Gå til innhold

Barn alene hjemme på natta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tre barn der eldste er 15 år og yngste 10 år, er det uansvarlig at de er hjemme alene noen netter i uken (pga jobb)?

Anonymkode: d1aa0...f6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker tenåringer sover tungt og ikke kan få med seg om noe skulle skje med 10-åringen. Usikker på om jeg hadde turt det. 

Anonymkode: dcb7e...96a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt en 15 åring ansvaret for 2 andre barn på nattestid på fast basis nei.  

Hva hvis de blir syk? Hva hvis det brenner? Hva hvis det er innbrudd? Listen er lang...

Anonymkode: c42ee...c74

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fast basis tenker jeg er ugreit. En natt i ny og ne tenker jeg er helt i orden. 

Anonymkode: 31e19...923

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ugreit. De er i en oppfinnsom alder med mobil. 

Anonymkode: 0e32d...bfa

Skrevet

Noen netter i uken? Hvor mange er det? Nei, ikke her i huset. 

AnonymBruker
Skrevet

Var barnevakt for flere barn på en gang mellom 2-10 år som 16-åring. Tidene forandres ser jeg🫣😂 

Ville vurdert femtenåringen og modenhet…

Anonymkode: f42f0...7e0

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var barnevakt for flere barn på en gang mellom 2-10 år som 16-åring. Tidene forandres ser jeg🫣😂 

*flere barn en hel helg flere ganger i året

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spør her, TS. Du får så mange rare/negative/hysteriske svar. 

Vurder om det er OK for deg og din familie. Du kjenner barna dine best selv.

Og har dere ikke noe valg pga jobb, så har dere ikke noe valg ❤️

Anonymkode: 292f1...ef4

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet

Synes det blir for stort ansvar på 15 åringen og det er heller ikke riktig ovenfor 15 åringen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Det er ikke 15 åringen som har fått barn. Det er ikke riktig å legge dette ansvaret over på ungdommen. 

Anonymkode: ab883...6c9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tre barn der eldste er 15 år og yngste 10 år, er det uansvarlig at de er hjemme alene noen netter i uken (pga jobb)?

Anonymkode: d1aa0...f6d

Synes den eldste det er greit da? De kan jo sikkert ringe deg hvis det er noe. Jeg hadde sikkert gjort det samme. 

Anonymkode: 2791d...951

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke opp til kg å bedømme.
Hva sier 15 åringen? 
Har dere noen i nærheten i tilfelle det blir noe? (Allier dere ned nabo eller noe) 

Anonymkode: ab909...94a

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hvordan dagens barn og unge kommer til å bli når de blir voksne, når foreldrene syr puter under armene deres. De tørr ikke å la barna sine ta ansvar selv for noe, og det bidrar ikke akkurat til mestring og selvstendighet. 

Det må være noe galt om ikke en ungdom på 15 år ikke  klarer å ta vare på seg selv og to yngre søsken på natt. 15 åringer bor på hybler også, og kan de bo på hybler alene så klarer de vel fint å være hjemme alene om natta hos sine foreldre. 

• Liker 15
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (17 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan dagens barn og unge kommer til å bli når de blir voksne, når foreldrene syr puter under armene deres. De tørr ikke å la barna sine ta ansvar selv for noe, og det bidrar ikke akkurat til mestring og selvstendighet. 

Det må være noe galt om ikke en ungdom på 15 år ikke  klarer å ta vare på seg selv og to yngre søsken på natt. 15 åringer bor på hybler også, og kan de bo på hybler alene så klarer de vel fint å være hjemme alene om natta hos sine foreldre. 

Har jo lest om tilfeller hvor barna ikke får være alene en helg når de er 18 engang så. 

Anonymkode: ab909...94a

Skrevet

Hvis 15-åringen er komfortabel med å passe yngre søsken så ser jeg ikke noe galt med det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket med tenåringen din og hørt med de om de synes det er greit, og om det er et ansvar de kan ta. Og ha klare avtaler om hvem man kan ringe eller hvor man kan gå om det skulle skje noe. De sover vel på denne tiden uansett.

Nå skal jeg ikke si at dette er ideelt, men jeg passet mitt 5 år gamle søsken når jeg var 10, men det begynner å bli en stund siden

Anonymkode: 51169...847

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var og barnevakt fra jeg var 12 hadde jeg ansvar helg for 3  barn i alderen 2 til 5 år.

Men i dag er barn ikke oppdratt til å klare seg selv litt en gang. Kansje de klarer når de er 18.

Mange steder må de faktisk flytte når de er 16. Men det er og for tidlig for mange

Anonymkode: bfaed...6d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En gang i tiden var 14-15 åringer voksne og dro ut i arbeidslivet.

I dag kan de ikke en gang være alene hjemme virker det som 🤪

TS kun du kan svare på hva din 15 åring kan eller ikke kan gjøre. Ikke minst viktig å høre om 15 åringen selv synes det er greit.

Anonymkode: c1f4b...16a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (34 minutter siden):

Forskjell på å være alene på hybel og sove og hjemme og passe på at to mindre legger seg også. Og de to mindre har muligens lyst til å være lenge oppe. 

Anonymkode: 0e32d...bfa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...