Gå til innhold

Noen som har erfaring med DNB Global Indeks A?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ser at det er så mange som sparer i fond her, så jeg prøver å sette meg inn i det selv nå. Jeg bruker DNB av gammel vane (ikke det lureste, jeg vet, men jeg føler meg trygg med den banken). Så når jeg blar meg gjennom fondene ser jeg at DNB Global Indeks A har en lav årlig kostnad (0,20), god avkastning og en helt midt på treet risiko. Noen som har erfaring med det fondet, eller andre fond hos DNB (fortrekker å forholde meg til kun én bank)? Det er ikke snakk om veldig store summer jeg ønsker å investere... 

På forhånd takk for svar :) 

Anonymkode: 6036f...33f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, ser at det er så mange som sparer i fond her, så jeg prøver å sette meg inn i det selv nå. Jeg bruker DNB av gammel vane (ikke det lureste, jeg vet, men jeg føler meg trygg med den banken). Så når jeg blar meg gjennom fondene ser jeg at DNB Global Indeks A har en lav årlig kostnad (0,20), god avkastning og en helt midt på treet risiko. Noen som har erfaring med det fondet, eller andre fond hos DNB (fortrekker å forholde meg til kun én bank)? Det er ikke snakk om veldig store summer jeg ønsker å investere... 

Hadde heller satset på sikrere måter å spare på i disse tider.

Anonymkode: c3096...ea1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hatt 60% prosent oppgang siste tre år, vært veldig bra! Noe av det er pga krona, da, men generelt er globalt indeksfond veldig trygge og lure, og dette har vært supert.

Anonymkode: 879e3...96f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Alle globale indeksfond har så og si helt lik avkastning, så det er det årlige gebyret som har noe å si. 0.20 % er ganske bra vil jeg si. Indeksfond stiger i snitt rundt 8 % hvert år, og er en relativt sikker og god måte å spare på uten at man trenger kunnskaper om aksjemarkedet.

Du finner en sammenligning av ulike indeksfond her https://www.forbrukerradet.no/fond/indeksfond

Som du ser ligger laveste gebyret på 0.18 %, så det du har funnet er helt kurrant!

Endret av Toast
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Toast skrev (10 minutter siden):

Alle globale indeksfond har så og si helt lik avkastning, så det er det årlige gebyret som har noe å si. 0.20 % er ganske bra vil jeg si. Indeksfond stiger i snitt rundt 8 % hvert år, og er en relativt sikker og god måte å spare på uten at man trenger kunnskaper om aksjemarkedet.

Du finner en sammenligning av ulike indeksfond her https://www.forbrukerradet.no/fond/indeksfond

Som du ser ligger laveste gebyret på 0.18 %, så det du har funnet er helt kurrant!

Gjør som dere vil, men vær klar over at gevinst må beskattes. Jeg kjøpte fysisk REAL MONEY i form av sølvmynter i begynnelsen av mars. "Gevinst" i dag ved salg er omkring 38%. Skattefritt. Slår alle fond ned i støvleskaftet..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjør som dere vil, men vær klar over at gevinst må beskattes. Jeg kjøpte fysisk REAL MONEY i form av sølvmynter i begynnelsen av mars. "Gevinst" i dag ved salg er omkring 38%. Skattefritt. Slår alle fond ned i støvleskaftet..

Hvor kjøper man disse sølvmyntene, og hva slags sølvmynter er det snakk om? Er det snakk om fysiske sølvmynter som man bestiller, får tilsendt og deretter også må selge fysisk? Sorry, er helt noob... 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt dette fondet i 7 år og har hatt gjennomsnittlig avkastning på 17%. Det er det fondet jeg har som går desidert best.

Anonymkode: db082...b2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor kjøper man disse sølvmyntene, og hva slags sølvmynter er det snakk om? Er det snakk om fysiske sølvmynter som man bestiller, får tilsendt og deretter også må selge fysisk? Sorry, er helt noob... 

Bare gjør narr av oss du. Jeg eier ekte penger/metall. "FIAT PAPER" er null verdt i en krise. Ja, du får kjøpt sølvmynt bl.a. i Oslo. Til og med garanterer de å kjøpe tilbake til dagens spotpris. Denne er til info 38% høyere en i begynnelsen av mars..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare gjør narr av oss du. Jeg eier ekte penger/metall. "FIAT PAPER" er null verdt i en krise. Ja, du får kjøpt sølvmynt bl.a. i Oslo. Til og med garanterer de å kjøpe tilbake til dagens spotpris. Denne er til info 38% høyere en i begynnelsen av mars..

