Gå til innhold

Er det virkelig så ille å slanke seg litt i graviditeten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er mange motsetninger på dette feltet. De fleste fagfolk fraråder å slake seg eller gå ned i vekt i svangerskapet, samtidig anbefales sunn kost og trening, og de fleste som går ned i vekt pga kvalme og oppkast blir betrygget med at baby får det han skal. 

Jeg spiser sunt og trener til vanlig, men har en bmi på rundt 27. I graviditet er jeg motivert til å spise enda sunnere, droppe unødvendig snacks baby ikke har behov for, fortsette treningen og selvfølgelig droppe alkohol. Dette fører jo naturlig med seg et vekttap over tid, og jeg ser ikke helt hvordan det skal være skadelig.

Noen tanker? Eller kan jeg trygt gjøre det selvom jeg vet det medfører vekttap.

Anonymkode: 48ce8...5cc

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok stor forskjell på å slanke seg bevisst med kaloriunderskudd og sånt og det å spise sunt og trene som vanlig.

Anonymkode: 021b0...824

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Å holde seg aktiv og spise sunt er bra. Aktivt slanke seg for å gå ned i vekt er ikke bra

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fosteret tar den næringen den trenger (forutsatt at det er noe næring å ta). 

Problemet er ikke det, men at når du mister fettvev, så frigjøres det miljøgifter fra fettvevet ditt - som går over i fosteret. 

Så jo mer du går ned, jo mer kvikksølv, bly, DDT osv får fosteret ditt i seg. 

Selv gikk jeg ned 15kg i svangerskapet, og vet at eldstemann dermed har mye høyere verdier av disse stoffene enn hun hadde hatt dersom jeg ikke hadde spydd sånn. Og det er en uggen følelse. 

Anonymkode: cb991...b96

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spise sunt og være aktiv, men å ligge i kaloriunderskudd for å GÅ NED I VEKT burde du gjort før du ble gravid. Eventuelt etterpå. 9mnd går fort (regner med at det er mindre, siden du vet at du er gravid) 

Anonymkode: 93e81...4b9

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er ikke det, men at når du mister fettvev, så frigjøres det miljøgifter fra fettvevet ditt - som går over i fosteret. 

Selv gikk jeg ned 15kg i svangerskapet, og vet at eldstemann dermed har mye høyere verdier av disse stoffene enn hun hadde hatt dersom jeg ikke hadde spydd sånn. Og det er en uggen følelse. 

Dette kjære ts.

Snakk med lege/hs for å få informasjon og faglig vurdering av din situasjon. Hva er verst for deg og barnet? Evt miljøgifter eller din bmi? Er det andre faktorer som spiller inn og gjør at det ene veier mye tyngre enn det andre? Fagfolk er bedre enn kg.

Anonymkode: 1e12a...165

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jepp. Men det er jo ikke noe de kan gå rundt og si til gravide som spyr og allerede føler seg elendige.

Anonymkode: 95cb4...371

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jepp. Men det er jo ikke noe de kan gå rundt og si til gravide som spyr og allerede føler seg elendige.

Selvsagt ikke. 

Men derimot til de som bevisst slanker seg. 

Som min professor sa, menn kan aldri bli kvitt miljøgiftene de akkumulerer gjennom livet.  Kvinner blir kvitt sine gjennom svangerskap og amming. 

Selv holdt jeg på med mastergrad i forurensingsbiologi da jeg var gravid og konstant kastet opp, og raste ned i vekt. Det var jo ikke noe å gjøre med det. (Men jeg må innrømme at det er en lettelse at barnet er svært oppvakt. Hadde det ikke vært det hadde jeg utvilsomt kjent på skyld for noe jeg ikke kunne noe for.). 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Å aktivt forsøke å gå ned i vekt under graviditet er ikke tilrådet. Vil du ta risikoen - så værsågod hvis det er viktigere for deg enn barnets beste. 

De som går ned i vekt pga kvalme og oppkast etc kan ikke noe for det.. 

Anonymkode: e95d9...1fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å spise sunt og bevege seg mer ser ikke jeg på som slanking. Det er bare bra for dere begge. Men du må passe på at du spiser nok av den sunne maten til å ikke rase ned i vekt. Er vel det som er skadelig. Men hør med JM eller fastlege hva de anbefaler. 

Anonymkode: 8eacb...d9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvsagt ikke. 

Men derimot til de som bevisst slanker seg. 

Som min professor sa, menn kan aldri bli kvitt miljøgiftene de akkumulerer gjennom livet.  Kvinner blir kvitt sine gjennom svangerskap og amming. 

Selv holdt jeg på med mastergrad i forurensingsbiologi da jeg var gravid og konstant kastet opp, og raste ned i vekt. Det var jo ikke noe å gjøre med det. (Men jeg må innrømme at det er en lettelse at barnet er svært oppvakt. Hadde det ikke vært det hadde jeg utvilsomt kjent på skyld for noe jeg ikke kunne noe for.). 

Ja, man kan jo ikke noe for det.

