AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #1 Del Skrevet 15. juli 2024 Har en ungdom/ ung voksen på 19 år som er ferdig på vgs. Kontaktlærer har nå etter skolen var ferdig og han ikke er læreren deres lenger bedr ut flere av elevene (ofte 2-3 sammen) på øl eller mat. Noen er også flere fanger invitert hjem til vedkommende på mat. Læreren er enslig og i 60 åra. Synes det er litt merkelig oppførsel å drikke og ha mye samvær med tidigere elever på den måten, hva tenker dere? Det er ikke snakk om fyll men allikevel er det noe unormalt over det hele for meg🤔. Anonymkode: ab27a...39b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Del Skrevet 15. juli 2024 Å invitere bare noen få og å invitere flere ganger er rart. Å innvitere alle én gang ville vært helt normalt/innafor. I verste fall har han lyst til å ligge med dem, men mest sannsynlig er han ensom og ser de tidligere elevene som en mulighet til å være sosial. Han syns sikkert han hadde et godt forhold til disse elevene. Og det stemmer sikkert også hvis de faktisk har dratt på besøk? Anonymkode: 8b7d7...a33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #3 Del Skrevet 15. juli 2024 Jeg ville ha meldt fra til skolens ledelse om dette. Om læreren traff på dem tilfeldig og de gikk på kafe sammen, så ville det vært innafor, men å planlegge og be dem hjem privat høres spesielt ut. Alkohol er også helt malplassert i denne sammenhengen. Ville vært noe annet om hele klassen ble invitert på "kake og brus", og ikke bare noen utvalgte. Anonymkode: d9eee...889 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å invitere bare noen få og å invitere flere ganger er rart. Å innvitere alle én gang ville vært helt normalt/innafor. I verste fall har han lyst til å ligge med dem, men mest sannsynlig er han ensom og ser de tidligere elevene som en mulighet til å være sosial. Han syns sikkert han hadde et godt forhold til disse elevene. Og det stemmer sikkert også hvis de faktisk har dratt på besøk? Anonymkode: 8b7d7...a33 Ja jeg synes det er litt rart å invitere flere ganger og i tillegg synes jeg det er upassende å blande inn alkohol i den settingen. Han ber hjem både 2(-3) gutter eller jenter. Anonymkode: ab27a...39b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #5 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg synes det er litt rart å invitere flere ganger og i tillegg synes jeg det er upassende å blande inn alkohol i den settingen. Han ber hjem både 2(-3) gutter eller jenter. Anonymkode: ab27a...39b Han tror de er vennene hans. Han har antakeligvis ikke så stort nettverk og er desperat etter å fremstå ung og kul. Anonymkode: 8b7d7...a33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Del Skrevet 15. juli 2024 Ville varslet politi og skole. Høres ut som grooming. Anonymkode: 60353...adc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jeg synes det er litt rart å invitere flere ganger og i tillegg synes jeg det er upassende å blande inn alkohol i den settingen. Han ber hjem både 2(-3) gutter eller jenter. Anonymkode: ab27a...39b Dette er upassende. Kontakt skolen. Anonymkode: 9b539...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #8 Del Skrevet 15. juli 2024 Er det yrkesfag eller studiespesialiderende? I yrkesfag er det noen ganger slik at de i samme yrke søker til sine fagfeller. Man fortsetter å utveksle kunnskap og erfaringer. Dersom det er et lite sted er det nesten uungåelig også da man har så få å sosialiseres med og felles fag/yrke gjerne fører folk sammen. Jeg synes det er litt gråsone, samtidig så ser jeg ikke på det som et enormt problem dersom skolen er over, de er uteksaminert, over 18 år. Tror jeg at jeg mener. Kanskje. Da jeg var 18 år hang jeg mye sammen med noen som tidligere hadde hatt en undervisningsfunksjon for meg. Skjedde aldri noe problematisk og hen var en fin støttespiller. Anonymkode: be85e...864 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #9 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ville varslet politi og skole. Høres ut som grooming. Anonymkode: 60353...adc Anmeld. KG's standardsvar. Anonymkode: 03ab2...047 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #10 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det yrkesfag eller studiespesialiderende? I yrkesfag er det noen ganger slik at de i samme yrke søker til sine fagfeller. Man fortsetter å utveksle kunnskap og erfaringer. Dersom det er et lite sted er det nesten uungåelig også da man har så få å sosialiseres med og felles fag/yrke gjerne fører folk sammen. Jeg synes det er litt gråsone, samtidig så ser jeg ikke på det som et enormt problem dersom skolen er over, de er uteksaminert, over 18 år. Tror jeg at jeg mener. Kanskje. Da jeg var 18 år hang jeg mye sammen med noen som tidligere hadde hatt en undervisningsfunksjon for meg. Skjedde aldri noe problematisk og hen var en fin støttespiller. Anonymkode: be85e...864 Det er studiespes og en stor by. Jeg som mor liker det ikke. Synes ikke det er naturlig at en tidligere lærer ( og på den alderen i tillegg) henger sammen med så unge tidligere elever. Anonymkode: ab27a...39b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #11 