Okay, okay, slapp av. Jeg gjør ikke narr, jeg var oppriktig nysgjerrig... 

TS 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okay, okay, slapp av. Jeg gjør ikke narr, jeg var oppriktig nysgjerrig... 

TS 

Helt greit, man må bare ikke bli blendet av bare paper money. I utrygge tider er ekte penger/metall det sikreste. Les Maple Leafs eller American Eagle. Sikre investeringer og fysisk deilig å ha noen slike mynter liggende i safen.

AnonymBruker
Skrevet

Å kjøpe gull/sølv (fysisk) er noe man bør gjøre med i beste fall en begrenset del av pengene man skal investere. Så ikke la deg lure av Mr Sølvmynt over her. Ikke legg alle eggene i samme kurv.
DNB Global Indeks er et godt valg, og prisen er ok. Du kan komme bittelitt lavere for andre fond andre steder (for eksempel Kron), men det er ikke mye å spare. 

Anonymkode: 4045c...fa5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en del stående i DNB Teknologi A, det fondet har gått over 30% hittil i år. Godt fornøyd med det. Bra historisk avkastning også, 186% siste 5 år og 775% siste 10 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lav avkastning sammenlignet med dedikert aksjeinvestering, men helt greit dersom man ikke ønsker å sette seg inn i aksjeverdenen og kontinuerlig holde seg oppdatert. 

Anonymkode: d9ac6...391

Skrevet

Jeg støtter at et globalt indeksfond vil være bedre og mer spredt enn sølvmynter. Ved å kjøpe DNB fondet så er du faktisk investert i de bedriftene som driver med råstoff blant annet.

DNB er et solid valg men jeg vil dog alltid ta en vurdering av det billigste tilbudet. Sist jeg sjekket var husets indeksfond hos Kron billigst.

Vær obs på at sparing i fond er langsiktig. De pengene burde stå der i 15år og helst litt til.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

• Liker 2
Skrevet (endret)

Fin å ha 😎

Endret av katties
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er et fint fond å ha! Ikke så lenge siden jeg kjøpte der, men på de tre årene jeg har hatt dette har jeg hatt en avkastning på 47,19%. 

Vil anbefale å se nærmere på DNB Teknologi A, over 70% avlastning på tre år der. Eller KLP AksjeGlobal Indeks P, over 40% avkastning der også de siste tre årene.

Anonymkode: 19ea1...432

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er Storebrand indeks - alle markeder bra?

Anonymkode: 27ca8...c9a

Skrevet

Jeg har spart i dette fondet i mange år og vært fornøyd med avkastningen og at gebyret er lavt.

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (2 timer siden):

Jeg støtter at et globalt indeksfond vil være bedre og mer spredt enn sølvmynter. Ved å kjøpe DNB fondet så er du faktisk investert i de bedriftene som driver med råstoff blant annet.

DNB er et solid valg men jeg vil dog alltid ta en vurdering av det billigste tilbudet. Sist jeg sjekket var husets indeksfond hos Kron billigst.

Vær obs på at sparing i fond er langsiktig. De pengene burde stå der i 15år og helst litt til.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

Jeg har sett at du har en del peiling på dette med globale indeksfond. Jeg sparer litt i Nordnet sitt globale indeksfond hos Nordnet, og litt i KLP sitt globale indeksfond hos KLP. Er det noe poeng å ha to såpass like fond? Bør jeg like gjerne flytte det ene over til det andre, og samle alt et sted?

Anonymkode: 4bf2c...ec8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man får også fradrag for tap så skattegreia betyr ikke noe. Man kan f.eks. kjøpe med gearing for å øke eksponering og om man taper får man tilbake 38% uansett. Med ASK må man heller ikke skatte av gevinst før man tar ut fra konto, så man får "renters rente" så lenge det står.

Fysisk sølv er vanskelig å omsette i Norge. I andre land er det mer tradisjon for slikt og man kan kjøpe og selge på dagen til spotpris.

Anonymkode: 04e11...944

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...