Gå til innhold

Meninger om tema i bryllup - les tekst før svar!


Anim92

Meninger om «tema» i bryllup - les tekst før avstemming.  

70 stemmer

  1. 1. skal dere ha/hadde dere et tema?

    • Jo, ja, hadde vel det
      19
    • Nehei, vi ga bæng i hvilke farger som ble brukt
      51


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er ille om forlovere eller gjester må kjøpe seg nytt antrekk til et bryllup. Jeg ville takket nei.

Anonymkode: 806fd...ece

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi hadde et slags tema. Holdt oss til noen fargervi likte, og samme print på innbydelser og takkekort. Alt ble bestemt i løpet av de 4 siste ukene før bryllupet og vi var mest opptatt av å bli gift og å ha en fin dag med de 12 gjestene våre. De kom kledd i hva de ville!

Anonymkode: 7ada4...8e2

Her er du inne på det jeg tenker er et tema da, når folk spør om hva slags tema andre her har hatt. Da tenker jeg at det er noe gjennomgående stil. 
 

Men alle dere andre: nå har jeg lært st vi er mange som tydeligvis tenker helt, helt forskjellig (sjokk😝), og stort mer er det ikke å gjøre med den saken. Jeg kommer fortsatt til å tenke at jeg har et visst tema på bryllupet mitt, fordi jeg planlegger at invitasjonene har elementer (farger eller lignende) som også brukes i bryllupet. +++ Mwn skjønner da av svar her at på tråder her inne i fremtiden, må man bare ta høyde for at folk har totalt ulik oppfatning av ordet «tema» i bryllup.

 

 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er ille om forlovere eller gjester må kjøpe seg nytt antrekk til et bryllup. Jeg ville takket nei.

Anonymkode: 806fd...ece

Helt enig at det er vilt hvis gjester må kjøpe inn nye klær. 
 

At forlovere har en kjole som kanskje matcher enkelte fargeelementer har jeg vært vant til i 20 år, så det er liksom old news for meg. Har ikke tenkt å be min forlover gjøre det, men hadde ikke løfta et øyebryn om jeg hadde fått spørsmål om det som forlover selv☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hadde et temabryllup. Det var en klar og rød tråd i bryllupet, med fjellgård, "nasjonalromantikk" og litteratur som tema, og kongeblått som farge. Temaet kom av seg selv grunnet kirken og stedet som brudgommen hadde tilknytning til. Han fant stedet for bryllupsfesten. Fargen er begges favoritt, i tillegg var det en farge alle forlovere også likte godt. Bryllupet varte fra fredag til søndag.

For vår (brudeparet) del var det viktigste at gjestene koste seg, derfor var vi ganske fleksible.  Vi dekket f.eks kjolene til forloverne mine i kongeblått, men det var etter å ha rådført oss med dem. Vi dekket forøvrig også overnatting for forlovere, samt andre med dårlig økonomi. 

Uansett, ja, det var en rød tråd med blå detaljer som også omhandlet vår forkjærlighet for litteratur og gårdstemaet. Vi hadde alt fra nødkurver til ladestasjon, vi hadde bryllupsavis osv som passet temaet. Så man kan kanskje beskyldes for å være bridezilla. Men, mange kommenterte at bryllupet var gjennomtenkt og gjennomført. Både ladestasjonene og nødkurvene ble flittig brukt.

Det sagt, blomstene var f.eks nyplukkede markblomster. Tilfeldighetene ville ha det til at noen av dem var blå i farge, så det ble ganske gjennomført ellers. Stedet hvor bryllupet ble holdt sto for pynting mm. Derfor ble det til at vi måtte gi over en del av kontrollen til andre, og det var deilig. Vi kom med en del pynt, men lot betjeningen gjøre det de kan best; dekking m.m. 

Alt i alt føler jeg vi klarte oss ganske bra, og at ingen følte det var veldig bridezilla. Noen på KG vil sikkert si vi var det uansett. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, SPOCA said:

(...) det var en rød tråd med blå detaljer som også omhandlet vår forkjærlighet for litteratur og gårdstemaet. Vi hadde alt fra nødkurver til ladestasjon, vi hadde bryllupsavis osv som passet temaet. Så man kan kanskje beskyldes for å være bridezilla.