Del Skrevet 16. juli 2024 Er han pensjonert? Hvis han fortsatt jobber på den skolen kan det være rart å bruke mye tid på tidligere elever, det må da være mer enn nok å ta seg av de elevene man har nå. Men ja, det er jo mye mer normalt når man møtes alle sammen etter 10 år for å ha reunion og sånt. Med øl og greier tenker jeg man virkelig bør vente noen år til de er mer modne og sånt. Har selv hatt en lærer som var veldig frempå med å holde kontakten og foreslå treff med et par andre regelmessig. Han var også på den alderen og bodde alene. Jeg var med på sånne treff når jeg gikk på den skolen, for da var det et opplegg som skolen støttet. Men når han spurte etter jeg var ferdig på skolen så visste ikke ledelsen i skolen om det. Jeg merket litt ubehag med at han var så ivrig på sånt, så jeg valgte å kutte kontakten. Sikkert litt hardt av meg, men greia var at han virket også mer interessert i å treffe noen elever enn andre. Hvordan opplevde du denne tidligere læreren? Anonymkode: c2186...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #12 Del Skrevet 16. juli 2024 Hadde vært mye mer skeptisk om det var en på 25, enn en i 60-åra. Anonymkode: 2692b...c3b 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #13 Del Skrevet 18. juli 2024 Men det hadde vel vært verre hvis det var læreren som ba ut bare en elev, for eksempel bare din unge. Hvis elevene synes det er givende og fint å treffe denne læreren så skulle det ikke være så skummelt. Anonymkode: c2186...5d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #14 Del Skrevet 18. juli 2024 Han gjør ingenting ulovlig da det ikke er noe i veien for å tilbringe tid med tidligere elever. Det er kun mot reglene når man er nåværende lærer. det høres umiddelbart noe merkelig ut, men når vi ikke vet grunn eller relasjon, så er det vanskelig å mene noe bestemt om dette. Kanskje han er en slags mentor for dem, eller det er tidligere elever som av en eller annen grunn trenger en mer trygg voksen å samtale med. Vi vet jo ikke, men dere som roper varsling og anmeldelser må hive litt kaldt vann i nakken. Anonymkode: ecb80...0a3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.30): Har en ungdom/ ung voksen på 19 år som er ferdig på vgs. Kontaktlærer har nå etter skolen var ferdig og han ikke er læreren deres lenger bedr ut flere av elevene (ofte 2-3 sammen) på øl eller mat. Noen er også flere fanger invitert hjem til vedkommende på mat. Læreren er enslig og i 60 åra. Synes det er litt merkelig oppførsel å drikke og ha mye samvær med tidigere elever på den måten, hva tenker dere? Det er ikke snakk om fyll men allikevel er det noe unormalt over det hele for meg🤔. Anonymkode: ab27a...39b Ikke greit. Han bør skaffe seg venner på sin egen alder. Hilsen lærer! Anonymkode: 2f302...e01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #16 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.44): Ville varslet politi og skole. Høres ut som grooming. Anonymkode: 60353...adc Man groomer ikke voksne mennesker etter at skolen er ferdig, man groomer barn underveis for å fange dem før de blir voksne. Drama!!!! Anonymkode: 9cd56...848 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #17 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 21.44): Ville varslet politi og skole. Høres ut som grooming. Anonymkode: 60353...adc Du vet tydeligvis ikke hva det er Anonymkode: 63945...609 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #18 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man groomer ikke voksne mennesker etter at skolen er ferdig, man groomer barn underveis for å fange dem før de blir voksne. Drama!!!! Anonymkode: 9cd56...848 Ja, men er man bare 19 år så er man ganske ung og uerfaren. Grooming kan foregå mens det skolen pågår og fortsette etter skolen er ferdig. Bare som et eksempel. Anonymkode: c2186...5d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #19 Del Skrevet 18. juli 2024 Litt rart kanskje, men så lenge de er flere om gangen så er det neppe noe skummelt. Det er uansett ikke ulovlig og de som skal varsle både politi og skole må ta seg noen boller. Jeg ville snakket med sønnen din om dette. Hørt litt om hva de prater om etc. Det er lov å være litt på vakt, men det behøver slettes ikke være noe annet enn hyggelig ment. Anonymkode: 8937e...5b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Del Skrevet 18. juli 2024 Jeg skjønner at dette fra et foreldreperspektiv ikke høres bra ut! Likevel mener jeg at en 19-åring er gammel nok til å kunne ha en samtale med deg om det, gjøre opp egne meninger og ta avgjørelser på om han/hun syns dette er en grei relasjon. Etter min mening bør du starte med denne samtalen med 19-åringen, høre hva som foregår, hvor ofte, hvorfor han/hun tror de blir invitert, om han/hun føler at noe er ubehagelig osv. Læreren har ikke gjort noe som helst ulovlig og hva som er passende/upassende har vi alle ulik terskel på. Derfor er det ingen grunn til å involvere skole eller politi på dette tidspunktet. Her må dere ta tak i deres eget barn først. Anonymkode: fdc04...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå