Gå til innhold

Ny tv - veldig lav lyd i forhold til gammel tv.

Kompis2

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt opp ny tv, den ble kalibrert på butikken. Alt fungerer fint men jeg synes lyden er veldig lav. Den (veldig) gamle tv'n hadde bedre lyd. Må man ha høyttalere utenom tv'n?  Det er en Samsung tv. 

Jeg synes også at lysbildet er for lyst, som om det er ett filer på... Tror jeg må klage litt på den kalibreringen. 

Noen tips om evt eksterne høyttalere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik er det her og. Så vi endte med å kjøpe ekstra høytaler  vi koblet opp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk dekoderen også.  Synes du det fortsatt er ille, kjøp en lydplanke.

Anonymkode: 8e569...97b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Øk volumet og reguler lysstyrken på skjermen 🙄

Anonymkode: 7cc10...725

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis2 skrev (På 15.7.2024 den 19.54):

Har nettopp satt opp ny tv, den ble kalibrert på butikken. Alt fungerer fint men jeg synes lyden er veldig lav. Den (veldig) gamle tv'n hadde bedre lyd. Må man ha høyttalere utenom tv'n?  Det er en Samsung tv. 

Jeg synes også at lysbildet er for lyst, som om det er ett filer på... Tror jeg må klage litt på den kalibreringen. 

Kan du ikke skru opp volumet om du synes det er for lavt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kam hende dekoderen din er satt opp med lav lyd. Det er ikke alltid lett å finne den innstillingen. På Altibox er det knot. 

Anonymkode: 10315...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt kan jeg skru opp lyden!  Ærlig talt! Og selvfølgelig kan lys/mørk stilles inn. 

Når man skrur opp lyden kommer det en strek på tv som går opp eller ned, ikke sant. Den gamle tv brukte bare litt av det nederste feltet og lyden var mer enn høy nok, på den nye er streken helt i andre enden, samtidig som lyden er veldig lav. Det var nok til å få meg til å undres. 

Alt er fikset nå, lyden venner jeg meg til. Var nok også overgang til tv modell 2024 fra modell 2003 som var mye for ei gammel dame som meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Typisk er det fordi moderne TVer er så vanvittig tynne. Lyd trenger plass, og det det blir det mindre og mindre av i TVene. Prøv å lage en paddeflat kassegitar liksom.

Kjøp deg en lydplanke.

Anonymkode: 7973e...2c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være at den nye tv’n håndterer lyd i Atmos eller DD, mens den gamle brukte vanlig stereo. 
Det kan også være at dynamisk lydmodus er stilt inn på flatt lydbilde (nattmodus) slik at ikke hele familien vekkes av eksplosjoner om man ser på actionfilm sent på kvelden

Når det gjelder lysstyrke kan det være at HDR er aktivert. Det gjør bildet veldig mye mer lyssterkt, og kan føles uvant i overgangen fra en 20 år gammel tv til en moderne. 
Hvilken Samsung er det snakk om? De har sikkert 45 forskjellige modeller produsert i 2024

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lar du forretningen sette opp tv’n? Er det noe heksekunst blitt det også nå? Lar aldri en forhandler gjøre noe som helst på elektronikk jeg har kjøpt. Den dagen jeg ikke klarer det selv, har jeg heller ikke bruk for noe av det.

Men til problemet: Sjekk hvordan lyden er blitt satt opp mot mottaksboksen du har fra tvleverandøren. Årsaken være at tv er blitt satt opp slik at lyd fra dekoder ikke går helt sammen med tv’n. Har selv byttet leverandør på tv/internett, og der taklet ikke tv’n å få surround lyd fra dekoder, da tv’n ikke hadde den støtten. Sjekk og at lyd fra dekoder om den står på fullt. Noen kanaler har også lav lyd, som eksempel NRK sin lokale nyhetsendig hos mine foreldre via gamle Canal Digital må dobbles omtrent for å høre den like bra.

Anonymkode: 318c5...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lar du forretningen sette opp tv’n?

Butikkene er veldig flinke til å overbevise om at hver enkelt TV må spesial justeres for å kunne få mest mulig ut av TVen.

Lettjente penger for butikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, petterm said:

Butikkene er veldig flinke til å overbevise om at hver enkelt TV må spesial justeres for å kunne få mest mulig ut av TVen.

Det kan ha noe for seg, men jeg synes det er altfor dyrt. Har man en iPhone med faceID og en Samsung-tv kan man kalibrere tv med mobilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En annen mulighet er og å finne frem til fabrikkinnstillingen som jeg vil tro finnes et sted i menyen. Tror den fungere utmerket om du resetter.

Anonymkode: 318c5...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er sikkert satt opp med lydinnstillinger som tar for gitt at du har surroundhøyttalere.

Gå inn i innstillinger og endre selv, både lydinnstilling og bilde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, petterm said:

Strengt tatt så må de jo det, men man kommer ofte langt med å bytte fra standard/dynamic til og movie/filmmaker, og selvsagt slå av motion smoothing.

Anonymkode: 7973e...2c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Anbefaler lydplanke. Trodde lyden på tven vår var helt innafor (Samsung mod. 2011, ble kalt toppmodell, men mulig i det rimeligere sjiktet (20 000 eller rundt der)), men så fikk vi lydplanke og opplever "kinolyd" når vi til og med ser Svampebob 😄 Tvlyden ble ekkelt tynn og livløs til sammenligning. Jeg har ikke peiling på hva som er bra eller dårlig, jeg aner ikke hvordan ting fungerer eller noe som helst, men jeg gjenkjenner god lyd. Vi har Bose ca 99 år gammel lydplanke. Kjøpte brukt i 2013 eller noe sånt, så ukjent alder, men kosta ganske mange tusen likevel. Den har planke og basskasse (eller hva det heter). Min svigerfar har både planke, høyttalere og bass, men vår har bedre lyd. Gleder meg så til den tida vi har råd til ny lydplanke - tenk for en lydverden man kan oppleve! Vår gir GOD lyd, men jeg regner med dagens lydplanker er langt, laaangt bedre.

Lydplanke tar ikke mye plass heller. 

Anonymkode: 5c710...553

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...