Jeg er selv i situasjonen at jeg trenger å gå ned i vekt men ammer fortsatt ganske mye. De som raser ned i vekt av å amme kan ikke så mye for det heller, mens jeg som må gjøre aktive tiltak for å gå ned, bør jo ikke det. Så venter jeg da på at babyen skal bli større og kanskje mer moden for å avslutte ammingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Synes det er mange motsetninger på dette feltet. De fleste fagfolk fraråder å slake seg eller gå ned i vekt i svangerskapet, samtidig anbefales sunn kost og trening, og de fleste som går ned i vekt pga kvalme og oppkast blir betrygget med at baby får det han skal. 

Jeg spiser sunt og trener til vanlig, men har en bmi på rundt 27. I graviditet er jeg motivert til å spise enda sunnere, droppe unødvendig snacks baby ikke har behov for, fortsette treningen og selvfølgelig droppe alkohol. Dette fører jo naturlig med seg et vekttap over tid, og jeg ser ikke helt hvordan det skal være skadelig.

Noen tanker? Eller kan jeg trygt gjøre det selvom jeg vet det medfører vekttap.

Anonymkode: 48ce8...5cc

Det beste er å hindre stor vektoppgang. Du skal ikke gå ned i vekt, det kan påvirke fosterets opptak av næring.

Anbefaler å melde seg på trening for gravide som fokuserer på bekkentrening, rygg og armer. Bassengtrening er topp.

Gikk selv opp 4 kg i løpet av svangerskapet, og ned 15 kg, etter noen med med amming og babyløfting, turer, bra kosthold mm.

Anonymkode: 59b5d...de4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som spyr for mye, og tro meg når jeg sier at ingen betrygger meg! De er veldig bekymret for barnet, og jeg monitoreres svært nøye. Så jo, det er farlig 😕

Anonymkode: 45b55...4a0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man anslår jo at en slank eller normalvektig person kan legge på seg litt mer i graviditeten enn en overvektig person.

Det betyr ikke at den overvektige går ned i vekt, men at de kun går opp det graviditeten selv tilsier (barnet, fostervann, morkake etc).

En kvinne skal helst ha nok fettreserver på kroppen til å kunne amme. Da får du heller tenke at du har de reservene, og bare har en «naturlig» oppgang tilsvarende graviditeten.

Anonymkode: 0fd9c...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok veldig fint. Jeg var hadde ekstrem svangerskapskvalme og fikk så å si ikke i meg mat på 8 mnd. Veide 60 kg når jeg fødte. Men ungen var sunn og frisk.

Anonymkode: 63e6e...8ef

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener 6 ganger i uken og øker i muskelmasse under graviditet. Spiser sunt.

Anonymkode: 3e2aa...18a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er tjukk fordi man spiser mye usunt og så kutter ut denne usunne maten under graviditeten så er jo det å «slanke seg», men neppe noe som er frarådet. Jeg nekter å tro at leger og jordmødre mener man skal fortsette å gafle i seg sjokolade, brus, potetgull, spise burger king og pølse i brød og frossenpizza og wienerbrød og iskrem med begge hendene, fordi man må passe på å ikke gå ned i vekt.

Men ikke spis to rugsprø med agurk og et hardkokt egg per dag for å være på slankekur liksom.

Anonymkode: a8eb6...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bonusdatter var overvektig da hun ble gravid. Hun fikk beskjed om å prøve og ikke legge på seg i svangerskapet. Det klarte hun. Null kg opp.

Anonymkode: 8ba74...a31

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en av de som spyr for mye, og tro meg når jeg sier at ingen betrygger meg! De er veldig bekymret for barnet, og jeg monitoreres svært nøye. Så jo, det er farlig 😕

Anonymkode: 45b55...4a0

Ja, det er viktig å være klar over at for lav vektoppgang kan føre til at barnet har for lav fødselsvekt. Så det å si at det er helt ufarlig fordi man har hørt om mange barn som har klart seg fint når mødrene har hatt hyperemesis og ikke gått opp i vekt etc, det betyr jo ikke at det faktisk er risikofritt for barnet.

Jeg regner med at de fleste som går gravid ønsker at barnet skal ha det best mulig inni magen og ha de beste forutsetninger for å være frisk, og da går man ikke mot anbefalingene og prøve å slanke seg når man er gravid tenker jeg. Det er en stor forskjell fra når vektoppgang ikke er mulig pga alvorlig hyperemesis og det å bevisst slanke seg. Har man hyperemesis skal man også ha oppfølging i spesialisthelsetjenesten, og det er ikke uten grunn.

Anonymkode: 8bcd3...a8f

AnonymBruker
Skrevet

Å være aktiv og å ha et sunt kosthold er selvsagt bra, kanskje spesielt når man er gravid. Det er ikke noe innebygd behov å spise så mye mer eller så usunt som gravid. Jeg ser ikke på det du nevner som "slanking" egentlig.

Selv har jeg også bmi på nærmere 30, og gikk opp 2 kg totalt i gravdiiteten, så gikk ned egenvekt. Jeg lyttet til kroppen, spiste kun da jeg var sulten, og valgte sunne alternativer. Holdt meg også aktiv så lenge som jeg klarte. Det var null problem!

Anonymkode: a7f98...123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...