Det er bruder som oppfører seg som besatt og stiller urimelige krav man kaller bridezillaer. Hvis du selv styrte med å få dine mange blå detaljer osv. til å matche er det ikke fair å kalle deg det. 

Anonymkode: c15a0...838

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tema er helt innafor så lenge det ikke påfører gjestene flere tusen i kostnader ved at de må kjøpe veldig spesielle antrekk for eksempel. At forloverene som skal stå der oppe med bruden skal ha en spesiell farge på kjolen syns jeg ikke er å være bridezilla, det taes bilder og alle vil at bryllupsdagen skal være flott. 

Anonymkode: ddd5d...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tema meg måtte ha med favoritt blomstene mine i dekorasjonene. 
 

Anonymkode: 3a436...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter TS' egenkomponerte definisjon har ALLE tema for bryllupet sitt. Etter den mer allmenne forståelsen av ordet, er det selvsagt ganske annerledes. Siden TS har lagt en form for diktatoriske premisser for forståelsen av ordet "tema" i denne  tråden er det egentlig meningsløst å skulle diskutere noe som helst. 

Anonymkode: f4c1d...fc9

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alt av dekor og planlegging innenfor samme «tema», men vi prakket ikke på dette temaet på gjestene våre. Vi ga beskjed om kleskode «mørk dress», ellers var det fritt vilt. De som spurte meg spesifikt ba jeg styre unna rød, hvit og svart som kjolefarge pga tradisjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Etter TS' egenkomponerte definisjon har ALLE tema for bryllupet sitt. Etter den mer allmenne forståelsen av ordet, er det selvsagt ganske annerledes. Siden TS har lagt en form for diktatoriske premisser for forståelsen av ordet "tema" i denne  tråden er det egentlig meningsløst å skulle diskutere noe som helst. 

Anonymkode: f4c1d...fc9

Det er et godt poeng. Etter ts sin definisjon hadde jeg strengere tema i jula enn i mitt eget bryllup.

Anonymkode: 6b8f8...666

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestene kom i fine klær, skreiv ingenting om antrekk i innbydelsen. Vet jo at familien og venner kommer i vanlige fine bryllupsklær. Men vi hadde tema lilla, hvit og sølv som gikk igjen i  invitasjonen, forlovere sine kjoler, og slips, bordkort, pynten på bordene, noen av kakene, og blomstene. 

Anonymkode: fe266...2fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At servietter, lys og blomster matcher, er jo ganske normalt i de fleste selskaper - synes det blir litt overdrevent å kalle det for et "tema".

Tema-bryllup (eller tema-bursdag for den saks skyld) er det de fleste forbinder med et - nettopp - gjennomført tema i både pynt og klesdrakter, og kanskje også mat. F.eks. vikingbryllup eller Harry Potter-bursdag. Man trenger for øvrig ikke å være "bridezilla" for å ha noe sånt.

Tror det er du som tenker for mye her, TS.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gifte meg snart og har ikke noen form for tema, jeg har ikke valgt kjole engang ennå, skal ikke ha blomster men vurderer å bli sminka. Jeg og mannen skal til England å kjøpe dress der til han i stilen han foretrekker så finner jeg vel en kjole som passer etter det engang, kanskje tar jeg en av kjolene jeg allerede har. 
Sånn sett blir det vel nesten tema det også i følge definisjonen til ts. 
Det blir rådhusvielse og middag på en restaurant etterpå med de av våre nærmeste som kan dukke opp på litt for kort varsel. 

Anonymkode: 04e7c...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Etter TS' egenkomponerte definisjon har ALLE tema for bryllupet sitt. Etter den mer allmenne forståelsen av ordet, er det selvsagt ganske annerledes. Siden TS har lagt en form for diktatoriske premisser for forståelsen av ordet "tema" i denne  tråden er det egentlig meningsløst å skulle diskutere noe som helst. 

