Gå til innhold

Homonbehandling og overgangsplager del 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dame på 51 år. Mistet mensen for 5 måneder siden og har mange plager relatert til overgangsalder, bl.a. nattesvette og uutholdelig tretthet, muskel og leddplager. Jeg ønsker å komme igang med hormonterapi, og leser at flere her inne opplever opplever god effekt av hormonterapi , og det høres veldig lovende ut. Jeg skal på Volvat i neste uke for å ta prøver og eventuelt drøfte hormonbehandling . Så leser jeg at det er mangelvare på hormonplaster bl.a. her i Norge, og jeg blir litt engstelig. Kan dere som går på hormonbehandling si meg noe om hvordan dere forholder dere til "mangelen"?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
oslomaraton skrev (11 timer siden):

Dame på 51 år. Mistet mensen for 5 måneder siden og har mange plager relatert til overgangsalder, bl.a. nattesvette og uutholdelig tretthet, muskel og leddplager. Jeg ønsker å komme igang med hormonterapi, og leser at flere her inne opplever opplever god effekt av hormonterapi , og det høres veldig lovende ut. Jeg skal på Volvat i neste uke for å ta prøver og eventuelt drøfte hormonbehandling . Så leser jeg at det er mangelvare på hormonplaster bl.a. her i Norge, og jeg blir litt engstelig. Kan dere som går på hormonbehandling si meg noe om hvordan dere forholder dere til "mangelen"?

Har akkurat startet, men bruker gel. Det er ikke like mye mangel på den. Så det finnes alternativer. Vedr hormonbehandling så er det gynekolog du skal til håper jeg, de er mer oppdatert og generelt mer opptatt av helhetlig kvinnehelse. Jeg ble satt på østrogen, progesteron, testosteron og DHEA. 

Anonymkode: 05892...77f

AnonymBruker
Skrevet
oslomaraton skrev (19 timer siden):

Det er stor mangel på plaster og spray, og såvidt jeg kan se når jeg googler er det også mangel på gel. Jeg bruker selv Lenzetto spray og Utrogestan tabletter, og begge deler har vært svært vanskelig å få tak i nå i det siste. Jeg klarte så vidt å få kjøpt en pakke Lenzetto fra et apotek i nabokommunen, og måtte kjøre over 5 mil for å hente. Jeg googlet i går og verken Farmasiet, Apotek 1, Vitusapoteket eller Boots apoteket hadde inne på nettlager, og det eneste apoteket som hadde inne på lokalt lager var det apoteket jeg bestilte klikk og hent fra. De hadde 2 på lager da jeg bestilte, så jeg var nok griseheldig som fikk tak i.

Det er ikke mangel på tabletter da. Hvis du er veldig plaget og ikke er i en spesiell risikogruppe så kan du kanskje ta østrogen i tablettform. Ellers ser det ut til at det kan bli mangel på transdermale østrogenprodukter fremover. Mitt lokale apotek sa at de ikke kom til å få inn Lenzetto spray i nærmeste fremtid, og de kunne heller ikke bestille til meg. Dette er et apotek i Apotek1-kjeden, så det ser mørkt ut for meg og eventuelt andre damer i kommunen som bruker spray.

Sånn virkningsmessig så har jeg merket både fordeler og ulemper etter snart 2 mnd på hormoner. Fordelene er at jeg er helt kvitt hetetokter, har sluttet å være forstoppet, og jeg tror jeg føler meg mindre trøtt og uopplagt (men dette kan jo også være på grunn av sommer og sol). Ulempen er at jeg mistenker at jeg har gått fra å være nervøs/engstelig til å bli nesten likegyldig i humøret. Føler meg ikke nedfor, men føler heller ikke på særlig mye gladfølelse. Hadde samme problem da jeg gikk på Cerazette minipiller, så mistenker at dette kan ha med Utrogestan å gjøre.
Jeg skal gå på hormoner i halvannen måned til i hvert fall, frem til jeg har telefontime med gynekolog. Så får vi se hva det blir til videre.

Anonymkode: 6b3a0...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...