Har jeg såret din mening eller noe? Godtar du ikke at andre har andre meninger? Og helt seriøst: I en skikkelig krise får jeg kjøpt MYE mer for mine sølvpenger en du for dine fondspenger! Spør hvem du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Global indeks A er et bra fond! Jeg sparer i det og Nordnet teknologi indeks😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, la oss se på sølv da.

Du har politisk dvs. skattemessig risiko ved alle former for sparing. Det er enkelt å endre og å oppfinne nye skatt for politikken. Når for mange sparer i sølv, så blir skatten fort debatt. Dessuten får du skjerming og utsatt skatt ved aksjefonds. Gitt at avkastningen over tid er bedre i en global indeksfond, så innhentes skatt ganske fort ved langsiktig sparing.

Når det gjelder mynter, så har jo du problemet med transport og oppbevaring. Dette er en risikofaktor som gjerne ikke prises korrekt inn i avkastningen det gir. 

Jeg vil ikke anbefale mynter for vanlig sparing, fordi sølv er like svingete som en global indeksfond, med noe ekstra risiko på toppen av det hele. 

---

Jeg sammenlignet forholdet mellom risiko og avkastning mellom MSCI World (global indeksfond), gull og sølv en stund tilbake. Tidsrommet er de siste tiårene så vi betrakter et ganske så stort tidsrom.

1) Gull
Volatilitet: 16%
Max Drawdown: -49%

2) Sølv
Volatilitet: 28%
Max Drawdown: -74%

3) MSCI World (global indeksfond)
Volatilitet: 15%
Max Drawdown: -55%

Sølv er på ingen måte mindre risikoutsatt enn globale indeksfonds.

Hva med kriser da?

Når aksjemarkedet er i en krisefase kan det til og med observeres at mange flytter verdiene sine til gull og sølv. Jeg sammenlignet gull og sølv sin avkastning når markedet kræsjet fra sitt høyeste punkt til sitt laveste punkt. La oss plukke 5 eksempler og studere de litt nærmere.

1) Kræsj vår '22:
Tidsrom: 31.12.2021 til 30.09.2022
Gull: -9%
Sølv: -18%
MSCI World: -26%

2) Koronakræsj '20:
Tidsrom: 31.12.2019 til 31.03.2020
Gull: +4%
Sølv: -22%
MSCI World: -21%

3) Finanskrisen '07 - '09:
Tidsrom: 31.10.2007 til 31.03.2009
Gull: +15%
Sølv: -11%
MSCI World: -52%

4) DotCom Bubble '00 - '03:
Tidsrom: 31.03.2000 til 31.03.2003
Gull: +21%
MSCI World: -48%

5) Kræsj '89 - '90:
Tidsrom: 31.12.1989 til 30.11.1990
Gull: -5%
Sølv: -21%
MSCI World: -20%

MEN ..

Den omvendte effekten kan observeres i oppgangstider. Her kan du observere noe veldig spennende. Generelt er avkastningen for gull og sølv MYE lavere i momentet. Det er MEGET problematisk når en ønsker å holde det litt lenger. 

Sølv kan ha enorm tap i forhold til en vanlig global indeksfond over tid. Dermed lite egnet for en lengre strategi over tiår.

Har du lang horisont så virker det egentlig mer greit å sitte stille i båten med en global indeksfond. Hvorfor burde jeg som småsparer flytte verdier til gull og sølv? Jeg ønsker jo ikke følge med og drive spekulasjon om jeg må flytte verdiene eller ikke. Avkastningen innhenter seg etter krisen og jeg får avkastning for risikoen tatt. At jeg tok en bunn underveis har ingen ting å si.

Investert i sølv så mister jeg verdifull momentum etter krisetider, historisk sett, og da går jeg glipp av mye avkastning. Gitt høyere risiko sølv gir, så er indeksfondet klart en vinner når det gjelder forholdet av risiko og avkastning. 

--- 

Shmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 hours ago, -jk- said:

Avkastning er (veldig) mye viktigere enn kostnad, etter min mening. Jeg betaler gjerne 0,84% ekstra i årlig kostnad om det gir meg 6% ekstra avkastning. Og det er nettopp 6% årlig som er forskjellen mellom disse fondene de siste 10 år (775% på 10 år gir 24% årlig mens 439% på 10 år gir 18% årlig).

Men det er nok greit å spre seg over flere fond.  

Det er selvsagt isolert sett sant. Men nå  gir ikke høyere kostnader økt forvente avkastning. Så det derfor lønner det seg å minimere kostnadene.

At det finnes tilfeller hvor enkelte har tjent på dyre fond endrer ikke på det. Det finnes også folk som har vunnet i Lotto, men det betyr ikke at Lotto-kuponger er en god investering. 

Anonymkode: 70fcc...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville satt pengene på høyrentekonto konto med 5+% fram til nyttår og sett litt hvilken vei markedet tar etter november. Veldig mye usikkerhet nå på ALLE plan. Timing is everything når det kommer til aksjer og fond!! Aldri feil å ha tørt krutt tilgjengelig på kort varsel.... 

Anonymkode: 920c2...fa3

Regelen er vel "time in the market beats timing the market". Det er svært vanskelig å time så det er bedre å bare hele tiden være i markedet enn å prøve å time når toppen og bunnen er.  Om man har en stor pengesum kan det også være lurt å spre kjøpene, salgene over tid for å minimere risikoen for å kjøpe på topp og selge på bunn. 

Anonymkode: 70fcc...1a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 22.18):

Hei, ser at det er så mange som sparer i fond her, så jeg prøver å sette meg inn i det selv nå. Jeg bruker DNB av gammel vane (ikke det lureste, jeg vet, men jeg føler meg trygg med den banken). Så når jeg blar meg gjennom fondene ser jeg at DNB Global Indeks A har en lav årlig kostnad (0,20), god avkastning og en helt midt på treet risiko. Noen som har erfaring med det fondet, eller andre fond hos DNB (fortrekker å forholde meg til kun én bank)? Det er ikke snakk om veldig store summer jeg ønsker å investere... 

På forhånd takk for svar :) 

Anonymkode: 6036f...33f

Hvorfor vurderer du personlig erfaring fra tilfeldige på nett som viktigere og mer troverdig enn statistikk? 

Anonymkode: ac609...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Schmuhu skrev (8 timer siden):

Ok, la oss se på sølv da.

Du har politisk dvs. skattemessig risiko ved alle former for sparing. Det er enkelt å endre og å oppfinne nye skatt for politikken. Når for mange sparer i sølv, så blir skatten fort debatt. Dessuten får du skjerming og utsatt skatt ved aksjefonds. Gitt at avkastningen over tid er bedre i en global indeksfond, så innhentes skatt ganske fort ved langsiktig sparing.

Når det gjelder mynter, så har jo du problemet med transport og oppbevaring. Dette er en risikofaktor som gjerne ikke prises korrekt inn i avkastningen det gir. 

Jeg vil ikke anbefale mynter for vanlig sparing, fordi sølv er like svingete som en global indeksfond, med noe ekstra risiko på toppen av det hele. 

---

Jeg sammenlignet forholdet mellom risiko og avkastning mellom MSCI World (global indeksfond), gull og sølv en stund tilbake. Tidsrommet er de siste tiårene så vi betrakter et ganske så stort tidsrom.

1) Gull
Volatilitet: 16%
Max Drawdown: -49%

2) Sølv
Volatilitet: 28%
Max Drawdown: -74%

3) MSCI World (global indeksfond)
Volatilitet: 15%
Max Drawdown: -55%

Sølv er på ingen måte mindre risikoutsatt enn globale indeksfonds.

Hva med kriser da?

Når aksjemarkedet er i en krisefase kan det til og med observeres at mange flytter verdiene sine til gull og sølv. Jeg sammenlignet gull og sølv sin avkastning når markedet kræsjet fra sitt høyeste punkt til sitt laveste punkt. La oss plukke 5 eksempler og studere de litt nærmere.

1) Kræsj vår '22:
Tidsrom: 31.12.2021 til 30.09.2022
Gull: -9%
Sølv: -18%
MSCI World: -26%

2) Koronakræsj '20:
Tidsrom: 31.12.2019 til 31.03.2020
Gull: +4%
Sølv: -22%
MSCI World: -21%

3) Finanskrisen '07 - '09:
Tidsrom: 31.10.2007 til 31.03.2009
Gull: +15%
MSCI World: -52%

4) DotCom Bubble '00 - '03:
Tidsrom: 31.03.2000 til 31.03.2003
Gull: +21%
MSCI World: -48%

5) Kræsj '89 - '90:
Tidsrom: 31.12.1989 til 30.11.1990
Gull: -5%
Sølv: -21%
MSCI World: -20%

MEN ..

Den omvendte effekten kan observeres i oppgangstider. Her kan du observere noe veldig spennende. Generelt er avkastningen for gull og sølv MYE lavere i momentet. Det er MEGET problematisk når en ønsker å holde det litt lenger. 

Sølv kan ha enorm tap i forhold til en vanlig global indeksfond over tid. Dermed lite egnet for en lengre strategi over tiår.

Har du lang horisont så virker det egentlig mer greit å sitte stille i båten med en global indeksfond. Hvorfor burde jeg som småsparer flytte verdier til gull og sølv? Jeg ønsker jo ikke følge med og drive spekulasjon om jeg må flytte verdiene eller ikke. Avkastningen innhenter seg etter krisen og jeg får avkastning for risikoen tatt. At jeg tok en bunn underveis har ingen ting å si.

Investert i sølv så mister jeg verdifull momentum etter krisetider, historisk sett, og da går jeg glipp av mye avkastning. Gitt høyere risiko sølv gir, så er indeksfondet klart en vinner når det gjelder forholdet av risiko og avkastning. 

--- 

Shmuhu

Nå var det vel ikke du som kommenterte meg her tidligere, men la oss bli ferdige og ikke begynne å krangle det blir for dumt. Bare noen fakta slik at du kan forstå/akseptere mitt ståsted. Jeg er for lengst pensjonist og har IKKE lang horisont på min sparing. NETTOPP derfor solgte jeg,- ja nettopp mine fond for tre år siden for å ta ned risiko (risiko 6 av 7 på rating). Halvparten inn på høyrentekonto, og ca. 40% av totalen i sølv/gullmynt for omkring tre år siden. Disse er lagret trygt på hemmelig sted og kun min kone vet om dette. Overhode ikke noe jeg går rundt og bærer på. Så har da verdien på disse steget med 60,7 og 68,4% siden da. Jeg kan dra inn til mynthandler på dagen og selge til dagens spot om jeg ønsker uten å utløse skatt (fikk for øvrig en gedigen restskatt da jeg solgte fond). Så er det,- og det er viktig å få fram,- min personlige men også svært mange andres mening at sølv/gullpris vil bli en sky rocket i tiden som kommer. Nok å nevne Petro dollar (les Saudi arabia) presidentvalg og uro i USA. Enorm statsgjeld, Brics, krig og uro, og en dollar som kan bli veldig lite verdt. Hva gjør finansfolk da? Jo som du sier rømmer til sikre havner. Hva skjer med gull/sølv da tror du? Selvfølgelig vil jeg være rask og selge når dette stiger, om jeg ikke treffer toppen er ikke så farlig da min profitt likevel blir stor. Viktig å ikke vente til det går nedover igjen selvfølgelig. Er klar over at det kan svinge kraftig, men rimelig sikker på at det skal mye høyere først. Så får du bare være uenig med meg, men slik er planen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå var det vel ikke du som kommenterte meg her tidligere, men la oss bli ferdige og ikke begynne å krangle det blir for dumt. Bare noen fakta slik at du kan forstå/akseptere mitt ståsted. Jeg er for lengst pensjonist og har IKKE lang horisont på min sparing. NETTOPP derfor solgte jeg,- ja nettopp mine fond for tre år siden for å ta ned risiko (risiko 6 av 7 på rating). Halvparten inn på høyrentekonto, og ca. 40% av totalen i sølv/gullmynt for omkring tre år siden. Disse er lagret trygt på hemmelig sted og kun min kone vet om dette. Overhode ikke noe jeg går rundt og bærer på. Så har da verdien på disse steget med 60,7 og 68,4% siden da. Jeg kan dra inn til mynthandler på dagen og selge til dagens spot om jeg ønsker uten å utløse skatt (fikk for øvrig en gedigen restskatt da jeg solgte fond). Så er det,- og det er viktig å få fram,- min personlige men også svært mange andres mening at sølv/gullpris vil bli en sky rocket i tiden som kommer. Nok å nevne Petro dollar (les Saudi arabia) presidentvalg og uro i USA. Enorm statsgjeld, Brics, krig og uro, og en dollar som kan bli veldig lite verdt. Hva gjør finansfolk da? Jo som du sier rømmer til sikre havner. Hva skjer med gull/sølv da tror du? Selvfølgelig vil jeg være rask og selge når dette stiger, om jeg ikke treffer toppen er ikke så farlig da min profitt likevel blir stor. Viktig å ikke vente til det går nedover igjen selvfølgelig. Er klar over at det kan svinge kraftig, men rimelig sikker på at det skal mye høyere først. Så får du bare være uenig med meg, men slik er planen min.

Du snakker om en kortsiktig strategi. Den er grei. Hvorfor tror du at TS bør tenke like kortsiktig som deg?

Om en leser hovedinnlegget, så handler ikke tråden om tidshorisont eller noko annet enn fond. TS ønsker enkelt og greit få kunnskap om hva slags erfaring folk har gjort ved å investere i DNB Global Indeks.

Hvordan passer den kortsiktige sølv debatten din inn her?

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (30 minutter siden):

Du snakker om en kortsiktig strategi. Den er grei. Hvorfor tror du at TS bør tenke like kortsiktig som deg?

Om en leser hovedinnlegget, så handler ikke tråden om tidshorisont eller noko annet enn fond. TS ønsker enkelt og greit få kunnskap om hva slags erfaring folk har gjort ved å investere i DNB Global Indeks.

Hvordan passer den kortsiktige sølv debatten din inn her?

Schmuhu

Skal ta på meg den! Begynner å bli gammel vet du! Saken er den at det var i et lignende tema på dette forumet jeg egentlig var inne og skrev litt. Så gikk det vel en dag eller noe før jeg var inne igjen, og i farta kom jeg inn på dette temaet uten å sjekke at det var riktig. Beklager den. Uansett,- om noen leser hvordan sparingen min er oppe i det her, så er det bare et bidrag til en litt annen måte å tenke sparing på (Alder, kortsiktig, osv.) Men fond er jeg ferdig med, og det håper jeg du forstår etter dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...