Anonymkode: f4c1d...fc9

Hahah! Her er du jo god. Jeg skriver vel et relativt ydmykt innlegg her i tråden om at jeg skjønner at folk har ulike oppfatninger av hva et tema er. 
 

Så jeg er verken diktator eller gjør det meningsløst å diskutere noe som helst, iogmed at jeg er åpen for innspill. 
 

Jeg er oppriktig fascinert av konklusjonen din🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uanonym bruker skrev (2 timer siden):

At servietter, lys og blomster matcher, er jo ganske normalt i de fleste selskaper - synes det blir litt overdrevent å kalle det for et "tema".

Tema-bryllup (eller tema-bursdag for den saks skyld) er det de fleste forbinder med et - nettopp - gjennomført tema i både pynt og klesdrakter, og kanskje også mat. F.eks. vikingbryllup eller Harry Potter-bursdag. Man trenger for øvrig ikke å være "bridezilla" for å ha noe sånt.

Tror det er du som tenker for mye her, TS.

Poenget mitt (her kunne jeg sitert flere, men det ble deg😅) er vel at om man hører på feks podkaster som handler om bryllup eller leser i magasin, brukes ordet «tema» om helt små ting. Som feks at invitasjoner matcher dekorasjoner i bryllupet. 
 

Og derfor synes jeg det er litt kjipt at med en gang man bruker ordet «tema» her inne, blir man omtalt som en bridezilla med en gang. For jeg er av oppfatningen at en del bruder i dag tenker på hva som skal være «temaet» for bryllupet sitt, selv om det ikke er i nærheten av å være noe som fordrer gjestene til å komme i verken kostymer eller spesielle antrekk. 
 

Igjen, jeg kan ta feil. Men utifra hva jeg leser og hører _alle_ andre steder enn KG, er det normalt å se på tema som noe annet enn kun «kostymefest». 
Men jeg skjønner jo utifra reaksjonene her inne at det er veldig ulike oppfatninger på det, og jeg er sikkert i mindretall. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, ts. Jeg har vært i mange bryllup og ser jo at de alle hadde et tema, eller stil om du vil. Fra herskapelig bryllup på en herregård på landet hvor det var forventet at du hadde fotsid kjole og hatt, til utendørs bryllup i telt hvor alt av møbler, interiør og pynt var ulikt, det var markblomster på bordene og bruden hadde kort kjole av typen bohem. I sistnevnte var antrekket "sommerlig". Kleskode er en forventning man legger på sine gjester utifra stilen/temaet man velger, så at det ikke påvirker gjestene er en sannhet med modifikasjoner.

Anonymkode: fe3f8...2d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anim92 skrev (På 17.7.2024 den 22.33):

Poenget mitt (her kunne jeg sitert flere, men det ble deg😅) er vel at om man hører på feks podkaster som handler om bryllup eller leser i magasin, brukes ordet «tema» om helt små ting. Som feks at invitasjoner matcher dekorasjoner i bryllupet. 
 

Og derfor synes jeg det er litt kjipt at med en gang man bruker ordet «tema» her inne, blir man omtalt som en bridezilla med en gang. For jeg er av oppfatningen at en del bruder i dag tenker på hva som skal være «temaet» for bryllupet sitt, selv om det ikke er i nærheten av å være noe som fordrer gjestene til å komme i verken kostymer eller spesielle antrekk. 
 

Igjen, jeg kan ta feil. Men utifra hva jeg leser og hører _alle_ andre steder enn KG, er det normalt å se på tema som noe annet enn kun «kostymefest». 
Men jeg skjønner jo utifra reaksjonene her inne at det er veldig ulike oppfatninger på det, og jeg er sikkert i mindretall. 😅

Jeg tenker i alle fall ikke at "tema" er lik bridezilla - tenker mer på det som at paret har en spesiell interesse.

Bridezilla = at bruden blir fullstendig opphengt i bryllupet og detaljene rundt, og krever masse (gratis) innsats fra folk rundt seg.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...